Ben ik nu gierig? Of...?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:29

lovelucydan schreef:
Maartje1990 schreef:
Als je niet vond dat je er wat voor moest betalen, waarom vroeg je dan hoeveel ze wilt hebben terwijl jij de materialen al had aangeschaft?

Precies dit.

Ik vind dat je het niet had moeten vragen als je de materialen al had betaald. Ik zou er niet te moeilijk over doen hoor nu......

Gewoon dat uurloon betalen en de volgende keer anders aanpakken.
Is het je waard om er misschien ruzie over te krijgen? Je stelde zelf de vraag..

Zeker niet, zoals eerder al aan gegeven, ik ga het ook gewoon netjes betalen zonder gedoe... Ik was gewoon benieuwd hoe anderen daar over denken. Voor mezelf om van te leren, ik snap het niet, maar er zijn veel verschillende meningen over blijkbaar. En dat is prima, dan weet ik dat ik het de volgende keer anders aan moet pakken

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:32

MarcoBorsato schreef:
GabberGill schreef:
Ik vind het zelf vreselijk om zulke dingen hier te bespreken. Zulke dingen bespreek je samen.

Jw geeft zelf de opening om haar wat te laten vragen en vervolgens kom je hier doen alsof je zusje het niet waardeert dat je het voor haar betaalt omdat ze er nog geld voor durft tw vragen.

Nou dit, jullie zijn volwassenen toch?

Absoluut met je eens. Maar, zoals al aangegeven. Ik ga hier geen ruzie over maken en zonder gezeur gewoon betalen wat ze wil. Ik ben gewoon heel benieuwd hoe anderen hier over denken, gewoon simpel weg om zélf van te leren, omdat het niet in mij zo opkomen op zo te reageren. Nu weet ik dat er heel veel meningen zijn en leer ik dat ik de volgende keer het anders aan moet pakken

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:33

Nou ik denk dat er inderdaad handige dingen tussenstaan :j
Dus nee, je bent niet perse gierig, maar het had wellicht anders gelopen als de communicatie anders was gegaan.

Wel leuk om te zien dat de basisvraag "ben ik gierig" eigenlijk helemaal niet spannend is, maar wel wat er gezegd is :j

Citaat:
alleen al de vraag vind ik erg netjes en juist daarom is het antwoord: niets. Andere leden zullen het nooit vragen, zij zullen ook nooit aanbieden om eens te rijden met hun auto. Zij vinden het blijkbaar heel normaal dat het niet gevraagd hoeft te worden.

ja maar dat hoeft toch ook niet, als het antwoord toch nee is :')
De vraag is idd netjes, en het geeft je de mogelijkheid om antwoord te geven :j Maar verwachten dat anderen hetzelfde antwoord geven is vreemd.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:34

verootjoo schreef:
elizabeth85 schreef:
Het is voor haar echt een hobby.... een hobby die ze niet kan betalen omdat ze niet wil(!) Werken. Zegt ze zelf ook...

Als ze dit als werk deed had ik uiteraard haar netjes betaald... maar dit is toch geen werk?

Je doet toch gewoon wat voor een ander? Als zei me vraagt om iets voor me te doen zou ik het niet eens bedenken om daar geld voor te vragen...

Communicatie klopt.... maar dit is voor mij zo vanzelfsprekend dat ik gewoon verbaast ben dat je geld wilt zien voor zoiets...

Hoezo verbaasd? Zij vraagt geen geld, jíj vraagt wat ze ervoor wilt hebben.
Logisch dat ze dan denkt: ‘oh, dat is leuk, ze wil me ervoor betalen.’
Ik zou dat ook niet afslaan.
Jíj verwacht dat ze dat afslaat na jouw vraag, je moet denk ik minder verwachten van mensen, word je ook niet teleurgesteld.

Zo kan je het ook bekijken, Leerzaam en bijzonder op hoeveel manieren je iets op kan vatten... Ik zou heel anders reargeren, daarom ook dit topic, om er van te leren hoe anderen denken.redeneren

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:39

elizabeth85 schreef:
Mijn zusje is dol op haken. Nu heeft ze het niet zo breed (en daar kan ze best wat aan veranderen maar wil ze niet en dat moet ze uiteraard helemáál zelf weten)en om haar toch haar plezier te gunnen heb ik haar gevraagd een knuffel voor mn dochter te haken .

