Lenen bij duo en studieschuld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 17:44

nessinator schreef:
Ik kan uit ervaring vertellen dat het verkeer naar de WUR 's ochtends een ramp is. Dan kan je beter het OV pakken (bus mag langs de file op). Maar echt, zeker nu je zegt dat je in Wageningen gaat studeren: ga op kamers. Idealis is best betaalbaar. Heen en weer reizen naar de WUR haast niet te doen. Je hebt 35 jaar om de schuld terug te betalen, wat bij mijn schuld neerkomt op zo'n 50 euro pm. Zoals ik al eerder zei gaat heen en weer reizen echt ten koste van je studie, waardoor je echt een flinke kans op uitloop hebt en nóg meer geld kwijt bent. En hoe realistisch is het nou echt om binnen een paar jaar na je afstuderen al een eigen huis te kunnen kopen? Ik ken niemand, uitgezonderd zij met rijke partners/ouders.

Dat is dus wel 35 jaar lang 50 euro hogere vaste lasten elke maand weer. Afhankelijk van de rest van je inkomen en kosten kan dat behoorlijk vervelend zijn nog bovenop de vermindering aan mogelijke hypotheek, al schijnt een huis kopen voor een starter momenteel toch al onmogelijk te zijn.

miky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-19 19:14

Heel erg bedankt voor alle reacties! Daar heb ik zeker heel veel aan :)

Ik heb inmiddels besloten om er gewoon voor te gaan en de kamer te nemen. Tijdens mijn hbo studie heb ik ook al op kamers gewoond dus voor het studentenleven hoef ik niet perse meer te doen maar ik ben erg bang dat de overstap van hbo naar univeristeit in combinatie met elke dag zo lang reizen mij te veel wordt, met als gevolg langer over de studie doen. Waar het natuurlijk ook weer duurder van wordt. :)

Auto rijden doe ik liever niet.. Het is een erg drukke route en ik ben al niet z'n held in het verkeer. Dus elke dag minstens 1.5 uur heen en 1.5 uur terug rijden is me eigenlijk te veel.

Ik ga ook zeker proberen om een baantje er naast te zoeken als dat gaat lukken. Eerst even aan kijken hoe veel tijd ik nodig heb voor de studie evt..

Tiggs

Re: Lenen bij duo en studieschuld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:42

Bovendien is een auto ook niet gratis ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 21:32

Suzanne F. schreef:
Joman schreef:

Nee hoor. genoeg werkgevers die er 'wel een worst om geven'. Sterker nog, sommige banen krijg je niet eens zonder op kamers te hebben gewoond.
Deeltijd masteropleidingen zeker, geen thuisstudies zoals je die eerder wel noemde.

Jezelf een beetje verdiepen in de arbeidsmarkt en hetgeen werkgevers graag willen zien, lijkt me geen overbodige luxe. Niet alleen omdat je adviezen in dit topic vreemd zijn (dat vinden meerderen), maar klaarblijkelijk ook omdat je een dochter hebt die je mogelijk beïnvloed op een negatieve wijze.

Wat ben je vijandig, dat hoeft toch niet? Ik geef alleen aan dat ik niet wil dat mijn dochter gaat lenen. Niks negatief beïnvloeden of iets dergelijks? En met een deeltijd master moet je veel thuis doen, dan ga je maar 1 dag in de week naar school. Ik heb het nooit gehad over volledige thuisstudies, die hebben de voorkeur echt niet.
Ik heb serieus nog nooit gehoord van werkgevers die je niet aannemen omdat je niet op kamers hebt gewoond, maar als jij het zegt zal het wel zo zijn? Verdiepen in de arbeidsmarkt? De banen liggen voor het oprapen, in de meeste sectoren dan. Sowieso groei je in de carrière door, je begint vaak niet op de positie waar je over 20 jaar wil zijn. Ervaring opdoen is wel wat werkgevers waarderen, maar als je ambitieus bent krijg je binnen het bedrijf vaak ook nog kansen om opleidingen te doen en zo door te groeien. Dat zie ik liever dan beginnen met een torenhoge schuld.

