Na jaren opeens toch kinderwens...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:01

Dee_Es schreef:
Ik kan me hier echt wel iets bij voorstellen hoor. We leven steeds langer, moeten langer doorwerken, maar ook de tijd tot zelfstandigheid is langer geworden. Zeker als je hoger opgeleid bent en wat carrière wilt maken zit je zo op 30jaar. Dan studieschuld afbetalen, huisje kopen en je kan er nog wat jaren bij optellen en dan kan je eens serieus gaan nadenken over een kinderwens. Dan komt daar pas ruimte voor.

Ik zeg niet dat dit bij TS zo is hoor maar ik zie het wel om me heen. Ik ben 33 en zit nu pas tussen de baby's bij m'n vriendinnen (en die hadden zelfs al wel langere tijd een kinderwens).

Ik zou samen met je man naar de huisarts gaan, dubbele afspraak maken en eens samen overleggen over de voors en tegens, de risico's etc. Het voordeel van kinderen op latere leeftijd is dat de ouders vaak een stuk stabieler zijn ;)

Dat klopt, maar dat betekent dus ook dat als je tegen je veertigste een kind krijgt, dat je misschien al met pensioen bent als die het huis uit gaat. Daar moet je ook nog zin in/de energie voor hebben.
Mijn moeder vond het destijds niet zo'n fijne combinatie om een puber in huis te hebben terwijl zij in de overgang was :+

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:02

Dan geef ik de TS maar "dom" advies. Keus is alsnog aan haar welk advies ze wel of niet volgt.

pmarena

Re: Na jaren opeens toch kinderwens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:17

Je hart volgen is nooit dom. Want juist dat hart is waar je je hele leven mee verder moet, en wat je kwelt als je met een onvervulde, diepe kinderwens blijft zitten :(:)

Maar alleen maar naar je hart luisteren is natuurlijk geen aanrader: met je verstand na gaan of je een kind voldoende te bieden hebt, of je verwacht dit aan te gaan kunnen / of je situatie er naar is enz. dat is net zo belangrijk :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:18

pmarena schreef:
Je hart volgen is nooit dom. Want juist dat hart is waar je je hele leven mee verder moet, en wat je kwelt als je met een onvervulde, diepe kinderwens blijft zitten :(:)

Maar alleen maar naar je hart luisteren is natuurlijk geen aanrader: met je verstand na gaan of je een kind voldoende te bieden hebt, of je verwacht dit aan te gaan kunnen / of je situatie er naar is enz. dat is net zo belangrijk :j

Helemaal mee eens :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:29

Ik ook.

En ze is 38, geen 58. Mijn tante kreeg op haar 42e een kind, is nu met pensioen, kind is afgestudeerd en ze reizen samen de wereld rond. Geen broertjes of zusjes, wel leuke nichtjes.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:36

Even ademhalen...even relax. Kijk gewoon of dit gevoel de aankomende 4 maand aan blijft houden of dat het weer weg zakt en een bevlieging was. Blijft het, dan kun je dan je keuze maken.

Ik ben even oud en heb absoluut geen kinderwens, maar zou die opeens wel komen zou ik mezelf absoluut nog niet te oud vinden.

Meerdere vrouwen in mijn kennissenkring hebben tussen hun 37e en 42 een of meerdere kinderen gekregen om uiteenlopende reden. Allemaal zonder problemen verlopen! En we blijven steeds fitter op latere leeftijd, dus je loopt echt niet achter een rollator te sjokken als ze in de puberteit zijn.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:39

Ik heb even alles doorgelezen. Zelf bijna 30 en ik ben ook niet geboren met een kinderwens. Van al mijn vriendinnen was ik het minst enthousiast. Nu ben ik er nog niet zeker van, maar ik sta er wel steeds meer voor open. Mits ik een vriend/man zou vinden welke net zo betrokken zou zijn met de opvoeding als ik want ik ben niet bereid omals enige alles op te geven (op dit moment geen relatie).
Maar als ik zie dat de traditionele werkende man en thuis zorgende/blijvende vrouw steeds meer veranderd kom ik steeds meer tot het besef dat ik het misschien toch wel leuk/mooi zou vinden.

Kan je verder niet echt een advies geven. Denk alleen dat het heel erg belangrijk is om te kijken wat de gezondheid van je man voor invloed heeft op het kind.

