x

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:31

idinn schreef:
Ik heb helaas geen houder aan m'n huurhuis hangen. Mijn ouders vlaggen vandaag wel, vooral uit protest (thuis hadden we ook nooit een houder).. want waar zij nu wonen vieren ze morgen pas de bevrijding. Want vandaag is het zondag |o

Zo bizar vind ik dat hè? Alsof de geallieerden op zondag ook even rust hielden om de biblebelt niet te verstoren.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Steeds minder mensen hangen de vlag uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:37

Zeg dat wel, hoe kun je nu zo in je eigen (religieuze) bubbel leven? En als de 4e mei op zondag valt, wordt er ook niet herdacht? En dan te bedenken dat een aantal van de bekendere verzetstrijders zelf gereformeerd was, denk aan de gebroeders Post, bijvoorbeeld....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:38

Volgens mij word hier ook niks gevierd vanwege dat het zondag is. Ik heb niks gelezen of gehoord.
Maakt me niet uit,ieder zijn eigen geloof en eigen reden.Maar ik maai op zondag dus wel het gras. ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:47

xDenies schreef:
De vlag is hier met stok en houder en al uit de muur gekomen. Sindsdien nooit meer opgehangen. Vind het wel altijd wat hebben, maar ik denk er zelf eigenlijk te weinig aan. Ik sta er op mijn manier bij 'stil'.

Officieel zou die vlag zelfs verbrand moeten worden omdat ie de grond heeft geraakt. Overigens geen idee waar hij is.

Weet je dat de marine dat nog echt doet? Dat verbranden bij de grond raken?
Die zijn met dat soort gebruiken nog altijd trouw.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 12:49

Wij vlaggen ook, maar het enige wat hier verder vlagt is van de categorie die zelf de oorlog nog heeft meegemaakt. Het viel mij vandaag ook op hoe weinig mensen nog een vlag hebben hangen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:01

Firefly4 schreef:
Hier hangt vanavond de vlag halfstok en morgen hele dag.
Koningsdag hing deze ook uit.

Ook in onze buurt zie je het steeds minder.

Ik heb het van huis uit meegenomen en vind het gewoon iets wat erbij hoort...

Op zondag mag je toch niet vlaggen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:03

Cinnepin schreef:
Firefly4 schreef:
Hier hangt vanavond de vlag halfstok en morgen hele dag.
Koningsdag hing deze ook uit.

Ook in onze buurt zie je het steeds minder.

Ik heb het van huis uit meegenomen en vind het gewoon iets wat erbij hoort...

Ja hoor, burgers mogen dat gewoon. Gebouwen van rijksoverheid wordt als het goed is morgen gevlagd

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:05

ok :) ja wist het ook niet zeker :) ooit zoiets gehoord :D

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:22

Hier in 't dorp vlagt bijna iedereen.
Dus in mijn omgeving word niet minder gevlagd dan andere jaren.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:34

De laatste keer dat 4 mei op een zondag viel, is de herdenking hier in het dorp overigens verplaatst naar de dag ervoor. Ik kan me daar nog steeds zó boos over maken.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:34

Cinnepin schreef:
ok :) ja wist het ook niet zeker :) ooit zoiets gehoord :D

Sommige mensen zullen het misschien niet doen om religieuze redenen...
Maar hier hebben ook de kerken de vlag op de toren staan!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:36

Bij de katholieke kerk hier zag ik een vlag hangen en zojuist bij het stadhuis van Gouda ook.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 13:43

Wij hebben geen vlag en vlaggenstok dus kunnen niet vlaggen. Maar hier in de omgeving heb ik juist veel vlaggen zien hangen. :)

Ik vind het belachelijk dat je zogenaamd niet zou mogen vlaggen op zondag.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:12

Ik heb ook geen vlag of vlaggenstok, maar heb idd ook niet heel veel vlaggen zien hangen.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:29

N.a.v. dit topic gisteravond maar eens na gaan denken. We wonen hier anderhalf jaar en een vlag + houder is niet de eerste prioriteit geweest.

Vorig jaar waren we met bevrijdingsdag ook weg. Nu kwamen we net thuis van mijn ouders (die trouw vlaggen) en zagen we dat bijna de hele buurt vlagt. Net aangekaart bij mijn vriend dat ik eigenlijk voor volgend jaar wil zorgen dat wij ook een vlag uit kunnen hangen, en die was het volledig met me eens en was meteen aan het nadenken waar dan het best (achterkant huis is beter zichtbaar dan de voorkant).