Maar het gaat er niet om wat jij liever ziet...
Het gaat er in dit geval om wat het beste is voor ts haar toekomst.
En als ik zo vrij mag zijn, ook in de situatie van je dochter straks, gaat het er niet om wat jij liever ziet. Een gedegen uitleg en voorlichting over studieschuld lijkt me beter dan het maar te laten. Het kan zo waardevol zijn voor je toekomst om op kamers te gaan. En sommige werkgevers vragen er wel degelijk om. Het zou zonde zijn om je toekomst te laten varen voor een schuld. Zeker als het om een behapbare schuld gaat zoals die van ts.
En groeikansen binnen een bedrijf? Vaak zul je toch op niveau moeten binnenkomen of er erg lang over doen.

Edit: leuk ts! Veel succes :)

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:25

Ik zou het doen. Ik heb hbo verpleegkunde gestudeerd en ik heb in het afgelopen jaar bij een contract van 32 uur al 10.000 euro weten te sparen, en ik heb echt niet op een houtje gebeten. 2 of 3 jaar hard sparen en je kunt van die schuld af zijn.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:36

Denk goed na.
Mijn ex heeft zijn hbo niet afgemaakt en moet alles terug betalen. Hij had 10 jaar uitstel gevraagd en toen we net een koophuis en kinderen hadden, moest hij gaan terug betalen. Hij was het 'vergeten te vertellen' tegen mij.
Afijn, we zijn in vreselijke financiële problemen gekomen. Na de scheiding is hij zelfs op straat terecht gekomen, het had niet veel gescheeld of hij had me meegetrokken. Denk dus echt goed na.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 23:40

Volgens mij is het bovenstaande nu niet meer zo. Dat was met de prestatiebeurs (binnen 10 jaar een diploma behalen anders terugbetalen).

Maar er goed over nadenken is sowieso verstandig. En goed kijken wat voor jou de gevolgen zijn mbt terugbetalen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 00:01

Storm schreef:
Denk goed na.
Mijn ex heeft zijn hbo niet afgemaakt en moet alles terug betalen. Hij had 10 jaar uitstel gevraagd en toen we net een koophuis en kinderen hadden, moest hij gaan terug betalen. Hij was het 'vergeten te vertellen' tegen mij.
Afijn, we zijn in vreselijke financiële problemen gekomen. Na de scheiding is hij zelfs op straat terecht gekomen, het had niet veel gescheeld of hij had me meegetrokken. Denk dus echt goed na.

LienC schreef:
Volgens mij is het bovenstaande nu niet meer zo. Dat was met de prestatiebeurs (binnen 10 jaar een diploma behalen anders terugbetalen).

Maar er goed over nadenken is sowieso verstandig. En goed kijken wat voor jou de gevolgen zijn mbt terugbetalen.

De rente is ook 0% momenteel, dus t wordt ook niet meer. Jammere is dat dat wel kan veranderen, maar ik denk dat de rente niet extreem hoog gaat worden, mocht die überhaupt omhoog gaan.

Daarnaast wordt je schuld kwijtgescholden als je het niet haalt in de aflosfase. Je moet je studie dan inderdaad wel binnen 10 jaar halen, anders geld dat niet. Ik weet niet of je bij die 10 jaar ook je hbo moet rekenen, TS.

Je kan ongeveer 2x je studieschuld minder aan hypotheek krijgen. Dus als je nu 8000 hebt staan bij duo, zal dit 16000 minder hypotheek zijn. Dit kun je nog meenemen in je overweging. Groot nadeel (!!) is dat je startbedrag aan studieschuld meetelt voor je hypotheek. Als je bijvoorbeeld 20.000 aan studieschuld had en je hoeft daar nog maar 2000 van te betalen (dus 18000 afgelost), dan telt nog steeds de 20000 en kun je dus alsnog 40.000 minder aan hypotheek krijgen (ookal heb je dus al 90% afgelost).

Ik wil uiteindelijk niet het maximale aan koophuis (ook omdat je dan amper geld over houdt om leuke dingen te doen), dus ik ben gaan lenen. Moet ik er wel bij zeggen dat mijn lening niet zo heel hoog is.

