Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:56

Ik versta je zusje op zich maar er zou wel een compromis moeten zijn dat het dan op zijn minste muziek is waar iedereen zich in kan vinden. Ik heb zelf misofonie en het is zeer vervelend, je wordt effectief vanbinnen kwaad van de geluiden maar mensen kunnen niet geluidloos eten (wel met hun mond toe) en ook als het stil is en ik mij zelf hoor eet kom ik slecht. #)

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:57

zonnebloem18 schreef:
Hartstikke fijn dat jij je daar niet aan stoort, maar iemand met misofonie kan echt helemaal door het lint gaan door iemand die een hap van een appel neemt of chips eet bijvoorbeeld. Dat is geen kwestie van aanstellen, maar een intens gevoel van irritatie en agressie die je niet even weg kan ademen.


Daarin verschillen wij van mening. Ik heb mijn zegje gedaan en nu hou ik erover op ;)

alice0cullen

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:59

maria1990 schreef:
Ik denk dat niemand geluidloos kan eten maar er zit een groot verschil in jezelf aanstellen en dingen horen die er niet zijn. Ik eet regelmatig buiten de deur of thuis met andere mensen en ik heb mij nog nooit gestoord aan eet geluiden van een ander persoon en sterker nog het komt geen eens in mij op om daar überhaupt bij stil te staan.



Dat is dan heel fijn voor jou als individu. Maar dat wil toch echt niet zeggen dat mensen die hier wel last van hebben zich maar aanstellen of er gewoon een probleem van maken. Ik zit er ook echt niet op te wachten.
Ik ben bijvoorbeeld ook allergisch voor hyacinten, zou hetzelfde zijn dat als ik ergens kom en uitslag krijg en benauwd wordt jij zegt, maar wat stel je jezelf aan ik heb toch nergens last van. Ik ben hoogsensitief en heb ook last van bijvoorbeeld het geklik van een computer muis, bijna niemand die dit hoort en toch wordt ik er echt witheet van als ik het hoor. Alsof iemand met een hamer op mijn hoofd slaat iedere keer als die klikt.
Kan je aanstellen noemen, tuurlijk. Neemt mijn probleem niet weg.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 23:59

Maria, ik zou eens googlen op misofonie als ik jou was, daar word je een heel stuk wijzer van!

(maar je kan natuurlijk ook gewoon lekker je kop in het zand steken en ontkennen dat zoiets bestaat, das jouw keuze...)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:04

maria1990 schreef:
Ik denk dat niemand geluidloos kan eten maar er zit een groot verschil in jezelf aanstellen en dingen horen die er niet zijn. Ik eet regelmatig buiten de deur of thuis met andere mensen en ik heb mij nog nooit gestoord aan eet geluiden van een ander persoon en sterker nog het komt geen eens in mij op om daar überhaupt bij stil te staan.


Dat is hetzelfde als tegen iemand met extreme claustrofobie zeggen dat diegene zich aanstelt wanneer die de lift in stapt.. Snap je het nou echt niet of?

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:06

Begrip moet uiteindelijk van 2 kanten komen. Als jij helemaal geen begrip wil opbrengen naar je zus toe dan is dat erg jammer. Zo van wat je beschrijft heeft ze ook mogelijk misofonie. Dat moet echt niet afgedaan worden als "irritante puber", ik weet hoe het zelf is en je kan er echt niks aandoen.

In principe zou dan die hoofdtelefoon een oplossing kunnen zijn als je ouders en zij zelf er in meegaan. Bij mij is het bijvoorbeeld geen optie ik krijg irritatie aan mijn oren van die dingen, net zoals oortjes. Daarnaast ze zal wel zich zelf blijven horen en bij sommige zoals bij mij is dat er ook al te veel aan.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:14

@Haarbal; je kunt overal wel een stempel op plakken maar dan neemt de oorzaak niet weg van het probleem. De oorzaak zit bij de genen zelf en tuurlijk kun jezelf last hebben van eetgeluiden maar dan moet jezelf in therapie gaan om met die geluiden te leren omgaan en de oorzaak of schuld niet buiten jezelf zoeken. Je moet zelf de controle over die emoties zien te krijgen door middel van therapie te volgen. Daar wordt het leven een stuk mooier en beter van ook voor je medemens :)

alice0cullen

Berichten: 2436
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:23

maria1990 schreef:
@Haarbal; je kunt overal wel een stempel op plakken maar dan neemt de oorzaak niet weg van het probleem. De oorzaak zit bij de genen zelf en tuurlijk kun jezelf last hebben van eetgeluiden maar dan moet jezelf in therapie gaan om met die geluiden te leren omgaan en de oorzaak of schuld niet buiten jezelf zoeken. Je moet zelf de controle over die emoties zien te krijgen door middel van therapie te volgen. Daar wordt het leven een stuk mooier en beter van ook voor je medemens :)



