Hoe vader vertellen dat ik uit huis ga

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:14

betadine schreef:
Per direct opstappen is het enige juiste. Deze situatie is ontstaan omdat je niet voor jezelf kunt opkomen. Je vader zal wel een ander dienstmeisje vinden. Is niet jouw probleem. Komop je bent 27 geen 12. Jullie overleven heus wel een maandje zonder elkaar.

Ik dacht dat ik tactloos kon reageren, maar dat valt nog best mee na jouw post :+

Koekie73

Re: Hoe vader vertellen dat ik uit huis ga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:06

Lieve Ts, wat een rotsituatie.
Je hebt al veel tips, ik zou vooral goed overwegen wat bij jou past om te gaan ondernemen.

Voor jezelf; hoe ga je er op dit moment mee om als jij bijvoorbeeld bij je vriend wil slapen en jouw vader verbiedt dat? Geef jij wel al grenzen aan of is dat een startpunt voor een gesprek?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:22

Er zijn genoeg tips gegeven dus eigenlijk wilde ik niet reageren, maar 1 ding spookt door mijn hoofd: wat doet je vader als je ‚ongehoorzaam‘ bent?
Wat zou er gebeuren als jij zegt, ik heb niet gekookt want ik ga op stap. Tot morgen!

Als je in je hart bang bent dat hij dan wel eens bozer zou kunnen worden dan enkel wat woorden en verwijten, zorg dan dat je niet alleen bent als je vertrekt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:39

Sizzle schreef:
Er zijn genoeg tips gegeven dus eigenlijk wilde ik niet reageren, maar 1 ding spookt door mijn hoofd: wat doet je vader als je ‚ongehoorzaam‘ bent?
Wat zou er gebeuren als jij zegt, ik heb niet gekookt want ik ga op stap. Tot morgen!

Als je in je hart bang bent dat hij dan wel eens bozer zou kunnen worden dan enkel wat woorden en verwijten, zorg dan dat je niet alleen bent als je vertrekt.

Exact dit wou ik ook zeggen.
Krijg er een naar gevoel bij.
Aanvullend idd zou ik ook zorgen dat je je belangrijkste spullen al weg gesluisd hebt.
En wanneer je definitief gaat, ga dan met 2 en niet alleen.
Denk zomaar dat hij je niet zonder slag of stoot laat gaan en dat je dan terug krabbelt.
Maar echt je verdient zo veel beter!
Ga voor jezelf en je toekomst kiezen nu meid, het is nog niet te laat :(:)

Wat het in de toekomst met de relatie tussen jou en je vader doet moet je je geen zorgen om maken
Ja het is en blijft je vader maar jij moet ook zelf kunnen leven en iets opbouwen en ik ben heel blij dat jou vriend je daarbij wil helpen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:47

Hoe regelt hij het voor zichzelf als jij met vakantie bent of gingen jullie altijd samen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:47

BarbaLala schreef:
Jeetje TS, dat is geen leven. Goed dat jij uit de situatie wil stappen en voor jezelf wil gaan leven.
Ik heb een soortgelijke keuze gemaakt jaren geleden en wil je een aantal tips meegeven;

Zolang jij in de situatie zit zal deze niet verbeteren hoeveel hulp je ook krijgt. De gezinsdynamiek is zo verstoord dat het enkel zal zorgen voor verdere escalatie van de situatie.
Zoals hierboven gezegd wordt ben jij inderdaad ook erg kwetsbaar nu.
En hoe aanlokkelijk het ook lijkt om de uitvlucht naar je vriend te nemen, doe het niet. Of in ieder geval niet als vaste optie. Tijdelijk is dat misschien wel oke maar op lange termijn niet.
Waarom niet?
Eerst moet je zelfstandig zijn, worden wie jij echt bent, jezelf ontwikkelen. Want die kans heb je thuis niet gehad en je hebt heel wat schade in te halen.
Door huisje, boompje,beestje te gaan spelen in een andere situatie help je jezelf niet verder, al geeft het ongetwijfeld een (schijn)veilig gevoel in eerste instantie.
Zorg dat je eigen woonruimte vindt. Neem je rust. Wees alleen. En ga vanuit daar werken aan jezelf en je toekomst. Je vriend zal dit je ook gunnen als hij een goed persoon is. Schopt hij er stennis om dan weet je dat ook hij niet het beste met je voor heeft en kun je hem ook beter loslaten.

