6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:15

Brainless schreef:
Laat ik het anders zeggen...
Met of zonder diagnose zullen ouders alsnog zelf naar hulp moeten zoeken.
Zoals TS nu ook doet.. wie weet iets wat kan helpen.

Een diagnose is soms fijn, maar alsnog moet je gaan zoeken/kijken naar wat helpt.
Je krijgt nl geen gebruiksaanwijzing bij de diagnose.
Elke kind is anders.

Een diagnose is heel fijn. Zeker voor de ouders die dan ook begrijpen dat het kind zelf niet vervelend is, niet wil slapen en dat angst een reden kan hebben die los staat van wat je als ouders doet.
En van daaruit kun je dan op zoek naar een passende oplossing.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:17

Weet niet of het al genoemd is.. en klinkt mss als een stomme oplossing
maar wij maakten zelf een "magische monsterspray" voor mijn metekindje *\o/*
(Gewoon water in een sprayflesje)

Elke avond deden we 3x sprayen, de monsters hadden namelijk schrik van de spray.. werkte héél goed! En na 3 maanden was de spray ook niet meer nodig.
Ik had zelf mooie labels ontworpen inclusief gebruiksaanwijzing :Y)
Dachten ook derst dat het averechts zou werken, maar voor die kids zijn de monsters gewoon wél echt.
Je mag er alleen niet te ver in doorgaan. 3x sprayen en klaar, licht uit, nachtlampje eventueel nog aan en je kamer is beschermd tegen álle monsters.

Kind was ook echt panisch, raakte oververmoeid, .. behandeling bij de psycholoog hielp niet. De spray deed wonderen, was een tip van een kennis.

Heb zelf vroeger (en nu soms zelfs nog) ook enorme angsten in het donker. Bij mij heeft het veel te maken met energie. Meditatie kan helpen maar hiervoor is hij nog te jong. Kinderyoga is zeker een aanrader om energie te laten afvloeien.

Energie word vaak visueel voorgesteld bij een gevoelig kind. Je kan dus inderdaad ook zeker proberen om de indeling aan te passen en de ruimte te zuiveren.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 29-12-19 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:22

Babootje schreef:
Een diagnose is heel fijn. Zeker voor de ouders die dan ook begrijpen dat het kind zelf niet vervelend is, niet wil slapen en dat angst een reden kan hebben die los staat van wat je als ouders doet.
En van daaruit kun je dan op zoek naar een passende oplossing.

Het nadeel van een diagnose is dat je soms in een richting geduwd wordt wat niet altijd de goede is.
BV je kind heeft ADHD.. dus díe therapie is de oplossing.

Daarnaast weten de meeste ouders wel (ook zonder een kind met diagnose) dat een kind niet vervelend is als hij niet wil/kan slapen/eten enz.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:26

Ik zie de meest uiteenlopende ideeën en tips voorbij komen maar mis de allerbelangrijkste en meest voor de hand liggende gek genoeg;
Het kind eens bij de spreekwoordelijke "lurven pakken" en de grenzen aangeven als ouder zijnde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:27

Denk ook niet dat je over slaapverlamming kunt heen groeien. Stress is een factor en bij kinderen die gevoelig zijn voor slaapverlamming kan het dus steeds periodiek en in verschillende vormen terugkomen.
Angst werkt het dus ook in de hand. Sinds mijn dochter wist dat het slaapverlamming was en er niet meer bang voor was is het ook niet veel meer terug gekomen. Soms heeft ze in haar slaap/waak toestand nog wel eens last van stemmen die dan haar naam roepen maar ook daar is ze niet meer bang voor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:28

Weer wat nieuws geleerd, Mindfulness hoort niet bij het geloof?
Ik kreeg van mijn gelovige ouders een mindfulness kalender... *\o/*
Wij geloven in God (ja ik ook, alleen ga ik niet naar de kerk, dat bestaat) en in de aanwezigheid van geliefden die zijn overleden.

Best raar hoe in veel gevallen er alleen maar in God geloofd mag worden en de rest wetenschappelijk verklaard moet worden...

Anyhow... Toen ik klein was, was ik bang voor vliegtuigen. Ik durfde dan niet buiten te spelen, ook al was m'n moeder gewoon buiten. Die had ineens een geniale ingeving... "Ik doe het hek wel dicht, dan kunnen ze hier niet komen."
En dat was voldoende geruststelling, vanaf dat moment stond het hek op de oprit dicht als ik buiten wilde spelen... Dit was wel ruim voordat ik 6 was...