Verder wens ik je veel wijsheid en succes met het maken van de juiste beslissing.
Laatst bijgewerkt door E4D op 27-10-19 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 16:40

Aartje schreef:
Ik herken bepaalde vragen heel sterk. Ik ben alleen wat jonger tot andere conclusies gekomen. Ik heb gekozen voor een andere vorm van ouderschap. Ik ben deelmoeder geworden.

Mijn kindje groeit op bij een bevriend homostel.

[ [url=m/y4M5u1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een vorm van draagmoederschap maar dan wel intenser en betrokkener. Nu is voor mij 3 dagen zorgen per maand precies goed. Er wordt niet gesleept met haar. Ze heeft een fijne stabiele thuisbasis bij haar papa's. Ik heb mijn zelfstandige leven kunnen behouden maar mag toch van het ouderschap genieten. Ik kan op bezoek wanneer ik wil en we gaan ook wel eens gezamelijk een dagje weg. Vorige week hebben we met zn 4tjes een huisje gehuurd op Landal Greenpark waar we even als familie weer van ons gezinnetje hebben genoten. Ze zal van jongs af aan weten hoe het in elkaar zit. Dat zij een mama een papa en nóg een papa heeft. Dat haar papa's een relatie hebben en mama ergens anders woont. Voor háár zal dat normaal zijn straks. Ze leert dat we in een wereld leven waarin je mag zijn wie je bent, dat je mag houden van wie jij wilt en ze zal van ons allemaal voelen hoeveel wij van haar houden op onze eigen manier.

Nu is dit wel weer een heel andere vorm, maar wel een vorm die voor míj persoonlijk klopte. We zijn allemaal gelukkig en onze dochter groeit met veel liefde op omdat ze zó enorm gewenst is, door mij, door haar beide papa's, door al haar opa's en oma's die trots zijn op hun kleinkind.

Nu zeg ik niet dat een ander het ook zo zou moeten doen, maar er zíjn echt meer vormen van ouderschap dan het traditionele plaatje. Co-ouderschap bijvoorbeeld. Je ziet dit ook vaker bij homo en lesbische stellen die dan gezamelijk een gezin willen stichten waarbij ze de zorgen verdelen. Zolang er natuurlijk aan het belang van het kind wordt gedacht kan dit hele mooie vormen aan nemen waarin iedereen gelukkig is. Het hóeft niet zwaar te zijn. Je bént niet verplicht alle lasten op je te nemen. De wereld veranderd. Vrouwen zijn niet allemaal huismoeders tegenwoordig. We willen carrière maken, reizen, sporten, onszelf kunnen en blijven ontwikkelen. Waarom zouden we onszelf volledig aan de kant zetten vanuit een traditioneel oogpunt?

Als het je om duurzaamheid gaat (goed punt en niet onbelangrijk als je het mij vraagt) is adoptie of pleegzorg ook een overweging waard. Daarin kun je onwijs waardevol zijn en vergis je niet, want écht je kunt van een pleegkindje houden alsof ze je eigen vlees en bloed zijn.

Ik wil hiermee aangeven, probeer eens buiten de kaders te denken. Of ga eens te raden bij de stichting meerdangewenst (is gericht op homoseksuele ouderschap, maar barst wel van de info)

Wat een mooi verhaal :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:00

MarcoBorsato schreef:
Ik ook.

En ze is 38, geen 58. Mijn tante kreeg op haar 42e een kind, is nu met pensioen, kind is afgestudeerd en ze reizen samen de wereld rond. Geen broertjes of zusjes, wel leuke nichtjes.

Ik snap het ook niet zo goed... Veel hoogopgeleide vrouwen (althans in mijn omgeving) krijgen pas rond hun 35e kinderen. Is uiteindelijk maar een paar jaar verschil.

Verder: TS als jouw partner eerst een half jaar met zijn medicatie moet stoppen, klinkt dat als een heftig medicijn. Kan hij een kind aan denk je?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:15

Cyrina schreef:
En we blijven steeds fitter op latere leeftijd, dus je loopt echt niet achter een rollator te sjokken als ze in de puberteit zijn.