Ik heb er destijds voor gekozen om 3 jaar lang ieder contact met de ouder te verbreken.
Heb een brief geschreven en gestuurd vanaf degene waar ik destijds bij logeerde, zodat er geen escalatie kon plaatsvinden over het feit dat ik weg zou gaan.
Op een veilig moment dat mijn ouder weg was mijn spullen opgehaald en ben vertrokken.
Geen adres gegeven, geen telefoonnummer, niets. Heel heftig, maar zeer noodzakelijk en als ik dat niet had gedaan was ik de dynamiek ongetwijfeld wéér ingesleurd. Want ook ik had een groot verantwoordelijkheidsgevoel.
Er zijn jaren therapie en werken aan mijzelf overheen gegaan voor ik echt kon zijn wie ik ben, en voor ik wist wie ik eigenlijk ben. Inmiddels is er wel weer contact met de ouder, maar op mijn voorwaarden. Zodat ik de regie heb over hoe er met mij wordt omgegaan en er niet over mijn grenzen wordt heengegaan, want dat zal voor mijn ouder altijd een punt blijven, zei het onbewust.

Veel mensen vinden het heftig als een kind contact met een of beide ouders verbreekt. Familie wordt in onze cultuur ook als iets heiligs gezien. Zo zag ik het ook.
Hoe vaak ik niet heb moeten aanhoren "maar het is toch je ouder", "zo erg kan het niet zijn", "diegene lijkt zo vriendelijk naar anderen", etc.
Maar mensen die je ziek maken,ongeacht of het familie is of niet, zijn niet heilig. Het is je goed recht, zelfs je plicht naar jezelf toe, om voor jezelf te kiezen. Ook als dat inhoudt dat je het contact moet verbreken omdat het je psychisch schaadt.

Heel veel sterkte, wees trots op jezelf dat je deze stap zet en onthoud; Je bent niet alleen!
Wellicht kun je uit deze link meer steun halen; https://www.kopp-kind.nl/

Ik denk dat deze post van Barbalala jou echt kan helpen lieve TS. Ik wil je heel veel sterkte wensen, en wees sterk. Geef nu je grens aan en bewaak die doorgetrokken streep.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:54

Ik ga geen tips etc geven behalve 1 kies voor jezelf, ga geen dingen nog/meer doen waar je zelf niet achter staat zodat je voorkomt dat je er later spijt van krijgt.

Als troost, ik was ook iets ouder dan jou (23 jaar) toen mijn vader overleed en mijn moeder alleen achter bleef. Ook zij kon zogenaamd niets zelf en ook ik kreeg van haar familie en later mijn stiefvader te horen dat het mijn vader maar was en voor mijn moeder veel erger tot waarom ik verdrietig was want het was maar een familielid van mij. Je bent dus niet de enige waarbij familie zo raar denkend is. Laat die woorden los want jouw verdriet mag er ook zijn. Er zit verschil in tussen 1 van je ouders of partner verliezen.... dat verschil is niet te ontkennen maar waar de 1 nog weer een partner kan vinden zal jij nooit meer een moeder hebben. Deze zienswijze heeft mij heel erg geholpen om toch door het rouwproces te komen al was het jaren later.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:59

ElviraKelan schreef:
Ik ga geen tips etc geven behalve 1 kies voor jezelf, ga geen dingen nog/meer doen waar je zelf niet achter staat zodat je voorkomt dat je er later spijt van krijgt.

Als troost, ik was ook iets ouder dan jou (23 jaar) toen mijn vader overleed en mijn moeder alleen achter bleef. Ook zij kon zogenaamd niets zelf en ook ik kreeg van haar familie en later mijn stiefvader te horen dat het mijn vader maar was en voor mijn moeder veel erger tot waarom ik verdrietig was want het was maar een familielid van mij. Je bent dus niet de enige waarbij familie zo raar denkend is. Laat die woorden los want jouw verdriet mag er ook zijn. Er zit verschil in tussen 1 van je ouders of partner verliezen.... dat verschil is niet te ontkennen maar waar de 1 nog weer een partner kan vinden zal jij nooit meer een moeder hebben. Deze zienswijze heeft mij heel erg geholpen om toch door het rouwproces te komen al was het jaren later.

