Gebruik jij het woord "eerdaags" (+ andere 'rare' woorden)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij het woord eerdaags?

Ja, regelmatig
156 (24%)
Ik gebruik het soms
180 (27%)
Nee, maar ik ken het woord wel en ik vind het geen raar woord
227 (34%)
Nee. Ik ken het wel maar vind het een raar woord.
75 (11%)
Nee, nooit van gehoord ook.
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 650

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:54

Ik gebruik de woorden 'desalniettemin', 'jegens' en 'idealiter', allemaal woorden die mijn man nog nooit in de normale spreektaal gehoord had :D

Ibbel

Re: Gebruik jij het woord "eerdaags" (+ andere 'rare' woorden)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:55

Niettegenstaande het feit dat... Heerlijk :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:55

Archaïsch taalgebruik en dialect/streektaal is wel iets heel anders..

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:56

Ik zeg tegen de leerlingen in mijn klas (basisschool) regelmatig dat ze "puik" werk geleverd hebben. Dan vragen ze vaak wat dat betekent. Een collega van mij hoorde dat eens en vond het een erg ouderwets woord, maar ik hou 'm er lekker in!

Hier in de Noordoostpolder hoor je ook wel "waar kom je weg" of "het raam is los".

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:58

Ik gebruik dat soort woorden niet meer. Niet met schrijven en niet met spreken.

De afgelopen jaren is er bij mij ingeprent dat alles B1 niveau moet zijn. Ik ken de woorden uiteraard wel.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:59

Poeh ik heb een hele waslijst ben ik bang, ik kom uit de buurt van Gouda en woon nu in het oosten dus die combinatie is wel eens leuk.
Vanuit het Gouds heb ik meegekregen om achter vrijwel alles "ie" te zetten bijvoorbeeld wurmpie, hekkie, bakkie, kippie, hokkie en ja hontie (hondje) ook. Daar krijg ik vaak rare blikken mee.
Ook het woord kroten kennen veel mensen niet.. het is hetzelfde als een rode biet.. Eerdaags gebruik ik ook dagelijks net als desalniettemin, toentertijd etc.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:00

Geldgier (op geld belust)
Frappant
Galant
banketstaaf rozenwater
Fragiel
Dessalniettemin
Ben je helemaal meshogge
Basta
Nozem
Avondkout
Ginnegappen
Besjoemelen (belazeren)
Dame Du ton
Bedotten
Belhamel
Onlangs
Ben je helemaal betoeterd!
Raaskallen (onzin uitkramen)

Zijn toch wel woorden die ik nog regelmatig gebruik en die met enige regelmaat voor vreemde blikken zorgen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:01

Subiet komt vast van het latijns want in zuidelijke landen heb je súbito en dat betekent plotseling.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:06

Ook een leuk woord wat hier nog vaak gebruikt wordt (meestal als we langs de golfbaan rijden): natnekken :D

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:17

Ginnegappen en betoeterd is hier ook wel eens goed voor wat ??? :D
En luddevede ... Maar ik weet eigenlijk niet of dat nou dialect of oud is ( of beide)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:29

Meeste woorden ken ik allemaal wel moet ik zeggen. Ik gebruik graag nochtans en dat is volgens mij in België een meer gangbaar woord terwijl ik toch echt Nederlander ben.
Belatafeld heb ik vroeger heel wat te horen gekregen (zeg ben jij nou helemaal belatafeld) idem voor ''een haartje betoeterd". Nee verder was ik best een leuk kind hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:38

Ibbel schreef:
Een vriend van onze buren, die ik nog wel eens tegenkom bij feestjes, pleegt nog wel eens de volgende zinsnede te uiten: "duid het mij niet euvel, maar..."
Ik vind dat soort archaisch taalgebruik wel aardig - de man is echt een vreselijke snob trouwens, maar dat terzijde.

*uiteraard heb ik een poging gedaan ook wat onbekender idioom te hanteren in de rest van mijn vlugschrift :+

Die gebruiken sommigen van mijn vrienden ook graag. Classici... :') Ik kreeg op een dag ook een extreem enthousiast appje van een vriend, want hij was ergens in het wild in een boek 'des Pudels Kern' (oké, is wel Duits) tegengekomen. :))

HopeMyDay schreef:
Poeh ik heb een hele waslijst ben ik bang, ik kom uit de buurt van Gouda en woon nu in het oosten dus die combinatie is wel eens leuk.
Vanuit het Gouds heb ik meegekregen om achter vrijwel alles "ie" te zetten bijvoorbeeld wurmpie, hekkie, bakkie, kippie, hokkie en ja hontie (hondje) ook. Daar krijg ik vaak rare blikken mee.
Ook het woord kroten kennen veel mensen niet.. het is hetzelfde als een rode biet.. Eerdaags gebruik ik ook dagelijks net als desalniettemin, toentertijd etc.

Kroten is van oorsprong Rotterdams dialect. :P Net als inderdaad verkleinwoorden op -ie.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:43

Doen onze Rotterdamse vrienden en dordtse camping kennissen ook inderdaad

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:48

Mkango schreef:
Hanafubuki schreef:
Ik gebruik altijd idealiter :D

En ‘de beste man’ als uitdrukking.