Uit die OP dacht ik spontaan toch ook dat het de bedoeling was dat je je zus iets ging betalen voor haar werk, niet alleen het materiaal.
Dat hoeft natuurlijk niet, maar het kan zijn dat jouw zus dit ook zo begrepen heeft.

beatje

Re: Ben ik nu gierig? Of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:55

Toch snap ik jou hoor Elizabeth.Bij mij zou het ook niet opkomen om wat te vragen.Wil je er nog wat voor hebben is eigenlijk ook meer een beleefdheidsvraag.
Maar goed ik ben erg weg geverig en heb door schade en schande ook geleerd wie dat wel en niet is.Ben nu ook wel zo dat ik niet alles meer voor niets doet.
Maar van je zus zou je dat toch wel mogen verwachten zeker omdat het een hobby is en niet haar werk.Zeker als ze over per uur zou beginnen zou ik met een mond vol tanden staan

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:23

Ik had dit topic kunnen openen :')

Ik geef zelf gemakkelijk weg, en kon me er dan ook wel eens over verbazen dat andere mensen dan ergens geld voor vragen. Het stomme is dat ik altijd van mezelf dacht dat het niet allemaal op de weegschaal hoeft (als jij dit niet doet, dan doe ik dat niet, maar als jij dat doet, dan doe ik dit), maar eigenlijk juist wel dus.

Ik kon met plezier iets weggeven 'want het hoeft niet allemaal op de weegschaal' om vervolgens verbolgen te zijn als de ander wel ergens iets voor wou hebben.

Eigenlijk ben je dan dus wel van de weegschaal. Dat inzicht heb ik gelukkig wel gekregen. Net als het inzicht dat afspraken ergens over maken moet, want als ik iets voor een ander doe, zonder afspraken, dan kon ik best teleurgesteld zijn als de beloning anders bleek dan verwacht.

Ik kan goed schilderen en heb een keer een enorme muurschildering gemaakt voor mensen, en ik vond het zo moeilijk om daar een bedrag voor te stellen. Uiteindelijk daarom wat vaag gehouden, dat we achteraf wel even zouden zien. Ze zeiden zelf toen ze er om vroegen dat het hun in die grootte 200 euro waard was. Met dat in mijn hoofd dacht ik dat het wel goed zou komen. Ik ben begonnen, heb het afgemaakt en nooit een cent gezien.

Heeft me lang gefrustreerd, maar ik was de schuldige. Ik had moeten zeggen dat 200 euro prima was, of zelf een bedrag moeten noemen. Liever nog op papier zetten zelfs. Niet gedaan: les geleerd.

Goede inzichten, en ik leef daar nu ook naar. Gewoon van te voren bedenken hoe ik het graag zou willen, waar ik wel en geen energie in stop en wat ik wel en niet wil.

En dan ben ik nog wel eens verbaasd over hoe anderen handelen, maar daar heb ik mezelf niet meer mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:35

Het gaat niet om wat ik of iemand anders normaal vinden. Het gaat erom dat het nou eenmaal vaak zo gaat.

Hetzelfde als; Hoe gaat het? En dan alleen maar willen horen; ja, goed hoor.......

Je kan niet voor een ander denken en weet gewoon vaak niet wat oprecht is of wat anders bedoeld wordt. Daarvoor moet je een beetje je zoveelste zintuig voor gebruiken.

Mijn man deed iets voor iemand en diegene vraagt; wat wil je ervoor hebben? Hij zegt niks en is er klaar mee. Diegene komt daarna toch met iets aanzetten.
Dat is allemaal prima. Maar dat wil niet zeggen dat we bij de volgende weer denken als we niets zeggen, dat iemand weer zelf met iets komt. De een doet dat, de ander niet.

Als ik iets niet gratis kan doen of wil doen, zeg ik dat vooraf.

Ik vind het veel erger dat als ik iets voor mensen doe, zonder iets te vragen, ze nooit iets kunnen doen als ik eens iets vraag. Natuurlijk kan of past het niet altijd, maar eenrichtingsverkeer vind ik erger dan geld.