Wat 'n extreme gedachtengang. Een vader is zoveel meer dan slechts een partner. Partners komen en gaan bij veel mensen (tenzij ze echt 40-60 jaar tot de dood hen scheidt samen zijn gebleven en nooit meer een ander hebben gezocht). Het feit dat je moeder een nieuwe vriend heeft zegt genoeg. Terwijl je vader onvervangbaar is voor jou.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:11

Tieneke schreef:
Lieve TS, ik vind het erg dat je dit hebt moeten maken. Maar je hebt een sterk karakter en ik denk dat als je daar eenmaal weg bent, je echt gaat openbloeien.

Hou vooral in gedachten, en onderzoek ook of je het gelooft, dat jij niet verantwoordelijk bent voor zijn geluk.

Persoonlijk zou ik het niet aankondigen. Dan goed je verhuis voorbereiden en eventueel een brief schrijven als het zo ver is.
Hij heeft jarenlang van jou kunnen profiteren, dat leven gaat hij niet zomaar opgeven als je met hem erover in gesprek (discussie) gaat.

Biezen pakken en weg, zorgen dat je meest bijzondere spullen veilig zijn.

Die dingen die je opsomt zijn echt ziekelijk.

Helemaal mee eens
Wat erg dat je familie dat van je verwacht(te)
Kom op je bent zijn gevangene niet
Zoals ik t nu lees,ben jij zijn bezit
Je bent 27!
Je mag je aan de avondklok houden... geen eigen gesprekken volgen ..hem verzorgen
Ik snap dat het er in geslopen is en voor jou misschien best normaal lijkt te zijn
Maar alsjeblieft ..pak je eigen leven op
Jammer voor je vader maar zoals hij zich naar jou gedraagt is absoluut niet gezond.

Misschien gaat hij dat hopelijk later inzien en krijg je een vader terug...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:19

Ik zou kijken of je externe hulp kan vinden die jou taken gaat overnemen bij je vader als je zo ver bent te gaan. Die taak is nu niet meer voor jou. Het is een volwassen man.

Ook zou ik als je wel mag werken buiten de deur en je vriend toch ziet steeds wat spullen mee pakken die je met verhuis mee wil hebben en vast bij je vriend zetten. Want verwacht als de bom komt je dat niet meer lukt.

Zet ook al jou personelijke dingen die bij post bij jou vader komen vast langzaam om. Ook je bankadres. Licht al deze maatschappij goed in dat ze niets lekken naar familie die alles uit kast halen. Zou in deze tijd al niet mogen.

Licht je werk in. En vraag vrij om dingen te regelen. Maar doe tegenover je vader en familie dat je gaat werken. Zodat je tijd krijgt om hulp voor jou te zoeken en plan uit te voeren.

Weten ze waar je vriend woont? Want dan kan je nog last vader of familie krijgen die het niet met je eens zijn. Ga ook vast ter voorbereiding langs de politie omdat het klinkt dat de situatie kan escaleren.

Maar je bent een volwassen vrouw en het klinkt zo bijna als of je een moderne gevangen en slaaf bent. En is zeker niet gezond voor jou geweest 10 jaar lang. Er is je een gevoel aangepraat door vader en familie. Dat niet van jou is. En snap wat je zegt over dat het toch je vader blijft. Maar ik denk dat je je tekst moet draaien en dat is even moeilijk omdat dat je gevoel tegen spreekt. Je bent 10 jaar anders beïnvloeden.

Maar het mag dan je vader zijn hij heeft jou wel zijn 2de vrouw gemaakt al heel jong. Hier kan je niet anders dan tijdelijk misschien zelfs wel voor altijd het beste van wegdraaien. Je hebt recht op een eigen hier en nu leven.

Je bent ook iemand en je mag zeker op jou leeftijd gaan leven voor jezelf. Dat je daar mee vader en familie op hun hart trapt.. laat hun dan eens leven als jij geleefd hebt. Dat kennen ze niet. Je bent op 16 zeer beïnvloeden baar geweest. Waardoor het aan je is gegroeid dat je dit 10 jaar doet en nu nog een schuldgevoel krijgt als je je eigen weg kiest.

Zorg voor je zelf zoek goede hulp erna want weggaan is nog niet verwerkt of los zijn daarna omdat je zo ver gevormd bent.

