Als je dacht dat je kind veilig was...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

notme77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 14:52

Iedereen bedankt voor de reacties.

Vooropgesteld gaat dochter er niet 'zomaar' meer naartoe. Het eerste bezoekmoment zou pas over 3 weken zijn. Ik wil dochter niet direct helemaal weghouden van haar vader. We gaan onderzoeken of bezoek voor een dagdeel onder begeleiding mogelijk is. Hoe dit er in de praktijk uit gaat zien, hoor ik morgen meer over.

Van daaruit kijken we verder. Uiteraard weet dochter dat vaders niet zo met hun kinderen horen om te gaan, maar de wens om hem te blijven zien, was groter dan de angst voor klappen. Een kind denkt niet over hoe dit haar beeld van mannen in de toekomst verandert of hoe dit haar zal beïnvloeden tijdens de rest van haar leven. Zij leeft in het nu, en nu moet ik haar beschermen. Dit doe ik dan ook. En als het mogelijk is op een manier dat zij haar vader beschermd en veilig kan blijven zien, zal ik daar voor kiezen.

Of zij op latere leeftijd anders beslist, zal de tijd uitwijzen. Hoe dan ook, zal ik haar steunen en helpen zolang het veilig is.

Ocean_Child

Re: Als je dacht dat je kind veilig was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:17

Wellicht is het een idee om voorafgaand aan je beslissing om haar af en toe een dagdeel onder begeleiding naar haar vader te laten gaan, haar een paar keer met een therapeut laten praten? Helaas weet ik uit ervaring dat een mishandeld (en in het geval waar ik het over heb misbruikt) kind heel goed toneel kan spelen en precies zegt wat haar is opgedragen. Het meisje wat ik ken bleef ook terug gaan naar haar misbruiker. Ze was altijd heel eerlijk en open naar haar ouders, maar onder bedreiging van de misbruiker en om haar ouders te beschermen heeft ze nooit iets aangegeven. Ze heeft dat 3 jaar volgehouden. Dit meisje is er uiteindelijk aan onder door gegaan en kon het leven niet meer aan. Je weet het gewoon echt niet...
Dus alsjeblieft, ook als je vermoed dat ze je echt alles heeft verteld en jij zeker weet dat je de situatie juist inschat, laat haar met een professional praten. Het kán erger zijn en meer impact op haar hebben dan je denkt.
Baat het niet, dan schaadt het niet.

Heel veel sterkte met deze ontzettende kl*tesituatie...

notme77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 18:09

Ocean_Child schreef:
Wellicht is het een idee om voorafgaand aan je beslissing om haar af en toe een dagdeel onder begeleiding naar haar vader te laten gaan, haar een paar keer met een therapeut laten praten? Helaas weet ik uit ervaring dat een mishandeld (en in het geval waar ik het over heb misbruikt) kind heel goed toneel kan spelen en precies zegt wat haar is opgedragen. Het meisje wat ik ken bleef ook terug gaan naar haar misbruiker. Ze was altijd heel eerlijk en open naar haar ouders, maar onder bedreiging van de misbruiker en om haar ouders te beschermen heeft ze nooit iets aangegeven. Ze heeft dat 3 jaar volgehouden. Dit meisje is er uiteindelijk aan onder door gegaan en kon het leven niet meer aan. Je weet het gewoon echt niet...
Dus alsjeblieft, ook als je vermoed dat ze je echt alles heeft verteld en jij zeker weet dat je de situatie juist inschat, laat haar met een professional praten. Het kán erger zijn en meer impact op haar hebben dan je denkt.
Baat het niet, dan schaadt het niet.

Heel veel sterkte met deze ontzettende kl*tesituatie...

Wat erg om te horen. Mijn dochter gaat al wekelijks naar een psycholoog. Hier heeft ze een goede band mee. De psycholoog heeft dit ook boven water gekregen.