Dat 'we' steeds langer fit blijven doet de risico's op beperkingen bij een kind niet te niet.
Bovendien zul je als vrouw idd in de overgang raken terwijl je kind aan 't puberen is. Dat is het effect van een hormonale derde wereldoorlog.
En haar man is niet fit. Die heeft een niet nader genoemd gezondheidsprobleem. Wellicht legt dat nog extra druk op het gezinsleven of wellicht heeft hij bij voorbaat een kortere levensverwachting dan de gemiddelde persoon waardoor het risico groter is dat het kind op jonge leeftijd zijn/haar vader al moet missen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:19

Ik kan echt 100 redenen bedenken om niet aan kinderen te beginnen, maar de combi puber/overgang is echt nog nooit in me opgekomen.
Om je nou alvast 16 jaar van te voren druk te maken over een potentiele ruzie :')
Geef dat kind een paard en je ziet ze de gehele puberteit niet eens :P
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-10-19 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:19

Gelukkig hoef jij de keuze niet te maken, elnienjo, die weet iedereen inmiddels ook al.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:22

Storm schreef:
Gelukkig hoef jij de keuze niet te maken, elnienjo, die weet iedereen inmiddels ook al.

Idd +1
Je hebt je punt gemaakt elnienjo
Miss nu dit topic links laten liggen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:38

Sizzle schreef:
Ik kan echt 100 redenen bedenken om niet aan kinderen te beginnen, maar de combi puber/overgang is echt nog nooit in me opgekomen.
Om je nou alvast 16 jaar van te voren druk te maken over een potentiele ruzie :')

Uiteraard geen (doorslaggevende) reden, het is mij altijd bijgebleven omdat mijn moeder me daar voor "waarschuwde" ;)
(En het was inderdaad niet zo'n gezellige tijd -O- )

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:38

Mijn man wilde toentertijd nog lang geen kinderen, hij deed voetballen in ze zaal en op het veld op hoog niveau wat best veel tijd in beslag nam en hij was bang dat dat allemaal voorbij was als er een baby kwam.
Toen onze oudste er eenmaal was zei hij zelf dat hij het toch wel eerder gewild had want het viel allemaal toch best wel mee.
Dochterlief kon mee naar het voetbal overdag en na de zaal brak hij zowat zijn nek om thuis te komen want dan kon hij de kleine nog even zien en de fles geven.
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat en daarbij hoeft het ook allemaal geen bakken met geld te kosten.
Over de overgang gesproken, mijn vriendin haar moeder dacht dat ze in de overgang was, hoorde het met 6 maanden, en kreeg op haar 46e nog een kind.
Dat kind heeft hun jong gehouden en bracht leven in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:55

Nikass schreef:
Dee_Es schreef:
Ik kan me hier echt wel iets bij voorstellen hoor. We leven steeds langer, moeten langer doorwerken, maar ook de tijd tot zelfstandigheid is langer geworden. Zeker als je hoger opgeleid bent en wat carrière wilt maken zit je zo op 30jaar. Dan studieschuld afbetalen, huisje kopen en je kan er nog wat jaren bij optellen en dan kan je eens serieus gaan nadenken over een kinderwens. Dan komt daar pas ruimte voor.

Ik zeg niet dat dit bij TS zo is hoor maar ik zie het wel om me heen. Ik ben 33 en zit nu pas tussen de baby's bij m'n vriendinnen (en die hadden zelfs al wel langere tijd een kinderwens).

Ik zou samen met je man naar de huisarts gaan, dubbele afspraak maken en eens samen overleggen over de voors en tegens, de risico's etc. Het voordeel van kinderen op latere leeftijd is dat de ouders vaak een stuk stabieler zijn ;)

Dat klopt, maar dat betekent dus ook dat als je tegen je veertigste een kind krijgt, dat je misschien al met pensioen bent als die het huis uit gaat. Daar moet je ook nog zin in/de energie voor hebben.
Mijn moeder vond het destijds niet zo'n fijne combinatie om een puber in huis te hebben terwijl zij in de overgang was :+

Dat laatste is wel het meest plausibele argument tot nu toe vind k :=

Mijn moeder liep ook tegen de 40 aan toen ze mij kreeg, en dat is goed gegaan. Kijk; het is nu eenmaal een risico, maar een risico loop je altijd als je besluit een kind te krijgen.
Ik denk dat je beter weloverwogen op je 39e aan kinderen kan beginnen als je alles op orde hebt, dan op je 25e terwijl je nog een leven aan het opbouwen bent. Het heeft allemaal z’n voor- en nadelen, maar egoïstisch vind ik het echt niet.... ‘t is nou niet dat ik een slechte jeugd heb gehad omdat mijn moeder ouder was (nauwelijks ooit van bewust geweest) en voor mijn vriend, diens moeder op een zelfde leeftijd van hem bevallen is, ook niet.

