maar helaas, het werpt tot dusver nog niet zijn vruchten af.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
maar helaas, het werpt tot dusver nog niet zijn vruchten af.
sureido schreef:Bij mijn baas is een paar weken geleden ingeslagen en echt alles was kapot. Dus ja soms is t wel nog nodig.
Janine1990 schreef:Er zijn speciale tussenstekkers voor stopcontacten. Is dat iets voor je?
Ik weet niet of ze überhaupt nog nodig zijn (met de apparatuur van tegenwoordig), maar mijn ouders hebben ze wel gehad. Die stop je dan in het stopcontact en vormt ook een contact waar je dan de machine weer in zet.
Wanneer er sprake is van inslag, schakelt de tussenstekker de stroom uit zodat de apparatuur er niet van te lijden heeft.
In principe is het de kans dat er iets ergs gebeurt bij inslag op de stroom in je huis heel erg klein. Mijn ouders hebben het jaren geleden gehad, hun DVD-speler is toen kapot gegaan, een soort overspanning. Verder gebeurt er niets. Je moet alleen wel meteen melden bij je verzekering, mijn ouders kwamen er veel te laat achter en die DVD speler had een waarde van 600 euro toentertijd![]()
Heb je vandaag niets meer aan natuurlijk, maar het kan voor een volgende keer geruststellend werken als je dat soort stekkers hebt.
Citaat:Ongeveer 200.000 keer per jaar slaat in Nederland de bliksem in. Soms met flinke schade aan bijvoorbeeld je woning. Maar wat wil je ook met een temperatuur van de bliksem die oploopt tot ongeveer 30.000 graden Celsius.
Die schade wordt veroorzaakt door overspanning (inductie). De bliksem , die wel 5 tot 6,5 kilometer lang kan zijn, hoeft niet eens direct in te slaan op je huis. Als een boom naast je huis wordt geraakt kan de spanning via de leidingen in de grond, zich naar je huis verplaatsen en slaat door op je elektrische apparaten. Als bliksem thuis inslaat kan er brand ontstaan, muren kunnen scheuren of inzakken.
Hele buurt heeft toen een poosje zonder stroom gezeten.
Ik dacht dat de apparatuur daar geavanceerd genoeg voor zou zijn
Brainless schreef:Die tussen stekkers werken niet; officieel klapt ook je hoofdschakelaar eruit, maar bliksem gaat zo snel en is zo veel stroom ineens dat zodra de stekker/hoofdschakelaar inschakelt het te laat is.
daantjuhhh schreef:Wij hebben ook eens een inslag gehad. Je merkt er vrij weinig van. Alleen hadden wij een groep ofzo kapot. Apparatuur wat in de bijkeuken aan stond en de lampen daar waren kapot.
Verder niks van gemerkt terwijl wij wel thuis waren.
Het zal je waarschijnlijk niet genoeg gerust stellen. Maar hopelijk toch een beetje.
Brainless schreef:daantjuhhh schreef:Wij hebben ook eens een inslag gehad. Je merkt er vrij weinig van. Alleen hadden wij een groep ofzo kapot. Apparatuur wat in de bijkeuken aan stond en de lampen daar waren kapot.
Verder niks van gemerkt terwijl wij wel thuis waren.
Het zal je waarschijnlijk niet genoeg gerust stellen. Maar hopelijk toch een beetje.
Dan is het niet direct in je huis ingeslagen.
CoonArt schreef:Het is maar een statische ontlading van waterdruppels die tegen elkaar aan wrijven, heel natuurlijk. Hoe verder de donder, hoe verder het onweer is. In feite kan er niets met je in huis gebeuren