Bewust werken ''onder je niveau''

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 12:30

love_western schreef:
hagelslag schreef:
Mwa wat is onder nivo.
Ik heb vmbo gedaan, ben met goede cijfers na het mbo gegaan.
En nu rij ik lekker op de vrachtauto.
De ene zegt dat het een makkelijke baan is en de andere zegt dat het moeilijk is.
Ik vind het gewoon heerlijk!
In wissel heb ik vroege of late dienst.
Heb veel uitdaging. Doordat ik soms ergens heen moet waar je normaal met een personenauto niet eens in wilt rijden.
En ook weersomstandigheden waar je rekening mee moet houden.
Het is deels lichamelijk belastent omdat je de buizen van vrachtauto naar de silos moet slepen en aansluiten.
Dus tsja onder mijn nivo, ik vind van niet maar misschien heeft iemand anders een andere mening

Nou ik zou echt niet willen ruilen met mijn vriend. Die werkt doordeweeks op de afvalwagen en in de weekenden voor een veevoerbedrijf.

Maar die is na een dag werken echt wel kapot. Terwijl ik nog energie over heb vaak.

Joah soms ben ik kapot en soms niet.
Scheelt dat ik werkdagen heb van 8 a 9 uur en af en toe langer. Dus het gaat

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:27

SusanH schreef:
Aedema schreef:
Ik werk ook zogenaamd 'onder mijn niveau'. Ik werk in de zorg als Helpende, heb wel VZ IG gedaan maar niet afgemaakt ivm depressie. Ik vind het jammer dat ik soms word aangekeken alsof ik onnozel ben, maar ben blij geen stress meer te hebben door het werk/school. Ik ga hoogstwaarschijnlijk ook niet weer teruggaan naar school om het alsnog te halen, vindt het werk wel prima zo. Er wordt weinig van me verwacht dus op die manier kan het alleen maar goed gaan, collega's verbazen zich er wel eens over wat een 'doorpakker' ik ben.

Vindt het altijd wel grappig om te zien hoe mensen reageren wanneer ik als helpende me bijvoeg bij een discussie over bijvoorbeeld bepaalde ziektebeelden of medicatie gebruik :=

Waarom zou je daar als helpende niet over mee mogen praten? Je doet het werk met elkaar, als team. Daarin zijn alle bijdrages waardevol.

Werk onder je niveau hoeft trouwens niet te betekenen dat er geen uitdaging en afwisseling in zit. Ik werk in de VG zorg. Iedere dag is anders. En ook altijd een uitdaging om bij clienten de juiste toon te vinden.

Het is niet zo dat we er niet over mee mogen praten, maar veel doen het niet omdat ze niet hebben doorgeleerd dus bijvoorbeeld veel soorten medicatie gewoonweg niet kennen.

Zorg is inderdaad uitdagend, ik werk op verschillende locaties en afdelingen en maak daarom erg veel mee :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:26

Ik werk wel op m'n niveau (WO), maar bewust niet fulltime en ook niet op een kantoor waar weken van meer dan 60 uur de norm zijn.
Bij werk op een lager niveau ga ik me snel vervelen.

Roquen

Re: Bewust werken ''onder je niveau''

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 17:40

Ik heb bewust een opleiding gedaan onder mijn niveau. Van VWO naar HBO (propedeuse) naar MBO. Een paar jaar lang als bakker gewerkt, en toen zelfs de paardenwereld in gegaan. Maar merkte dat ik daar geen voldoening meer uithaalde. Dus nu weer aan de studie, een HBO.

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 18:19

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:19

Ik heb mijn universitaire opleiding vrij snel moeten afkappen door gezondheidsproblemen, dat vond ik wel als een mislukking voelen omdat het door mijn lijf kwam en niet omdat ik het kwa moeilijkheid niet aankon. Door die problemen met mijn gezondheid kan ik ook niet fulltime werken. Ik heb daarna een deeltijd HBO opleiding gevolgd en ben voor mezelf begonnen. Dit is voor mij genoeg uitdaging, ik doe alles erom heen zelf. Boekhouding en aangiftes, website maken allemaal dingen die ik mezelf heb aan geleerd dus dat houd het leuk. Ook is het werk uitdaging genoeg, helemaal omdat ik steeds meer met mijn handen ga werken, iets wat ik toch wel het leukst vind.