Maar ik kan me voorstellen dat je dit principe ook kan toepassen. Je voorkomt dat je kind gaat twijfelen aan zichzelf en je geeft hem zelfvertrouwen door een middel aan te bieden wat hem zekerheid geeft.

Ik denk dat kinderen er bij gebaat zijn om hun wereld in stand te houden, inclusief monsters en spoken. Maar ze daarin te helpen sterker te zijn dan de monsters en spoken. Het negeren ervan betekent naar mijn idee je kind leren hun problemen te bagatelliseren in plaats van verwerken.
Nu zijn het in zijn beleving echt monsters/spoken, maar voor volwassenen zijn monsters/spoken negatieve gedachten. Mensen en kinderen hebben er meer aan om te leren omgaan met hun monsters/spoken dan ze weg te stoppen. Want dan blijven ze inderdaad op de loer liggen...

Mocht er sprake zijn van slaapverlammingen, dan lijkt het me toch wel vrij zinvol om hiermee naar een deskundige te gaan... Lijkt me heel moeilijk uit te leggen aan een kind.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:32

Brainless, zo ervaar ik therapie juist niet. We proberen dingen en het belangrijkste is dat ik me daar fijn bij voel. Als het niet werkt, dan hebben ze ervaring (die je als patiënt niet hebt!) met andere methoden en gaan we daar snuffelen.

Een diagnose geeft een paar oplossingsrichtingen. Je hoeft niet in je uppie te vallen in de hoop dat je weer opstaat, dat kan bij bijv. hoogsensitieve kinderen een nogal schadelijk spelletje zijn. Daar is deskundige hulp voor.

Slaaptekort is echt enorm slecht. Ga alsjeblieft zo min mogelijk zelf modderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:36

BarbaLala schreef:
Ik zie de meest uiteenlopende ideeën en tips voorbij komen maar mis de allerbelangrijkste en meest voor de hand liggende gek genoeg;
Het kind eens bij de spreekwoordelijke "lurven pakken" en de grenzen aangeven als ouder zijnde.

Dat deden mijn ouders, en raad eens, het hielp niet, maakte het alleen maar erger, want niet alleen was mijn bed geen veilige plek meer, maar mijn ouders ook zeker niet. Dingen als "stel je niet aan" en "nou is het klaar" werken alleen maar averechts, want de angst is er, alleen kan die nu nergens meer heen. Op het moment dat je het idee krijgt dat het kind erin doorslaat of er misbruik van maakt, moet je inderdaad een grens trekken, maar zolang de angst voor het kind nog heel reëel is, lijkt me dat niet eerlijk naar het kind toe.

TS, zou het niet helpen als je wat ademhalings- of ontspanningsoefeningen over een religieuze boeg gooit als jij je daar prettiger bij voelt? Of je nou gelooft dat je lichaam ontspant door fysiologische processen en een visualisatie van een veilige plek midden in de duinen, of doordat God zich over je ontfermt en je beschermt tegen de monsters en wilde dieren, maakt voor het resultaat niet uit lijkt me. :) Gebed is immers ook een soort meditatie, alleen in plaats van een connectie met jezelf, maak je een connectie met God.

Prrrr

Re: 6 jarige bang met slapen en alleen boven zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:39

Hele andere gedachte: als je nou niet op angst concentreert, maar op weerbaarheid? Als hij zich zekerder voelt van zichzelf, zal hij misschien ook minder meegaan met irrationele angsten. Zou judo of iets dergelijks helpen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:43

Heb alleen de openingspost gelezen.
Ik had vroeger ook zo’n bang mannetje. Vooral voor het spook dat in de kast en de beesten onder zijn bed.

Wat bij hem hielp was de verhuizing, kast ging niet mee en hij kreeg een nieuw bed. Nu is verhuizen wel heel drastisch, maar misschien is een andere kamer al afdoende.

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:46

En zoiets als aardstralen? Ik heb wel eens verhalen van vriendin gehoord dat haar baby ook niet goed kon slapen. Zij heeft toen een persoon laten komen om de aardstralen in het huis te laten meten, van deze persoon moesten ze het bed aan de andere kant van de kamer zetten. Vanaf dit moment had baby totaal geen problemen meer om in slaap te komen,en slaapt hij nu hele nachten door

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:51

Ga eerst even langs de huisarts. Wellicht kan de praktijk ondersteuner je kind helpen. "Gewone"ouderwetse angst therapie. Ik heb er goede dingen van gezien.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 13:55

wemkelover schreef:
Weet je zeker dat hij over zijn night terrors is?