Er zijn gewoon beleefdheden en vragen; wat krijg je? Is algemeen geaccepteerd om te vragen, terwijl je weet dat daar als antwoord; niks op volgt......Niet vragen is vaak erger. Mensen willen ook vaak graag zeggen; nee hoor, niks.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:38

Ik zou me als ik jou was niet druk maken om deze situatie, maar er lering uit trekken voor een volgende keer.

Tenzij ze 200 euro voor die knuffel vraagt :+ Dan zou ik een flink gesprek aan gaan.
Maar voor een klein bedrag moet je geen ellende willen in de familie. Betalen en er bij zeggen dat het je verbaasde dat ze er echt geld voor wilde hebben en dat je met liefde haar kinderen een middagje mee op 'stap' neemt en slime gaat maken met ze/je graag helpt met klussen als je een keer tijd hebt etc. Gezien ook alle andere zaken die je voor ze geeft.

Ze bouwen een huis, dus zo slecht hebben ze het natuurlijk niet. Als je het je kan veroorloven en wílt, dan kan ik me best voorstellen dat het heerlijk is om te steunen in het bouwen én de kinderen op zien groeien. Daar zijn we gewoon heel verschillend in, ik denk niet dat ik het zou kunnen. Maar vond het heerlijk dat mijn moeder veel thuis was vroeger.

En haar niet weer vragen om iets voor je te doen :)

Zelf heb ik het iets anders meegemaakt, ik gunde iemand met een minder fijne financiële situatie een extra zakcentje... Hij wilde dat wel en zou me een offerte sturen. Na 3 maanden had ik nog niets gekregen. Toen de eigenaar van mijn paard gevraagd, binnen 2 weken had ik het object in huis en hij wilde er niet eens iets voor hebben, terwijl ik had gerekend op bij hem 200 euro en bij die andere jongen richting de 400 euro. Nouja, les voor de volgende keer... Ik wil een nieuwe keuken, maar ik vraag wel een ZZP'er in de buurt daarvoor :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:38

superpony schreef:
Het gaat niet om wat ik of iemand anders normaal vinden. Het gaat erom dat het nou eenmaal vaak zo gaat.

Hetzelfde als; Hoe gaat het? En dan alleen maar willen horen; ja, goed hoor.......

Je kan niet voor een ander denken en weet gewoon vaak niet wat oprecht is of wat anders bedoeld wordt. Daarvoor moet je een beetje je zoveelste zintuig voor gebruiken.

Mijn man deed iets voor iemand en diegene vraagt; wat wil je ervoor hebben? Hij zegt niks en is er klaar mee. Diegene komt daarna toch met iets aanzetten.
Dat is allemaal prima. Maar dat wil niet zeggen dat we bij de volgende weer denken als we niets zeggen, dat iemand weer zelf met iets komt. De een doet dat, de ander niet.

Ik vind het veel erger dat als ik iets voor mensen doe, zonder iets te vragen, ze nooit iets kunnen doen als ik eens iets vraag. Natuurlijk kan of past het niet altijd, maar eenrichtingsverkeer vind ik erger dan geld.

Er zijn gewoon beleefdheden en vragen; wat krijg je? Is algemeen geaccepteerd om te vragen, terwijl je weet dat daar als antwoord; niks op volgt......Niet vragen is vaak erger. Mensen willen ook vaak graag zeggen; nee hoor, niks.

Bij jou gaat dat misschien vaak zo, ik ken dat dus totaal niet. Hier zeg je gewoon wat je wilt en worden vragen gesteld omdat je iets wilt weten.
Niet om alleen zogenaamd fatsoenlijk te doen :?

Ik vind dat dus echt heel raar en heb het dus ook nog nooit meegemaakt geloof ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:40

verootjoo schreef:
superpony schreef:

Bij jou gaat dat misschien vaak zo, ik ken dat dus totaal niet. Hier zeg je gewoon wat je wilt en worden vragen gesteld omdat je iets wilt weten.

Ik vind dat dus echt heel raar en heb het dus ook nog nooit meegemaakt geloof ik.

Ik herken het verhaal van superpony ook heel goed hoor!
Mensen willen niet voor lief genomen worden. Op z'n minst horen dat iemand het waardeert en er iets voor wil geven, is heel wat waard. Niets horen voelt niet altijd lekker. :n

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:41

Dat het vaak zo gaat betekent niet dat je verplicht bent om 'niks' te antwoorden, of 'ja, prima' zoals in jouw eerdere voorbeeld. Ik moet zeggen dat ik daar ook altijd wel eerlijk antwoord op geef, op de vraag 'hoe gaat het?'. Als je dat eerlijke antwoord niet kan hebben (positief of negatief) moet je het niet vragen. Maar heb nog nooit gemerkt dat daar raar over werd gedaan.