Als ik in jou schoenen had gestaan: gewoon gaan studeren en op kamers gaan. :j

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:25

LienC schreef:

De prestatiebeurs is er nog steeds voor het hoger onderwijs en bestaat uit een aanvullende beurs en het studentenreisproduct. Die twee onderdelen worden nog steeds gewoon kwijtgescholden als je binnen 10 jaar een diploma behaald. ;) Enige wat veranderd is, is de basisbeurs die er voor het hoger onderwijs niet meer is.

@storm die toestand met je ex komt vast echt niet alleen door zijn studieschuld. Beetje bangmakerij dit. Jammer.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:29

Sanne, ik had gewild dat hij deze 'bangmakerij' zoals jij het noemt, van iemand gehoord had voordat hij zoveel geld geleend had. Dan was hij zeker niet op straat geëindigd.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:32

Storm schreef:
Sanne, ik had gewild dat hij deze 'bangmakerij' zoals jij het noemt, van iemand gehoord had voordat hij zoveel geld geleend had. Dan was hij zeker niet op straat geëindigd.

Je eindigt echt niet op straat door je studieschuld. Bij het afbetalen kijken ze naar je inkomen. Heb je geen inkomen? Dan is je maandbedrag dus 0. Sowieso kan elke terugbetaler 60 aflosvrije maanden aanvragen om wat voor reden dan ook. Je moet het echt wel heel erg bont maken wil je in Nederland op straat eindigen. Dat komt echt niet enkel door je studieschuld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:33

Lees echt net op een ander forum over iemand met universitaire studie die maar geen baan vindt en zich wil laten omscholen, maar het ligt natuurlijk heel erg aan welke sector.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:38

__Sannne schreef:
Storm schreef:

Je eindigt echt niet op straat door je studieschuld. Bij het afbetalen kijken ze naar je inkomen. Heb je geen inkomen? Dan is je maandbedrag dus 0. Sowieso kan elke terugbetaler 60 aflosvrije maanden aanvragen om wat voor reden dan ook. Je moet het echt wel heel erg bont maken wil je in Nederland op straat eindigen. Dat komt echt niet enkel door je studieschuld.

Na de scheiding moest hij nog veel maanden inlopen omdat hij achter liep met zijn schuld bij duo. Daardoor kon hij zijn huurwoning niet meer betalen en werd hij op straat gezet. Hij maakte inderdaad nog meer verkeerde keuzes, maar alles kwam neer op het feit dat hij zo'n grote studieschuld had. Als hij dat niet had gehad, had hij ook geen achterstand opgelopen, geen loonbeslag, en geen deurwaarders. Het is een cirkel waar hij niet meer uit komt. Hij zou zelfs nu de schuldsanering in moeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:41

De regels voor hypotheken en studieschuld zijn bij veel verstrekkers al verander, telt minder zwaar mee.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:43

Maar achterlopen op je schuld is ook gewoon ontzettend dom. Of dat nou je studieschuld is, je hypotheek, of de afbetaling van je telefoon. Dat kan je niet op de schuld zelf afschuiven. Ik blijf het bangmakerij vinden wat je aan het doen bent, en onverantwoord omdat het gebaseerd is op 1 situatie.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:45

Ik wil haar niet bang maken, maar ik wil haar vertellen dat het wel fout kan gaan.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:46

Maar zo gaat het toch met alles als je verkeerde keuzes maakt? :+

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:47

Zeker, maar dat mag ook best verteld worden.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:48

Daar heb je zeker gelijk in.

Alleen ik denk wel dat je een meisje in twijfel, die haar droomstudie wil volgen en bereid is daar hard voor te werken en veel voor te laten, ook een beetje positief moet stimuleren. Ik denk dat zij zich heel erg bewust is van wat de consequenties zijn van lenen, anders had zij dit topic niet geopend.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:48

Storm schreef:
Ik wil haar niet bang maken, maar ik wil haar vertellen dat het wel fout kan gaan.

