Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:29

Bizar dat er zoveel elektrische auto's voorbij komen in dit topic. Wat gaan we doen met al deze accu's als ze kapot of op zijn? Elektrische auto's zijn niet bepaald milieuvriendelijk....

Maar ik eet minder vlees, heb geen kinderwens en probeer zoveel mogelijk de auto te laten staan (al is dit puur voor mijn eigen portemoniks).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:30

Niobe schreef:
Ja klopt, maar dat is dus zo ironisch lollig, omdat mensen toch wel van de gemakken gebruik blijven maken. Omdat het zo vanzelfsprekend is. Ik bedoel Greta had ook via een camera haar speech kunnen houden, maar ik denk dat ze toch met het vliegtuig is gegaan.
Dat is ook mierenneukerig van mij, weet ik, maar ik weet ook niet in hoeverre we individueel moeten doen om dat te voorkomen en eerlijk gezegd heb ik daar ook de zin niet voor om dat uit te zoeken.

Lekker ingelezen, Greta is met een zeilboot gegaan. Dus even afzien ipv makkelijk het vliegtuig pakken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:32

MTinker schreef:
Bizar dat er zoveel elektrische auto's voorbij komen in dit topic. Wat gaan we doen met al deze accu's als ze kapot of op zijn?

Autoaccu’s worden eerst hergebruikt in huizen, om stroom uit zonnepanelen op te slaan.
Als ze daarna volledig opgebruikt zijn worden ze gerecycled. In België zit een bedrijf dat daar volop mee bezig is voor Tesla.

Daarnaast zijn elektrische auto’s zo ontworpen dat een accu kan worden vervangen. De auto hoeft dus niet gesloopt te worden zoals bij brandstofauto’s gebeurt. Ze gaan sowieso al langer mee dan een benzine auto, maar met een nieuwe accu gaan ze nog eens twee keer zo lang mee. Dat scheelt zo enorm veel werk en vervuiling.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:38

Sakura789 schreef:
Niobe schreef:
Ja klopt, maar dat is dus zo ironisch lollig, omdat mensen toch wel van de gemakken gebruik blijven maken. Omdat het zo vanzelfsprekend is. Ik bedoel Greta had ook via een camera haar speech kunnen houden, maar ik denk dat ze toch met het vliegtuig is gegaan.
Dat is ook mierenneukerig van mij, weet ik, maar ik weet ook niet in hoeverre we individueel moeten doen om dat te voorkomen en eerlijk gezegd heb ik daar ook de zin niet voor om dat uit te zoeken.

Lekker ingelezen, Greta is met een zeilboot gegaan. Dus even afzien ipv makkelijk het vliegtuig pakken.

Och ja, daar had ze geluk mee zo te zien, dat die mannen dat aanboden :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:38

8nnemiek schreef:
Autoaccu’s worden eerst hergebruikt in huizen, om stroom uit zonnepanelen op te slaan.

Hoe vaak gebeurt dat al in de praktijk? Ik vrees als ze als auto-accu niet meer voldoen dat ze dan als huis-accu ook niet veel meer voorstellen. Het zijn geen start-accu's, die kunnen als ze geen piekvermogen meer kunnen afleveren nog hobbymatig voor andere klussen gebruikt worden

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:40

Machie schreef:
Ik neem geen kinderen.

#metoo _/-\o_

Haha,
Maar wat ik bewust doe,
Afval scheiden. Is sowieso in dl erg gebruikelijk.
Erg veel bloemen in de tuin hebben, of struiken met bloem voor de bijen en andere insecten.
Boom + haag lekker laten groeien.
We hebben een vijver waar veel insecten water komen drinken. Bijvoorbeeld wespen of bijen.
We hebben een hoekje takkenafval voor mieren en co.
Bewust snel douchen
Bewust omgaan met de verwarming.
Goed nadenken over welk apparaat je koopt ivm hoeveelheid stroom wat word verbruikt.
Oehhh en ik ga niet op verre reizen met het vliegtuig!!
En voor ik het vergeet, ik eet niet dagelijks vlees. Nuja soms wel vleeswaar op brood maar met vlees bedoel ik echt vlees op mijn bord tijdens het warm eten.