En eerlijk? Wetende dat iemand krap bij kas zit, snap ik het ook nog als ze vervolgens met een bedrag komt.

Vind het wel afhankelijk wat ze vraagt. Een kleine bijdrage is prima, een prijs van wat de knuffel normaal had gekost ook, vraagt ze veel meer dan dat vind ik het minder netjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:43

Janine1990 schreef:
verootjoo schreef:

Ik herken het verhaal van superpony ook heel goed hoor!
Mensen willen niet voor lief genomen worden. Op z'n minst horen dat iemand het waardeert en er iets voor wil geven, is heel wat waard. Niets horen voelt niet altijd lekker. :n

Geen waardering is het andere uiterste. Je kan dan toch gewoon zeggen: wow, het is echt mooi geworden. Ik denk dat x (naam kind) er heel blij mee zal zijn. Super bedankt!

Als je er niks voor wilt geven moet je ook niet vragen hoeveel ze ervoor wil hebben. Dat is echt misleidend.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:45

verootjoo schreef:
superpony schreef:

Dat ligt ook aan wat je doet natuurlijk.

Maar het gebeurt echt overal. Ook hele fatsoenlijk mensen zijn vaak zo. Het is ook niet fout of goed, maar iets wat gebeurt en vaak algemeen geaccepteerd is.

Als je in een bepaald beroep zit, zal je het niet vaak meemaken, maar werk je bijv als schilder, kapper, automonteur, loodgieter etc, denken mensen vaak dat ze alles aan je kunnen vragen en je het wel doet of voor weinig.

Ik maak me er niet te druk om. Ik zelf ben duidelijk wanneer we iets gratis doen of iets geld gaat kosten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:48

Ja dat snap ik wel en daar gaat me het niet om. Ik ga buiten mijn werk om ook niet veel extra hobbyen zonder dat ik iets terug krijg. Maar dat regel je van tevoren.

Ik vind het raar dat er oneigenlijke vragen gesteld worden. Waar je dus eigenlijk geen antwoord op wilt of dat je gepikeerd bent als er een ander antwoord komt dan je verwacht. Waarom stel je die vraag dan.

Hoe meer ik hier lees hoe raarder ik het vind dat je achteraf zo’n vraag gaat stellen want dan komt het dus al over alsof je er niks voor wilt betalen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:52

Verwachtingen bijstellen dus... Ik geef graag en veel, maar tegenwoordig verwacht ik er niets voor terug. Zelfs geen respect, en dat deed ik vroeger wel. Als ik maar goed ben voor een ander dan zal dat omgekeerd ook zo zijn. Zo werkt dat niet en dus leren geen verwachtingen te hebben, zal je een stuk rustiger en minder geërgerd maken. Succes!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:56

superpony schreef:
Wat ik niet zo goed begrijp; Je zegt om haar te helpen.......Ze wil niet werken, maar heeft het blijkbaar ook niet nodig, aangezien je schrijft dat ze een huis aan het bouwen is. Dat valt bij mij niet helemaal onder "arm"

Hoe je ook communiceert, het is gewoon heel normaal dat jij uit goed fatsoen zegt; wat krijg je ervoor? En dat zij dan zegt; Niks joh, vond het leuk om te doen.

In andere gevallen, waar tijd geld kost en de materialen betaald moeten, is het gewoon anders.

Maar goed, wij zullen nooit rijk worden, want ik zeg snel; nee, joh is goed zo. Of hier, hou maar etc

Dit vind ik ook.
Ik moet eerlijk zeggen dat de reacties me enigszins verbazen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:01

Ik sluit me aan bij Verootje..
Mij verbazen juist de andere reacties.. Eerlijk duurt het langst. Dat is met vragen stellen en antwoord geven..

