Hoe cadeaukosten verdelen stellen/vrijgezellen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel betalen?

1/4
68 (47%)
2/5
76 (52%)

Totaal aantal stemmen: 144

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:29

Relaxed:
Je zegt dat je net zoveel moet betalen als stellen. Maar ook de aanhang heeft een familie waarbij cadeaus gelapt moeten worden dus daar ben je ook weer geld aan kwijt. Terwijl jij dat als singel dus niet hoeft te betalen. Het is niet dat we per maand dan bv minder geld zijn aan cadeaus dan dat singels zijn omdat je ook 2 x zoveel bijzondere momenten hebt.

Die 1/9e extra waarvan jij vind dat het betaald moet worden moet ook al bij het netwerk betaald worden voor gelegenheden toch door dat stel.

Als singel zou ik lekker in mijn goedkope huur flat blijven...als relatie zijn we bezig met uitbreiding en moeten we straks een groter huis met hogere vaste lasten een ruimere auto meer verzekeringen etc. Omdat hier blijven wonen geen optie meer zal zijn. Daarnaast zijn ook al mijn toeslagen vervallen sinds ik samen ben omdat we teveel verdienen en zijn mijn mileu belasting e.d. ook gewoon verdubbeld. Onderaan de streep scheelt het een beetje aan energie en aan het tv abonnement wat je kunt delen.. maar verder valt dat best mee hoor.
Ik denk als singel dat ik financieel meer over hou als stellen.

Daarom vind ik het ook zo stom om voor een ander te vinden wat er betaald moet worden. Iedereen heeft een andere draagkracht en mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:49

Maar Chantal, ik heb toch helemaal niks te maken met wat andere stellen verder nog moeten betalen? Net als dat jij niet kan bepalen hoe ik blijf wonen.. Ik ben namelijk ook net gaan uitbreiden en groter/nieuwer gaan wonen.. Vreemd om te zeggen dat een single vooral niks moet ondernemen :+ Ik heb ook geen toeslagen, moet mijn eigen auto helemaal alleen betalen, terwijl jullie misschien wel samen met 1 auto kunnen. Zo blijven we bezig. Ik kan niet in een anders portemonnee kijken en zij niet in de mijne..

Maar heel simpel, als ik weet dat ik hetzelfde bij zou moeten dragen aan een cadeau als stellen, dan bedank ik en neem ik zelf mijn cadeau wel mee ;) Gelukkig doe ik heel weinig aan verjaardagen en cadeau's :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:35

x_Anne_x schreef:
Kortom er wordt van ons verwacht dat wij 2/5 van het cadeau betalen.
Terwijl mijn schoonvader ook een relatie heeft maar daar wordt niets van verwacht zeg maar.
Woont je schoonvader samen of heeft hij een LAT-relatie? In het geval van een LAT-relatie vind ik dat hij een korting moet krijgen op het singles-tarief. Hij is immers maandelijks meer kwijt voor reiskosten naar zijn vriendin :+ .

x_Anne_x schreef:
Wat is bij jullie gebruikelijk in de familie?
Wij doen daar gelukkig niet zo ingewikkeld over. Meestal gaat het als volgt: "weet je al wat je voor je verjaardag wil?" "Doe maar geld, ik spaar voor [duur voorwerp]".
En dan geven we een envelop met inhoud naar keuze.

Als we al een gezamenlijk cadeau doen (bijna nooit dus) stemmen we eerst af:
* Wat gaan we geven
* Wat kost dat
* Wat wil een ieder bijdragen en is dat dan genoeg.
Mocht het niet genoeg zijn geven we gewoon weer een envelop met inhoud naar keuze.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:40

Relaxed schreef:
Maar Chantal, ik heb toch helemaal niks te maken met wat andere stellen verder nog moeten betalen? Net als dat jij niet kan bepalen hoe ik blijf wonen.. Ik ben namelijk ook net gaan uitbreiden en groter/nieuwer gaan wonen.. Vreemd om te zeggen dat een single vooral niks moet ondernemen :+ Ik heb ook geen toeslagen, moet mijn eigen auto helemaal alleen betalen, terwijl jullie misschien wel samen met 1 auto kunnen. Zo blijven we bezig. Ik kan niet in een anders portemonnee kijken en zij niet in de mijne..