Hiernaast heb ik nog een bijbaantje voor het vaste/extra inkomen, daar ben ik expres opzoek gegaan naar iets waar ik niet teveel bij hoef na te denken en niet mee naar huis neem. Dus werk ik in een dierenwinkel, hartstikke leuk voor die paar uur maar ik zou het niet fulltime willen doen. Dan mis ik toch een beetje uitdaging.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 20:51

Ik heb VWO gedaan en daarna mbo.
Aantal leidinggevende functied gehad en fulltime. Nooit echt gelukkig geweest met die banen.
Nu als werkster en huishoudelijke hulp en parttime. Voel me tig keer beter mer dit werk.
Ik heb geen carrière ambities en ik werk voor mijn dieren. Ik leef niet om te werken

only18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 21:02

Bedankt iedereen om jullie ervaringen te delen! :)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:39

Ik ben totaal tegenovergesteld. Ik kan absoluut niet leren uit boeken, en heb dus ook amper gestudeerd. Jarenlang als barvrouw gewerkt, maar ik werd doodongelukkig omdat ik meer wou. Met doorgroeien nu doorgestroomd naar een functie op universitair niveau (In een totaal andere richting dan mijn mbo opleiding) en ben druk druk druk met carrière maken :+

Uiteindelijk gaat het erom dat je iets doet wat je gelukkig maakt. Als je jezelf prettig voelt bij een baan die wellicht gezien word als een baan voor lager opgeleiden maakt dat niks uit. Alles is beter dan uitgeblust thuis zitten :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 11:47

Dapnik schreef:
Dus werk ik in een dierenwinkel, hartstikke leuk voor die paar uur maar ik zou het niet fulltime willen doen. Dan mis ik toch een beetje uitdaging.

Deze haal ik er even uit :)
Ik werk op dit moment 90% en dat op 'mijn niveau', WO. Ik overweeg nog iets minder te gaan werken (80%) en daarnaast vrijwilligerswerk in het asiel te gaan doen. Ik vind dat laatste heel erg leuk om te doen (vroeger een bijbaantje in een dierenpensioen gehad), maar tegelijkertijd doe ik ook graag dingen die me echt mentaal uitdagen. Een casus op m'n werk kan me inhoudelijk niet lastig genoeg zijn :D Ik heb dat ook echt nodig.

Voordeel van 'op niveau' werken (tussen aanhalingstekens, want het klinkt zo gek) is dat ik er ook genoeg mee verdien om de keuze te kunnen maken om 80% te gaan werken, maar nog steeds prima rond te komen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 12:22

Heel knap dat je dat zelfinzicht hebt, daar zouden meer mensen bij gebaat zijn. Je kan een hoog iq hebben of zeer goed kunnen leren maar dat lerend vermogen betekent niet dat je automatisch in werk op dat niveau mee kunt komen, helemaal op relatief jonge leeftijd. Of dat je van dat werk gelukkig wordt. Ik zie het zoveel gebeuren dat mensen werken op hun 'niveau ' maar omvallen omdat het niet bij ze past als mens of ontbrekende competenties. En vervolgens blijven proberen mee te komen ten koste van zichzelf en gezondheid. Dus wederom chapeau; het is geen zwakte maar zelfkennis!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:45

Mijn opleiding is op HBO niveau en door onzekerheid en ervaring opdoen (zorg psychiatrie) terecht gekomen op een MBO functie. Oh wat was ik vreselijk blij toen ik daar een contract kreeg.
Uiteindelijk na 1.5jaar begon ik me langzaam te irriteren aan alles wat ik observeerde dat 'fout' gaat. Ik maak me druk over de kwaliteit zorg die we leveren en in gesprek met collega's voelde ik me daar zo alleen in. Dus na lange tijd kan ik zeggen nee dit heeft me geen goed gedaan werken op MBO niveau in de zorg.