Als ik een 'verkeerd' antwoord geef omdat iemand een vraag stelt en daar geen antwoord of een ander antwoord op wil, dan is dat echt diegene zn probleem... Ik ben nog steeds geen gedachtenlezer :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:05

Als je van misverstanden houdt is het heel slim om vooral het omgekeerde aan te bieden van wat je eigenlijk wilt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:06

verootjoo schreef:
superpony schreef:
Hoe je ook communiceert, het is gewoon heel normaal dat jij uit goed fatsoen zegt; wat krijg je ervoor? En dat zij dan zegt; Niks joh, vond het leuk om te doen.

Waarom is dat normaal :? Waar staat dat?

Voor mij is normaal; zeggen wat je wilt en je verwachtingen van mensen bespreken.
Als iemand mij zo’n vraag zou stellen verwacht ik echt niet dat het antwoord voor diegene al vast ligt en dat ik dan dus nog wen fout antwoord kan geven...

Ik kan er dus echt niet tegen als mensen andere dingen zeggen dan ze bedoelen en dat je dan maar moet raden wat ze willen.
Dat is hetzelfde als dat sommige mensen passief-agressief gaan zitten mokken en als je dan vraagt wat er aan de hand is zeggen: ‘niks hoor’. En dat dan blijkt dat je dat maar aan moet voelen ofzo of dat je per ongeluk geen goedemorgen hebt gezegd. Zeg gewoon wat je wilt dan :roll:

Echt hoor, gewoon goed duidelijk communiceren voorkomt zoveel problemen en maakt je leven echt makkelijker.

Zal wel gebiedsgebonden zijn. Hier in het buitengebied is het zo dat de ene hand de andere wast . Ik zorg voor de beesten van de buren in de vakanties en zij vroegen in het begin ook elke keer wat ik er voor wilde. Nu bakt ze gewoon een lekkere appeltaart of krijgen we een barbecue . Gewoon met gesloten beurzen elkaar helpen en ik vind dat doodnormaal . Buurman werd door mijn man geholpen met schuur bouwen en hij voert mijn mest af en houd de boel in de gaten wanneer we eens weg zijn . Zelfde wanneer we op verjaardagsvisite gaan, oudere zwager en schoonzus rijden vaak met ons mee en dan koopt zij een cadeautje voor de jarige en wij betalen de benzine.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:10

Nirvana_ schreef:
En eerlijk? Wetende dat iemand krap bij kas zit, snap ik het ook nog als ze vervolgens met een bedrag komt.

Iemand? Of je zus, je eigen vlees en bloed... Die bewust krap bij kas wil zitten... Die je regelmatig voorziet van materiaal voor hun huis, waarbij je vaak ook zorgt voor de kinderen of er een gezellige middag mee hebt...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:16

Bigone: daar gaat het niet om. Hier doen we ook zoveel voor niks.
Het gaat me erom dat ik het raar vindt te vragen wat iemand ervoor wilt hebben terwijl je al niet van plan was om te betalen maar het alleen ‘uit fatsoen’ vroeg. Vraag dan gewoon niks :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:28

Ja dat is denk ik ook waar het hier om gaat..
Het gaat niet om het bedrag en wel/niet willen/kunnen betalen etc... (maar dat lezen veel blijkbaar wel? Ook iets met communicatie?)

Het gaat, denk ik, om een vraag die gesteld wordt en dat het blijkbaar normaal is dat er een soort van 'gewenst antwoord' is en als je dat gewenste antwoord niet geeft, dan is de antwoordgever fout.. dat snap ik gewoon niet :')

Vragen uit fatsoen, ik ken dat niet idd.. Als ik iets vraag wil ik het weten, als het verhaal onverhoopt te lang zou duren, geef ik dat aan. Als ik niet wil/kan betalen geef ik dat van tevoren aan. Als ik dat niet gedaan heb en ik vraag "wat krijg je van me?" en ik moet dan wat betalen, dan heb ikzelf ergens niet op zitten letten denk..

Idd ook het voorbeeld van iemand die zit te mokken, er wordt gevraagd "wat is er?" en het antwoord is 'niks hoor'.. HOE dan :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:40

Precies Cer :+

En nu is TS verbaasd omdat ze antwoord krijgt op haar vraag :') ik vind dat omgekeerde wereld.
Als je geen antwoord wilt, moet je niks vragen _/-\o_

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:46

Ik moet er wel om lachen! Dan weet je dat ook weer voor een volgende keer, TS. ;)