Schoonloeders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JLLN_

Re: Schoonloeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:29

Wat vindt je vriend er zelf van?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:34

Ik blij dat ik geen contact meer heb met mijn schoonmoeder :')

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:41

De makkelijkste oplossingen? Vaker bij jouw eigen ouders slapen en dan maar een stukje verder fietsen voor de kroeg/vrienden. Deel het op in om het weekend of 1 nacht daar en 1 nacht bij jouw ouders. Dan heb je minder last van elkaar, want elk weekend op elkaars lip zitten geeft gewoon sneller irritaties. Door meer te wisselen haal je bij beide kanten de druk er even af en krijgen zij ook weer wat meer privacy terug.

En tja, zolang je bij hun slaapt, ben jij de gast en zal je het echt met hun regeltjes moeten doen. Ik denk dat mijn moeder ook zou gaan stuiteren als mijn vriend zijn eigen eten zou meenemen en/of wij apart zouden eten van de rest: eten wat de pot schaft en met z’n allen aan tafel. Zelfs als er een allergie op vegetarische wens is, zou ze juist met liefde daar rekening mee houden. En ik denk ook dat zowel mijn ouders als schoonouders het not done vonden als het mooi weer is, we op bed een film zouden gaan kijken...

Ieder gezin heeft zijn eigen normen en waarden. En ja, dat is waarschijnlijk anders dan jij het gewend bent. Maar je zoomt nu vooral in op het negatieve, maar kijk ook even naar de positieve: je bent blijkbaar welkom (er zijn genoeg voorbeelden waar een partner niet welkom is), je mag en kan daar elk weekend slapen (omdat het voor jullie makkelijker is), jullie krijgen veel vrijheid...

En ja. Het blijven schoonouders. Daar zul je bij elk vriendje mee te maken krijgen. Niet altijd leuk en makkelijk, maar ga van het positieve uit: zij willen ook het beste voor jullie!
Laatst bijgewerkt door Denise_Storm op 06-08-19 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:41

Jolliegirl schreef:
Het kan ook anders....

Mijn schoonmoeder is het liefste mens wat ik ken!
Ik heb er 1.5 jaar gewoond.. Ze hielp me om te leren opruimen..ze hielp me leren omgaan met geld.. ze staat altijd achter me.. Ik mocht meebeslissen over het eten in het weekend, ik ging mee boodschappen doen..
En nogsteeds komt ze me helpen als ik ergens niet uitkomt, hebben we open gesprekken over alles en nogwat...

Alles wat ik in mijn eigen jeugd gemist heb, heeft zij mij zo ontzettend teruggegeven.
Evenals mn schoonvader, een hard werkende, rustige, maar zeer duidelijke man.

heerlijk <3

Vervelend dat jij in deze situatie zit..

Hier heb ik mijn eigen lieve ouders voor <3

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:55

MarcoBorsato schreef:
Jolliegirl schreef:
Het kan ook anders....

Mijn schoonmoeder is het liefste mens wat ik ken!
Ik heb er 1.5 jaar gewoond.. Ze hielp me om te leren opruimen..ze hielp me leren omgaan met geld.. ze staat altijd achter me.. Ik mocht meebeslissen over het eten in het weekend, ik ging mee boodschappen doen..
En nogsteeds komt ze me helpen als ik ergens niet uitkomt, hebben we open gesprekken over alles en nogwat...

Alles wat ik in mijn eigen jeugd gemist heb, heeft zij mij zo ontzettend teruggegeven.
Evenals mn schoonvader, een hard werkende, rustige, maar zeer duidelijke man.

heerlijk <3

Vervelend dat jij in deze situatie zit..

Hier heb ik mijn eigen lieve ouders voor <3

Ik ben blij dat jij die hebt, ik helaas niet.
Omgekeerde wereld ik weet het, en dat doet pijn.
Ik had graag een goede fijne jeugd gehad bij mn eigen ouders..
Gelukkig hebben mijn schoonouders en hele familie dit zo enorm goedgemaakt..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:01

Vervelend voor je. Mooi poedersuiker :(
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 06-08-19 09:02, in het totaal 1 keer bewerkt

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:02

ik vind dat sommige wel erg fel zijn tegen TS.

Ja ze is te gast ja. Maar dat betekend nog niet dat zowel zei als der vriend afgekat hoeven te worden. Moeders hoef niet alles te weten.