Wat ik heel erg verkeerd doe,
Ik rij diesel. Zowel prive als op t werk.
Maar ook daar probeer ik bewust mee om te gaan.
Vrachtauto uit als ik langer als 2-3 minuten moet wachten. Niet te veel kilometers vreten met mijn priveauto

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:42

hagelslag schreef:
Machie schreef:
Ik neem geen kinderen.

#metoo _/-\o_

Haha,
Maar wat ik bewust doe,
Afval scheiden. Is sowieso in dl erg gebruikelijk.
Erg veel bloemen in de tuin hebben, of struiken met bloem voor de bijen en andere insecten.
Boom + haag lekker laten groeien.
We hebben een vijver waar veel insecten water komen drinken. Bijvoorbeeld wespen of bijen.
We hebben een hoekje takkenafval voor mieren en co.
Bewust snel douchen
Bewust omgaan met de verwarming.
Goed nadenken over welk apparaat je koopt ivm hoeveelheid stroom wat word verbruikt.
Oehhh en ik ga niet op verre reizen met het vliegtuig!!
En voor ik het vergeet, ik eet niet dagelijks vlees. Nuja soms wel vleeswaar op brood maar met vlees bedoel ik echt vlees op mijn bord tijdens het warm eten.

Wat ik heel erg verkeerd doe,
Ik rij diesel. Zowel prive als op t werk.
Maar ook daar probeer ik bewust mee om te gaan.
Vrachtauto uit als ik langer als 2-3 minuten moet wachten. Niet te veel kilometers vreten met mijn priveauto

Dat heb ik ook gedaan met de wasmachine. Nu mis ik de kookwas ;(.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:45

Minder vlees eten en mijn afval scheiden.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:46

Ohhhhh maar whyy kookwas moet wel kunnen.
Ahhoewel er antibacteriezeep bestaat maar dat is niet hetzelfde.
Maar is wel handig om bij een nieuwe wasmaschine erover na te denken

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 15:47

EV’s zijn in de hele levensloop vele malen milieuvriendelijker dan benzine of diesel auto’s. En ze hebben nog veel meer potentie: als de stroom die ze oplaadt groener wordt is een EV ook groener (en die kant gaan we op) en er zijn ontwikkelingen in de batterij industrie: batterijen die groener zijn én meer range hebben voor hetzelfde gewicht. Benzine en diesel zullen nooit zo schoon worden als EV’s dat kunnen zijn.

Over EV’s zijn helaas veel onzin verhalen de wereld ingeholpen door de auto-industrie. Maar ze zijn écht de toekomst, wat sommige mensen ook beweren.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:48

Sclimpre schreef:
8nnemiek schreef:

Hoe vaak gebeurt dat al in de praktijk? Ik vrees als ze als auto-accu niet meer voldoen dat ze dan als huis-accu ook niet veel meer voorstellen. Het zijn geen start-accu's, die kunnen als ze geen piekvermogen meer kunnen afleveren nog hobbymatig voor andere klussen gebruikt worden

Renault is er al een paar jaar mee bezig, en volgend jaar komen de eerste huisaccu’s voor consumenten op de markt: https://www.google.nl/amp/s/insideevs.c ... eries/amp/
Volgens de verwachtingen kunnen die nog 10 jaar mee binnenshuis.
Lithium accu’s zijn juist prima om piekvermogen te leveren, ze zijn vrij constant in spanning en kunnen bijna helemaal leeg worden getrokken zonder schade aan de batterij. Ik denk dat ze ook ideaal zijn voor tiny houses en mensen die helemaal off grid leven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:51

hagelslag schreef:
Ohhhhh maar whyy kookwas moet wel kunnen.
Ahhoewel er antibacteriezeep bestaat maar dat is niet hetzelfde.
Maar is wel handig om bij een nieuwe wasmaschine erover na te denken

Ik heb een ecobubble. Maximale temperatuur is 70 graden :'). Dus ja, die kookwas mis ik wel. Verder is het een prima machine. Maar echt goed reinigen is lastig.

