Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 13:35

daantjuhhh schreef:
Even de andere kant belichten.

Ik heb geen reacties gelezen verder.

Maar als ik mijn huis te koop zet en open zet voor kijkers. Mijn Prive.
Vind ik het wel prettig dat de makelaar adres gegevens heeft van de kijker.

Stel dat er later ingebroken wordt.

Ik geef toch ook die kijker een kijkje in mijn huis.
Vind het niet zo raar dat ik wil weten wat er bij mij in huis komt kijken.

nou, inbrekers hoeven alleen maar Funda op te gaan, de foto's bekijken, eventueel filmpje + plattegrond en de gemiddelde inbreker weet zn weg door jouw huis ook wel.
Dankzij de foto's kunnen ze ook nog inschatten of jouw huis een bezoekje waard is of niet, dus ze hoeven het risico van langs komen met de verkoopmakelaar niet eens te ondernemen.

Adres en alles staat erbij...incl interactieve foto van google maps, zodat je ook nog eens virtueel via streetview de buurt wat kan verkennen.

Ik denk dat het risico op hobbykijkers groter is; kijken, kijken, niet kopen, dan dat een inbreker net doet alsof die interesse heeft en met makelaar een tour door jouw huis doet

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:26

Vjestagirl schreef:
Dus omdat ik niet mijn postcode en huisnummer door wil geven aan een bedrijf wat mij niet kan vertellen wat ze ermee doen, hoelang ze het opslaan, wie er toegang toe heeft en waarom ze het in de eerste plaats nodig hebben, ben ik een dief?

Nee. Want een makelaar die je niet kan vertellen hoe en wat is niet de makelaar waar ik mijn huis bij zou verkopen. Die is namelijk niet transparant.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:28

xxCYNNxx schreef:
daantjuhhh schreef:
Even de andere kant belichten.

Ik heb geen reacties gelezen verder.

Maar als ik mijn huis te koop zet en open zet voor kijkers. Mijn Prive.
Vind ik het wel prettig dat de makelaar adres gegevens heeft van de kijker.

Stel dat er later ingebroken wordt.

Ik geef toch ook die kijker een kijkje in mijn huis.
Vind het niet zo raar dat ik wil weten wat er bij mij in huis komt kijken.

nou, inbrekers hoeven alleen maar Funda op te gaan, de foto's bekijken, eventueel filmpje + plattegrond en de gemiddelde inbreker weet zn weg door jouw huis ook wel.
Dankzij de foto's kunnen ze ook nog inschatten of jouw huis een bezoekje waard is of niet, dus ze hoeven het risico van langs komen met de verkoopmakelaar niet eens te ondernemen.

Adres en alles staat erbij...incl interactieve foto van google maps, zodat je ook nog eens virtueel via streetview de buurt wat kan verkennen.

Ik denk dat het risico op hobbykijkers groter is; kijken, kijken, niet kopen, dan dat een inbreker net doet alsof die interesse heeft en met makelaar een tour door jouw huis doet

Daarom had ik dus ook geen interactieve kaart.
Plattegrond stond erop. Alle waardevolle spullen staan niet op de foto.
Net zoals sluitingen en mijn beveiligingsmaatregelen staan niet op de foto.

Het huis wat ik gekocht heb heeft een alarm. Dat staat niet op de foto. En ook niet in de tekst.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 14:39

daantjuhhh schreef:
Vjestagirl schreef:
Dus omdat ik niet mijn postcode en huisnummer door wil geven aan een bedrijf wat mij niet kan vertellen wat ze ermee doen, hoelang ze het opslaan, wie er toegang toe heeft en waarom ze het in de eerste plaats nodig hebben, ben ik een dief?

Nee. Want een makelaar die je niet kan vertellen hoe en wat is niet de makelaar waar ik mijn huis bij zou verkopen. Die is namelijk niet transparant.

