Blind vertrouwen op arts of?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:45

Bodiwi

Re: Blind vertrouwen op arts of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:09

Het grote gevaar vind ik de instelling "ze hebben er tig jaar voor gestudeerd, dus ze weten wat ze doen". In werkelijkheid is er nog zo onwijs veel onbekend in de medische wetenschap dat eigenlijk de meest geleerde arts nog maar heel weinig weet. Daarom hecht ik er ook veel waarde aan als artsen makkelijk hun twijfels en overwegingen bespreken. Dan weet ik dat ik niet met zo'n figuur te maken heb die denkt dat hij/zij alles wel weet (dat weten ze niet).

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:06

Tja, mijn arts en dierenarts hebben er voor gestudeerd, ik niet.

Maar dat wil niet zeggen dat mijn buikgevoel niet mee telt.
Met mijn DA nog nooit problemen gehad, die diagnose klopt altijd.

Met een vervangende huisarts wel, ik was er vrij zeker van dat ik longontsteking had waar zij aan een keelontsteking dacht. Ik maak namelijk geen koorts aan, en ja, dan kan je geen longontsteking hebben he :+ Na 3 weken dan toch eindelijk de diagnose longontsteking gekregen en kunnen starten met antibiotica. Dezelfde arts zag bij mijn moeder ook een longontsteking over het hoofd. Nooit meer naartoe geweest.

Met mijn vorige gynae ook in conflict gegaan. Spiraal laten vervangen. Ik stond even later vol met uitslag, van onder mijn kin tot op mijn enkels. Na de 6-wekelijkse controle "zat alles goed hoor". Dus ik kaart de uitslag aan, en het buikgevoel dat het door de hormonen van het spiraal komt. KAN NIET. Heel verdedigend was ze. Ik zei nog "mevrouw, ik ga u niet aanklagen oid hoor, maar als dit écht niet van het spiraal kan komen moet ik het probleem ergens anders zoeken en naar een dermatoloog." Kreeg ik een voorschrift voor de apotheek mee, bleek ze me 3 maanden de pil te willen aansmeren. Had ik een héél dubbel gevoel bij (ik bedoel, als ik de pil wil slikken neem ik geen peperduur spiraal, toch?), maar toch maar gedaan. Uitslag stabiliseerde, maar na die 3 maanden weer even erg. Heb me toen laten doorverwijzen door mijn huisarts naar een andere gynae, die me wel geloofde. Hij gaf wel aan er nog nooit van gehoord te hebben, maar geloofde dus wel dat ik voor dit spiraal nog nooit een dag in mijn leven uitslag had gehad en geloofde ook in mijn buikgevoel, volgens hem ken ik uiteindelijk mijn lichaam het beste. Hij heeft het spiraal verwijderd... En ik heb nooit nog uitslag gehad. Voorlopig een jaar aan de prikpil om mijn lichaam rust te gunnen, en dan eindelijk steriliseren.

Pantykous

Re: Blind vertrouwen op arts of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 11:35

Nee, ik heb geen blind vertrouwen en zeker niet in de huisarts. Door een fout van de huisarts is mijn vader overleden, en heeft mijn oma 3 weken met een gebroken dijbeen gelopen.

Ik moet geen muren metselen, en sommige mensen moeten geen arts worden. Dus ik denk tegenwoordig zelf wel 3 keer na.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 14:58

Van dierenartsen is er eigenlijk maar 1 die jk echt vertrouw, maar dat komt ook omdat ik haar ken en weet hoeveel kennis ze heeft en dat ze het ook zou zeggen als e iets niet weet..
heb wel eens een dierenarts bij mn paard gehad die echt nul komma nul verstand had van hoeven. Minder dan ik toen nog en ik had me er al niet erg in verdiept.
Dat vond ik toch wel vrij bizar. Hij gaf dan ook een advies wat niet klopte.