Hoevaak controleren jullie verlichting?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:19

Bandenspanning nakijken moest ik afgelopen weken elke rit want ik had achter een lek ventiel :+ maar normaal gesproken doe ik dat 1 of 2x per jaar, meestal in de herst en het voorjaar.
Trouwens nog een tip, ik weet niet of iedereen dit weet. Bij sommige tankstations moet je betalen om je banden op te pompen (en de bar te controleren) maar bij sommigen is dat ook gewoon gratis. Ik heb zelf in een straal van 5 km meerdere tankstations waar het gratis kan, en bij eentje kost het iets van 2 euro. Het is geen wereldbedrag, maarja geld is geld O:)

Bij mij in de regio is het gratis bij de Tango en de OK, misschien bij jullie ook.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:23

Checken altijd alle verlichting als we trailer aankoppelen. En dat is twee keer per week.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:27

Ik let er meestal op voor ik wegrijdt of als ik ergens aankom. Als ik de oprit oprijd zie ik de lampen op het rolluik schijnen. Als ik achteruit rijdt zie ik de weerspiegeling bij de buren in het raam :+

Verder kijk ik eigenlijk nooit bewust of een aantal keer per maand. Zelfde met bandenspanning. Al zou ik het wel beter bij moeten gaan houden :')

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:40

janouk schreef:
Checken altijd alle verlichting als we trailer aankoppelen. En dat is twee keer per week.

Ja wij hebben zelf elke week de kar erachter en controleren we het voor de kar dus de achterlichten en rem zie je, maar dan let ik niet op de voorlichten.

Onze auto geeft alles aan als er wat stuk is dus voor de auto hoeft het niet.
Ik heb de lichten altijd aan ook in de zon.

Ineke2

Re: Hoevaak controleren jullie verlichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 20:19

Ben toch wel blij dat over het algemeen ( hier in elk geval) er op gelet word :)
Vandaag weer 4 gevallen gezien zonder verlichting ( in het donker!) of 1 kapot :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:32

Vrachtwagen dagelijks voor vertrek.
Mijn auto sws wekelijks/ als het donker is of ik achteruit richting een raam ofzo rij. Ik de weerspiegeling zie je je lichten achter altijd goed

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:45

Ineke2 schreef:
Ben toch wel blij dat over het algemeen ( hier in elk geval) er op gelet word :)
Vandaag weer 4 gevallen gezien zonder verlichting ( in het donker!) of 1 kapot :=

Controleren ze bij jullie hier niet op?
Ik weet dat mijn vader wel een aantal keer in aangehouden voor derde remlicht. Die zat niet in zijn auto maar had hij zelf gemonteerd voor veiligheid. Was toen gaan hangen.

Hier zie ik het ook wel, lichten stuk, maar toch niet zo veel als jij.
En ik rijd toch ook zulke afstanden als jij doet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 20:57

Ik heb geen idee, ben er verbaasd over, vandaar ook dit topic :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 07:30

Bij mijn vorige auto's kon ik de H7 lampjes zelf vervangen. Althans dimlicht voor. Was wel een gepuzzel bij mijn 206. Aan ene kant moest ik ABS loskoppelen om erbij te kunnen en aan de andere kant moest ik trechter/opening van ruitenwisser vloeistof verwijderen om erbij te kunnen. Bij mijn C30 was het kinderspel. Borgpen los, hele unit los klikken, kabel eruit. Je loopt naar waar het warm/licht/droog is, verwisselt lampje en plaatst de hele unit weer terug.

Bij mijn nieuwe auto heb ik echt geen idee. Dat is LED verlichting dus doe heb je sowieso niet standaard als reserve lampje in de auto liggen. Dat wordt even langs de garage. Gelukkig brandt LED veel langer dan die H7 lampjes. :D Meestal staat auto inderdaad op automatisch en dus op daglicht/dimlicht, tenzij het weer mij verplicht handmatig dimlicht te activeren. Ik moet nog steeds even kijken of ik ook led dagrijverlichting achter heb. Ik denk het wel, want dat is inmiddels verplicht en mijn auto is van dit jaar.

Ik probeer wel altijd even te seinen als iemand defecte verlichting heeft.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 07:44

Mijn auto geeft exact aan welk lampje kapot is, inclusief de kant.