Scheiden, wat allemaal te regelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 15:16

Murosch schreef:
Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest voor wat kalmerende ondersteuning omdat het echt niet zo goed met me ging/gaat. Ik kan niet eten en niet slapen en ik pieker me rot over alles. Verdriet, boosheid, zorgen en de grote vraag waarom? Dat is miet gezond maar ik krijg het knopje zelf niet goed omgeschakeld.

Er zijn zoveel van die bureaus en aangezien het echt niet mijn wereld is, vind ik het erg moeilijk om keuzes te maken. Maar ook.. wat doe je eerst? Financien scheiden? Naar een hypotheekadviseur? De plannen mbt onze dochter en de boedel opstellen? Waar moet je als eerste naartoe?
Het wordt nogal een puzzel mbt het huis. Ik weet niet of hier mensen zijn met verstand van hypotheken die ik eens een pb zou mogen sturen?

Al met al draait mijn hoofd overuren en komt er nog niet echt iets van de grond.

Heftig zeg!
Sterkte.

Berdien zit in de hypotheken en heeft al in het topic gereageerd. Wellicht kan zij je op weg helpen?

_Nancy

Re: Scheiden, wat allemaal te regelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:11

Ik heb je een pb gestuurd met mijn ervaring, TS.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:51

Mooie post van Djali, daar sluit ik me bij aan. Zorg boven alles goed voor jezelf!

Heb je iemand die je in praktische zin wat kan bijstaan? Een zus/broer, een vriendin? Dat kan schelen met alle regeldingen en dan heb je misschien minder het gevoel dat je er alleen voor staat. Wees dus ook niet te bang om een beroep op mensen te doen.

Heel veel sterkte, het lijkt me verschrikkelijk naar om zo onverwachts in zo'n situatie te belanden ...

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:28

Murosch schreef:
Bedankt allemaal. Ik lees alles maar reageer niet persoonlijk op iedereen. Ik wil niet te veel informatie op internet zetten maar ik neem alles mee hoor! In ons geval is het wel andersom dan bij de meesten, ik was de kostwinner en hij huisman (wao).

Ik werk bij een advocatenkantoor, dus wil je wel wat tips meegeven. Sowieso moet je door een advocaat een echtscheidingsverzoekschrift met convenant en ouderschapsplan in laten dienen bij de Rechtbank. Wij werken niet met door clienten zelf aangeleverde stukken, maar maken dit altijd zelf. Er zijn echter zat kantoren die dit wel doen, en daar betaal je uiteraard ook de bodemprijs.

Hou er rekening mee dat je sowieso griffierecht en advocaatkosten dient te betalen. Vallen jullie onder de inkomensgrens van de Raad voor Rechtsbijstand (zie https://www.rvr.org/nieuws/2018/decembe ... -2019.html), dan kunnen deze kosten beperkt worden door middel van een toevoeging. Let wel, aangezien jullie een koophuis hebben, kan het zijn dat door eventuele overwaarde van het huis de toevoeging achteraf wordt ingetrokken. Je moet dan alsnog je advocaat zelf betalen. Wel behoud je dan de korting op het griffierecht.

Mocht je vragen hebben, dan mag je me een PB sturen. In ieder geval sterkte!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 18:16

1e stap is een mediator zoeken. Die kan je / jullie helpen in het hele proces, zij weten echt wat er zich allemaal voor kan doen (overigens zeggen ze ook er is geen zaak hetzelfde).
Het heeft mij destijds zeer geholpen dat ik eerst een orienterend gesprek heb gehad met een mediator en later had mijn man er een uitgezocht, waar ik toen mee akkoord ben gegaan.
Zou echt niet weten waar we nu zouden staan zonder die mediator...

Ik heb de 1e maanden als een zombie rondgelopen, puur automatische piloot. Pas de laatste weken (ben nu ruim half jaar verder)begin ik weer een beetje te functioneren als mens zeg maar...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 23:53

Help spoed wie mag ik pb sturen?! |(

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:56

Stuur maar als je nog niemand hebt gevonden

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:21

Hier ook.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:32

Mij mag natuurlijk ook!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:39

Ben je wel veilig Murosch?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 03:37

Ik denk dat een mediator jullie samen het beste kan helpen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:23

Murosch schreef:
Help spoed wie mag ik pb sturen?! |(

Mij ook. Wie weet kan ik helpen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:43

Ik hoop zo dat alles "goed" gaat en er niks ernstigs aan de hand is! Dikke knuffel en ik wens je voor nu even wijsheid en kracht toe!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 08:17

Bedankt allemaal. Sorry maar ik was even helemaal in paniek en bang omdat het helemaal escaleerde. We hebben uiteindelijk tot half 4 vannacht met elkaar gepraat en ik hoop dat we er nu alsnog samen uit gaan komen.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:27

Heel, heel veel sterkte Murosch.