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:52

nou, ik houd het lekker bij mijn dikke diesel, kan ik tenminste met gemak een paardentrailer trekken. Want dat kunnen de elektrische auto's nog niet fatsoenlijk (of betaalbaar).
En de batterijen, geloof nooit dat ze allemaal gerecycled kunnen worden....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:53

MTinker schreef:
nou, ik houd het lekker bij mijn dikke diesel, kan ik tenminste met gemak een paardentrailer trekken. Want dat kunnen de elektrische auto's nog niet fatsoenlijk (of betaalbaar).
En de batterijen, geloof nooit dat ze allemaal gerecycled kunnen worden....

Zou wel mooi zijn wanneer dat in de toekomst mogelijk is, tho. Ik zou heel graag elektrisch rijden, maar helaas kan ik dat nu niet betalen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:55

Ik geloof persoonlijk niet dat elektrisch rijden de toekomst is.... ( ook niet diesel of benzine trouwens), want bv België zit nu in de winter al met stroomtekorten, stel je voor dat plots 50% dan elektrisch gaat rijden), wat met lange afstanden? Want binnen de familie ook al elektrische tijdens, maar due moeten gewoon heel regelmatig een uur stoppen om te laden, wat op prof vlak vaak onmogelijk is....

Ooit komt iets beter, want milieuvriendelijk is het niet.(ok, mss wat beter dan diesel of benzine, maar daarom niet goed)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:56

8nnemiek schreef:
Sclimpre schreef:

Renault is er al een paar jaar mee bezig, en volgend jaar komen de eerste huisaccu’s voor consumenten op de markt: https://www.google.nl/amp/s/insideevs.c ... eries/amp/
Volgens de verwachtingen kunnen die nog 10 jaar mee binnenshuis.
Lithium accu’s zijn juist prima om piekvermogen te leveren, ze zijn vrij constant in spanning en kunnen bijna helemaal leeg worden getrokken zonder schade aan de batterij. Ik denk dat ze ook ideaal zijn voor tiny houses en mensen die helemaal off grid leven.

In het artikel wordt een testfase aangekondigd :
"The Powervault second life trial will start in July 2017 and last 12 months. The 50 units in the trial will be divided between the homes of M&S Energy customers, plus Hyde residents, as well as social housing tenants and schools in the Royal Borough of Greenwich, via Solarcentury. M&S Energy will be contacting eligible customers to discuss their interest in participating in the trial."
De test zou nu afgelopen moeten zijn. Heb je enig idee van het resultaat?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:57

Ik ben persoonlijk ook niet helemaal overtuigd van elektrische auto's goed voor het milieu.
Als die zonnepanelen op het dak hebben kunnen we idd over een schone auto praten. Uitgezonderd de batterij.
Elektriciteit is niet groen en zal het de komende jaren ook nog niet zijn op grote schaal.

Auto's zouden gewoon lang moeten mee kunnen gaan.
Die roestbakken van vroeger gingen makkelijk 15 jaar mee.
Nu houd een auto het 5 jaar vol. Niet omdat hij dan technisch op is maar wel economisch.
Mijn diesel is 10 jaar oud, 2de hands gekocht. Motor houdt het makkelijk nog een tijdje vol maar milieutechnisch zal hij ooit de apk niet meer doorgeraken en economisch gezien is onderdelen vervangen uiteindelijk niet meer interessant.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:01

Als ik de lijstjes van andere bokkers zo bekijk dan kan ik daar wel bij aansluiten.
Ik ga veel bewuster om met stroom, water, afval en koopgedrag.

Verder heb ik geen kinderen, maar heb ook nooit een kinderwens gehad. Ook ben eet ik al heel lang vegetarisch en sinds dit jaar zoveel mogelijk veganistisch, maar dat doe ik vooral voor de dieren. Nu ik me bewust ben van de impact die het heeft op het klimaat is het voor mij wel extra belangrijk geworden. Het motiveert me meer.