De enige manier waarop ze haar vader zal zien, is onder begeleiding. Ik laat haar niet meer alleen naar hem toegaan, maar ik wil haar ook niet gelijk helemaal van hem weghouden. Van daaruit gaan we kijken naar een langdurige oplossing, maar dat moet nog bekeken worden hoe dat te realiseren valt.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 18:32

Lijkt me, in ieder geval voor nu, toch een prima oplossing! Fijn dat ze al iemand heeft om ermee over te praten.

Succes met de hele situatie, je doet t top! :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 07:55

Goede keuze lijkt mij :)

Ik ben wel erg benieuwd hoe vader en nieuwe gezin zullen reageren, want het is nogal wat als je je kind alleen onder begeleiding mag zien. Lijkt me een ontzettend ongemakkelijke situatie...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:16

Goede keuze om het zo te doenTS!
Heb het hele topic gelezen en vind dat je goed hebt gehandeld!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 08:19

pmarena schreef:
Goede keuze lijkt mij :)

Ik ben wel erg benieuwd hoe vader en nieuwe gezin zullen reageren, want het is nogal wat als je je kind alleen onder begeleiding mag zien. Lijkt me een ontzettend ongemakkelijke situatie...

Ik begeleid regelmatig bezoeken van ouders met hun kind voor mijn werk.
Mijn ervaring is dat het in het begin inderdaad ongemakkelijk kan zijn, maar dat als dit de enige manier is waarop je je kind kan zien, ouders er al snel wat van proberen te maken. Als begeleider probeer ik ook altijd zo goed mogelijk op te letten natuurlijk, maar ook te proberen het echt een moment tussen kind en ouder te laten zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:35

Maar hoe werkt dat dan in de praktijk, wat "doet" een vader dan met zijn kind?

Nemen ze het ook wel eens mee naar huis, en dan moet de begeleider altijd het kind kunnen blijven zien ofzo...? Loop je er als begeleider achteraan in de dierentuin? Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk werkt.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:25

pmarena schreef:
Maar hoe werkt dat dan in de praktijk, wat "doet" een vader dan met zijn kind?

Nemen ze het ook wel eens mee naar huis, en dan moet de begeleider altijd het kind kunnen blijven zien ofzo...? Loop je er als begeleider achteraan in de dierentuin? Ik heb geen idee hoe dat in de praktijk werkt.

Alles hierboven kan.
En inderdaad loop je er soms achteraan in de dierentuin of kinderboerderij etc.
Er zijn ook vaders en of moeders die hun kind alleen op een neutrale locatie binnen mogen zien. Vaak is dat een speelkamer van een jeugdzorg instantie. Daar ligt vaak speelgoed en spelletjes.
Maar de begeleiding is soms ook thuis bij vader of moeder en dan komt de begeleiding daarheen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:51

Ts een wijs besluit om dochter enkel nog onder toezicht naar vader te laten gaan.
Kan ze hem zien zonder dat haar geweld wordt aangedaan.

Gelukkig gaat je dochter naar een psycholoog.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 23:40

Wat ontzettend goed dat je voor je dochter op komt.

Ik heb helaas ook ervaring met een ex die de kinderen niet meer zonder toezicht mag zien. Al is de situatie wel heel anders.
Mijn ex heeft psychische problemen en kan de zorg voor 3 kinderen niet aan. Hij heeft last van psychoses en heeft hierdoor gedrag waar onze dochter erg angstig van werd. Uiteindelijk is dit geëscaleerd en heeft hij haar een bloedneus geslagen.
Mijn dochter (8 jaar) was woest op haar vader en aangegeven dat ze niet meer naar hem toe wilde.
Bij ons zat er al hulpverlening in het gezin vanwege mijn ex, dus ik heb gelijk contact opgenomen. Die hebben een melding bij veilig thuis gedaan en school heeft dit ook gedaan (dochter heeft het ook op school vertelt).
Ik heb toen bij mijn ex aangegeven dat ik de kinderen bij me zou houden tot veilig thuis contact heeft opgenomen.
Hierna zijn er gesprekken geweest en afspraken gemaakt. Mijn ex mag voorlopig de kinderen alleen onder toezicht zien.
Omdat mijn ex en ik prima samen door een deur kunnen, ben ik er dus altijd bij.
Inmiddels gaat het gelukkig weer goed tussen mijn dochter en mijn ex. En mijn ex heeft uiteindelijk toch besloten om hulp te zoeken en is sinds afgelopen week begonnen met anti psychotica.
Voorlopig blijven de bezoeken nog onder toezicht. En ik verwacht niet dat ze weer hele weekenden bij hem kunnen blijven. Maar het gaat goed zo. Hij belt regelmatig met de kinderen (vooral met mn dochter, de jongens zijn nog erg jong). En hij ziet ze 1x in de 2 weken. Maar hij belt wel eens op of hij langs mag komen, zodat hij ze vaker kan zien.
Ik ben zelf erg blij dat ons contact ondanks alles zo goed is gebleven. Want de kinderen missen hun vader wel.