Er zijn al onderzoeken gedaan naar behandelingen voor misofonie en daaruit is gebleken dat exposure therapie maar zeer gering werkt net als EMDR, het is echt een defect in het brein die opspeelt tussen 9 jaar en 12.
Waarom is het altijd werk maar aan jezelf zodat ik als 'normaal' persoon geen enkele aanpassingen hoef te maken. Zou zo veel makkelijker zijn als er gewoon een manier was om al die onhandige aandoeningen maar te fixen maar helaas werkt dit niet zo. En hierbij zeg ik dus niet dat iedereen maar moet aanpassen maar wat begrip zou toch fijn zijn. :o

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:28

Of iig dat mensen een bestaand iets erkennen en niet als fantasie afdoen... Want astma doe je ook niet af als fantasie lijkt me ("ga maar in therapie om gewoon te leren ademen"), of bewegingsproblematiek ("ga maar in therapie om te leren lopen").

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:33

De wondere wereld van het internet, 4 pagina's lang een pietluttig ruzietje ontleden }:0

Misschien ben ik veel te nuchter voor deze dingen (al dan niet misofonie, zender-keuze debatten, apart eten, koptelefoons aan tafel ?!), maar de situatie is nu eenmaal zo en je ouders maken er geen probleem van, leg je erbij neer en maak er het beste van.

Brainless

Berichten: 29791
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:58

maria1990 schreef:
@Haarbal; je kunt overal wel een stempel op plakken maar dan neemt de oorzaak niet weg van het probleem. De oorzaak zit bij de genen zelf en tuurlijk kun jezelf last hebben van eetgeluiden maar dan moet jezelf in therapie gaan om met die geluiden te leren omgaan en de oorzaak of schuld niet buiten jezelf zoeken. Je moet zelf de controle over die emoties zien te krijgen door middel van therapie te volgen. Daar wordt het leven een stuk mooier en beter van ook voor je medemens :)

Hier zijn 3 van de 5 autist.. dus het is weggestemd dat we samen avondeten.
Dus niemand heeft een probleem.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 03-05-19 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16301
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:59

@ Withers: Voor TS is het wel een probleem.

Waarom wordt misofonie hier wel serieus genomen maar het probleem van TS niet?

Dat dat kind niet tegen eetgeluiden kan, dat kan. En ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend is en vooral voor die persoon zelf.

Alleen haar oplossing is dan iets doen waar TS niet gelukkig van wordt, en dat is heel vervelend voor TS. Dus zul je toch ergens een compromis moeten sluiten lijkt me.

Nicje87

Berichten: 9866
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 01:29

xyzutu2 schreef:
Ze kan niets doen aan haar aandoening, maar wel aan haar gedrag.
Ik zou die dingen dus ook los proberen te koppelen van elkaar:
1. ontzettend naar dat je dit probleem hebt, wat heb je van mij nodig?
2. dit ben ik en dit zijn mijn grenzen, en ik wil graag net zo voor volwaardig worden gezien en dat mijn grenzen net zo gerespecteerd worden als de jouwe.

Zusje kan geen smakgeluiden hebben, dan zijn er tig sociaal wenselijke oplossingen te bedenken. Ja, blijkbaar heeft zij achtergrondgeruis nodig om te kunnen eten. Dat kan met een koptelefoon, zachte radio, een willekeurige radiozender of cd of playlist, verzin het maar. Misofonie bepaalt niet dat je keihard radio 538 moet luisteren. ;)
Helaas gaat dit zusje in de puberstand en bepaalt dat als zij ergens last van heeft, het hele gezin daar verantwoordelijk voor is en daar dus ook onder zal moeten lijden. Dat is een karakterprobleem, geen misofonie. Pas als je die twee dingen los van elkaar ziet kun je kijken naar oplossingen, want die zul je op 2 fronten moeten zoeken want je zusje heeft twee problemen, niet slechts eentje.


