Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Ik eet het toch maar zelf op
120 (37%)
Mijn gezinsleden weten er wel raad mee
29 (9%)
Ik gooi wat ik niet wil in de kliko
13 (4%)
Ik geef wat ik niet wil weg aan anderen
140 (43%)
Anders, namelijk...
19 (5%)

Totaal aantal stemmen: 321

Shaggy09

Re: Wat doe jij met ongezond eten uit je kerstpakket?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:16

Maar wat ik niet snap is dat je nu bijna voor anderen gaat bepalen wat gezond is en dus acceptabel om te eten. Zo'n gevoel krijg ik er immers bij.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:18

Shaggy09 schreef:
Maar wat ik niet snap is dat je nu bijna voor anderen gaat bepalen wat gezond is en dus acceptabel om te eten. Zo'n gevoel krijg ik er immers bij.

Dit verwoord precies mijn gevoel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:21

Ik mis de optie gewoon lekker opeten ....
Wat een ondankbaarheid in je openingspost.
Ongezond bewerkt fabrieksvoedsel :roll: ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:22

Nee, ik bepaal wat ik weggeef. Wat iemand ervan eet, bepaalt diegene zelf. Maar ik hoop natuurlijk wel een gevarieerd pakket samen te stellen zodat er keuze is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:26

genja schreef:
Helaas is het nog steeds zo dat gezond eten duurder is als ongezond. En iedereen wil wel keer iets lekkers eten.

Het is Off-topic maar dit is niet waar, als je een beetje handig boodschappen doet en kookt dan is gezond eten dus echt wel goedkoper dan ongezond eten. Het lijkt misschien duurder omdat een zak patat goedkoper is dan een zak aardappelen maar als je kijkt hoe vaak je van die aardappelen kan eten dan is patat gewoon duurder uiteindelijk..

Mooie oplossing TS. +:)+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:29

safina schreef:
Nee, ik bepaal wat ik weggeef. Wat iemand ervan eet, bepaalt diegene zelf. Maar ik hoop natuurlijk wel een gevarieerd pakket samen te stellen zodat er keuze is.

Oké, maar nu ga je zelf 'gezonde' producten kopen en toevoegen aan het pakket omdat je het anders te ongezond vind, toch?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:30

Al het ongezonde zoals knakworst eet ik gewoon op. Wat ik niet lekker vind geef ik weg, aan mijn familie of mijn vriends familie.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:33

Shaggy09 schreef:
safina schreef:

Oké, maar nu ga je zelf 'gezonde' producten kopen en toevoegen aan het pakket omdat je het anders te ongezond vind, toch?

Als ze er meer zoete en vette meuk aan toe zou voegen, zou je wel tevreden zijn?

Weggeven is altijd een betere optie dan weggooien.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:35

Mooie oplossing om wat gezonde zooi er aan toe te voegen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:38

Kaka schreef:
Als ze er meer zoete en vette meuk aan toe zou voegen, zou je wel tevreden zijn?

Weggeven is altijd een betere optie dan weggooien.

Dat sowieso. Eten weggooien is iets wat ik niet begrijp.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:38

'Ik eet het toch zelf maar op', alsof het zo erg is om doen :') met heel veel plezier werk ik het naar binnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 21:41

Franse kaasjes zijn ook niet gezond hoor. Mega vet. Ik zou die dingen die je niet wilt toch zeker wel weggeven.

Al snap ik wel een beetje wat er bedoeld wordt met geen ongezonde zooi weg willen geven. Hier in de buurt zit vaak iemand met zo'n krantje. Heeft wel een dak boven haar hoofd maar ook volwassen kinderen die zelf weer kleine kinderen hebben. Ik geef haar dan liever iets van mandarijnen dan koffie of salami, die ze graag wil. Meestal deed ik dat er dan extra bij. Momenteel geloof ik niet dat die kleintjes ook nog bij haar wonen, dus dan koop ik een pak koffie wat ze graag wil altijd.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:01

Kerstpakketten gaan hier sowieso naar de voedselbank. Van die dozen met eten tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:04

Shaggy09 schreef:
safina schreef:

Wat is daar mis mee? Ik vind het juist wel mooi opgelost zo, diegene die het krijgt heeft straks echt een beetje een voedselpakket ipv een snackpakket..

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:27

safina schreef:
Yonker schreef:
Eens met oryjani, jij wil dus bepalen wat mensen wel en niet gaat eten want je wil het niet weg geven aan mensen die "dik" zijn? Sorry hoor maar dat gaat imo veel te ver, wellicht hebben deze mensen wel gewoon vrede met hoe ze eruit zien en hoe ze eten? Een zak marshmallows betekend niet een gewichtstoename ofzo. Verdeel het gewoon of breng het inderdaad naar de voedselbank of weet ik veel wat.