Ik heb zelf een heel goede ervaring met veilig thuis. Ze luisterden goed naar mijn verhaal. En hun doel was duidelijk, het herstellen van het contact tussen vader en kinderen op een veilige manier.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 10:54

TinkerTreas schreef:
Omdat mijn ex en ik prima samen door een deur kunnen, ben ik er dus altijd bij.

Wat word ik altijd blij als ik dit soort dingen lees! Top dat dit bij jullie zo kan, dat is voor jullie kinderen ook zoveel fijner. Dat ze zien dat pappa en mamma op een goede manier met elkaar omgaan en elkaar niet het leven zuur maken...

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 11:32

Ik heb ook op de plek van je dochter gestaan. Alleen was het bij mijn moeder die agressief kon zijn, maar mij vooral psychisch mishandelde. Mijn vader heeft hierop de scheiding aangevraagd en ik moest met hem mee.

Aan de hand van die ervaring, wees heel eerlijk en vooral open naar je dochter toe. Ik zal mijn verhaal in grote lijnen delen, niet om je bang te maken, maar om de kant van een onwetend kind te laten zien.

Ik was destijds 12 jaar en mocht mijn moeder niet meer zien, kreeg geen uitleg over het hoe, wat of waarom en heb mij hierdoor tegen mijn vader gekeerd. Ik ben toen bij mijn moeder gaan wonen. Vanaf het moment dat jeugdzorg zich begon te moeien, werd mijn boosheid tegen mijn vader erger. Op het moment dat ik uit huis geplaatst zou worden, zijn we hals over kop verhuisd naar België.
Ik ben nu 31 en het contact met mijn vader is pas sinds enkele jaren weer goed te noemen. Mijn oogkleppen jegens mijn moeder zijn er pas anderhalf jaar geleden afgevallen. Heb ik spijt van mijn beslissingen toen? Ja absoluut, maar op dat moment moest ik er mijn eigen verhaal bij verzinnen en mijn eigen conclusies trekken. Had mijn vader mij toen verteld, wat ik nu allemaal weet over de situatie, dan had ik nooit bij mijn moeder gaan wonen. Ik wist niet beter, dacht dat het zo hoorde te gaan in een gezin.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:13

Je hebt signs of safety, een traject waarin je toewerkt naar wederzijdse veiligheid. Misschien is dat iets?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:25

Ik heb aan den lijven ondervonden hoe het als kind (ook als je ouder wordt) is om te leven met een vader die zo met zichzelf in de knoop zit en jou eigenlijk als het er op aan komt alleen maar lastig vindt.

Als kind heb je onherroepelijk een band met je ouders en hoe erg je ouders je ook gaan tegenstaan, je blijft de behoefte voelen om ze te pleasen, je bent onvoorwaardelijk loyaal naar je ouder. Hierin kunnen vooral kleine kinderen heel ver gaan, omdat ze zo kwetsbaar zijn en zelf nog niet rationeel over dit onderwerp kunnen nadenken.

Ik kan je natuurlijk niet adviseren, maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen.