Brengt het nog op om veeboer te worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Brengt het nog op om veeboer te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:43

Misschien is het in België niet zo, maar de boeren hier produceren al jaren melk en eieren onder de kostprijs.
Dat gebeurt wel vaker, en is over het algemeen niet zo erg, alleen nu duurt die periode erg lang, te lang eigenlijk.
Daarbij worden de eisen om überhaupt te mogen produceren steeds hoger en dat is wat hier in NL best wat boeren de das om doet. Er moet al tijden geld toegelegd worden om hetgeen de boterham van een heel gezin zou moeten zijn.

Vandaar dat veel mensen dit aanhalen denk ik, maar misschien geldt het wel alleen voor NL, dat weet ik niet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:51

Daarom had ik al bij de openingspost gezet dat dit België betreft. Niet te vergelijken dus :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 15:59

DeMolenhoek schreef:
Daarom had ik al bij de openingspost gezet dat dit België betreft. Niet te vergelijken dus :)

Dan is België inderdaad een heel verschil met Nederland, als ik jou zo hoor. Als jullie wel de mogelijkheid hebben om er nog goed aan te verdienen, dan moet je het zeker doen. :j Hier is het net rond kunnen komen of verlies draaien. En nog meestal het laatste... -O-
Ook de pensionhouder heeft een onzeker bestaan. Soms zeker heel goed, maar er gaan ook gerust ineens 10 klanten tegelijk weg, en dan zit je wel even met de gebakken peren. Het verloop op diverse stallen is hier ook groot. Maar misschien is dat in België ook anders?

Anyway, veel succes met je beslissing. En als je het doet hoop ik uiteraard op een succes voor je.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:00

daar zou ik mij niet al teveel op verkijken. het ligt er ook heel erg aan wat d situatie is, kun je overnemen of kopen, nieuwe stallen of oudere ivm afschrijving en lasten, veel eigen grond of pacht etc.

jammer ts dat het nu niet lukt, maar misschien komt er nog wel iets mooiers op jullie pad.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:03

In Nederland melken echt niet alle boeren onder de kostprijs. Ja er zijn slechte jaren geweest (2015/2016) maar de prijzen zijn nu redelijk. Veel is afhankelijk van de hoeveelheid investeringen/financiële grondslag die er achter ligt. Er zijn er nu genoeg die weer volop investeren.
In Nl heb je nu idd wel fosfaatrechten nodig in tegenstelling tot België. Maar er zijn op 12 ha. land wel veel meer mogelijkheden dan alleen bv melkkoeien. En anders had iets minder land en wat ‘hobby vee’ misschien voor ts ook een optie kunnen zijn.
Waar een topic als dit toe kan leiden...
Laatst bijgewerkt door Bontfire op 30-04-19 16:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:04

TS heeft het toch helemaal niet over melken gehad?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 16:35

[quote="DeMolenhoek" Het staat nu 1 week te koop en er lopen al meerdere onderhandelingen waaronderen enkele heel serieus dus wij hebben besloten ons daar niet in te mengen en het aan een ander te gunnen, klaar.[/quote]

Maar als je het echt zou willen zou je het dan zomaar opgeven.....Of zou je het elders weer proberen?.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:34

Wij wonen nu al heel erg mooi met onze dieren aan huis, een kleine boomgaard die wij aan het aanleggen zijn etc. Voor ons zou het dus echt een extra zijn moest zoiets lukken maar dat is geen noodzaak. Voor ons dus een luxe positie. Het moet niet, wij hebben het nu ook al goed :)

Komt er iets gelijkaardigs te koop dan gaan wij waarschijnlijk weer kijken, maar we gaan ook proberen met verloop van tijd de achterliggende boerderij + gronden die grenzen aan onze grond te kopen. De grond houden wij dan en de boerderij knappen wij op en verhuren we. Dus wij hebben echt heel veel opties die mogelijk zijn. Dan komen wij op 6 hectarte uit met die optie. Maar die boer leeft en woont er nog, wel al flink op leeftijd. Ik hoop trouwens dat hij nog lang en gezond mag leven, voor het verkeerd wordt opgevat :D

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:37

Gezien veganisme alleen maar opkomt en de vraag naar vlees e.a. dierlijke producten dus daalt, denk ik dat je beter iets van gewassen kweekt ipv veeboer wordt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:40

Ilsey schreef:
Gezien veganisme alleen maar opkomt en de vraag naar vlees e.a. dierlijke producten dus daalt, denk ik dat je beter iets van gewassen kweekt ipv veeboer wordt.

