Spanning voor eerste schoolreisje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe8484

Re: Spanning voor eerste schoolreisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:50

Nou mijn kleine meisje is op weg. Heb haar uitgezwaaid met mijn zoontje. Even tranen toen ik de klas uit ging maar de juf waar ze bij wil zijn ging gelijk naast haar zitten en daarna heeft ze iig niet meer gehuild. Maar och wat is ze dan ineens klein en ooooh wat kan ik hier met mijn zwangerschapshormonen niet tegen zeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:02

Hopelijk gaat alles goed :(:)

Die kleine van ons gaat nu sinds een paar weken naar school, nog niet alle dagen, en een schoolreis zo ver weg vind ik eerlijk gezegd echt belachelijk voor kindjes van 4 voor wie school überhaupt vaak nog spannend is... daar ga je toch pas een paar jaar later eens aan denken als school...

Hier komt er ook een schoolreisje aan maar dat is gewoon naar speeltuin en strand een paar dorpen verderop. En ouders wordt gevraagd om te helpen / rijden dus toen het nogmaals gevraagd werd heb ik mezelf maar opgegeven. Ik hoef niet zo nodig mee maar vind het eigenlijk ook wel zo'n prettig idee dat mijn net 4-jarige nog in een fatsoenlijk autostoeltje zit...in een bus is dat toch überhaupt niet verantwoord met zulke kleintjes?

Maar sowieso als ze het te eng vinden en je verwacht dat het niet op te losse valt door een goede voorbereiding (filmpjes kijken van wat er gaat gebeuren / waar ze naar toe gaan of zelf er al een keer naartoe, begeleider inschakelen waar ze zich de hele dag aan vast zou kunnen klampen, mogelijkheid om de dag af te breken of weet ik wat zou helpen) dan zou ik het heel simpel afkappen en zelf wat leuks gaan doen, en dan zie je volgend jaar wel weer als school an sich al veel meer in het systeem zit en ze zich daar veel meer thuis en op haar gemak voelt :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 12:02

JustMe8484 schreef:
Nou mijn kleine meisje is op weg. Heb haar uitgezwaaid met mijn zoontje. Even tranen toen ik de klas uit ging maar de juf waar ze bij wil zijn ging gelijk naast haar zitten en daarna heeft ze iig niet meer gehuild. Maar och wat is ze dan ineens klein en ooooh wat kan ik hier met mijn zwangerschapshormonen niet tegen zeg.

Sterkte :(:) fijn dat het afscheid goed verliep en ze snel rustig was, dat geeft toch een fijner gevoel dan wanneer ze huilend weg gaan. Dat gaat die van mij wel doen :')

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:31

peach2001 schreef:
JustMe8484 schreef:

Sterkte :(:) fijn dat het afscheid goed verliep en ze snel rustig was, dat geeft toch een fijner gevoel dan wanneer ze huilend weg gaan. Dat gaat die van mij wel doen :')

Dat was mijn verwachting ook. Na vakantie of een week ziek zijn is het naar school brengen dikke drama namelijk. Maar dit viel dus enorm mee.
En het allerbelangrijkste en mooiste : ze heeft een leuke dag gehad.
Ze is de hele dag bij de juf geweest zoals afgesproken. Het was eerst heel spannend geweest maar ze heeft uiteindelijk alles gedaan, ook alleen bepaalde toestellen op waar de juf dan niet mee kon/ging en ze dat dus zelf deed.
Ze heeft geen ongelukjes gehad en zelf aangegeven als ze naar 't toilet moest (iets wat ze op school niet durft).
Alles gegeten wat ze voorgeschoteld kreeg en voor haar doen goed gedronken(eten op school is vaak ook een ding, dan komt er een hulpjuf maar dan eet en drinkt ze slecht).
Kortom ik ben mega trots op hoe ze het gedaan heeft en vooral mega blij dat ze het leuk heeft gehad.

Ik denk dat voor haar de kracht echt in de afspraken en duidelijkheid lag
Ze wist het programma, dat hadden we drie x doorgenomen gister en vanmorgen nog een x.
Ze wist bij wie ze de hele dag mocht zijn. En ze wist wat er van haar verwacht werd (eigenlijk niks, dat ze zelf moest aangeven wat ze wilde doen maar dat alles mocht en niks hoeft). Wellicht heb je er voor jou dochter wat aan als ze wel gaat, voor ons is de dag in ieder geval enorm positief uitgepakt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 20:18

Geweldig JustMe! Wat goed om te horen. *\o/*

(Als ik het verhaal zo hoor denk ik nog: hou er rekening mee dat ze flink wat uitdagingen is aangegaan en dat er dus een kleine terugslag zou kunnen komen de komende dagen van vermoeidheid of spanning. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde, en misschien heb je het allang bedacht.)

