Ik mag geen afscheid nemen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:26

belle_boef schreef:
Als er toch al ruzie is. GAAN. In de familie die ze achterlaat valt niks meer te verliezen enkel nog te winnen in de toekomst. Ga voor het afscheid wat jij nodig hebt!

Precies,gewoon gaan en je voorbereiden op een ruzie cq discussie. Jij bent niet de ruziemaker of zoeker, nee dat zijn de anderen. Zo eenvoudig is het. En ook als je daarna niet welkom zou zijn bij de begrafenis, ik ging gewoon. Dan konden zij lekker extra janken. Is niet gemeen, is gewoon je gevoelens uiten en doen wat voor jou belangrijk is.Dus gaan. En afscheid nemen, je kunt zo dichtbij komen als mogelijk is. Als je echt er niet bij mag, dan is het dus het schreeuwen, en ja, dan hoort schelden er ook bij. Ik sla niet, ze herinneren me wel als degene die nog netjes afscheid kwam nemen van haar. Dat is het minste wat je voor zo iemand kunt doen.NIet thuis blijven zitten en malen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:40

Wat een vreselijke situatie, en zo naar dat niemand uit zijn rol heeft kunnen stappen voordat het zover kwam dat het ook een sterfbed en het rouwproces daaromheen beinvloedt. Zonder al dit overactieve versus overpassieve machtsspel is een rouwproces alleen ook al zwaar genoeg, en dit maakt het alleen maar moeilijker.

Over wat nu te doen: ik zou ook gaan. Al was het alleen maar om in de ziekenhuishal te zijn en daar je ouders te zien en te weten dat je dichtbij je oma bent op een moment dat belangrijk voor haar is. Misschien dat jouw aanwezigheid de gemoederen zelfs wat bedaart. Het is voor een oom, tante en moeder makkelijker om te redeneren 'laat de rest maar weg' als die ver weg zijn. Als je er toch al bent dan laat je ook daadwerkelijk zien hoe belangrijk dit voor je is. Je hebt namelijk genoeg mensen die van een afstand altijd hard roepen hoe belangrijk familie voor ze is maar er op de momenten waar het om gaat niet zijn of niet thuisgeven. Je bewijst hiermee aan jezelf, je ouders en je familie dat dit je echt aan het hart gaat, je komt (eindelijk?) eens als volwassene op voor iets waar je in gelooft zelfs als je niet in die kamer zelf staat, en misschien helpt dat jou als volwassene ook om een beetje los te komen uit het idee dat je een speelbal bent van alles wat familieleden over/voor jou beslissen en je zelf vooral machteloos/slachtoffer bent van wat anderen voor jou bepalen.
Het is een ontzettend rottige situatie, maar je hoeft je er niet door te laten verlammen. Dat je oom en tante zeggen 'X is niet mogelijk' en je ouders zeggen 'liever geen conflicten' betekent niet dat er niet nog 25 andere letters in het alfabet zijn waarvan er mogelijk minstens 13 voor jou geestelijk gezonder en fijner zijn dan passief ondergaan dat anderen je wegduwen van iets wat jij belangrijk vind en hun zo weer 'bewijzen' dat het dus inderdaad niet zo belangrijk voor je was want anders was je wel gekomen - want dat wordt bij dit soort wederzijdse gedragingen hoogstwaarschijnlijk deel 2 van dit verhaal. Het klinkt heel cru, maar zolang je in dezelfde rol blijft zitten en je op dezelfde manier blijft gedragen zullen anderen je op dezelfde manier blijven behandelen. Misschien kan je oma je op deze manier zelfs wel helpen om uit je oude patronen te breken en te laten zien wie jij werkelijk wilt zijn - en dat kan dus ook heel goed zonder die kamer in te stormen en iedereen overstuur te maken, maar gewoon door daar op dat ziekenhuis te zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-19 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:40

GAAN meid, dit gaat anders heel je leven aan je knagen. Het is ook jouw oma.

Het komt bij mij over alsof jouw oom en tante van deze situatie (machts)misbruik, beetje wraakactie tegen jouw moeder. Daar hoef jij niet de dupe van te zijn. Erg vervelend die familieruzie maar ze is er toch al en jij bent daar niet de oorzaak van.