Wat zegt je vriend hiervan? Het is zijn moeder, hij kan er best wat van zeggen.

ik zou ook niet gechameerd zijn. Als mn moeder in de tuin aan het schreeuwen is en niet normaal kan praten.. Of je er nou wel of niet elk weekend er bent.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:25

plutolover schreef:

Ja ze is te gast ja. Maar dat betekend nog niet dat zowel zei als der vriend afgekat hoeven te worden. Moeders hoef niet alles te weten.

ik zou ook niet gechameerd zijn. Als mn moeder in de tuin aan het schreeuwen is en niet normaal kan praten.. Of je er nou wel of niet elk weekend er bent.

Voor haar vriend is het normaal he... In de zin van: hij zal niet anders gewend zijn en is in dit gezin opgegroeid. Hij kent geen andere normen en waarden. Dat TS het niet normaal vindt, wil niet zeggen dat het niet normaal is: zij is andere dingen gewend/is anders opgegroeid/opgevoed. Wil niet zeggen dat je het niet vervelend mag vinden, maar wil natuurlijk ook niet zeggen dat de ouders van haar vriend meteen draken van mensen zijn. Ze hebben alleen een andere manier van leven... Zoals ieder gezin dat heeft...

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:32

Denise_Storm schreef:
plutolover schreef:

Voor haar vriend is het normaal he... In de zin van: hij zal niet anders gewend zijn en is in dit gezin opgegroeid. Hij kent geen andere normen en waarden. Dat TS het niet normaal vindt, wil niet zeggen dat het niet normaal is: zij is andere dingen gewend/is anders opgegroeid/opgevoed. Wil niet zeggen dat je het niet vervelend mag vinden, maar wil natuurlijk ook niet zeggen dat de ouders van haar vriend meteen draken van mensen zijn. Ze hebben alleen een andere manier van leven... Zoals ieder gezin dat heeft...

daar heb je zeker gelijk in. wat voor een ander normaal is, hoef dat voor iemand anders niet zo te zijn.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:36

Ik zou ook behoorlijk balen als de koelkast vol ligt met zooi die niet van mij is.
Constant op moeten letten of ik dit wel of dat niet mag pakken.

Als het voor het gemak is, draag dan bij aan de huishoudpot en eet in ieder geval gewoon van wat er in voorraad is.

Mensen die zich niet tot last willen maken, zijn op hun manier weer lastig.

Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je irritatie oproept bij je schoonmoeder/ouders.

Maar ik snap ook dat je als je 20 en ouder bent, iets meer op jezelf wil zijn.
Vallen er geen afspraken te maken?
Kunnen jullie niet koelkastje op je eigen kamer hebben?
Of valt er geen kookplaatje te ritselen.

Kortom, wat kun je doen om de boel wat te scheiden.

En er ligt een schone zaak bij je vriend om zijn ouders terecht te wijzen als ze onbeschoft zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:40

Tja, heel kort door de bocht misschien, maar jij bent te gast, dus gedraag je dan ook zo.
Zelf heb ik een behoorlijke geschiedenis met mijn schoonmoeder :') maar als ik me zo zou hebben gedragen zoals jij nu doet, dan was het oorlog geweest en nooit meer goed gekomen :n
Eigen eten in haar koelkast? No way... en zo zijn er meer dingen.
Hun huis, hun normen en waarden.
Doe iets aan je zelfreflectie, ts.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:43

wtf?
wat is het drama om iets in de koelkast te leggen wat je mee hebt gebracht?
dat is bij mij echt nog nooit een issue geweest bij ouders van vriendjes
je kunt ook mieren forniceren om het mieren forniceren natuurlijk
en laten we wel wezen , het voorbeeld is een zak ijsklontjes in de vriezer

in het verleden kookten het huidige vriendje van het moment en ik regelmatig apart va de ouders van desbetreffend vriendje
nooit dat daar een issue van gemaakt werd :?
werden er etenswaren van hot naar her gesleept , no problem

en ja, je bent te gast
maar moet je je dan maar af laten bekken?
het prima vinden als de sirene afgaat en omroept dat je om 3 uur smiddags ligt te neuken voor het halve dorp?
dat is toch zeker een legitiem irritatiepuntje dunkt me

nu zou ik heel makkelijk zijn, dan kom ik er wel niet :+
maar goed...zo makkelijk is niet iedereen en de situatie leent zich er niet altijd voor

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:54

Rakkie123 schreef:
Ik zou ook behoorlijk balen als de koelkast vol ligt met zooi die niet van mij is.
Constant op moeten letten of ik dit wel of dat niet mag pakken.