Maar dat je weg moet gaan al is het in stappenplan doen!! Je hebt je vriend mee.en misschien nog meer mensen dan je denkt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:26

elnienjo schreef:
ElviraKelan schreef:

Wat 'n extreme gedachtengang. Een vader is zoveel meer dan slechts een partner. Partners komen en gaan bij veel mensen (tenzij ze echt 40-60 jaar tot de dood hen scheidt samen zijn gebleven en nooit meer een ander hebben gezocht). Het feit dat je moeder een nieuwe vriend heeft zegt genoeg. Terwijl je vader onvervangbaar is voor jou.

Ze waren nog net geen 30 jaar getrouwd
De gedachtegang was idd extreem.
Inmiddels ook geen contact meer met mijn moeder en familie en het hoeft ook niet meer voor mij.

Lief van je :)

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:53

Ik heb niet alle tips gelezen dus misschien dat ik wat dubbel ga schrijven.

Kies zoals andere schrijven idd voor je eigen (of jullie) geluk.

Verhuis al je belangrijke spullen naar het huis van je vriend. Zodat je na de mededeling alleen nog maar een koffer met kleren mee hoeft te pakken.
En bedenk dat je na de mededeling je vader en familie misschien nooit meer gaat zien. (of dat erg is moet je zelf bepalen). En bedenk dat de relatie met je vriend stuk kan gaan. (wat doe je dan?).
Neemt niet weg dat dit geen gezonde vader/dochter relatie is. (alles beter dan dit)
Zorg dat er iemand bij is als je het gaat vertellen. Misschien je vriend of iemand die je kan beschermen.
Mocht hij je toch gaan claimen. Geef een hint dat die familie misschien kan bijspringen. Maar ga niet verder in discussie. mededeling en weg.

En zoals andere ook schrijven jij bent niet verantwoordelijk voor zijn daden.

succes

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:05

Kies alsjeblieft voor jezelf en zoek hierbij goede hulp.
Ik ben met amper 19 uit huis gegaan en mijn zus nog jonger.
Niet uit luxe natuurlijk, maar wel met een verantwoordelijkheids gevoel naar mijn moeder waar ik lang last van heb gehad.
Ik ga de idiote situatie bij ons thuis hier niet schetsen.
Maar ik wil je wel zeggen dat voor jezelf kiezen de enige goede keuze is. Voor jou maar uiteindelijk ook voor je vader.
Sterkte en kom op, vertrek daar. Maak een mooi leven voor jezelf, je kunt het!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:14

Lieve TS, wat spijt het mij voor jou, dat jij en je vader op zo'n jonge leeftijd moeder en vrouw hebben verloren.

Ik kan mij voorstellen dat je nooit de kans hebt gekregen om hierom te rouwen, daar waar jij, als kind zijnde, in de moederrol bent geduwd.

Stap 1 lijkt mij in dit geval hulp zoeken voor jou zelf. Waarin je de kans krijgt om het overlijden van jouw moeder te verwerken en kan leren om weerbaarder te zijn. Ook gaf ergens een bokker aan om bij de huisarts je zorgen uit te spreken wat betreft je vader als jij zou vertrekken, dit lijkt mij ook een goed idee.

Voor iedereen die roept dat ze á la minute zou moeten vertrekken, TS heeft ruim tien jaar een rol vervult en zal grotendeels gevormd zijn in deze rol. Mijn inziens is het logisch dat zij niet van de één op de andere dag deze rol kan loslaten en weg zal gaan.

Lieve TS, ik wens je heel erg veel sterkte en kracht in deze rot situatie waar je ogenschijnlijk in vast lijkt te zitten. Dat zit je niet, er is een uitweg en die zal je vinden, dat weet ik zeker.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:35

Ongelooflijk jouw verhaal TS. Ik weet even niet wat ik moet zeggen :oo

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:42

antje_vip schreef:

Dit dus. Ik wil je heel veel kracht wensen voor het besluit wat je gaat nemen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:48