Erg veel sterkte!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:41

TS ik vind het heel mooi hoe je aan je oma denkt! Voor jou zou het het fijnst zijn om nog afscheid te kunnen nemen maar je wil het je oma niet aandoen dat dat nóg meer spanning geeft, dat siert je. Het is erg dat het zo loopt maar ik denk dat jij hier echt voor je oma kiest.

Fijn dat de verpleging nog wat tegen haar zal zeggen namens jou. Kun je nu ergens rustig zitten? Dat je in gedachten bij je oma kunt blijven tot ze er niet meer is? Sterkte en ik vind dat je een waardevol gebaar maakt naar je oma.

germie schreef:
Ik ging gewoon, dan stond ik daar maar ineens bij haar in het ziekenhuis. En als dat dan een discussie oplevert, dan werd dat een beste discussie en dan zou ik over de gang schreeuwen: ik hou van je oma, rust zacht. Ik zou niet niet gaan. Dit zou dan mijn afscheid zijn, en dat verdient dan zo iemand.

Wat een idioot idee.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:43

Germie, zoals je hebt kunnen lezen wil de TS absoluut geen situatie met schreeuwen en schelden. En dat snap ik ook helemaal, zou me kapot schamen als zoiets zou gebeuren. TS wil niet dat haar oma daar ook maar iets van meekrijgt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:47

Kinke schreef:
Germie, zoals je hebt kunnen lezen wil de TS absoluut geen situatie met schreeuwen en schelden. En dat snap ik ook helemaal, zou me kapot schamen als zoiets zou gebeuren. TS wil niet dat haar oma daar ook maar iets van meekrijgt.

Je begint gewoon netjes en als men niet wil luisteren, dan ga je over op plan B, maar ik zou niet afdruipen. Maar dat ben ik. Ik heb inmiddels geleerd dat je niet met iedereen vrienden kunt blijven, als jij netjes blijft, dan laten ze je nog steeds in de stront zakken. IK ben genoeg gekrenkt vroeger. Dit is zo'n situatie waarin ik de regie over zou nemen. En ja, dat vind ik erg netjes dan. Het zijn de anderen he die niet willen. Jij wilt het netjes houden. Je begint netjes. Ik ging dus zeker wel naar haar toe, en er is een grote kans dat ze je dan gewoon afscheid laten nemen, maar zo niet, tja, dan zou ik over moeten gaan op plan B.

Kinke

Re: Ik mag geen afscheid nemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:49

Daar gaat het helemaal niet om. Als er een schreeuw en scheld situatie ontstaat, dan zal de oma van de TS dit ook meekrijgen, en dat wil de TS absoluut niet. Het gaat niet alleen om jou, maar ook om degene die op sterven ligt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:49

Ik zou gaan. Op het moment dat je er staat, laten ze je misschien toch even 5 minuten binnen.
Mochten ze je alsnog niet binnenlaten, dan heb je het iig geprobeerd.
Ruzie maken terplekke heeft geen zin, maar als je eenmaal daar bent, wil het nog wel eens zo zijn dat je oom en tante je misschien toch 5 min geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:52

Liezel1 schreef:
Ik zou gaan. Op het moment dat je er staat, laten ze je misschien toch even 5 minuten binnen.
Mochten ze je alsnog niet binnenlaten, dan heb je het iig geprobeerd.
Ruzie maken terplekke heeft geen zin, maar als je eenmaal daar bent, wil het nog wel eens zo zijn dat je oom en tante je misschien toch 5 min geven.

DAt denk ik ook, maar goed, indien niet, dan ging ik duidelijk roepen, rust zacht oma, ik hou van je. Het is deze familie die me geen afscheid van je laat nemen. Dan krijgt ze het misschien nog netjes mee.
Ruzie in de zin van slaan doe ik nooit, maar stem verheffen mag zeker en op deze manier zou je het niet eens op de familie richten. En als zij dan interrumperen, dan zeg je hou je stil, ik ben nu aan het afscheid nemen. Gaan zij door, dan word je wat duidelijker in je stem. Ja, dan mag een buitenstaander meegenieten. Jij doet het immers netjes. Zij niet door je niet even toe te laten. Als zij gaan schelden ben jij niet de eerste. Roepen is niet schelden. En dat is ook niet meteen ruzie, maar gewoon een woordenwisseling. Maar ja, ik zou er bij een conflict wel voor zorgen dat ze mij herinneren als degene die WEL nog netjes langskwam om afscheid te nemen. En zij zijn dan de reden geweest van een roeppartij.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:53