Als het voor het gemak is, draag dan bij aan de huishoudpot en eet in ieder geval gewoon van wat er in voorraad is.

Mensen die zich niet tot last willen maken, zijn op hun manier weer lastig.

Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je irritatie oproept bij je schoonmoeder/ouders.

Maar ik snap ook dat je als je 20 en ouder bent, iets meer op jezelf wil zijn.
Vallen er geen afspraken te maken?
Kunnen jullie niet koelkastje op je eigen kamer hebben?
Of valt er geen kookplaatje te ritselen.

Kortom, wat kun je doen om de boel wat te scheiden.

En er ligt een schone zaak bij je vriend om zijn ouders terecht te wijzen als ze onbeschoft zijn.

Jezus, nounou. Poehpoeh. Constant onder spanning staan of je wel of niet het goede uit de koelkast pakt. De stress!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:56

Sonja_vR schreef:
wtf?

het prima vinden als de sirene afgaat en omroept dat je om 3 uur smiddags ligt te neuken voor het halve dorp?
dat is toch zeker een legitiem irritatiepuntje dunkt me

_O- _O-
Details

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:04

Achterom schreef:
Tja, heel kort door de bocht misschien, maar jij bent te gast, dus gedraag je dan ook zo.
Zelf heb ik een behoorlijke geschiedenis met mijn schoonmoeder :') maar als ik me zo zou hebben gedragen zoals jij nu doet, dan was het oorlog geweest en nooit meer goed gekomen :n
Eigen eten in haar koelkast? No way... en zo zijn er meer dingen.
Hun huis, hun normen en waarden.
Doe iets aan je zelfreflectie, ts.

Idd! Als mijn schoondochter zulke zaken over me zei bleef ze maar lekker elders slapen en haar ‘superieure’ dinertjes koken.. Zal wel gek zijn, gastvrij zijn en dan schop na krijgen zeker.. Dacht het niet!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:07

god o god, ben ik blij dat een aantal bokkers mijn schoonmoeder niet zijn idd , mijn "oud schoonoeders" waren een stuk toffer en minder lastig, net zoals mijn huidige , ook een prima mens

waarom gelijk een waarde oordeel er aan hangen als iemand een keer voor/met vriendje of vriendinnetje wil koken ? das toch gewoon schattig...dat ze saampjes zoiets willen doen?
en nogmaals...het ging in het voorbeeld van ts om een zak ijsklonten in de diepvries :')

ik had wel meer in de koelkasten van schoonmoeders past liggen...vriendjes uit het verleden ook bij mijn ouders, als dat al een drama is
serieus....zoek een hobby
je hebt het over jong volwassenen , die zijn op weg naar zelfstandigheid en het huis uit gaan...laat ze lekker wat dingen zelf doen en regelen

als je eigen kind een zak ijsklonten in de vriezer doet, ook maar direct onterven ??

edit : en mijn schoonouders heden en verleden zouden ook idd niet de stadsomroeper hebben uitgehangen over het al dan niet plaatsvinden van sexuele actviteiten
scheelt ook een hoop, want dan hadden ze toch wel even de wind van voren hebben gehad (terwijl ik me verder echt altijd heel netjes gedragen heb )
maar mijn schoonouders heden en verleden wilden me het gevoel geven onderdeel van de familie te zijn ipv dat ik getolereerd werd per gods gratie

Edit 2
Mag toch ook hopen dat de volwassenen in de relatie dingen ook gewoon bespreekbaar maken (de schoonouders in dit soort kwesties)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 06-08-19 10:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:11

Vervelend TS. Daar zou ik me ook wel aan ergeren denk ik. Ik heb niet veel ervaring met schoonmoeders, maar degene die ik heb gekend waren superlief. Heel hartelijk, nooit een lelijk woord en ik was altijd welkom.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:13

En dat is dus het verschil tussen mensen en families. Wat de 1 normaal vindt, vindt de ander echt niet kunnen.

Ik zou thuis niet bedacht hebben om mijn eigen eten te kopen en klaarmaken terwi er gekookt wordt. Dus zou ik dat bij mijn schoonouders ook niet doen.

Maar ook filmpjes op je telefoon kijken met geluid aan zou ik niet in de woonkamer gedaan hebben. Dat deed mijn vriend wel, en is dan toch een beetje raar.