Maar die overgang van mij moeder is wel met oprecht 1 van de meest nare periodes geweest :') , aangezien ze een kind (was 13 a 14) er op dat moment echt niet ‘bij’ kon hebben. Nou was mijn moeder een extreem geval en ging het daarvoor ook niet van zijn leien dakje (alleenstaande moeder, carrieretijger, en bang om dingen op te geven qua werk waardoor ik eigenlijk ‘ teveel ‘ was)... Maar dat ging echt heel ver en was echt een rotte (zo niet traumatische B-) ) periode voor me.

Ik zit wat dit betreft een beetje op de gulden middenweg tov de rest van het topic. Ik denk dat kinderen nemen altijd een emotionele aangelegenheid is, aangezien rationeel het enige pro-argument liefde is, en iemand die op je oude dag voor je zorgt.... Maar dat laatste vind ik altijd een beetje een naar argument. Dan blijft liefde over en dat is vooral emotioneel.

Maar daar staat tegenover dat je heel veel op moet offeren, ze heel veel tijd kosten, heel veel geld (gemiddeld 5 ton, geloof ik :oo )

Dus ja, dat het een emotionele beslissing is betekent niet dat het een slechte beslissing is. En ik ben groot voorstander van je gevoel volgen, als het maar wel binnen je mogelijkheden past . Wat ik wel heb gehoord van mensen die ‘ ouder ‘ moeder zijn geworden dat het wel een stuk zwaarder is, ook van iemand bij wie er 10 jaar tussen haar eerste en tweede zat vertelde dat de eerste echt een stuk makkelijker ging.

Wel moet je denk ik rekening houden met het feit dat het een emotionele beslissing is, en dat het ongetwijfeld op momenten tegen gaat vallen. Dat je hormonen je in de steek gaan laten en dat het dan allemaal zwaar is. Er zijn namelijk wel degelijk mensen die spijt hebben van kinderen. Niet veel mensen zullen het toegeven, maar internet staat er vol mee. Er is ook een podcastserie geloof ik, over ouderschap, waar het wel eens in ter sprake is gekomen. Mensen die het veel zwaarder vinden dan verwacht ook. Toevallig hoorde ik letterlijk twee mensen in de supermarkt dit van de week nog verspreken ‘ Goh, ze zijn wel heel leuk.... Maar of ik het nou nog een keer over had willen doen....... of in een volgend leven nog een keer zou doen ‘ . Dat zorgt er voor dat je je wel hoe dan ook bewust gaat moeten zijn van wat je op gaat offeren, en of je dat ook nog wil/leuk vindt als je van je roze wolk af bent. Als je denkt dat jij, of je man, dat niet aan gaat kunnen, of toch minder leuk gaan vinden dan verwacht, gaat je kind er de dupe van zijn dus zet dat wel heeeeel goed op een rijtje.
Je krijgt er ook wel heel veel voor terug natuurlijk, en er zijn ook legio ouders die er 1000% van genieten en die niet anders zouden willen. Maar zelfs dan is het niet altijd leuk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:59

Het leven is sowieso nooit 100% leuk.
Elke keus in welke richting dan ook is een kans. Soms valt het mee en soms valt het tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 17:59

Sizzle schreef:

Nouja, bij mij resulteerde het in hele vechtpartijen waar mijn moeder en ik allebei elkaar als een soort hysterische borderliner elkaar te lijf gingen, en we allebei veranderde in de meest vreselijke personen op deze aardbol. Dat paard had ik wel, maar dat belandde altijd steevast op marktplaats bij zo’n ruzie B-)

Ik heb daar echt wel een behoorlijke vertrouwensbreuk door opgelopen, in een hele formatieve periode. Dus wellicht is het wel goed als meer mensen zich daar bewust van gaan worden :')

Al zou ik de beslissing daar verder ook niet van af laten hangen want waarschijnlijk waren we daarvoor beide nou ookal niet een baken van emotionele stabiliteit, en ik mag hopen dat veel vrouwen zich er wel wat beter doorheen worstelen dan dat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:01

Sizzle schreef:
Het leven is sowieso nooit 100% leuk.
Elke keus in welke richting dan ook is een kans. Soms valt het mee en soms valt het tegen.