Maar het gaat niet alleen om TS, het afscheid nemen en de directe familie. Het gaat juist om oma en daarvan wil je niet dat ze allerlei geschreeuw mee krijgt. En dan maakt het niet uit of je 'in je recht' staat of niet, dat doe je gewoon niet, zeker niet bij iemand die stervende is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:56

Inderdaad Oscar.
Germie, als je dat echt zo zou doen ben je net zo bezig als de familie van de TS, het gaat dan blijkbaar niet om oma, maar om zelf je gelijk te krijgen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:00

germie schreef:
Dan krijgt ze het misschien nog netjes mee.

Noem het maar netjes. Ruzie aanhoren op je sterfbed. Natuurlijk heeft TS gelijk en de familie niet, maar wat heeft haar grootmoeder daaraan als zij wegglijdt te midden van geschreeuw en gescheld? Dat zou je haar niet aan moeten doen. De familie is misschien niet in staat tot dat niveau van empathie maar TS gelukkig wel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:04

Wat een dikke bullshit dit.

Waar de schuld van de ruzie ligt weet ik niet, maar om iemand te verbieden om afscheid te nemen vind ik echt te grof voor woorden. Daar zou ik dus schijt aan hebben en gewoon gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:05

Mijn advies? Zoek een fijn plekje (in je huiskamer, je slaapkamer?) steek een kaarsje aan, draai mooie muziek en zeg tegen je oma wat je wilt zeggen. Communiceren kan ook met het hart. Neem daar, in rust en vrede, afscheid van je oma. Kijk wat foto's. Zeg haar hoeveel je om haar gegeven hebt en hoeveel ze voor je betekend heeft.
Sterkte ermee.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:12

Pantykous schreef:

Waar de schuld van de ruzie ligt weet ik niet, maar om iemand te verbieden om afscheid te nemen vind ik echt te grof voor woorden. Daar zou ik dus schijt aan hebben en gewoon gaan.

Dit. Ik zou in de auto springen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:15

Soms is "ergens schijt aan hebben" niet in het belang van de betrokken partijen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:26

Winged schreef:
Pantykous schreef:

Dit. Ik zou in de auto springen.

precies.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:28

Germie, dus ook schijt aan het feit dat oma absoluut niet van de ruzies is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:28

Mijn oma is een uurtje geleden overleden. Mijn nichtje heeft volgens mijn moeder ook heel de voormiddag bij haar moeder, mijn tante dus, geprobeerd om afscheid te komen nemen en ook aan haar is verboden om te komen. Mijn moeder zei daarnet dat ook andere familieleden niet welkom waren.

Ik ben er kapot van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:31

Kinke schreef:
Germie, dus ook schijt aan het feit dat oma absoluut niet van de ruzies is?

Het is geen ruzie. Het is gewoon doen waarvan jij vindt dat het moet. Een keer stem verheffen is niet meteen ruzie. Bij ruzie denk ik aan slaan en vechten, niet een kleine of grotere stemverheffing.

Gecondoleerd TS, ik neem aan dat je nu nog wel er naartoe gaat? En als je dat ook verboden wordt,dat je dan echt even op je strepen gaat staan.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:32

Gecondoleerd, TS. ;(

plutolover

svrl: zoek een rustig moment, pak een mooie foto van je oma, steek en kaarsje aan. En neem afscheid. dit tip (weet ff niet wie hem gaf) vind ik dan heel mooi. ik weet zeker dat je oma dan bij je is, en het ook 'hoort'

jammer dat de kleinkinderen geen afscheid heb mogen nemen. Je tante heeft daar niet het recht toe om dat te mogen bepalen. Maar daar heb je nu niks aan.

Kinke

Dat vind jij Germie, de oma van de TS is niet zoals jij.

Dani

TS, gecondoleerd. Y;( Ik hoop dat je zonder strijd bij het verdere afscheid kunt zijn en de ruimte krijgt dat op jouw manier te doen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:33

Gecondoleerd. Mag je wel naar de uitvaart?