Beiden leveren leuke gezichten op!

Deze twee gebruik ik ook ja. :j Alleen in mijn omgeving vindt iedereen dat vrij normale uitdrukkingen.

Een lerares op mijn basisschool gebruikte altijd het woord 'belatafeld'. Ze wist zelf niet eens dat het daadwerkelijk een woord was, tot wij het eens bij toeval vonden in het woordenboek. Haar vader gebruikte het altijd en zij had het overgenomen. Verder heb ik het nooit iemand horen gebruiken.

Ja hoor, hier ook. Zei het pas tegen mijn 4-jarige kleindochter en die keek me aan of ik niet goed wijs was haha

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:50

Lusitana schreef:
Subiet komt vast van het latijns want in zuidelijke landen heb je súbito en dat betekent plotseling.

Ja, van subito. Dat betekent plotseling.

Ik schijn door mijn beroep best archaïsch te praten. Ik gebruik ook vaak woorden als echter, niettegenstaande, frappant, tevergeefs, indien en andere woorden die de leerlingen toch wel bijzonder vinden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 23:55

Alwiene schreef:
Meeste woorden ken ik allemaal wel moet ik zeggen. Ik gebruik graag nochtans en dat is volgens mij in België een meer gangbaar woord terwijl ik toch echt Nederlander ben.
Belatafeld heb ik vroeger heel wat te horen gekregen (zeg ben jij nou helemaal belatafeld) idem voor ''een haartje betoeterd". Nee verder was ik best een leuk kind hoor :+

Ja, dat heb ik ook vaak te horen gekregen! En super of vet was mieters!

Edit, idealiter wordt vaak verkeerd beklemtoond, klemtoon ligt op de a.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:08

Ik gebruik nog vaak zowel nefast als funest in mijn spreektaal.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:15

Oudere scheldwoorden zijn zeker mijn favorieten om random door zinnen te gooien.
Stoethaspel, geitenbreier, heikneuter.. heerlijk _/-\o_

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:18

Sure_lee schreef:

De afgelopen jaren is er bij mij ingeprent dat alles B1 niveau moet zijn. Ik ken de woorden uiteraard wel.

Jammer, dat is toch een vorm van taalarmoede.
Welsprekendheid daagt je uit om creatief te zijn/worden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:20

Ook zonde. Ik lees dat ze daarbij vooral korte zinnen gebruiken. Terwijl uit onderzoek juist blijkt dat langere zinnen met signaalwoorden beter begrepen worden. Ik zal jullie het ellendige ingewikkelde Engelse artikel erover besparen. 8)7

Ook verwerf je taal door het te lezen en heeft iedereen een telefoon om moeilijke woorden op te zoeken. Als je alles versimpelt leren mensen ook niet meer. -O-

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:22

senna21 schreef:
Sure_lee schreef:

Jammer, dat is toch een vorm van taalarmoede.
Welsprekendheid daagt je uit om creatief te zijn/worden.

Zelfs in de advocatuur wordt aangemoedigd om vooral geen archaïsche woorden te gebruiken en kortere zinnen te maken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:23

Leo schreef:
Ik weet nog dat in mijn Havo Nederlands examen (2006, auw) het woord 'sedert' zat, waarvan het merendeel van de examenkandidaten niet wist wat het betekende := ik had er ook nooit bij stil gestaan dat het zo'n raar woord was.

Veel hier genoemde woorden zijn wel gewoon "ABN". Dialect is een ander verhaal als je niet uit de streek komt, maar eigenlijk vind ik het wel vreemd en zonde dat er zoveel woorden 'verdwijnen'.

Het kan erger... havo examen 2004. VWO examen 2006... :o :')

Aanstonds. Eer verleden week. "Het end in de bek hebben" hele normale woorden en uitspraken bij ons. Lekker West Fries en Zaans. Ik hou de afkomst van mijn familie in ere *\o/* :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:23

MarlindeRooz schreef:
Ook zonde. Ik lees dat ze daarbij vooral korte zinnen gebruiken. Terwijl uit onderzoek juist blijkt dat langere zinnen met signaalwoorden beter begrepen worden. Ik zal jullie het ellendige ingewikkelde Engelse artikel erover besparen. 8)7

Ook verwerf je taal door het te lezen en heeft iedereen een telefoon om moeilijke woorden op te zoeken. Als je alles versimpelt leren mensen ook niet meer. -O-

Ik denk dat een heel groot deel van de mensen een moeilijk woord niet opzoekt, maar afhaakt. En dat wil je juist niet bereiken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:24

Een van mijn favoriete woorden is trouwens: "arbitrair". En dan in plaats van "random". <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 00:26

Ik gebruik vaak woorden als; terwijl, elders etc. Maar ben wel 45+

Verder spreek ik nog steeds goed Amsterdams, maar vooral thuis bij mn man. Toen onze zoon jong was, heb ik me daar mee ingehouden, zodat hij netjes Nederlands zou spreken. En we wonen ook niet in Amsterdam......

Ik vind dat de oude woorden gewoon moeten blijven. Gebruik zelf ook veel oude spelling nog.