Correct me if I'm wrong, maar volgens mij hebben met name Marokkanen een dubbel paspoort omdat ze hun Marokkanse niet kwijt kúnnen raken. Al word je hier als vierde generatie geboren, als één van je ouders een Marokkaans paspoort heeft krijg jij er ook eentje. Dat is niet bevorderlijk voor de integratie, maar een individu kan daar niet zo veel aan doen. Dat zou op internationaal diplomatiek vlak geregeld moeten worden.
EDIT: Oke, dit lijkt dus te kloppen.
Hoe dat bij Turken zit weet ik zo niet. Ik dacht dat die er wel makkelijker vanaf konden, en dat ook wel doen omdat ze niet in Turkse militaire dienst willen.
Het is wel sinds kort zo dat ministers geen dubbel paspoort meer mogen hebben. Ideetje van de PVV. Het eerste 'slachtoffer' daarvan was minister Ollongren die een Zweeds en Nederlands paspoort heeft. Dat mag dus niet meer. Nou, gefeliciteerd, daar schieten we echt wat mee op.
Ik vind het juist zo mooi dat mensen als Ahmed Aboutaleb, die echt nog zelf in Marokko geboren is en dus volledig terecht ook een Marrokaans paspoort heeft, burgemeester van een grote stad kan worden. Hij zou toch ook minister moeten kunnen worden vind ik, en voor mijn part minister-president. Gewoon, omdat dat toch zou moeten kunnen.
In Amerika kun je geen president worden als je niet in Amerika geboren bent. Ik was altijd zo blij dat wij hier die idiote regel in ieder geval niet hebben, maar we gaan er wel naartoe.