Koppeling auto en stoplichten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe wacht jij bij het stoplicht?

In de versnelling, koppeling ingetrapt
484 (85%)
In zijn vrij, koppeling boven
53 (9%)
Anders, namelijk:.....
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 566

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:27

zonnebloem18 schreef:
Ik rijd liever een stukje door rood dan dat ik de hele achterkant van mijn auto aan gort heb. Ik trap dus de koppeling in. Als ik verder achteraan sta wil ik hem nog wel in de vrij zetten, maar als ik snel van vrij naar 1 moet en moet optrekken is de kans dat hij afslaat behoorlijk groot.

Als er een met 80 op je klapt is dat geen stukje en sta je zo midden op het kruispunt om vervolgens links en rechts geraakt te worden. Dan maar een kapotte achterkant.
:n

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:28

Mijn motor slaat nooit af, das toch ook wel een beetje een kwestie van je auto kennen? :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-19 23:58

In mijn schakelauto in de eerste versnelling en koppeling + rem ingetrapt. En in mijn automaat in de D en rem ingetrapt. Bij spoorweg slagbomen dicht zet ik de auto uit.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 01:08

Ligt eraan hoe ver ik van het stoplicht vandaan sta. Sta ik vooraan, dan staat hij in zijn 1, en dus koppeling ingetrapt. Als er 2 a 3 auto's voor me staan, dan in zijn vrij. Dan heb ik namelijk tijd om hem in z'n 1 te zetten zodra het licht groen word en met de meute mee te rijden.

Daarnaast heb ik start en stop systeem in de auto.

Sta ik op een helling gaat ie eigenlijk altijd in zijn vrij en op de handrem.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 06:45

Letizia schreef:
Mijn motor slaat nooit af, das toch ook wel een beetje een kwestie van je auto kennen? :o

Mijn benzinemotor slaat heel vaak af. Hahaha! Iedere keer als ik gas los laat slaat motor af en probeert auto energie op te slaan in de accu's.

vanLotje

Re: Koppeling auto en stoplichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:15

Ik zet m in de 1e met koppeling in en herhaal dat minstens 3 keer want je weet maar nooit :D

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 07:19

Hanafubuki schreef:
Altijd in zn vrij met koppeling los icm start stop systeem tenzij vooraan als het bijna groen is.

Ik weet niet hoe langzaam iedereen schakelt maar bij mij is dat geen tijdsverlies als ik in zn vrij zit..

Hier precies zo.. :j

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:50

IK heb een automaat. Die staat in ECO dus die valt uit bij het stoplicht. Maar een schakelauto laat ik in zijn versnelling. Maar bij drukte en file in zn vrij. Mijn vorige auto was de koppeling heel zwaar van dus kreeg dan na 1 minuut al kramp in mijn been. Die deed ik dus vaker in zijn vrij.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 09:14

MizzMontana schreef:
Voet op de rem, want rij meestal automaat.

Met onze schakelbak is het afhankelijk van de verkeerssituatie maar meestal koppeling in zodat je snel weg kan rijden. Alleen bij situaties waar ik verwacht lang stil te staan of lang tijd heb om te anticiperen heb ik de versnelling in de vrij.
Ben ik de eerste in de rij bij een rood stoplicht dan koppeling ingetrapt en ben ik ergens achteraan in een lange rij en heb ik geen zin om mijn voet op het pedaal te houden dan in zijn vrij. Dan heb je genoeg tijd om alsnog te schakelen.

Precies dit geldt ook voor mij :)

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:18

Met onze schakel auto voet op de rem en in zijn 1, koppeling uiteraard ingetrapt.