Daalt? Stopt jouw wereld bij de grens? Wereldwijd zijn er steeds meer mensen die zich (eindelijk) met enige regelmaat vlees kunnen veroorloven, en die doen dat maar al te graag. De vraag naar vlees en dierlijke producten zal voorlopig echt alleen maar stijgen. Probleem voor veeboeren is dat die vraag grotendeels mogelijk is gemaakt doordat er aan de aanbodkant een enorme groei is (geweest), waardoor de prijzen alleen maar lager zijn geworden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:58

BarbaLala schreef:
Ik denk dat je jezelf beter de vraag kunt stellen; is het nog ethisch en moreel verantwoord om met dergelijke veehouderij je brood te willen verdienen?
De aarde is een tikkende tijdbom met alle klimaatproblemen en hongersnood.
Wil je daadwerkelijk dat probleem vergroten in plaats van je verantwoording nemen en je steentje bijdragen aan verbetering van de toekomst?

Als men wat aan klimaatproblemen wil doen, moet men niet meer huizen bouwen, juist geen elektrische auto's rijden, geen bomen kappen, geen voedsel importeren of exporteren (leven van wat we hebben), stoppen met overfokken van dieren (ongeacht of dat nu huisdieren of vee is), minder regels voor boeren hebben, politici digitaal laten vergaderen in plaats van tig keer per jaar met het vliegtuig van meeting naar meeting, enzovoorts en zo verder. Dan kan TS rustig een veehouderij willen beginnen, mits dit kleinschalig is en geen megastallen zijn. Dat laatste is namelijk dieronvriendelijk en zonde van al het teveel aan vlees/melk of what so ever dat dan geproduceerd wordt. Maar dit is even off-topic.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:01

Ilsey schreef:

In de regio waar ik woon is er helemaal geen sprake van veganisme. Sterker nog: dan wordt je heel, heel vreemd aangekeken en een modern stadsmens genoemd. Hier in de regio is vlees echt een veel verkocht product. Is het niet in de supermarkt, dan zéker bij de boeren zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:04

Wij willen sowieso uiterst diervriendelijk werken. Wij kweken nu ook deels ons eigen vlees en alles loopt in groepen buiten, inclusief de vleeskippen. Niets wordt geforceerd qua groei. Dus dat is een manier van leven voor de dieren dat wij sowieso willen doortrekken en waar ook wel vraag naar is.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:30

Shenavallie schreef:
Ilsey schreef:

In de regio waar ik woon is er helemaal geen sprake van veganisme. Sterker nog: dan wordt je heel, heel vreemd aangekeken en een modern stadsmens genoemd. Hier in de regio is vlees echt een veel verkocht product. Is het niet in de supermarkt, dan zéker bij de boeren zelf.

Onderschat niet hoe sterk vegetarisme/veganisme of gewoon minder vlees eten opkomt bij de jongere generatie. En het onderscheid stad/platteland is ook heel sterk aan het verdwijnen.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 13:25

Sclimpre schreef:
Shenavallie schreef:

Onderschat niet hoe sterk vegetarisme/veganisme of gewoon minder vlees eten opkomt bij de jongere generatie. En het onderscheid stad/platteland is ook heel sterk aan het verdwijnen.