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 22:10

Shadow0 schreef:
Geweldig JustMe! Wat goed om te horen. *\o/*

(Als ik het verhaal zo hoor denk ik nog: hou er rekening mee dat ze flink wat uitdagingen is aangegaan en dat er dus een kleine terugslag zou kunnen komen de komende dagen van vermoeidheid of spanning. Maar misschien is dat helemaal niet aan de orde, en misschien heb je het allang bedacht.)

Het is hier eigenlijk standaard dat na spannende dagen er energie uit moet. Ik laat haar thuis dan ook lekker gaan. Alles mag, rennen gillen gek doen, maar als het nodig is ook huilen, boos zijn, wat dan ook. Praten over de dag mag, maar hoeft niet. We vragen er ook alleen naar als ze ervoor open staat. Soms lastig want je wil graag weten hoe haar dag was, hoe ze zich voelt, maar uiteindelijk komt dat er vanzelf wel uit. Maar alle gevoel mag er zijn, wat er uit moet moet eruit. De enige restrictie is dat ze haar broertje zijn grenzen blijft respecteren.
We hebben een periode gehad waar ze ook weleens wilde slaan. Boos worden daarop hielp niet. Haar gevoel erkennen en vragen op bv een kussen of mijn handen (als een soort high fiven) te slaan deed haar dan stoppen en in huilen uit barsten. Die periode hebben we af kunnen sluiten doordat ik ben gestopt met studie naast 2 dagen werk. Blijkbaar was dat echt te veel voor haar...

Maar zeker een terechte opmerking dus!
Gelukkig weten we daar ondertussen aardig wat we kunnen verwachten en hoe we daar mee om.moeten gaan! En ik moet zeggen dat ze vandaag druk, maar wel ontzettend positief was. Veel vertellen uit zichzelf, vrolijk, blij en enthousiast.
We zullen zien wat de dag morgen brengt maar meestal is het 1 middag/avond als ze de ruimte maar krijgt...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:07

Dat is top! Zo hoop je dat het gaat uitpakken +:)+ Juist zo'n voorbereiding maakt alle verschil :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:48

Gelukkig weten jullie dat inderdaad! Klinkt alsof jullie al aardig ver zijn in hoe je daarmee omgaat. Fijn!

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-19 09:17

Hier is het kleine meisje niet meegegaan, ze wilde toch liever niet en riep dat al sinds het weekend. De ik had de avond vooraf nogmaals gevraagd of ze het zeker wist maar ze was er zeker van. Volgend jaar is ze een stukje ouder en hopelijk ook zelfstandiger en dan zal het makkelijker gaan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:55

Goed dat je naar haar geluisterd hebt. Er komen nog genoeg schoolreisjes voor haar.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:34

Inderdaad! Hier was het vooral met slapen op kamp. Beide dochters wilden dat absoluut niet. Dus ik heb ze altijd in de avond opgehaald en in de ochtend terug gebracht. Ze wilden namelijk wel graag overdag naar het kamp. Het kamp is altijd 2,5 dag met 2 overnachtingen. Tot vorig het kamp dusdanig ver was, dat het niet te doen was om ze steeds op en neer te brengen. Toen hebben ze van mij moeten kiezen of wel gaan en slapen of niet gaan en een jaar overslaan.
Ze waren toen ook alweer wat ouder (ruim 7 en ruim 10 jaar). Beide wilden toch mee en sindsdien zijn ze er helemaal doorheen.
Dit jaar is het kamp in het dorp en blijven ze graag slapen. Als ik ze wat jaren terug had gedwongen, dan hadden ze nu wellicht helemaal niet meer op kamp willen gaan … ook niet overdag.
Het komt allemaal wel hoor!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:10

peach2001 schreef:
Hier is het kleine meisje niet meegegaan, ze wilde toch liever niet en riep dat al sinds het weekend. De ik had de avond vooraf nogmaals gevraagd of ze het zeker wist maar ze was er zeker van. Volgend jaar is ze een stukje ouder en hopelijk ook zelfstandiger en dan zal het makkelijker gaan.

