Geld cadeau bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:23

elnienjo schreef:
Vjestagirl schreef:
Een cadeau is precies dat: een cadeau. Je kunt voorkeur aangeven, maar niet eisen dat dat het enige is wat mensen je geven. Ik geef uit principe geen geld: ik vind het de lelijkste vorm van cadeau die je kunt bedenken, ik vind het uitstralen dat ik denk dat je zelf je zaakjes niet kunt betalen. Ik stop liever moeite in iets wat persoonlijk is.

Dat vind ik dan weer raar. Als je geld geeft dan kunnen ze zelf iets van waarde kopen waar ze voor aan t sparen waren. Als ze van iedereen een goed bedoeld prul krijgen van een paar tientjes wat op zolder gaat liggen verstoffen is het pas echt zonde van het geld.

Ja precies, maar ik ben daar heel makkelijk in geworden. Ik bedank diegene voor het gebaar, maar vraag het weer mee naar huis te nemen omdat het hier in de kliko of BEST zak verdwijnt.

Ik ben er écht vanaf gestapt om al die rommel als een boer met kiespijn aan te nemen.

Als je geen geld wilt geven, kom dan zonder iets langs, of blijf thuis.

Bruiloften vind ik altijd lastig, ik ga 9 van de 10 keer niet. Mensen die ik zelf niet van plan uit te nodigen ga ik ook niet naartoe.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:28

Cayenne schreef:
Ach, ik ben ooit eens op een bruiloft geweest waarbij op 't einde door het bruidspaar per microfoon werd omgeroepen hoeveel iedereen had gegeven. Dus: 'Familie Jansen: 50 euro, Familie Smid: 100 euro, Familie van Dijk: 10 euro' etc etc.
Genant gewoon :')

Dat was vast een huwelijk met iig 1 persoon uit een andere cultuur.
Dit ook eens meegemaakt bij een halve Turkse bruiloft.
Is in Turkije heel normaal begrepen we toen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:29

Marije_jiplover schreef:
Cayenne schreef:
Ach, ik ben ooit eens op een bruiloft geweest waarbij op 't einde door het bruidspaar per microfoon werd omgeroepen hoeveel iedereen had gegeven. Dus: 'Familie Jansen: 50 euro, Familie Smid: 100 euro, Familie van Dijk: 10 euro' etc etc.

Dat was vast een huwelijk met iig 1 persoon uit een andere cultuur.
Dit ook eens meegemaakt bij een halve Turkse bruiloft.
Is in Turkije heel normaal begrepen we toen.

Klopt idd! De bruidegom was van Turkse afkomst en de bruid had een Turkse moeder.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:43

LadyMadonna schreef:
Ohana_91 schreef:
Mag ik even het topic kapen? Wat zouden jullie dan geven als je avondgast bent bij een vriendin?

Wat maakt dat nou uit?
De een heeft een partner en heeft beide een goede baan, de ander is een alleenstaande moeder in de bijstand, en de volgende heeft net een ton gewonnen....

Sorry, maar ik snap de reactie op mijn vraag niet. Ik vraag welk bedrag jullie zouden geven als je als avondgast bent uitgenodigd op de bruiloft van een vriendin.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:44

KimD schreef:
elnienjo schreef:

Dat vind ik dan weer raar. Als je geld geeft dan kunnen ze zelf iets van waarde kopen waar ze voor aan t sparen waren. Als ze van iedereen een goed bedoeld prul krijgen van een paar tientjes wat op zolder gaat liggen verstoffen is het pas echt zonde van het geld.

Ja precies, maar ik ben daar heel makkelijk in geworden. Ik bedank diegene voor het gebaar, maar vraag het weer mee naar huis te nemen omdat het hier in de kliko of BEST zak verdwijnt.

Ik ben er écht vanaf gestapt om al die rommel als een boer met kiespijn aan te nemen.

Bruiloften vind ik altijd lastig, ik ga 9 van de 10 keer niet. Mensen die ik zelf niet van plan uit te nodigen ga ik ook niet naartoe.

Dus ik zou alleen maar welkom zijn als ik geld ga geven? Wat een onzin, pardon my French. Een verlanglijstje is niet hetzelfde als een bestellijstje.

Je hoeft cadeaus die je niet leuk vindt niet te houden, verkopen of verder weggeven mag altijd. Maar om te zeggen dat iemand maar thuis moet blijven als ze geen geld willen geven, laat volgens mij wel heel erg zien hoe je denkt over de vriendschap

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:45

Cayenne schreef:

Omggggg hilarisch :') :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:45

Ohana_91 schreef:
LadyMadonna schreef:
Wat maakt dat nou uit?
De een heeft een partner en heeft beide een goede baan, de ander is een alleenstaande moeder in de bijstand, en de volgende heeft net een ton gewonnen....

Sorry, maar ik snap de reactie op mijn vraag niet. Ik vraag welk bedrag jullie zouden geven als je als avondgast bent uitgenodigd op de bruiloft van een vriendin.