Maar heel simpel, als ik weet dat ik hetzelfde bij zou moeten dragen aan een cadeau als stellen, dan bedank ik en neem ik zelf mijn cadeau wel mee ;) Gelukkig doe ik heel weinig aan verjaardagen en cadeau's :+

Je begint zelf met de vergelijking dat het als single allemaal zoveel duurder is dan als je een relatie hebt rondom de vaste lasten.. dat vind ik een opmerking die uit de lucht is gegrepen en waarvan ik zeker denk dat ook dat niet standaard zo is en daarom krijg je mijn argumentatie ;) m

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:48

ChantalSmook schreef:
Relaxed schreef:

Je begint zelf met de vergelijking dat het als single allemaal zoveel duurder is dan als je een relatie hebt rondom de vaste lasten.. dat vind ik een opmerking die uit de lucht is gegrepen en waarvan ik zeker denk dat ook dat niet standaard zo is en daarom krijg je mijn argumentatie ;) m

Dat was een reactie hierop.. Omdat er vanuit gegaan wordt dat een single blijkbaar minder verjaardagen heeft? Terwijl dat natuurlijk ook niet zo vanzelfsprekend is.. Hoezo heeft een single 1 vriendgroep :')

Relaxed schreef:
absque_dubio schreef:

Ik pak even jouw bericht erbij als voorbeeld.
Als single heb je 1 familie/gezin, en 1 vriendengroep.
Voeg 2 singles samen, als stel. En bovenstaande verdubbelt.
Als stel heb je dus 2 families/gezinnen, en 2 vriendengroepen om cadeautjes voor te kopen.
Dus ik denk niet dat stellen het zoveel makkelijker hebben. :+

Maar andere vaste lasten deel je ook samen, die je als single gewoon alleen moet dragen. Want helaas, de energiekosten bijvoorbeeld zijn voor mij alleen echt niet de helft van wat een stel betaald :+

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:49

Wat wordt er door veel mensen moeilijk gedaan...

Ik denk dat singles/stellen vooral niet overeen komen omdat ze allebei 1 cadeau meenemen naar een verjaardag. Ik snap dus wel dat een stel bij een gezamenlijk cadeau niet dubbel wil betalen, omdat ze dat anders ook niet zouden doen. Aan de andere kant snap ik de singles ook, want zij betalen in hun eentje net zoveel als 2 mensen (of een heel gezin) samen.

Volgens mij is de enige oplossing:
1) geen gezamelijke cadeaus kopen
2) een vrijwillige bijdrage vragen in plaats van een vastgelegd bedrag, waarmee een aangewezen persoon dan een cadeau koopt.

Vaste lasten hebben hier volgens mij niks mee te maken, want dat is allemaal heel erg persoonlijk. Dan zouden we ook rekening moeten houden met ieders inkomen; dus van je vriendin, die nog studeerd, vraag je niet het zelfde bedrag in te leggen als je nicht, die net de loterij gewonnen heeft.

Ik vind wel dat wij als Nederlands ontzettend krampachtig kunnen doen als het op dit soort dingen aankomt. Het voelt nu bijna als een soort entree tot de verjaardag... kom op mensen, loosen up...

Anoniem

Re: Hoe cadeaukosten verdelen stellen/vrijgezellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:59

Precies en daarom doen we bij ons echt niet aan cadeau's meer.. Het blijft ook een heen en weer geven van prullaria of geld. Ik ga dan liever eens per jaar lekker met elkaar uit eten :j

Ann_moi

Re: Hoe cadeaukosten verdelen stellen/vrijgezellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:25

Wij doen ook altijd per persoon. Toen ik nog single was vond ik het heel vervelend als ik meer moest betalen. Nu is het wel per stel, ook als een van beide niet mee gaat, maar dat geldt alleen voor familie.
Cadeaus voor vrienden gaan per persoon die mee gaat.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:34

Lughnassadh schreef:
Detroit schreef:
Ik zou zeggen 1/4. Ze zouden anders ook maar 1 cadeau krijgen van ons. En dat zal niet 36 euro bedragen...