Lijkt me een goede beslissing. Ze heeft nog tijd genoeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:01

Ah fijn dat ze het niet gewaagd heeft, dat is een zorg minder. Volgende keer beter :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:09

Volgend jaar nieuwe kans, misschien dat ze het dan wel ziet zitten.
Vorig jaar is mijn oudste gestart op school in februari, was hij 2.5 jaar. In april gingen ze met de bus heel de dag naar een kinderboerderij. Ondanks dat ik hel nog klein vond, wou ik hem dit niet ontzeggen, vooral bus rijden was het van het voor hem aangezien hij geobsedeerd is voor alles wat wielen heeft.
Hij heeft het super gehad, dus was ik blij dat ik hem dat niet ontzegd had.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:26

Dromertje, je bedoelt het vast niet zo, maar in de context van dit topic klinkt 'ontzeggen' niet zo passend.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:28

ok, correctie dan "wou ik hem niet, niet laten meegaan."

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:29

peach2001 schreef:
Ze gaan een dikke 1,5 uur met de bus met de kleuters. Dus even in de buurt gaan zitten is wel wat lastiger.

vind trouwens een dikke 1,5 uur met de bus met die kleintjes best een ding, die van mij gingen niet zo ver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:43

Shadow0 schreef:
Dromertje, je bedoelt het vast niet zo, maar in de context van dit topic klinkt 'ontzeggen' niet zo passend.

Dromertje schetst echter een heel andere situatie dan die van de TS, en ik neem aan dat de TS dat verschil in context ook wel begrijpt. Maar uiteraard wil ik dat niet voor haar invullen.

Anyway, ik wilde vooral tegen de TS zeggen dat ik vind dat je het top hebt aangepakt! Je hebt je dochtertje haar gevoel laten volgen, en dat vind ik een heel waardevolle les voor haar. :)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:47

peach2001 schreef:

tegen de tijd dat ze 18 zijn , zal ze schoolreisjes wel leuk vinden.
mijn dochter was 3,5 toen ze naar de scouting ging en een nachtje slapen was geen probleem , onze zoon was 6 toen hij daar pas aan toe was
schoolreisje idem. ieder kind heeft zijn eigen tempo om dingen te doen.
dochter is inmiddels bijna 18 en zoon is 16.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:55

Het is net of ik op veel vlakken een beschrijving van mezelf lees als klein meisje. Inmiddels ben ik 32 en prima op mijn voeten geland.

Het klinkt mij in de oren alsof ze dingen die ze nog niet eerder gezien of gedaan heeft heel eng vind omdat ze niet weet wat anderen van haar verwachten of hoe ze zich moet gedragen. Dat ze in situaties kan komen waarin ze niet weet wat te zeggen of te doen.

Althans. Dat was bij mij het probleem.

Als dat het is, zou mijn grootste advies voor toekomstige activiteiten zijn om de nieuwe dingen lekker uitgebreid met haar door te spreken, wat er stapje voor stapje te gebeuren staat. Inderdaad fotos of filmpjes kijken van waar ze geen gaat. Maar ook. “Wat moet ik zeggen als....”. Laat haar alle “maar wat nou als...” vragen stellen en beantwoord ze serieus en met aandacht en niet met “dat komt goed” of “dat gebeurd heus niet” of “daar hoef je je niet druk om te maken”. Dat is het ergste wat je tegen mij kon zeggen...

Ik voelde mij pas enigsinds op mijn gemak als ik precies wist wat er stond te gebeuren en wat ik kon verwachten, maar ook wat ik moest doen of zeggen in bepaalde situaties. En dat heb ik tot op de dag van vandaag nog steeds. Ergens heen gaan wat ik nog niet ken blijft een enorme drempel. Wat dat betreft ben ik dolblij met hedendaagse technieken als Google streetview en zo, zodat ik vast kan bekijken hoe het pand eruit ziet en waar de ingang is. Het had dan ook niks met zelfstandigheid te maken. Ja. Dusdanig dat ik bij iemand die ik vertrouwde graag kon afkijken hoe die zich gedroeg of wat diegene zei. Dus wat dat betreft plakte ik wel aan bepaalde mensen vast. Maar de crux was “het is nieuw, of zonder routine en dat vind ik eng”

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:34

Goeie beslissing...komen er nog zat aan!!