Het kenmerk van een narcist is ook een omgeving die het gedrag toelaat.
Jij bent hierin typisch het weggecijferde, onderdanige 'meiske' die niet onafhankelijk is. Dat doen ze vaak, die narcisten. Mensen afhankelijk maken van hen zodat ze altijd iemand hebben om over de narcissen zeg maar.
Ik ken het van dichtbij.
Het enige wat ik je kan zeggen: je besef is er (je weet dat dit gebeurt en dat je ten koste van jezelf een 'gezonde' man pampert), je wil is er (je wilt het anders, je wilt een eigen plek) zorg dat de mogelijkheid er komt en betrek je vader erbij. Deel hem mede (!! Belangrijk stukje, deel hem mede) dat je opzoek bent naar een woning. Geen discussie, geen gezanik. Geef hem een kookboek voor de eerste verjaardag/feestdag.
Maar dan komt het niet als donderslag bij heldere hemel dat je ineens met je koffers staat. Wat wel zo kan zijn bij narcisten is dat ze zich in alle bochten wringen om te voorkomen dat jij een bepaald huis krijgt. Geef zo iemand geen/weinig info en geen mogelijkheden om bv je spullen ergens anders naartoe te verplaatsen of iets te gijzelen om je bij hen te houden. Ze kunnen soms echt gestoord zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:00

marleen_88 schreef:
antje_vip schreef:

Dit dus. Ik wil je heel veel kracht wensen voor het besluit wat je gaat nemen.

Dit..

Ts dikke knuffel :(:)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:04

Hutcherson (e.a.) kunnen we de Bokt-diagnoses op afstand alsjeblieft even achterwege laten?
Het doet er bovendien helemaal niet toe wat voor etiket er op het handelen van de vader geplakt kan worden, het gaat om de ts en hoe zij zich uit deze situatie kan bevrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:51

Ben je niet bang dat je vader dit leest?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:52

Uh askja, die 'bokt-diagnose' die jij bedoeld (narcisme) is bevestigd door een arts(ik weet niet of deze arts de vader kent, maar TS heeft denk ik zelf ook wat onderzoek gedaan?) Bovendien, iemand kan nar istische trekken hebben zonder een echte narcist te zijn. Dat neemt de trekjes niet weg toch?
Hopelijk herkent TS iets van mijn ervaring en tips en doet ze er haar voordeel mee. En zo niet dan staat mijn reactie daar gewoon te staan toch?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:07

Volgens mij was narcisme een idee van de huisarts van ts en is een huisarts niet de juiste persoon om die conclusie te trekken van wat ik inmiddels over narcisme heb gelezen.

Maar goed. Ts kent haar pa het beste. Hopelijk kan ze de tips eruit filteren die het beste bij haar situatie passen

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:21

Er zijn al allerlei tips gegeven, maar ik wil je heel veel sterkte wensen TS, wat een rot situatie.. :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:55

Of het vermoeden van die huisarts nu wel of niet klopt, is eigenlijk niet zo relevant op dit moment en het is nogal zinloos om daar een discussie over te voeren. De feiten zijn er: dat TS rot behandeld wordt en uit die situatie moet. Het etiket zullen we aan professionals overlaten. Het gedrag echter is waarvan TS weg moet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:19

Exact dit.
Ik zou zelf ook niet adviseren hem 'verzorgd' achter te laten. Hij is een volwassen man, en dus prima in staat het zelf te doen. En als hij het nooit geleerd heeft, is er niets wat hem tegenhoudt om het wel te leren.

Enerzijds volg ik het advies van eerst zelfstandig wonen, dus zonder vriend.
Maar: woningen zijn schaars, en de kans dat je tussen nu en een week tijd een woning hebt, minimaal.

Anderzijs denk ik dat het wijs is dat TS zo snel mogelijk daar weg is, dus misschien is er een alternatief (vrienden, familie)?

Verder is imo dit gedrag zeker ingebakken, en de kans heel groot (doordat TS opgevoed is door deze persoon) dat het patroon zich herhaalt, en dan met een partner. Er zijn namelijk mensen die echt bewust op jacht zijn naar beschadigde mensen. Dat is ziek, dat is gestoord, maar helaas wel iets wat je niet verandert, behalve dan door in therapie te gaan, je grenzen te leren bepalen en bewaken.

Door je vader zal je ongetwijfeld verteld zijn dat dat onredelijk is, dat liefde grenzeloos is, enzovoorts. Dat is nonsens. Mensen die echt van elkaar houden, willen zeker zijn dat ze niet over de grenzen van hun partner gaan, en zullen die grenzen willen respecteren. Het geeft je ook een tool om de slechten van de goeden te scheiden, en te bepalen wie jouw liefde en aandacht waard is, en wie niet. Voor nu is prioriteit 1 weg daar.

En de vraag is hoe, maar op dit moment zijn er imo geen foute keuzes, behalve daar blijven.