Ik zou ook graag elektrisch rijden, maar de auto's zijn op dit moment nog ver boven mijn budget.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:02

tengeltje11 schreef:
Ik geloof persoonlijk niet dat elektrisch rijden de toekomst is.... ( ook niet diesel of benzine trouwens), want bv België zit nu in de winter al met stroomtekorten, stel je voor dat plots 50% dan elektrisch gaat rijden), wat met lange afstanden? Want binnen de familie ook al elektrische tijdens, maar due moeten gewoon heel regelmatig een uur stoppen om te laden, wat op prof vlak vaak onmogelijk is....

Ooit komt iets beter, want milieuvriendelijk is het niet.(ok, mss wat beter dan diesel of benzine, maar daarom niet goed)

Idd er kunnen niet veel elektrische auto's bijkomen zonder extra elektriciteitcentrales. En de elektrische auto is niet 'zero-emission' maar wel 'ergens-anders-emission'. Ms doen diesel en benzine nog wel een inhaalmanoever. Wat nog onderbelicht blijft is de vervuiling van slijtage van banden en remmen.
Ik geloof eerder in het wegwerken van nodeloze verplaatsingen (telewerk, kopen van lokale producten,etc;) en betere logistiek zodat kopen via internet net milieuvriendelijker wordt dan zelf op stap te gaan.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 26-09-19 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:07

Sclimpre, ik heb er vorig jaar een stukje over gezien op Youtube, ze zijn er volop mee bezig en over de tests waren ze positief.. maar ik kan dus echt niet meer vinden welke show dat was. Fully Charged wellicht, maar die hebben zó veel afleveringen :=

Dat elektrische auto’s de toekomst worden daar ben ik heilig van overtuigd. Een elektrische motor heeft gewoon enorm veel voordelen. Enorm hoog rendement, ze zijn stil, licht, klein, slijten nauwelijks, nauwelijks onderhoud nodig.. Hoe je die motor vervolgens aandrijft, dat kan op vele manieren. Met lithium accu’s, met zonnepanelen, met waterstof.. wie weet uiteindelijk met kernfusie op mini schaal.. maar er worden ook onderzoeken gedaan naar andere soorten accu’s. Accu’s zonder lithium, met stoffen die overal ter wereld makkelijk gedolven of geproduceerd kunnen worden..
Ze worden ook steeds kleiner, lichter en sterker.
Een combinatie van accu’s met panelen lijkt me zeker een kanshebber, zoals de Lightyear One <3

_San87_

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:09

Zou mooi zijn dat ze dan ook naar de trekkracht kijken, ik zie vrachtwagens en trekkers nog niet zo snel elektrisch gaan. En daar ligt denk ik wel heel veel winst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:11

- Geen vlees of vis
- Geen zuivel
- Ik drink alleen water dus bespaar weer pakken en flessen op dat gebied
- Geen kinderen

Daar in tegen, als het kan dan ga ik wel met het vliegtuig op een verre vakantie. Ik vind er echt helemaal niks aan om alleen maar in Nederland of Duitsland naar vakantie te gaan. Ik werk hard voor mijn vakantie dus dan wil ik er ook iets moois van maken. Ik leef maar 1x (denk ik)

Donja

Re: Klimaatverandering: hoe draag jij je steentje bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:55