Dus volgend jaar gaat ie bij ons ook uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:38

Liselot schreef:
Cinnepin schreef:

Ja hoor, burgers mogen dat gewoon. Gebouwen van rijksoverheid wordt als het goed is morgen gevlagd

4 en 5 mei zijn uitzondering, dan wordt ook op zondag bij rijksoverheidsgebouwen gewoon gevlagd en gaat het niet naar de volgende dag.

Ik heb nooit een vlag gehad, we hadden vroeger thuis ook geen vlag en ik heb er eerlijk gezegd ook nooit over nagedacht om er een aan te schaffen. Ik heb ook nooit in een huis gewoond met zo'n bevestiging voor een vlaggenstok.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 14:56

Gister heb ik even bij de praxis een stok en een vlag gekocht. Voor minder dan €10 was ik klaar :)
Ik ben 5 maanden geleden vanuit een appartement verhuisd naar een huis en nu kan ik eindelijk vlaggen haha!
Ik vind het wel iets toevoegen + als je je vlag uithangt, denken mensen ook weer even aan dat ze mogen herdenken.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 15:24

Paloedie schreef:
N.a.v. dit topic gisteravond maar eens na gaan denken. We wonen hier anderhalf jaar en een vlag + houder is niet de eerste prioriteit geweest.

Vorig jaar waren we met bevrijdingsdag ook weg. Nu kwamen we net thuis van mijn ouders (die trouw vlaggen) en zagen we dat bijna de hele buurt vlagt. Net aangekaart bij mijn vriend dat ik eigenlijk voor volgend jaar wil zorgen dat wij ook een vlag uit kunnen hangen, en die was het volledig met me eens en was meteen aan het nadenken waar dan het best (achterkant huis is beter zichtbaar dan de voorkant).

Dus volgend jaar gaat ie bij ons ook uit!

Precies hetzelfde hier. Dit jaar maar even 1 kopen.

Vind het altijd best belangrijk. 4 en 5 mei belangrijker dan Koningsdag trouwens. Dit mogen we echt nooit vergeten of laten verwaarlozen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:20

Bedankt voor de tip om een extra haakje in de stok te maken. Dat ga ik snel doen.

Daarnet in onze straat 27 vlaggen geteld. Hier zijn ze wel van t vlaggen. :)F

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:45

Wij vlaggen ook, alleen dit jaar niet omdat het weer zo bagger is en we van huis zijn.

Ons huidige huis heeft ook de houder erg laag, even omhoog hangen voor volgend jaar. Kan hem er nu zonder trap insteken :+ (aan een doorgaande stoep, iedereen loopt zo tegen je vlag)

xxPaige

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 17:48

Woon sinds een paar maanden op mijzelf. Paar weken terug in een folder een vlag + stok + houder zien staan en aan zitten denken om het te halen. Maar ik huur, dus officieel moet ik toestemming vragen om de houder op de buitenmuur te monteren. En toen besloten om het niet aan te schaffen :+

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:37

Zeeuwsemeid schreef:
Ik heb geen vlag, ook geen houder om de vlag in te zetten..

Ik ook niet, dat mag ook niet aan ons gebouw.
In mijn ouderlijk huis deden we het altijd wel, maar sinds een renovatie mag ook daar geen vlaggenstok meer aan de gevel.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:45

Wij vlaggen wel, de buurvrouw ook. Rest van de straat, straat er nasst, andere straat niet. Achter ons zie ik er 3 in een heel blok dus echt absurt weinig

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 19:49

ik moet idd wel toegeven dat ik het ook veel minder vind dat vroeger. Heb er ff op gelet vandaag :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 20:14

Goof schreef:
Nee. Niet omdat ik dat niet wil, maar eigenlijk omdat ik simpelweg nooit een vlag heb gekocht >;)

Het viel me vandaag op dat er inderdaad weinig gevlagd werd.
Heb het er met mijn man over gehad en we zijn het er wel over eens dat we eigenlijk gewoon even een vlag moeten kopen, maar dat we niet gaan vlaggen op koningsdag.