Hoe moet ik weten dat jouw makelaar dit allemaal wel kan? Ik denk dat de makelaar die zei dat ze mijn informatie vroegen omdat "er wel wat tegenover moest staan" ook vond dat ze transparant waren...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:59

aan de hand van de staat en kwaliteit van de inrichting is vaak al genoeg in te schatten of er wel wat te halen valt of niet, daarvoor hoeft idd je dure laptop niet voor op de foto te hebben staan.

En geen interactieve kaart?Die is toch gewoon standaard op funda? Tenminste; heb nog geen een huis gezien ( van de huizen die ik voor de lol heb bekeken) waar die interactieve kaart niet bij zit. En maakt ook niet uit; adres + plaats staat er wel bij, dus kun je, als iemand slechte bedoelingen heeft, ook handmatig wat rondwandelen via google maps; adres + plaats invoeren en voila; je kunt alsnog de buurt via street view verkennen.

Is dus gewoon schijnveiligheid...bovendien vermoed ik dat de enige reden is, om in te schatten of iemand hun tijd waard is. Iemand die bv reageert op een huis van 8 ton, maar woont in een sociale huurwoning van nog geen 400 euro per maand, al 20 jaar lang, zal dus al snel meer moeite moeten doen voor een afspraak dan iemand die in een villawijk in Wassenaar woont. Want die zal vast geen geld hebben voor zo'n duur huis, zo zal er geredeneerd worden. Iets wat al enigszins bevestigd is door enkele bokkers die idd op die manier beoordeeld werden. En niet zo zeer om de verkoper te beschermen tegen kwaadwillenden.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 28-09-19 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:02

Vjestagirl schreef:
daantjuhhh schreef:

Hoe moet ik weten dat jouw makelaar dit allemaal wel kan? Ik denk dat de makelaar die zei dat ze mijn informatie vroegen omdat "er wel wat tegenover moest staan" ook vond dat ze transparant waren...

Zoals jij nu beoordeeld dat ze niet transparant zijn beoordeel ik toch ook?
Ik denk dat we elkaar niet goed begrijpen.
Die zijn dus niet transparant.

Shadow0

Re: Doen makelaars aan 'gatekeeping'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 18:03

Daantjuhhh, alleen vraag je dan wel van makelaars om de wet over privacy te schenden. Helaas werken makelaars daaraan mee... maar ze zouden eigenlijk moeten benadrukken dat dit niet een vraag is die je mag stellen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:09

Shadow0 schreef:
Daantjuhhh, alleen vraag je dan wel van makelaars om de wet over privacy te schenden. Helaas werken makelaars daaraan mee... maar ze zouden eigenlijk moeten benadrukken dat dit niet een vraag is die je mag stellen.

Natuurlijk niet.
Als hij adres en naam vraagt ben je zelf vrij om die te geven.
Je hoeft je naam en adres niet te geven.

Alleen kom je mijn huis dan niet binnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 19:23

daantjuhhh schreef:
Shadow0 schreef:

Natuurlijk niet.
Je hoeft je naam en adres niet te geven.

Alleen kom je mijn huis dan niet binnen.

Laat me weten wanneer je het verkoopt, jouw makelaar krijgt de postcode van het Pieter Baan Centrum :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:34

Vjestagirl schreef:
Laat me weten wanneer je het verkoopt, jouw makelaar krijgt de postcode van het Pieter Baan Centrum :+

Zó blij dat ik niet net een kop thee in mijn handen heb... _O-

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:42

Zoolgangster schreef:
Vjestagirl schreef:

Zó blij dat ik niet net een kop thee in mijn handen heb... _O-
_O-
Laatst bijgewerkt door Niqui op 28-09-19 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:42

Als je bij bepaalde winkels aan de kassa komt (Prenatal bijvoorbeeld) vragen ze zelfs om je postcode.