Ja maar je brengt het alsof de studieschuld de grote boosdoener is in dit verhaal, maar dat is het niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 10:56

Joman schreef:
Suzanne F. schreef:
Het zal werkgevers een worst zijn of je op kamers hebt gezeten of niet. Als je maar goed bent in hetgeen je moet doen en je gemotiveerd en ambitieus bent. En er zijn zeker deeltijd Master opleidingen.
Mijn dochter weet nog niet wat ze na het Vwo gaat doen maar ik zal er alles aan doen dat ze niet hoeft te gaan lenen. Ik ben sowieso tegen lenen, alleen voor een huis.

Nee hoor. genoeg werkgevers die er 'wel een worst om geven'. Sterker nog, sommige banen krijg je niet eens zonder op kamers te hebben gewoond.
Deeltijd masteropleidingen zeker, geen thuisstudies zoals je die eerder wel noemde.

Jezelf een beetje verdiepen in de arbeidsmarkt en hetgeen werkgevers graag willen zien, lijkt me geen overbodige luxe. Niet alleen omdat je adviezen in dit topic vreemd zijn (dat vinden meerderen), maar klaarblijkelijk ook omdat je een dochter hebt die je mogelijk beïnvloed op een negatieve wijze.

Ach kom op, daar heb ik nog nooit van gehoord. Zeker niet in het werkveld waar TS studeert.
In sommige werkgebieden stellen ze erg veel prijs op het lid geweest zijn van een studentenvereniging. Maar echt niet alle werkgevers willen iemand die op kamers gewoont heeft, ken er ook zat die dat echt niet interesseert...

Ik vind de adviezen van suzanne helemaal niet vreemd, eerder wel logisch. Er wordt echt veel te rooskleurig gedacht over lenen. Ik ben ook zo opgevoed, wij lenen niks, wij sparen. En dus hebben mijn ouders gespaard voor onze studies en deze betaalt. Zij laten ons echt niet lenen of zinloos geld betalen voor dingen. Wij moesten sparen en hadden daardoor allemaal een flinke duit toen we uit huis gingen. En dat heb je echt nodig in deze tijd.
Wij zullen er ook alles aan doen dat onze kinderen niet hoeven te gaan lenen later. Want echt; je ‘grote mensen leven’ starten met een schuld is toch niet serieus wat je wilt :?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:04

Helaas kunnen de ouders van TS niet meer doen dan ze al gedaan hebben. In dat geval zou ik mijn kind adviseren; wel uit huis anders lijdt studie onder reistijd, zoek zeker een bijbaan, kijk zsm naar voordeliger woonruimte, beperk lenen zoveel mogelijk...maar investeer die studie nu in jezelf.

Gelukkig onze kinderen ook schuldloos, maar dat is helaas niet iedereen gegeven. Heel jammer van het huidige stelsel.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:27

In bepaalde werkgebieden hebben starters op de arbeidsmarkt die op kamers hebben gezeten en een vol studentenleven hebben geleid, zeker wel voorkeur voor net afgestudeerden die thuis hebben gewoond. Al zal dat in het werkgebied van TS misschien inderdaad wel meevallen (geen ervaring mee).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:28

Het zal in elk geval geen nadeel zijn :+

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 11:40

Storm schreef:

Ik gok dat leningsregeling anders is sinds jouw ex geleend heeft? Het is nog niet zo lang dat ze 0% rente hebben, max 4% van je inkomen mogen vragen (voor alleenstaand, anders is het iets meer. Heeft te maken met draagkracht) en je 35 jaar de tijd hebt om het af te betalen. En als je na 35 jaar nog niet alles hebt afbetaald wordt de rest je kwijtgescholden. Die regeling is veel "vriendelijker" bij gebrek aan beter woord dan dat die eerst was. Zo'n situatie als je nu beschrijft, dan moet je wel iets goed fout doen (los van je lening) om daardoor op straat te komen.

Overigens weet ik wel uit eerste hand dat als ze keus hebben tussen iemand die altijd thuis is gebleven en iemand die "aantoonbaar" op eigen benen heeft leren staan ze wel weten wie ze kiezen. Maar dat is een andere discussie.