Ik ga zelf nu ook door dezelfde situatie heen, maar dan vanuit de positie van je dochter. Het lezen van dit topic heeft mij erg geholpen bij de acceptatie hiervan en bij het inbeelden hoe het voor mijn ouders moet zijn (en dat het dus ook voor hun erg is en dat het niet gewoon iets 'tegen' mij is).

Ikzelf vind het heel fijn dat mijn ouders mij de ruimte geven om erover te praten en open zijn over wat er gaat gebeuren, zonder het te forceren. Ik verwerk het namelijk het beste zelf of met mijn vrienden, ook om niet het gevoel te hebben dat ik een kant kies. Ik denk dan ook dat een kindercoach voor je dochter een goed idee zou zijn.

Natuurlijk raad ik je wel aan om niet te ruzien oid waar zij bij is. Maar wat in onze situatie wel helpt is dus het tonen van kwetsbaarheid, zoals ik in het eerste stukje van mijn post heb geschreven. Ik ben namelijk niet de enige die hier doorheen gaat en af en toe vergeet ik dat wel eens, wat het alleen maar moeilijker maakt.

Natuurlijk is elk kind anders en ik ben ook een paar jaar ouder dan je dochter dus wat voor mij werkt, werkt voor haar misschien niet hetzelfde.

Ik wil je nogmaals heel veel sterkte en succes wensen in deze moeilijke tijd voor iedereen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:36

Murosch schreef:
Bedankt allemaal. Sorry maar ik was even helemaal in paniek en bang omdat het helemaal escaleerde. We hebben uiteindelijk tot half 4 vannacht met elkaar gepraat en ik hoop dat we er nu alsnog samen uit gaan komen.

:(:)

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 10:06

Murosch schreef:

Gaat het weer een beetje nu?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:27

Het ging een paar dagen beter, gisteravond/vannacht weer een heftige escalatie helaas. Er lopen wel veel dingen nu mbt de scheiding en het huis. Hij heeft vanaf komende maand een andere woonruimte, maar zal dan helemaal niet meer kunnen voldoen aan zijn verplichtingen in de lasten hier, dus dat wordt een hele zware tijd voor mij totdat ik het huis op mijn naam krijg. Maar ik slik het maar in de hoop dat het snel voorbij is. Dat vind ik nu het belangrijkste. Ik moet hier rust hebben, langer samen in 1 huis wil gewoon echt niet meer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:36

sterkte!
wel fijn dat hij snel andere woonruimte heeft kunnen vinden. Dat zal een boel rust geven voor jullie allemaal.
Hoop dat het financieel en voor de rest ook gauw geregeld kan worden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:37

Staat het huis ook op zijn naam?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 12:43

Ja op beide namen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 12:49

Lieverd. Je weet me te vinden. Stuur me een pb en je krijgt m'n nummer. Ik ben er voor je want ik zit hemelsbreed maar n half uur van je af! Jij hebt mij ook gesteund.

Al is het alleen maar boos gal spuugen. Dat mag bij mij! No problem

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 13:28

Misschien een vreemde vraag, maar waarom denk je dat de lasten minder worden als het huis helemaal op jouw naam staat? Als hij zich inschrijft op het nieuwe adres, kun je misschien vast wat dingen regelen zodat je minder krap zit. Bijv zorgtoeslag of kindgebonden budget. Als je partner minder verdient dan jij (en volgens mij was dat zo) dan kan hij misschien beter het kindgebonden budget aanvragen en daar bijv de helft van naar jou storten. Alle kleine beetjes helpen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 15:13

Kindgebonden budget kun je pas aanvragen als de scheiding een stuk verder in het traject is.

Fijn dat hij woonruimte gevonden heeft, dat gaat al een stuk rust brengen. Vervelend dat er weer zo'n escalatie is geweest :\ Hoe is jullie dochter eronder?

Houd je haaks :* en je weet me te vinden als ik ergens mee kan helpen he?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:19

Als de aanvraag van de scheiding binnen is bij de rechtbank, kun je kgb aanvragen.