Precies dit. Wij hebben een maximaal bedrag voor dit soort dingen en gaan daar niet over heen.

Ik zou ook voor deze optie gaan!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:03

.....als ik zou weten dat mensen zo zouden lopen eikelen voor een cadeau, zou ik spontaan nooit meer een feest geven :+ ....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:12

ChantalSmook schreef:
Relaxed:
Je zegt dat je net zoveel moet betalen als stellen. Maar ook de aanhang heeft een familie waarbij cadeaus gelapt moeten worden dus daar ben je ook weer geld aan kwijt. Terwijl jij dat als singel dus niet hoeft te betalen. Het is niet dat we per maand dan bv minder geld zijn aan cadeaus dan dat singels zijn omdat je ook 2 x zoveel bijzondere momenten hebt.

Die 1/9e extra waarvan jij vind dat het betaald moet worden moet ook al bij het netwerk betaald worden voor gelegenheden toch door dat stel.

Als singel zou ik lekker in mijn goedkope huur flat blijven...als relatie zijn we bezig met uitbreiding en moeten we straks een groter huis met hogere vaste lasten een ruimere auto meer verzekeringen etc. Omdat hier blijven wonen geen optie meer zal zijn. Daarnaast zijn ook al mijn toeslagen vervallen sinds ik samen ben omdat we teveel verdienen en zijn mijn mileu belasting e.d. ook gewoon verdubbeld. Onderaan de streep scheelt het een beetje aan energie en aan het tv abonnement wat je kunt delen.. maar verder valt dat best mee hoor.

Daarom vind ik het ook zo stom om voor een ander te vinden wat er betaald moet worden. Iedereen heeft een andere draagkracht en mogelijkheden.

:( meen je dit echt?? Staat vol met aannames. Wie zegt dat een vrijgezel geen leven wil met eigen huis. Vrijgezel kan ook geen toeslagen krijgen etc.....
Ik zit dit met mn mond open te lezen...

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:30

quintusgl schreef:
ChantalSmook schreef:
Relaxed:

:( meen je dit echt?? Staat vol met aannames. Wie zegt dat een vrijgezel geen leven wil met eigen huis. Vrijgezel kan ook geen toeslagen krijgen etc.....
Ik zit dit met mn mond open te lezen...

Geen aannames.. dit is zoals het bij mij het geval was toen ik klaar was met mijn opleiding en ben gaan werken ;) en nu een paar jaar later wel met relatie vind ik niet dat ik veel erop vooruit ben gegaan omdat ik hele andere prioriteiten heb maar ook omstandigheden weer zijn veranderd.

Iedere situatie is anders. Iedereen heeft andere doelen. Daarom vind ik ook niet dat je in andermans knip mag kijken en mag beslissen hoe mensen hiermee om gaan. Of je nou vrijgezel bent of niet. Recht hebt op toeslagen of niet. Ik had het als vrijgezel toen echt niet moeilijker als nu in een relatie. Mijn uitgaven door het hebben van een relatie zijn niet perse standaard minder geworden omdat alles gedeeld zou kunnen worden. Dat valt best tegen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 20:42

Rakkie123 schreef:
.....als ik zou weten dat mensen zo zouden lopen eikelen voor een cadeau, zou ik spontaan nooit meer een feest geven :+ ....

Ik dacht het, jij zegt het.
Wat een geneuzel zeg. Voortaan gewoon vooraf geld inzamelen en dan pas kopen, dan kun je gewoon iedereen zelf laten kiezen.
Dat gemier over pp en per stel kan ik ook niets mee. Er zijn ook kansarme families die met z‘n 5en op een minimuum loon zitten en knalrijke vrijgezellen. Maar dan nog kan het zomaar zijn dat de minder bedeelde een duurder kado geeft.

Ik wist echt niet dat mensen hier zo over konden steggelen, dan heb ik veel liever niets dan zo‘n ‚moetje‘.