Ik krijg daar ook altijd de kriebels van, wat moeten ze met die informatie!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:47

Weten waar ze wel of niet nog een vestiging zouden moeten openen.
Ik snap niet zo goed waarom mensen zo geheimzinnig doen over hun postcode of adres.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 19:49

denice schreef:
Als je bij bepaalde winkels aan de kassa komt (Prenatal bijvoorbeeld) vragen ze zelfs om je postcode.

Dan weten ze waar ze reclamefolders moeten verspreiden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 19:51

denice schreef:

En ook die krijgen ze niet. Gaat ze geen sodemieter aan

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:12

Sclimpre schreef:
Weten waar ze wel of niet nog een vestiging zouden moeten openen.
Ik snap niet zo goed waarom mensen zo geheimzinnig doen over hun postcode of adres.

Omdat dat privacy gevoelige informatie is misschien? Men mag dat best vragen, maar daar moet men alleen wel een heel goede reden voor hebben om dat te vragen. Anders mag het gewoon niet, is heel simpel.
Net zoals je niet door rood mag rijden...

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:15

Dus Daantjuhhh jij geeft ook jouw postcode aan de makelaar door?

Toen mijn vriend op zoek was naar een huis heeft hij nergens zijn postcode moeten geven.
Is dat iets van het laatste jaar?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:31

daantjuhhh schreef:
Natuurlijk niet.

Hij mag het niet vragen. Er is geen basis om die gegevens te verwerken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:39

Hij mag het altijd vragen. Hij moet je gewoon nog steeds dezelfde dienst aanbieden als je weigert te antwoorden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 21:27

Hier onlangs een ander huis gekocht in hoge prijsklasse en is niet naar adres/postcode/whatever gevraagd.
Alleen naam en telefoonnummer. Bij alle huizen die we bezichtigd hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 10:52

Om ook heel even een ander geluid te laten horen: ik ben nu met een andere makelaar in gesprek over een huis en alles is "ooooh geen probleem hoor" en "natuurlijk kan dat!". Zo'n verademing

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 11:05

We zijn een half jaar op huizenjacht geweest en gelukkig niets van dit meegemaakt, terwijl we hier ook echt midden in de randstad zitten. Hadden ze dat wel gedaan had het leuke effecten gegeven, van anti-kraak naar een bovenmodaal koophuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 12:04

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 13:15

Het gebeurd inderdaad best regelmatig dat er gevraagd wordt naar postcode / huisnummer.

Zelf vraag ik altijd of iemand momenteel ook in dezelfde plaats woont als de woning die ze willen bezichtigen. Reden? Ik weet of degene die gaat bezichtigen de omgeving al kent. Maar vaak krijg ik meteen een vloeiend gesprek en vertellen ze meteen of ze momenteel een koop of huurwoning hebben, anders kan ik deze vraag alsnog stellen natuurlijk.

Mocht iemand een koopwoning in de omgeving hebben kan dat een lead zijn voor het kantoor om de woning ooit in de verkoop te krijgen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-19 13:25

Sammiej schreef:
Het gebeurd inderdaad best regelmatig dat er gevraagd wordt naar postcode / huisnummer.

Zelf vraag ik altijd of iemand momenteel ook in dezelfde plaats woont als de woning die ze willen bezichtigen. Reden? Ik weet of degene die gaat bezichtigen de omgeving al kent. Maar vaak krijg ik meteen een vloeiend gesprek en vertellen ze meteen of ze momenteel een koop of huurwoning hebben, anders kan ik deze vraag alsnog stellen natuurlijk.

Mocht iemand een koopwoning in de omgeving hebben kan dat een lead zijn voor het kantoor om de woning ooit in de verkoop te krijgen.

Maare, heel banketstaaf: dit is toch jouw werk niet, om erachter te komen of iemand de omgeving al kent? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat je informatie kunt geven als iemand erom vraagt, maar in principe heb ik de makelaar van de verkoper nodig om de deur open te doen, me rond te leiden (dat kan ik zelf ook, maar ik snap dat de verkopers dat graag willen), vragen te beantwoorden en de deur weer dicht te doen...