- Wij hebben 40 zonnepanelen, leveren voldoende energie om in principe evenveel te leveren als dat wij zelf en ons bedrijf (dierenpension) gebruiken. (afgelopen jaar meer opgewekt dan gebruikt, dit jaar lijkt het ook weer die kant op te gaan)
- Verder vangen wij regenwater op waarmee we de kennels weer schoonspuiten, dus hoeven we daar geen kraanwater voor te gebruiken.
- We hebben net een nieuwe auto, diesel met AdBlue systeem, dus zeer schoon. Maar als het zover is wil ik een goede waterstofauto! Elektrisch zie ik niet zitten (missen trekkracht, accu's zijn daarnaast ook zeer vervuilend) maar waterstof zou prima kunnen!
- Vlees komt van mijn buurman, die heeft een paar zoogkoeien die 10 maanden per jaar in natuurgebied lopen en 2x per jaar laat hij een koe slachten, waar zijzelf en nog een aantal anderen (waaronder wij) weer een tijd heerlijk vlees van hebben.
- ik heb zelf een 10 tal scharrelkippen voor de eitjes

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 17:08

8nnemiek schreef:
Sclimpre, ik heb er vorig jaar een stukje over gezien op Youtube, ze zijn er volop mee bezig en over de tests waren ze positief.. maar ik kan dus echt niet meer vinden welke show dat was. Fully Charged wellicht, maar die hebben zó veel afleveringen :=

Dat elektrische auto’s de toekomst worden daar ben ik heilig van overtuigd. Een elektrische motor heeft gewoon enorm veel voordelen. Enorm hoog rendement, ze zijn stil, licht, klein, slijten nauwelijks, nauwelijks onderhoud nodig.. Hoe je die motor vervolgens aandrijft, dat kan op vele manieren. Met lithium accu’s, met zonnepanelen, met waterstof.. wie weet uiteindelijk met kernfusie op mini schaal.. maar er worden ook onderzoeken gedaan naar andere soorten accu’s. Accu’s zonder lithium, met stoffen die overal ter wereld makkelijk gedolven of geproduceerd kunnen worden..
Ze worden ook steeds kleiner, lichter en sterker.
Een combinatie van accu’s met panelen lijkt me zeker een kanshebber, zoals de Lightyear One <3

oooh ja ik zag hem, hoop echt dat die eerste modellen een succes worden en dat ze dan langzaam maar zeker naar consumentenprijzen gaan!

Overigens is het 'voor elektrisch rijden hebben we niet genoeg elektriciteit' in Nederland een fabeltje. Ons energienet is genoeg om heel Nederland van EV's te voorzien. Komt omdat we met zijn allen minder zijn gaan verbruiken (van gloeilamp naar LED, koelkasten/wasmachines/etc die veel zuiniger zijn) :j. Tegenwoordig kunnen de meeste auto's gewoon in 20min geladen worden met snelladers, en er zijn zelfs al auto's die het binnen 10min kunnen (zijn ze nu mee aan het testen). Peugeot iirc bijv., maar die heeft het op het moment nog softwarematig geblokkeerd haha. Als we verder zijn in de innovatie is een EV tanken net zo snel al dan niet sneller dan een benzine/diesel. Ook lange afstanden worden steeds normaler. Tesla kan volgens mij al zo'n 600km rijden. De Lightyear ook. Alleen de consumentenwagens moeten nog verder met deze innovatie, maar dankzij de genoemde nieuwe ontwikkelingen bij batterijen gaat dat ook echt wel goed komen. En als er gewone wagens zijn die goed kunnen rijden, gaan er ook echt wel trekauto's komen die volledig elektrisch zijn.

Ik betwijfel het ten zeerste dat er nog een inhaalmanoeuvre zit voor Benzine/Diesel. Niet voor niks dat alle grote merken nu ook EV's gaan uitbrengen. EV's zijn écht de toekomst en het investeren hierin gaat het dubbel en dwars waard zijn.

Maargoed, dit is geen EV-discussietopic (hoe leuk in deze discussies ook vind) dus misschien langzaam weer naar de klimaatmaatregelen overgaan!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 17:49

Maar dat is dus weer zoiets.... electrisch rijden werd gebracht als goed, en nu is het ineens weer niet goed...
Hoe weet je nou als simpele consument wanneer je het goed doet?

Zelfde met afval. De huidige afvalverwerking schijnt zo goed te kunnen scheiden dat het goedkoper is om alles in 1 aan te bieden dan alles los...
:? :? :?