In mijn eigen auto, automaat, voet op de rem en in de D of als het langer duurt, in de P en voet v/d rem. Dat is beter voor de remschijven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:26

In zijn vrij. Voetje rusten. :o

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:28

In de versnelling en koppeling ingetrapt. Inmiddels rijd ik een automaat en houd ik de rem ingetrapt terwijl ie in drive staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:36

vanLotje schreef:
Ik zet m in de 1e met koppeling in en herhaal dat minstens 3 keer want je weet maar nooit :D

:')

Hier gaat ie in de 1e met de koppeling in, als het lang duurt zet ik hem vrij en gaat ie uit dmv start/stop uit..
Ik ga straks even checken of ik ook de rem ingetrapt houd, dat weet ik serieus echt ff niet :+

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:40

Geen koppeling, heb ik niet eens :+ :')

Wel een voetje op de rem.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:12

Ik heb hem in zijn vrij als het wat langer duurt. Weinig kracht in mijn benen waardoor het koppeling inhouden niet altijd goed wil. Als ik snel door kan dan houd ik de koppeling wel in. Andere voet op de rem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:29

DiantaM schreef:
Zooo irritant als mensen nog moeten schakelen als het groen wordt. Ik houd hem dus in zn 1

Maar dat is meer jouw probleem, dan dat van een ander. Als mensen meer geduld zouden hebben en gewoon relaxed rijden, zouden er minder ongelukken gebeuren.

Familie van me stonden stil bij het verkeerslicht dat op rood stond. Het springt op groen en ze willen wegrijden, maar een idioot kwam eraan en zag groen, remde niet af en vol erin. Zij hebben flink in d ekreukels gelegen beiden.

Ik zal het straks mijn man eens goed vragen. Hij is al meer dan 30jr automonteur en hij laat hem ook veel in zijn 1 en koppeling in. Heeft nu 180.000 op de auto gezet en geen koppeling problemen.
Het slecht laten opkomen, teveel de voet erop houden is echt erger.
Hij moet weleens met mensen mee rijden en mensen halen hun voet helemaal nooit van de koppeling. Dat is pas echt een probleem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:20

Die rem is trouwens wel lastig, want die durf ik dus niet los te laten, remlichten zijn zo nuttig, maar het is wel slecht voor de rem.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:43

Als ik laatste sta bij een stoplicht altijd de rem erbij, voor het geval er inderdaad iemand aan komt scheuren die niet oplet :o Middenin wil ik nog wel eens de rem loslaten.

Hier ook wel eens van achter aangereden bij een stoplicht. Ik reed toen automaat, dus had mijn voet sowieso op de rem. Ik werd licht naar voren getikt, stoepje van de middenberm op (grote stationwagen) en degene die mij aanreed met een Fiatje 500 is terug naar achter gekaatst, rondgetold en lag compleet in puin :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:45

In principe in de versnelling met de koppeling ingetrapt, tenzij echt duidelijk is dat het langer duurt (bij stoplichten waarvan ik bv. weet en zie dat ik lang ga staan). In dat geval gaat hij in vrij omdat ik een stop/start systeem heb en dit dan hopelijk een ietsiepietsie beetje meehelpt aan het milieu haha. Nadruk op ietsiepietsie. En je mag naast me komen staan hoor - als ik 'm in vrij heb staan heb ik al zeg ik het zelf, nog best een snel reactie vermogen en ben ik alsnog sneller weg als de meeste mensen die gewoon in de 1 staan te wachten. Dus dat je perse mensen in de weg zit als ie in de vrij staat en je nog moet schakelen geldt echt niet voor iedereen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:48

superpony schreef:
Hij moet weleens met mensen mee rijden en mensen halen hun voet helemaal nooit van de koppeling. Dat is pas echt een probleem.

Het 'zwevende voetje' zoals mijn rij instructeur dat zo mooi benoemde haha. Maar dat doelt meer op mensen die hun linker been niet neerzetten maar boven de koppeling laten 'zweven'. Dat lijkt me Zo vermoeiend en stressvol rijden zeg.

Maar echt bizar dat er mensen zijn die gewoon met ingehouden koppeling rond karren? Mijn hemel _O- :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:41

cursebreaker schreef:
superpony schreef:

Het 'zwevende voetje' zoals mijn rij instructeur dat zo mooi benoemde haha. Maar dat doelt meer op mensen die hun linker been niet neerzetten maar boven de koppeling laten 'zweven'. Dat lijkt me Zo vermoeiend en stressvol rijden zeg.

Maar echt bizar dat er mensen zijn die gewoon met ingehouden koppeling rond karren? Mijn hemel _O- :=

Dat zijn er vele malen meer dan je denkt. Met name mensen die veel in het dorp rondrijden doen dat.