Hier ben ik het helemaal mee eens! Goed verwoord ook ;)

capopjekop

Berichten: 30710
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 04:25

Maar heeft je zus dit opeens gekregen dan? Of waren er eerder al signalen dat ze slecht tegen eetgeluiden kan?

Ik zou het proberen te bespreken met je ouders. Leg rustig uit wat jouw probleem is en dat het voelt alsof jij je altijd moet aanpassen. En kijk of ze open staan voor een afspraak over welke zender.

MarjanB

Berichten: 16612
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 04:44

Ts d’r zusje krijgt wel heel makkelijk een diagnose gesteld zo :+

Los daarvan, als ze het echt heeft snap ik het volkomen dat ze ander geluid wil. Maar, als ts last heeft van de herrie is dat toch net zo erg? Daarbij kan ik me ook voorstellen dat het een momentje van contact is voor ts met ouders.

Ts ik zou het echt nog eens bespreken met je ouders. Dat je het niet fijn vind dat jij je elke keer aan moet passen en dat er partij gekozen wordt voor je zusje. Verder kop op en laat je niet kisten! Je zusje vind t waarschijnlijk alleen maar mooi dat jij zo reageert... dus probeer niet teveel op haar te letten en te reageren.

Ibbel

Berichten: 49271
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 07:03

Als TS nou gewoon zélf eens een goeie (desnoods noise reducing) koptelefoon op zet? OK, kan ze de dag niet doorspreken , maar zo hoeft ze zich ook niet groen en geel te ergeren aan 538 (want daar zou ik ook hels van worden :+ )

Misschien valt het kwartje bij haar zus (of haar moeder!) dan zonder dat je er ellelange discussies voor nodig hebt...

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:48

maria1990 schreef:
@Haarbal; je kunt overal wel een stempel op plakken maar dan neemt de oorzaak niet weg van het probleem. De oorzaak zit bij de genen zelf en tuurlijk kun jezelf last hebben van eetgeluiden maar dan moet jezelf in therapie gaan om met die geluiden te leren omgaan en de oorzaak of schuld niet buiten jezelf zoeken. Je moet zelf de controle over die emoties zien te krijgen door middel van therapie te volgen. Daar wordt het leven een stuk mooier en beter van ook voor je medemens :)


Pfffff, ik zou bijna willen dat je zelf voor een paar dagen misofonie zou hebben. Dan praat je wel anders. :n

mavantos

Berichten: 3664
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 08:56

Oh ik snap je zusje heel erg goed. Als ik smakgeluiden hoor (of iemand die heel zwaar ademhaalt oid) wordt ik echt helemaal gek. Eerst boos, dan heel geïrriteerd en soort nerveus gevoel. Als het echt heel erg is dan kan ik wel janken *D

Wij eten ook altijd met geluid op de achtergrond. :)ddd

freetorun

Berichten: 2265
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:35

TS is het geen optie om je moeder dit topic te laten lezen? Het geeft mooi inzicht in hoe het jou doet voelen, vele oplossingen en het belicht beide kanten van het verhaal. Lijkt me misschien een betere eye-opener dan weer gesprekken erover :)

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 09:54

xyzutu2 schreef:
Ze kan niets doen aan haar aandoening, maar wel aan haar gedrag.
Ik zou die dingen dus ook los proberen te koppelen van elkaar:
1. ontzettend naar dat je dit probleem hebt, wat heb je van mij nodig?
2. dit ben ik en dit zijn mijn grenzen, en ik wil graag net zo voor volwaardig worden gezien en dat mijn grenzen net zo gerespecteerd worden als de jouwe.

Zusje kan geen smakgeluiden hebben, dan zijn er tig sociaal wenselijke oplossingen te bedenken. Ja, blijkbaar heeft zij achtergrondgeruis nodig om te kunnen eten. Dat kan met een koptelefoon, zachte radio, een willekeurige radiozender of cd of playlist, verzin het maar. Misofonie bepaalt niet dat je keihard radio 538 moet luisteren. ;)
Helaas gaat dit zusje in de puberstand en bepaalt dat als zij ergens last van heeft, het hele gezin daar verantwoordelijk voor is en daar dus ook onder zal moeten lijden. Dat is een karakterprobleem, geen misofonie. Pas als je die twee dingen los van elkaar ziet kun je kijken naar oplossingen, want die zul je op 2 fronten moeten zoeken want je zusje heeft twee problemen, niet slechts eentje.