100% mee eens inderdaad :j

Alleen wel kijken, of als het tegenvalt je daar genoeg draagkracht voor hebt, en het kind er niet onder zal gaan lijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:04

Tja, ik was een binnenvetter dus niemand behalve ik had last van mijn puberteit.
Waar ik dan weer last van had is dat mijn moeder naar mijn persoonlijke mening veel te jong en te naief was om ons te helpen.
Ik vind de redenatie „misschien krijgen we ruzie“ in dezelfde lijn vallen als „misschien loopt mijn huwelijk dan wel stuk“.
Laten we dus maar niet trouwen/een kind krijgen.
Ieder zijn recht natuurlijk, maar net zo goed ben je al dood voor die tijd of heb je juist geen last van de schommelingen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:16

Sizzle schreef:
Tja, ik was een binnenvetter dus niemand behalve ik had last van mijn puberteit.
Waar ik dan weer last van had is dat mijn moeder naar mijn persoonlijke mening veel te jong en te naief was om ons te helpen.
Ik vind de redenatie „misschien krijgen we ruzie“ in dezelfde lijn vallen als „misschien loopt mijn huwelijk dan wel stuk“.
Laten we dus maar niet trouwen/een kind krijgen.
Ieder zijn recht natuurlijk, maar net zo goed ben je al dood voor die tijd of heb je juist geen last van de schommelingen :P

Mee eens hoor, zou mijzelf er ook absoluut niet door laten tegen houden.
Betekent niet per se dat ik het een slecht argument vind, want ik heb aan levende lijve mogen ervaren wat die hel is.

Maar uiteindelijk kun je het toch nooit voorspellen. Maar ik denk dat moederkwaliteiten zich sowieso moeilijk te voorspellen laten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:22

Ik zeg altijd voor de grap: we sparen de kindebijslag zodat ze later genoeg geld heeft voor de psycholoog om alles te bepraten wat wij fout gedaan hebben :D

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:31

Mijn moeder is 47 nu, mijn vader 51.
3 eigen kinderen van 23, 20, 16 en 2 pleegkinderen van nu 8 en 5.
En leeftijd maakt daarin echt niet uit, ze doen niet onder aan de 'jongere' ouders en zijn zelf ook hartstikke modern :)

Veel succes met je keuze ts! Volg je hart maar denk ook wijs na!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:35

elnienjo schreef:
Cyrina schreef:
En we blijven steeds fitter op latere leeftijd, dus je loopt echt niet achter een rollator te sjokken als ze in de puberteit zijn.

Dat 'we' steeds langer fit blijven doet de risico's op beperkingen bij een kind niet te niet.
Bovendien zul je als vrouw idd in de overgang raken terwijl je kind aan 't puberen is. Dat is het effect van een hormonale derde wereldoorlog.
En haar man is niet fit. Die heeft een niet nader genoemd gezondheidsprobleem. Wellicht legt dat nog extra druk op het gezinsleven of wellicht heeft hij bij voorbaat een kortere levensverwachting dan de gemiddelde persoon waardoor het risico groter is dat het kind op jonge leeftijd zijn/haar vader al moet missen.

Ze is 38 geen 48!
Sowieso dus nog in de periode van een klein beetje extra risico op beperkingen. Na je 40e wordt die een stuk groter. Maar dan nog slechts 1 op de 100. En dan nog...is een kind met een ( misschien wel heel kleine ) beperking nou altijd zo'n drama?
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 27-10-19 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 18:36

Mijn zus was bij de jongste 41. Ze is de oudste moeder aan het schoolplein en soms staan er oma’s die niet veel met haar schelen.
Ze is nu 46 en echt een super toffe actieve moeder. Van t zomer met een camper 6 weken gaan touren door Australië met 4 kinderen.
Ook voordeel van ouder zijn. Vaak meer financiële ruimte waardoor dat soort dingen ook kunnen.