Zulke kleine dingen kunnen heel groot worden als je het er niet over kan hebben en niet voor elkaars ideeen kan open staan.

Mensen zijn niet gelijk en niet te veranderen. En niet alles wat anders is, is slecht.

Mijn schoonouders zijn ook niet m’n beste vrienden en andersom net zo. Genoeg afstand houden, maar wel normaal en betrokken doen als je elkaar ziet. Werkt hier het beste.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:14

Sonja_vR schreef:
god o god, ben ik blij dat een aantal bokkers mijn schoonmoeder niet zijn idd
waarom gelijk een waarde oordeel er aan hangen als iemand een keer voor/met vriendje of vriendinnetje wil koken ? das toch gewoon schattig...dat ze saampjes zoiets willen doen?
en nogmaals...het ging in het voorbeeld van ts om een zak ijsklonten in de diepvries :')

ik had wel meer in de koelkasten van schoonmoeders past liggen...vriendjes uit het verleden ook bij mijn ouders, als dat al een drama is
serieus....zoek een hobby
je hebt het over jong volwassenen , die zijn op weg naar zelfstandigheid en het huis uit gaan...laat ze lekker wat dingen zelf doen en regelen

als je eigen kind een zak ijsklonten in de vriezer doet, ook maar direct onterven ??

Het is niet een ene keer apart eten he. Wat ik uit het bericht van de ts begrijp is dat ze voornamelijk zelf koken en los van het gezin eten. Dat vind ik best bijzonder asociaal.

Er zal vast nog wel meer vooraf gegaan zijn aan het hele ijsklontjes verhaal, maar we lezen hier maar 1 kant van het verhaal.

Praat het gedrag van schoonmoeder verder niet goed hoor. Maar ze heeft er nou eenmaal mee te dealen als ze daar is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:20

Wat is er zo raar aan apart eten ik snap het niet hoor. Je kinderen beginnen op een bepaalde leeftijd toch een eigen leven te leiden? Waarom alle bokt moeders zich zo druk maken om een persoon minder aan tafel snap ik echt niet

Net als dat iemand het asociaal vindt om overdag een film te gaan kijken. Ben je verplicht om buiten te gaan zitten?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:23

Wat grappig dat het apart eten zo vreemd gevonden wordt. Bij mijn huidige relatie en die er voor kookten we ook vrijwel altijd voor onszelf als we bij mijn ouders waren. Die moedigden dat ook wel aan. We aten ook wel eens met mijn ouders mee maar vooral met z'n tweeën. We hadden vaak een andere planning en mijn ouders aten regelmatig iets waar mijn (nu) man en ik niet zo dol op zijn.

Voor de zelfstandigheid vond mijn moeder het altijd juist fijn dan we zelf kookten. Ze was dan altijd in de buurt voor als er vragen waren.

Het is alleen anders als de (schoon)moeder in kwestie er niet zo blij mee is. Toch ga ik er van uit dat dit ooit besproken is. Het lijkt me wel iets wat je eerst overlegt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:23

Ik kon met alle ex- en echte schoonmoeders en vaders door één deur. Lijkt wel een uitzondering tegenwoordig. Helaas zowel ouders als schoonouders al jaren weg maar zelfs tegen schoonouders zei ik pa en ma, en dat hadden ze verdient ook.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:31

Ik vind dat omroepen van schoonmoeder ook absoluut niet kunnen (en als mijn ouders dat gedaan zouden hebben zou ik zelf naar beneden hebben geroepen "nee hoor, wij doen dat niet net als jullie" oid.

Maar TS en haar vriend kunnen zich ook aan sociale omgangsnormen houden en gewoon met het gezin mee eten.
Als dat apart koken en eten 1x per maand voor zou komen moet dat absoluut kunnen, maar je elke keer afzonderen vind ik niet kunnen.
Als ze zo graag samen willen koken dan kunnen ze ook voorstellen om dat voor het hele gezin te doen.

Over respect moeten verdienen :
Iedereen heeft mijn respect, bij mij kan je wel mijn respect verliezen, maar in den beginnen heb je mijn respect al.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 10:47

Ik reageer even in het algemeen, teveel om apart te gaan reageren.