De reactie op de vraag is: wat je het waard vindt en wat je kunt missen. Misschien zit je wel net krap bij kas, dan geef je wat minder. Als je net een ton gewonnen hebt kun je misschien wel wat meer geven.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:51

Ohana_91 schreef:
Mag ik even het topic kapen? Wat zouden jullie dan geven als je avondgast bent bij een vriendin?

Gewoon een vriendin 50 euro.
Maar mijn allerbeste vriendin kreeg het dubbele.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:52

Vjestagirl schreef:
KimD schreef:

Dus ik zou alleen maar welkom zijn als ik geld ga geven? Wat een onzin, pardon my French. Een verlanglijstje is niet hetzelfde als een bestellijstje.

Je hoeft cadeaus die je niet leuk vindt niet te houden, verkopen of verder weggeven mag altijd. Maar om te zeggen dat iemand maar thuis moet blijven als ze geen geld willen geven, laat volgens mij wel heel erg zien hoe je denkt over de vriendschap

Dan lees je niet goed. ;) Als je geen geld wilt geven, prima, kom dan maar zo langs, maar neem geen rommel mee waar ik niet om gevraagd heb. :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 19:55

Ohana_91 schreef:

Als je niet bij het eten mag zijn ben je dus geen bff en dan zou ik het ook op 25 euro houden. Als je als écht close vriendin de hele dag mag komen inclusief het diner dan zou ik tussen de 50-100 gaan zitten afhankelijk van wat je kan missen.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:03

elnienjo schreef:
Ohana_91 schreef:

Als je niet bij het eten mag zijn ben je dus geen bff en dan zou ik het ook op 25 euro houden. Als je als écht close vriendin de hele dag mag komen inclusief het diner dan zou ik tussen de 50-100 gaan zitten afhankelijk van wat je kan missen.

Really? Dus mijn beste vriendinnen zijn geen beste vriendinnen omdat ik de dag zelf alleen met familie wil doen en zij dus alleen avondgast zijn?

Hier hou ik ook 20, 50, 100 aan en nee, niet per persoon maar ook als vriendlief mee gaat.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:05

elnienjo schreef:
Ohana_91 schreef:

Mee eens, mijn beste vriendinnen zijn ook mijn getuigen. Familie kun je niet uitzoeken, die krijg je, vrienden kun je godzijdank wel zelf uitzoeken. :j

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:08

_Madelon schreef:
Really? Dus mijn beste vriendinnen zijn geen beste vriendinnen omdat ik de dag zelf alleen met familie wil doen en zij dus alleen avondgast zijn?

Hier hou ik ook 20, 50, 100 aan en nee, niet per persoon maar ook als vriendlief mee gaat.

Als bff hoor je bij de familie wat mij betreft en deel je meer met elkaar dan met 'n zus of broer.
En ik zou dus meer geld in de envelop doen als ik een plus 1 mee neem. Dat vind ik dan weer best gek als je iemand meeneemt die ook de hele avond gratis mag drinken maar die niet mee wil betalen aan 't kado.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:26

Laatste bruiloft 400 euro gegeven maar dat was en een familielid die mij heel dierbaar is en in die cultuur gebruikelijk. Je betaalt je eigen eten en drinken wat ong 50 a 75 euro pp is ( wij waren met zijn 2-en) en dan nog wat je extra wil geven.

Hier in Nederland hou ik het lijstje van Mb aan. 100, 50 en 20

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:33

Ohana_91 schreef:

Het maakt helemaal niet uit wat een ander geeft.
Als je 1000 wil geven prima, als je €1 wil geven ook goed

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:38

elnienjo schreef:
_Madelon schreef:

Als bff hoor je bij de familie wat mij betreft en deel je meer met elkaar dan met 'n zus of broer.
En ik zou dus meer geld in de envelop doen als ik een plus 1 mee neem. Dat vind ik dan weer best gek als je iemand meeneemt die ook de hele avond gratis mag drinken maar die niet mee wil betalen aan 't kado.

Ik zie toch echt wel verschil tussen familie en vrienden.

Ik vind het zo raar dat mensen het zien als gratis drinken. Ik ga volgend jaar trouwen en verwacht absoluut niet dat mensen mij gaan betalen om op mijn feest te mogen zijn en dat ze voor hun eigen drinken/eten moeten betalen. Ik nodig ze toch uit en de kosten zijn voor mij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:38

elnienjo schreef:

Doe je dat op een gewone verjaardag dan ook?
En niet mee willen betalen is ook weer niet waar, het gaat van de gezamenlijke pot af, dus we geven alsnog samen een kado, alleen ik laat de hoogte van de waarde afhangen van de relatie met het bruidspaar of de jarige/jublaris/geslaagde waar ik een kado voor nodig heb en niet van of ik alleen ga of we met z'n tweeën gaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:45