Ik vind het erg dat de wijk waarin je opgroeit en armoede in je gezin blijkbaar samenhangt met wat je te eten krijgt en daarmee met je kans als kind op een gezonde toekomst. En ik twijfel over hoe ik daarmee om wil gaan als het gaat om het afdanken van eten dat ik zelf niet wil. En die twijfels deel ik hier. Omdat ik niet zeker weet of ik daar nou echt oprecht iets goeds mee doe door het op die manier af te danken. Dat is alles.

Als dat je echt aan je hart gaat dan haal je niet eerst wat je zelf wil eruit.
Dan geef je gewoon het hele pakket aan iemand die minder heeft.
Dat deden wij voorheen op kantoor ook.
Daar had je de mogelijkheid het pakket te schenken en dat deden we dan ook vaak.
En soms had ik wel zelf zin in het pakket en dan ging het lekker mee naar huis.

En ik begrijp wel wat je zegt hoor. Als je het niet goed genoeg vind voor jezelf waarom zou je het dan voor iemand anders wel goed genoeg vinden?
Maar met dingen als een extraatje met de feestdagen zou ik juist dat soort snackjes wel gunnen aan mensen met minder. Juist omdat het een extra is
Laatst bijgewerkt door ajesca123 op 20-12-19 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:28

Ik vind het een mooie oplossing.

Bij de voedselbank krijgen mensen als zo vaak potjes en pakjes en weinig verse groente en fruit. Dus ik kan me voorstellen dat ze heel blij zijn als dat er nu wel eens bij zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 22:49

Safina, weggeefhoek komen meestal mensen op af die het gemakkelijk zelf kunnen betalen. Geef het aan een voedselbank in je gemeente , dan komt het iig bij mensen terecht die het niet kunnen kopen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:00

little_birdy schreef:
Ik mis de optie gewoon lekker opeten ....
Wat een ondankbaarheid in je openingspost.
Ongezond bewerkt fabrieksvoedsel :roll: ..

Als dat niet bewerkt was, was het vers en bederflijk geweest en in no time verrot en dan is het pas echt gevaarlijk om te eten. :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:01

Gypsy schreef:

Bij de voedselbank krijgen mensen als zo vaak potjes en pakjes en weinig verse groente en fruit. Dus ik kan me voorstellen dat ze heel blij zijn als dat er nu wel eens bij zit.

Verse groente en fruit in een kerstpakket? :D Dan zou TS dit topic niet gestart hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:10

Gypsy schreef:

Ja, verse groenten en fruit zat ik ook aan te denken. Was ik zelf ook heel blij mee geweest toen ik vroeger moeite had met rondkomen. En ik hoor ook vaak dat daar behoefte aan is. En voor mijn gevoel hoort dat verse eten ook wel een beetje bij een feestelijk kerstdiner of -ontbijt.

mysa schreef:
Franse kaasjes zijn ook niet gezond hoor. Mega vet.

Ik weet het. :D Maar dat is helemaal niet erg. Mijn ongezonde eetmomenten vul ik met dingen die ik écht ontzettend lekker vind. Als ik dat dan toch doe, wil ik ook genieten. :P

ajesca123 schreef:
En ik begrijp wel wat je zegt hoor. Als je het niet goed genoeg vind voor jezelf waarom zou je het dan voor iemand anders wel goed genoeg vinden?

Ja, precies dát dus. Bedankt voor het omschrijven. De kerstgedachte is voor mij écht iets voor een ander overhebben. Niet iets wat je niet goed genoeg vind voor jezelf maar eventjes afdanken aan een ander. Daar zat dus mijn twijfel. Maar het plan dat ik nu heb past goed bij hoe ik het wil doen. Vind ik ook echt leuk, ik haat boodschappen doen, maar morgen heb ik er zin in. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:10

Oh kom op, wat een luxeprobleem dit zeg. Ja een hele zak marshmallows in één keer opeten zal vast niet goed zijn voor je, maar af en toe wat bij de koffie/thee, als hapje in het weekend, mens waar maak je je druk om. Eet het lekker zelf op en anders geef je het weg bij de kerk, aan je buurmeisje of aan de voedselbank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:11

Zoolgangster schreef:
Gypsy schreef:

Verse groente en fruit in een kerstpakket? :D Dan zou TS dit topic niet gestart hebben.

Dat klopt dan ook wel weer. :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:11

Gewoon bij een bankje neerzetten waar altijd daklozen rondhangen. Hun een leuke avond, jij een fijn gevoel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 23:42

Mijn droom pakket haha.

Weggeven. Veel mensen eten het dolgraag en zeker mensen met een klein buget.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 00:02

Ik had dit jaar een hartstikke leuk kerstpakket met soep van ‘geredde’ tomaten, crostini van overgebleven brood, een scrub iets van koffiedik en sinaasappelschil. Ben even kwijt hoe het allemaal heet, maar het was allemaal gemaakt van overgebleven groente en fruit. Het enige waar ik mijn bedenkingen over heb zijn de chips van oesterzwammen. En voorheen gaf ik dingen weg die ik niet lustte. Of ze stonden jarenlang in de kast om uiteindelijk weggegooid te worden.