Maar ik moet wel lachen om sommige reacties hoor :')
Hier wordt een soort beeld geschetst alsof wij dagelijks bij hem apart een maaltijd
koken voor onszelf, nou dat is echt niet zo. _O- Ik heb daar ook helemaal geen zin in.
Als wij daar in het weekend zijn, dán eten we 1, maximaal 2 keer bij hem thuis. Maar zijn ouders
eten vaak al om 5 uur 's-middags en willen absoluut niet later eten. Dus wij eten dan apart. Daar
is nog nooit ruzie of onenigheid over geweest. Ik snap eigenlijk ook niet dat sommige hier er zo dramatisch
over doen. Is denk hoe je bent opgevoed.

Wel super fijn dat er ook serieuze reacties zijn :)
Ik denk soms dat het meer een botsing tussen onze persoonlijkheden is. Als we buitenshuis zijn
erger ik me nog steeds dood aan dat geschreeuw en wat lompe gedrag.
Tuurlijk, iedereen is anders en dat respecteer ik. Maar je hoeft niet op asociaal volume tegen me te staan schreeuwen als ik 2 meter bij je vandaan sta.

Mijn vriend die vind het nog een tandje erger dan ik. Ik houd me meestal stil, tenzij ze mij echt persoonlijk aanvalt. Dan zeg ik er wat van. Mijn vriend wordt regelmatig pissig tegen d'r als ze lomp staat te schreeuwen oid. Er zijn ook momenten geweest dat hij het niet meer trok en het huis is ontvlucht. Ik denk eerlijk gezegd ook dat zodra hij wat meer spaargeld heeft opgebouwd hij uit huis gaat.
Vriend heeft ook een zus trouwens, die botst ook regelmatig met moeders maar die is over het algemeen minder vaak thuis.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:25

Denise_Storm schreef:
De makkelijkste oplossingen? Vaker bij jouw eigen ouders slapen en dan maar een stukje verder fietsen voor de kroeg/vrienden. Deel het op in om het weekend of 1 nacht daar en 1 nacht bij jouw ouders. Dan heb je minder last van elkaar, want elk weekend op elkaars lip zitten geeft gewoon sneller irritaties. Door meer te wisselen haal je bij beide kanten de druk er even af en krijgen zij ook weer wat meer privacy terug.

En tja, zolang je bij hun slaapt, ben jij de gast en zal je het echt met hun regeltjes moeten doen. Ik denk dat mijn moeder ook zou gaan stuiteren als mijn vriend zijn eigen eten zou meenemen en/of wij apart zouden eten van de rest: eten wat de pot schaft en met z’n allen aan tafel. Zelfs als er een allergie op vegetarische wens is, zou ze juist met liefde daar rekening mee houden. En ik denk ook dat zowel mijn ouders als schoonouders het not done vonden als het mooi weer is, we op bed een film zouden gaan kijken...

Ieder gezin heeft zijn eigen normen en waarden. En ja, dat is waarschijnlijk anders dan jij het gewend bent. Maar je zoomt nu vooral in op het negatieve, maar kijk ook even naar de positieve: je bent blijkbaar welkom (er zijn genoeg voorbeelden waar een partner niet welkom is), je mag en kan daar elk weekend slapen (omdat het voor jullie makkelijker is), jullie krijgen veel vrijheid...

En ja. Het blijven schoonouders. Daar zul je bij elk vriendje mee te maken krijgen. Niet altijd leuk en makkelijk, maar ga van het positieve uit: zij willen ook het beste voor jullie!

Helemaal mee eens...
En eigen eten mee nemen en apart eten? Mijn ouders zouden hier echt niet van gediend zijn. En die zijn echt de moeilijkste niet.
Als het gaat om specifieke yoghurt oid voor ontbijt/lunch dan zal je ze niet horen.
Maar vond eten eet je met zn allen, en je stopt niet de koelkast vol met Eigen eten omdat dat van hun niet goed genoeg is.
En zelf je eten verzorgen? dan vraag je toch gewoon of je voor hun mag koken? Dat initiatief zouden mijn ouders wel waarderen.

En ja, wij nemen ook wel eens iets mee naar ouders/schoonouder. Maar vrijwel altijd met een reden. Iets voor hun, om te delen, iets om uit te proberen, omdat wij het eten verzorgen die dag/avond etc.
En als uitzondering op de regel: voor ons dochtertje van 11 maanden nemen we wel altijd zelf eten mee. Maar aangezien dat zelf gemaakte baby voiding betreft is dat een uitzondering op "normaal" eten