De afgelopen 2-3 jaar komt het echt héél sterk op. Wij wonen op het platteland (lees, hectaaaaaares velden rondom waar we wonen... meer velden dan huizen dus) en we zijn niet de enige veganisten hier :j We kunnen ook vegan eten in de brasserie hier wat verder aan het bos. En op 5 minuten is er een bakkerij waar ze ook vegan aanbod hebben. Nochtans heerst hier ook echt nog een heel ouderwetse boerenmentaliteit. Waar wij onze kuubkisten halen om hooi in te voeren aan de paarden vertelde die boer dat hij overgeschakeld was op nevenactiviteiten omdat zijn vee niet meer voldoende opbracht. Los van dat ik vegan ben, zou ik het risico deze tijd nooit nog durven nemen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:21

Hier dus juist helemaal niet. Verschilt waarschijnlijk per (deel van een) provincie. ;)

Maar om even off-topic in te haken op wat jullie zeggen: leuk allemaal, die nieuwe 'vegan'-trend, maar men denkt helaas niet verder. Voor het binnenhalen van alleen al soja moeten hele wouden omgekapt worden (leefgebieden verdwijnen), moeten er dure (olie)schepen de wereld rond en ontneem je de fauna ontzettend veel flora om van te leven. En even zwart wit gezien eet je als 'vegan' eigenlijk juist het voer van de dieren op, waarvoor je je als 'vegan' juist zo inzet door geen vlees te eten. Maar misschien is het handiger om daar een apart topic voor te openen, als die niet al bestaat. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:42

Ik ken hier ook geen veganisten :n

Maar als vegan eet je toch niet alleen soja shenavallie :? En ook lang niet zoveel als een koe eet.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 18:48

Ook hier bij mijn zus in de buurt is vegan echt niet zo in opkomst als er nu door Scrimple word beweerd.
Sterker gezegd daar in het dorp hebben ze zowel bij de supermarkt als snackbar niets vega’s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:18

Hier ook niet hoor. Hier zie je 25% koeien, 15% schapen, 10% varkens, 25% akkerbouw voor vee en 25% boomgaarden.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:43

verootjoo schreef:

Maar als vegan eet je toch niet alleen soja shenavallie :? En ook lang niet zoveel als een koe eet.

Ik doelde op hetgeen men zegt dat de vegan-scene groeiende is: steeds meer mensen die alleen fauna eten (niet alleen soja). ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 09:58

Ja ik ken er een maar ach....ik ben benieuwd of die op de langetermijn gezond blijft...want veel vitaminen uit een potje mag ze dus ook niet!
Besef wel dat is in nederland dat verhuren van een hof veel haken en ogen hebben...pas daar mee op en maak echt een water dicht contract!....want ze kunnen ook je erf verontrijnigen met bv een drugs lab en dan weer de huur op zeggen als het te warm word onder hun voeten en jij bent de sigaar want het is jou eigendom saneren van kost kapitalen! dat als voorbeeld

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:25

Shenavallie schreef:
verootjoo schreef:

Ik doelde op hetgeen men zegt dat de vegan-scene groeiende is: steeds meer mensen die alleen fauna eten (niet alleen soja). ;)

Ik ken niemand die alleen fauna eet. De Masai en de Inuit leven wel grotendeels van dierlijke producten, maar zelfs die hebben af en toe iets plantaardigs nodig.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:32

Om de veestapel te voeden wordt echt veel en veel meer planten (incl soja) gebruikt dan om de mensen te voeden. Het zou veel planten schelen als we rechtstreeks de planten opeten ipv die eerst aan koeien voeren en dan de koe eten. Veel efficiënter. Dit even voor degene die zich zorgen maakte om de planten. (90 procent van de soja wordt verwerkt in veevoer bijv).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:42

Ik denk dat dit hier niet de plaats is om deze discussie te voeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 10:42

Ts wanneer je zo iets koopt en het moet geld opbrengen omdat je anders eventueel in de problemen komt dan is het een grote gok. Dan kun je boekhoudkundige zijn maar in het echt valt het altijd tegen. Heb je ook een fulltime personeelslid ingecalculeerd ? Want je eigen bedoening, extra boerderij met wat voor dieren dan ook en je man die een baan heeft is dit niet te doen. Vakantieverblijf, leuk maar lang niet iedereen wil tussen de stinkende beesten zitten en het zal na elke logeerpartij schoongemaakt moeten worden. Wil je je dat vele extra werk op de hals halen, prima. Maar het plan om aangrenzend land te kopen lijkt me beter haalbaar. Dan kun je nu financieel gaan potten zodat je straks je eigen bezit naast de deur uitbreid.