En toch ga ik nu weer opzoek naar MBO opleidingen en banen maar wel in een andere sector. HBO functie vragen vaak veel verantwoordelijkheid en stress en dat is beide iets waar ik niet geschikt voor ben.
Maar ik zoek wel een baan die een mix van niveau heeft werken. Mijn collega's op MBO niveau doen dingen die ik niet kan op zorggebied maar ik mis gewoon het sparren van gedachten en problematiek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 08:48

Ik heb een WO opleiding afgerond en zit al bijna 15 jaar op een HBO functie.
Ik zou wel meer leiding willen geven, heb dat ook aangegeven en er wordt gekeken naar een stap richting projectleiding. Ik kon promoveren na mijn wo, heb meerdere aanbiedingen gehad, maar ik ben daar niet het type voor. Jammer? Misschien, maar ik moet dan nog 4 jaar iets doen wat niet mijn ding is.

Maar wat is onder je niveau? Als je iets doet wat leuk is, dan is het toch prima? Ik geef hobbymatig duikles, als je dat op 'niveau' zou stellen is dat denk ik nog geen mbo niveau, maar het is erg leuk om te doen. Als fulltime job is er geen droog brood in te verdienen, het is allemaal hobby in Nederland. Maar anders had ik een eigen duikschool gehad hier in Nederland (geen loondienst als duikinstructeur).

Maar stel je bent niet geschikt om te leiden, waarom zou je het dan doen? Een ander is misschien wel een geboren leider, dan heeft die veel meer plezier in z'n werk.
Ik zie dat onder niveau werken niet als een probleem hoor. Misschien de buitenwereld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:20

Ik werk boven mijn niveau ik doe het gewone productiewerk, maar ben ook assistent manager wat bij ons onder andere inhoud dat ik het werk verdeel en moet zorgen dat alles op tijd de deur uitgaat, ik regel de vrije uren /overuren etc, kijk het werk na. In bepaalde periodes maak ik wel veel overuren, maar dat kan ik in andere periodes weer opmaken.

Mijn werkgever is heel flexibel wat ook heel erg fijn is, volgend jaar ga ik twee maanden op vakantie, maar het is wel zo dat ik werk als hij weg is en hij werkt als ik weg ben.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:52

Ik vind 'onder je niveau' een lastig begrip. Ja, ik heb een bachelor-diploma van de universiteit en heb nu een functie die officieel als mbo is volgens de omschrijving. (wel in een heel andere sector dan waar ik voor gestudeerd heb) Maar feiten leren en sommen maken is iets anders dan kennis toepassen en dat laatste gaat het bij mij mis. Daar haal ik niet wat algemeen wordt verwacht van een universitaire opleiding.

Mijn huidige functie is denkwerk, maar wel uitvoeren wat anderen hebben bedacht, in plaats van zelf de kaders moeten vaststellen. Gecombineerd met dat ik in een team zit met hbo'ers voelt het trouwens niet als onder mijn niveau.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 09:56

Ik twijfel al een tijd om een stap terug te doen. Ik werk 17 jaar met complexe cliënten en hun netwerken in de zorg (hbo). En de laatste tijd heb ik er gewoon niet zo'n zin meer in. Altijd dezelfde problemen altijd gezeik. Ik zou wel eens gewoon lekker willen werken zonder elk woordje te moeten afwegen, elke dag cliënten die boos op je zijn etc.

Eerlijk gezegd houdt alleen het geld me tegen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 13:22

Ik werk niet onder mijn niveau, maar wel maar parttime. Dus werk maar 20 u pw. Terwijl ik in principe 32 uur zou kunnen.