KimD schreef:
Vjestagirl schreef:

Dan lees je niet goed. ;) Als je geen geld wilt geven, prima, kom dan maar zo langs, maar neem geen rommel mee waar ik niet om gevraagd heb. :)

Ah, ik las "dan kom je maar niet" :D . My bad!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 20:47

Marije_jiplover schreef:
elnienjo schreef:

Doe je dat op een gewone verjaardag dan ook?
En niet mee willen betalen is ook weer niet waar, het gaat van de gezamenlijke pot af, dus we geven alsnog samen een kado, alleen ik laat de hoogte van de waarde afhangen van de relatie met het bruidspaar of de jarige/jublaris/geslaagde waar ik een kado voor nodig heb en niet van of ik alleen ga of we met z'n tweeën gaan.

Ik heb nooit in een situatie van een gezamenlijke pot gezeten, dus juist omdat ik meestal alleen ga zou ik het gek vinden als ik aanhang meeneem dat die niet bijdraagt. Als hij zelf ook een band heeft met het bruidspaar of jarige verwacht ik dat hij bijdraagt en anders ga ik mijn gastheer/vrouw niet vervelen met mijn aanhang en kan ie thuis blijven.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:45

LadyMadonna schreef:
Ohana_91 schreef:

Het maakt helemaal niet uit wat een ander geeft.
Als je 1000 wil geven prima, als je €1 wil geven ook goed

Ah zo, ik interpreteerde hem anders!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:46

Dat kan ik nog wel begrijpen elnienjo, maar ik zou absoluut niet per persoon gaan geven als je met meer dan 2 pers bent. Stel je bent met een gezin van 5, moeten alle gezinsleden dan bijvoorbeeld 20 euro geven of maak je er gewoon een bedrag van wat je samen geeft? Dat laatste lijkt me toch?

Verder vind ik de 100/50/20 verdeling ook een mooie, en dat vul ik dan nog naar eigen zin aan. Mijn BFF krijgt meer dan een 'gewone' vriendin. Puur om 't feit dat die me nog meer dierbaar is.

Ik vind het opzich wel eigenwijs om alsnog een cadeau te geven als een bruidspaar expliciet om geld vraagt. Ik vind een cadeau geven ook leuker, maar als ze geld wensen zie ik geen reden om ze daarin niet tegemoet te komen. :)

LadyMadonna

Re: Geld cadeau bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 21:59

Tja, ik ben getrouwd en financieel doen we dus alles samen.
Ik persoonlijk vind gescheiden inkomens/uitgaven, als je samen bent, echt onzin.
Een bruidspaar krijgt dan ook een cadeau van ons samen.
Als mijn vriendin gaat trouwen, krijgt ze een cadeau van ons, niet van mij én van mijn man

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:04

LadyMadonna schreef:
Tja, ik ben getrouwd en financieel doen we dus alles samen.
Ik persoonlijk vind gescheiden inkomens/uitgaven, als je samen bent, echt onzin.
Een bruidspaar krijgt dan ook een cadeau van ons samen.
Als mijn vriendin gaat trouwen, krijgt ze een cadeau van ons, niet van mij én van mijn man

Vind ik ook normaalste zaak vd wereld. :j

En een plus 1 vind ik hetzelfde. Je komt daar als stel dus waarom zou je apart een cadeau/bedrag geven?

De enige situatie waarin ik dat zou doen is als ik met een gewone vriend of vriendin zou gaan.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:05

Ik vind zelf pp wel logisch, als je met 2 personen komt dan.
Ik merk zelf dat van mij vaak wordt verwacht dat ik net zoveel in breng als een stel, ookal ben ik op dat moment alleen. Zowel bij geld geven als bij inleggen voor een gezamenlijk cadeau. En dat vind ik zelf wel eens wat ongelijk aanvoelen.

In het algemeen zou ik in dit geval inderdaad zo'n 20 euro aan houden.

Als voorbeeld de reactie hiervoor van LadyMadonna. Uiteraard geef je samen een cadeau en niet apart, maar ik zou het dan begrijpelijk vinden als de waarde van dit cadeau hoger is dan wanneer je van 1 persoon wat geeft.
Alles relatief natuurlijk.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 22:12

Ik vind het altijd allemaal zo irritant, mijn opa en oma doen het met ieder feest wat ze geven, dan gaan ze serieus zitten rekenen en tellen of ze van iedereen wel genoeg hebben gehad of die dan betaald hebben voor het eten of niet, zo niet dan worden ze niet meer uitgenodigd.

Wij geven altijd gewoon wat ik kan missen op dat moment. Een vast bedrag ook niet per persoon. Dus voor een kennis 25 euro, voor een vriend en familielid 50.

Anders gewoon je geld geven in een spaarpot met allemaal 5, 10 en 20 centjes dan kunnen ze ook niet snel natellen op de bruiloft als ze het later zouden omroepen :+