Ik heb ze zelf namelijk ook. En ik ben er nooit overheen gegroeid. Het gaat periodes goed, en het gaat periodes gewoon heel slecht.
En meestal herinner ik me het niet meer omdat ik niet echt wakker geworden ben, maar als ik wel echt wakker wordt herinner ik het me wel en geloof me maar die beelden zijn niet mals. Die ik dan zie. En nu omdat ik volwassen ben, weet ik gewoon wat er is gebeurd en dat het niet echt is. Maar zelfs ik heb dan even nodig om met het licht aan in slaap te vallen of gewoon even rustig tegen mijn vriend aan te liggen. Dus ik kan me best voorstellen wat dat met een kind van 6 moet doen... die kan nog niet zo goed zien dat het niet echt is en een droom was. Want tijdens zo'n aanval, ik noem het aanval, lijkt het net of het echt gebeurd of het werkelijkheid is. Je ligt gewoon op bed, en alles is precies hetzelfde behalve dan dat er iets engs is. Ik zou het in ieder geval wel serieus nemen, want toen ik nog niet wist dat ik night terrors had dacht ik dat ik paranomaal begaafd was. Zo echt is het ..

Wat je er mee kan doen weet ik niet zo goed. Omdat ik niet weet wat er in het hoofdje van je zoon omgaat. Bij mij helpt tijdens zulke slechte periodes met licht aan, niet perse op de kamer zelf. En je zou eens een kinderpsycholoog kunnen raadplegen? Ik weet niet zeker of dat mag van het geloof hoor.

Hij huilt en schreeuwt niet meer in zijn slaap. Als hij slaapt is het goed. Maar in slaap komen is een probleem.

Over mindfulness ga ik later uitgebreid reageren.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 13:59

De boel een keer laten zegenen door de pastor
Kan toch best zijn dat er wellis wat entiteiten ronddwalen
en die kunnen veel angstgevoelens geven

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:00

Over het eventuele testen van mijn zoontje.
Wij hebben een druk jaar achter de rug. Sinds maart stond ons huis in d verkoop begin december verhuisd. In juli is zijn zusje geboren. Allemaal situaties waar hij erg druk en geprikkeld van wordt. We willen kijken of het nu weer verbeterd met rust en regelmaat zoals we eerder hadden. Ook zijn we bang voor eventueel de negatieve gevolgen van een stempel. Wij willen dat hij gewoon als zich zelf wordt gezien en liever niet als dat kind met bijvoorbeeld ADHD. Misschien ook wel een stukje acceptatie voor ons zelf. Natuurlijk vinden we het niet erg maar je moet het een soort van verwerken voor mijn gevoel.

Ik moet nog 2 pagina's lezen. We hebben bezoek dus reageer steeds een beetje bij.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-19 14:03

Ninx schreef:
Ninx schreef:

Kun je uitleggen waarom dat zo is?

De manier waarop ik dit vraag is omdat deze (foutieve) manier van de bijbel interpreteren veelal primair gebaseerd is op angst.
Angst is een heel sterk fundament voor de kerk. De bijbel, noch de nuchtere gelovige vermeldt dat er zoveel verboden, mitsen en maren zijn.
Maar helaas is de doctrine van de mensen die boel volstrekt verkeerd begrijpen heel sterk. Dit kweekt angst.

Wanneer je eens onderzoek doet naar het aantal mensen dat als kind ten gevolge van deze manier van geloven zeer angstig werd zul je versteld staan.

Een geloof dat gebaseerd is op zoveel beperkingen, mitsen, maren, zonden en verboden is bedacht door mensen en niet door een schepper.
Ik denk dat deze ook hoofdschuddend toekijkt dat zoveel mooie zaken uit zijn schepping (mindfulness) als kwalijk gezien worden.

Typ ik dit om je belachelijk te maken of de discussie aan te gaan over je geloof? Nee, maar wil wel eerlijk zeggen dat zoveel doctrine verstikkend en beangstigend werkt en verlichting eigenlijk in de weg staat. En dit beslissen voor kinderen vind ik nogal wat.

Veel wijsheid.

Snap wat je bedoelt.
Toevallig zijn mijn man en ik hier veel mee bezig. Wat is echt bijbels en wat zijn regels door mensen opgelegd. Snap dus echt wel wat je bedoelt. En idd misschien zitten wij qua mindfulness wel helemaal fout.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:05

Eeeh, niet rot bedoeld, want ik heb helemaal geen zin om je voor je schenen te schoppen, maar wel om je even out of the box te laten denken: de bijbel is ook door mensen opgesteld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:15

BarbaLala schreef:

Hoe zie je dat voor je? Een kind “aanpakken” omdat het bang is? Angst “verbieden”? Hoe dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:17

rien10 schreef:
de bijbel is ook door mensen opgesteld.