Dankjewel voor je fijne berichtje. Ik ben het zeker met je eens, en zal het ook zo met mijn moeder en mijn zusje bespreken, want je hebt ook gelijk.
Avalanche81 schreef:
@ Withers: Voor TS is het wel een probleem.

Waarom wordt misofonie hier wel serieus genomen maar het probleem van TS niet?

Dat dat kind niet tegen eetgeluiden kan, dat kan. En ik kan me voorstellen dat dat heel vervelend is en vooral voor die persoon zelf.

Alleen haar oplossing is dan iets doen waar TS niet gelukkig van wordt, en dat is heel vervelend voor TS. Dus zul je toch ergens een compromis moeten sluiten lijkt me.


:* Dit vind ik ook, maar mijn zusje niet :)) :roll:


freetorun schreef:
TS is het geen optie om je moeder dit topic te laten lezen? Het geeft mooi inzicht in hoe het jou doet voelen, vele oplossingen en het belicht beide kanten van het verhaal. Lijkt me misschien een betere eye-opener dan weer gesprekken erover :)


Pfoe ik weet niet of ik dat wel durf hoor := :')


capopjekop schreef:
Maar heeft je zus dit opeens gekregen dan? Of waren er eerder al signalen dat ze slecht tegen eetgeluiden kan?

Ik zou het proberen te bespreken met je ouders. Leg rustig uit wat jouw probleem is en dat het voelt alsof jij je altijd moet aanpassen. En kijk of ze open staan voor een afspraak over welke zender.


Ik denk dat ze er al langer last van heeft gekregen, en zou zomaar misofonie kunnen zijn. Maar dan nog, dan hoeft ze niet zo te doen.

Iig heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties en ik ga er zeker wat mee doen! :*

luuntje

Berichten: 14014
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:11

Misofonie is verschrikkelijk.
Ik en zoon hebben het. Radio gaat hier ‘s ochtends aan en ‘s avonds als we naar bed gaan uit. Radio staat op laag volume zodat normaal praten wel gaat.
Puur om de achtergrondgeluiden weg te filteren.
Etende en drinkende mensen, wassende kat, luidruchtig ademhalen, neus ophalen, afzuigkap, lekkende kraan, tikken met een voet of pen. Horrorgeluiden waarin de agressie omhoog komt.

Probeer met je ouders/moeder en zus om tafel te gaan zitten.
Wat heb jij nodig, wat heeft je zus nodig en hoe kan dat opgelost worden.
Misschien apart eten, koptelefoon, radio zachter en op een andere zender.

Noek_Bronco

Berichten: 317
Geregistreerd: 25-10-12
Woonplaats: Wetteren, België

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 10:34

Hier staat de radio altijd aan, 24/7 := Dus ook tijdens het eten. Weliswaar op een volume dat nog overpraat kan worden.

Verder kan ik ook niet tegen kauwgeluiden :x Maar dat is niet de reden dat de radio hier volcontinu aan staat.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:11

Ibbel schreef:
Als TS nou gewoon zélf eens een goeie (desnoods noise reducing) koptelefoon op zet? OK, kan ze de dag niet doorspreken , maar zo hoeft ze zich ook niet groen en geel te ergeren aan 538 (want daar zou ik ook hels van worden :+ )

Misschien valt het kwartje bij haar zus (of haar moeder!) dan zonder dat je er ellelange discussies voor nodig hebt...



Ja als het linksom niet lukt dan maar rechtsom... Lekker zelf die koptelefoon op. En dan met je moeder een andere tijd afspreken wanneer je even de dag door spreekt... misschien tijdens het koken?

Je zusje veranderen is onmogelijke opgave zeker als je ouders het allemaal prima vinden.

Dus laat ideaal plaatje van gezellig aan tafel even de dag bespreken los en ga bedenken wat wel haalbaar is.

Cowboy55
Berichten: 8559
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:19

Withers schreef:
De wondere wereld van het internet, 4 pagina's lang een pietluttig ruzietje ontleden }:0

Misschien ben ik veel te nuchter voor deze dingen (al dan niet misofonie, zender-keuze debatten, apart eten, koptelefoons aan tafel ?!), maar de situatie is nu eenmaal zo en je ouders maken er geen probleem van, leg je erbij neer en maak er het beste van.


+:)+ +:)+

1st World Problems......

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Re: Radio aan tijdens het avondeten, waarom doet ze nou zo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 11:26

Want al die andere topics op bokt zijn wel 1st world problems? :?