Alleen gezien ik zo n 1,5 jaar in een depressie heb gezeten en een burn out heb gehad, is dit gewoon de verstandige keus!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 17:18

Nabster schreef:
Dorine92 schreef:
Ik ben universitair opgeleid, altijd tegen cum laude aan alles gehaald maar oh wat haatte ik het.
Nu rij ik op een pallettruck in de rondte in een fabriek en ik vind het helemaal geweldig. Wil niet meer anders. Zo heerlijk om nooit meer te hoeven nadenken.

Ik weet niet of andere heftruckrijders dat als compliment zullen opvatten eigenlijk. Maar ik snap je wel.

Ik heb ook wat maanden productiewerk gedaan, met veel plezier, maar ben erg blij dat ik twee banen 'op niveau' heb nu. Mentaal uitgedaagd worden vind ik erg prettig. In de productie werkte ik routinematig en kon ik wat mijmeren terwijl ik mijn targets haalde. Ik heb toen besloten weer naar school te gaan. Was een wijze les voor me.

Het was ook helemaal niet mijn bedoeling om andere heftruckers een compliment te geven. Net als dat het jouw doel niet is om productiemedewerkers een compliment te geven want dat is niet "op niveau" zeg je zelf. Daar gaat dit hele topic over. Niet over complimentjes geven.
Veel van mijn collegas vinden hun werk overigens Kwalitatief Uitermate Teleurstellend en zouden in mijn plaats het gelijk hogerop gaan zoeken. Maar kunnen is heel wat anders dan willen

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:27

Ik :) ik werk 15 uurtjes per week als voedingsassistent in het ziekenhuis. Het biedt net voldoende uitdaging om het leuk te vinden maar ik zou absoluut 'meer kunnen'.
Ik heb deze keuze gemaakt om voldoende tijd over te hebben voor mijn gezin en studie/opzetten eigen bedrijfje wat wél voor voldoende uitdaging zorgt :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 18:33

Ik ben wo opgeleid en werk in een hbo functie. Hierdoor kan ik mijn werk goed aan en efficiënt werken. Naast mijn werk ben ik erg actief en zoek ik uitdaging. Dat zou ik niet goed kunnen combineren met een veeleisende baan.
Maar ik heb ook geen grote ambities op dit moment. Meer dan tevreden waar ik zit.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:03

Ik werk nu alleen op de dagbesteding 4,5 dag per week. Ik heb helemaal geen betaalde baan meer. Heb nog wel mijn WAO uitkering, maar er zullen altijd mensen zijn die het niet begrijpen. Ik zelf vind het een groot gemis om geen baan meer te hebben.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:34

Ik doe werk onder mijn opleidingsniveau's, waarvan ik me prima kan bedruipen. Overigens voor een functie waar een opleiding voor nodig is die ik niet heb behaald. Binnen het bedrijf kon ik doorgroeien, en nu uitgegroeid. Ik houd van mijn werk, maar mis de prikkels en de uitdaging.
De uitdaging vond ik in nevenactiviteiten totdat ik er een beetje de buik van vol had om steeds rond te rennen om alle deadlines te halen, en altijd moe was. Nevenactiviteiten gestopt; een weekendje of wat zitten vervelen en tadaaa; de wens om een masteropleiding te volgen en carrière 180 graden te draaien.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:55

Ik geloof wel dat 'sociale druk' mee kan spelen dat het een drempel is om voor een functie te kiezen waar geen diploma voor wordt gevraagd of een lager diploma dan je gehaald hebt. Omdat je familie- of vriendenkring verwachtingen hebben of bijvoorbeeld als je ouders ook geld hebben gestopt in je studie. Daar moet je dan tegen bestand zijn en dat zal de een beter kunnen dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:59

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar School, studie en werk. Daar past het beter. :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 21:30

Grit, dat is zeker waar! Hoe vaak ik wel niet gehoord heb: je kan meer en dat het zonde zou zijn.
Daar ben ik ook wel in mee gegaan, maar dat past niet bij mij. Soms zie ik mensen om mee heen die het vooral heel erg zwaar hebben met hun baan. Dan ben ik heel blij dat ik dat niet meer heb.