Zo zien christenen dat niet ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:19

secricible schreef:
BarbaLala schreef:

Hoe zie je dat voor je? Een kind “aanpakken” omdat het bang is? Angst “verbieden”? Hoe dan?

Zo klaar. Je angst is nu voorbij! Zoiets? Dat werkt niet.

Jeetje, we doen voorzichtiger met onze vuurwerk angstige honden en paarden.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:20

secricible schreef:
BarbaLala schreef:

1 van mijn grootste jeugdtrauma's is "wat heb je nou weer te janken?". Bedankt moeder, veilige haven enzo. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:28

secricible schreef:
BarbaLala schreef:

Dat bedoelt ze denk ik niet. Tussen de emoties en hetgeen de emoties oproept zit een heel verschil. Natuurlijk neem je de angsten en dus emoties van je kind serieus. Maar je hoeft niet mee te gaan in het monster gebeuren. Wat de angsten oproept kan je wel duidelijker in zijn. Monsters bestaan niet, klaar. Je begrijpt dat je kind bang is en verdrietig en je troost je kind maar je hoeft niet mee te gaan in het monsterverhaal.
Degenen die roepen dat ze niet serieus genomen werden als kind werden in hun emoties niet gehoord. Dat is sneu. Maar je mag als ouder best een grens trekken en aangeven dat monsters niet bestaan, klaar. Monsterspray maken geeft helemaal een tegengesteld effect, blijkbaar zijn er dan toch monsters waar je die spray voor nodig hebt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:35

Ik vind het bijzonder intrigerend te lezen dat mindfulness en yoga niet mag van het geloof, maar het maken van "monsterspray" (als er íets niet is het magie, toch?) kan wel? Heel bijzonder....

Misschien kun je Mickey hier op bokt eens contacteren. Zij heeft oa een boekje geschreven: "hoe tover ik een spookje van mijn kamer" en zit in de hoek van mindfulness en kinderen met angsten begeleiden. Zij heeft denk ik de meeste praktijkervaring hiermee. Maar of ze dat allemaal op een manier doet die 'bij het geloof' past kan ik niet zeggen.

Ik begrijp als atheist overigens niet waarom gelovigen denken dat hun god niet wil dat de hersenen die ze van hem gekregen gebruikt worden ten góede van z'n eigen schepping.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:38

Ibbel schreef:
Ik vind het bijzonder intrigerend te lezen dat mindfulness en yoga niet mag van het geloof, maar het maken van "monsterspray" (als er íets niet is het magie, toch?) kan wel? Heel bijzonder....

Misschien kun je Mickey hier op bokt eens contacteren. Zij heeft oa een boekje geschreven: "hoe tover ik een spookje van mijn kamer" en zit in de hoek van mindfulness en kinderen met angsten begeleiden. Zij heeft denk ik de meeste praktijkervaring hiermee. Maar of ze dat allemaal op een manier doet die 'bij het geloof' past kan ik niet zeggen.

Ik begrijp als atheist overigens niet waarom gelovigen denken dat hun god niet wil dat de hersenen die ze van hem gekregen gebruikt worden ten góede van z'n eigen schepping.

Niet alle gelovigen over 1 kam scheren he? Hier een gereformeerde kerk maar heel modern en vrij en alles mag en kan. Er zijn gewoon zoveel stromingen binnen de christelijke kerk met veel hun eigen regels opgelegd. Ik ben blij dat ik binnen onze kerk kan zijn wie ik ben en wil zijn en niet gebonden wordt aan regels die nergens staan maar als waarheid worden geïnterpreteerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-19 14:40

Ts, wanneer je de komende tijd voor je gevoel de rust reinheid regelmaat er weer in hebt en het helpt niet, wees dan niet zo bang voor een onderzoek en het "stempeltje". Er bestaan heel veel stempeltjes en wanneer je dat als ouder weet dan kun je ook gericht leren hoe er mee om te gaan. Niet zo benauwd zou ik zeggen. Een stempeltje is geen veroordeling maar ondersteuning. Er zijn voorbeelden genoeg waarbij achteraf, na veel ellende, een diagnose gesteld werd en de wereld om die persoon heen het eigenlijk allang wist maar de ouders struisvogels speelden. Dus bedenk zelf wat schadelijker is.

En iemand haalde hier yoga aan als not done omdat het van de hindoes afstamt, voor mij zijn het gewoon oefeningen om mijn lichaam soepel en sterk te houden en wie het ontwikkelt heeft zal mij een zorg zijn. Je valt toch niet van je geloof af wanneer je een sport beoefent ??