Bang voor onweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Re: Bang voor onweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 18:41

Dat wijntje tegen de stress zit er hier al lang en breed in :') maar helaas, het werpt tot dusver nog niet zijn vruchten af. :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:56

Er zijn speciale tussenstekkers voor stopcontacten. Is dat iets voor je?
Ik weet niet of ze überhaupt nog nodig zijn (met de apparatuur van tegenwoordig), maar mijn ouders hebben ze wel gehad. Die stop je dan in het stopcontact en vormt ook een contact waar je dan de machine weer in zet.
Wanneer er sprake is van inslag, schakelt de tussenstekker de stroom uit zodat de apparatuur er niet van te lijden heeft.

In principe is het de kans dat er iets ergs gebeurt bij inslag op de stroom in je huis heel erg klein. Mijn ouders hebben het jaren geleden gehad, hun DVD-speler is toen kapot gegaan, een soort overspanning. Verder gebeurt er niets. Je moet alleen wel meteen melden bij je verzekering, mijn ouders kwamen er veel te laat achter en die DVD speler had een waarde van 600 euro toentertijd :')

Heb je vandaag niets meer aan natuurlijk, maar het kan voor een volgende keer geruststellend werken als je dat soort stekkers hebt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:48

Bij mijn baas is een paar weken geleden ingeslagen en echt alles was kapot. Dus ja soms is t wel nog nodig.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:54

Jee, wat heftig voor jullie. Rot dat jullie zo bang zijn.
Voor vuurwerk ben ik wel een beetje bang, vooral zo ongecontroleerd op straat.

Maar onweer, meestal ga ik lekker voor het raam staan kijken hoe mooi het flitst en hopen dat het flink hard rommelt. En het ruikt ook zo speciaal dan buiten.
Totdat het echt vlak boven m'n huis is, dat vind ik best wel spannend.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:05

sureido schreef:
Bij mijn baas is een paar weken geleden ingeslagen en echt alles was kapot. Dus ja soms is t wel nog nodig.

Apparatuur kan er inderdaad door kapot gaan, zoals ik al aangaf.
Alleen is TS waarschijnlijk meer bang voor sluimerende brandjes, wat een minder realistische angst is. En uit ervaring weet ik dat wéten dat iets niet een realistische angst is, ervoor kan zorgen dat je zelf je angsten beter gaat accepteren.

In mijn geval is het duhh... vlinders zijn niet gevaarlijk.
Maar in het geval van onweer kan je beslist niet stellen dat het ongevaarlijk is!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:33

Janine1990 schreef:
Er zijn speciale tussenstekkers voor stopcontacten. Is dat iets voor je?
Ik weet niet of ze überhaupt nog nodig zijn (met de apparatuur van tegenwoordig), maar mijn ouders hebben ze wel gehad. Die stop je dan in het stopcontact en vormt ook een contact waar je dan de machine weer in zet.
Wanneer er sprake is van inslag, schakelt de tussenstekker de stroom uit zodat de apparatuur er niet van te lijden heeft.

In principe is het de kans dat er iets ergs gebeurt bij inslag op de stroom in je huis heel erg klein. Mijn ouders hebben het jaren geleden gehad, hun DVD-speler is toen kapot gegaan, een soort overspanning. Verder gebeurt er niets. Je moet alleen wel meteen melden bij je verzekering, mijn ouders kwamen er veel te laat achter en die DVD speler had een waarde van 600 euro toentertijd :')

Heb je vandaag niets meer aan natuurlijk, maar het kan voor een volgende keer geruststellend werken als je dat soort stekkers hebt.

Die tussen stekkers werken niet; officieel klapt ook je hoofdschakelaar eruit, maar bliksem gaat zo snel en is zo veel stroom ineens dat zodra de stekker/hoofdschakelaar inschakelt het te laat is.

Als alleen de DVD kapot is gegaan is het niet direct in huis ingeslagen maar (iets) verderop op het netwerk (via buren verderop bv).
Hier was de klap echt mega, alles trilde (ramen/kasten), stroom viel direct uit, verlengsnoer gesmolten...
Gelukkig waren niet alle elektrische apparaten kapot, laptops/telefoon hadden we van de lader af.
Koffiezetapparaten, magnetron, server (computer met losse harde schijven), boiler, wekkers enz en enkele lampen waren kapot.
De zwaardere apparaten (koelkast/wasmachine enz) waren gelukkig nog goed.

Citaat:
Ongeveer 200.000 keer per jaar slaat in Nederland de bliksem in. Soms met flinke schade aan bijvoorbeeld je woning. Maar wat wil je ook met een temperatuur van de bliksem die oploopt tot ongeveer 30.000 graden Celsius.

Die schade wordt veroorzaakt door overspanning (inductie). De bliksem , die wel 5 tot 6,5 kilometer lang kan zijn, hoeft niet eens direct in te slaan op je huis. Als een boom naast je huis wordt geraakt kan de spanning via de leidingen in de grond, zich naar je huis verplaatsen en slaat door op je elektrische apparaten. Als bliksem thuis inslaat kan er brand ontstaan, muren kunnen scheuren of inzakken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:45

Klopt Brainless, was een stukje verderop gebeurd in zo'n stroomhuisje als ik me goed herinner. Wel wat vaker voorkomend dan de ellende die jullie hebben gehad :oo Hele buurt heeft toen een poosje zonder stroom gezeten.

Begrijp nu ook meteen waarom mijn ouders die stekkers niet meer hebben :+ :') Ik dacht dat de apparatuur daar geavanceerd genoeg voor zou zijn :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:03

Brainless schreef:
Die tussen stekkers werken niet; officieel klapt ook je hoofdschakelaar eruit, maar bliksem gaat zo snel en is zo veel stroom ineens dat zodra de stekker/hoofdschakelaar inschakelt het te laat is.

Ja lekker, haal even mijn laatste beetje gerustheid weg. Ik heb idd vrijwel overal die extra overbelastingsstekkers in huis voor mijn gemoedsrust. :D :D

PureSG Ik deed net even met je mee. Hoorde in de verte een rommel. Direct de buienradar en de lightingmaps open. Als een speer naar buiten, omdat de paarden nog buiten liepen. Die stonden op het erf en 1 was het blijkbaar al zat want die stond voor de ingang van de stal. Wil dr een halster omdoen, op dat moment flitst het, en zij schrok zich de tandjes omdat ik zo ongeveer een halve meter van de grond kwam :') :') :')
Paarden allemaal binnen, en dan durf ik bijna niet meer terug, de 20 meter oversteken om in huis te komen.

Gelukkig snapt mijn wederhelft mijn angst wel. De rest probeer ik het niet eens uit te leggen. Het wordt toch niet gesnapt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:11

Wij hebben ook eens een inslag gehad. Je merkt er vrij weinig van. Alleen hadden wij een groep ofzo kapot. Apparatuur wat in de bijkeuken aan stond en de lampen daar waren kapot.

Verder niks van gemerkt terwijl wij wel thuis waren.

Het zal je waarschijnlijk niet genoeg gerust stellen. Maar hopelijk toch een beetje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:32

daantjuhhh schreef:
Wij hebben ook eens een inslag gehad. Je merkt er vrij weinig van. Alleen hadden wij een groep ofzo kapot. Apparatuur wat in de bijkeuken aan stond en de lampen daar waren kapot.

Het zal je waarschijnlijk niet genoeg gerust stellen. Maar hopelijk toch een beetje.

Dan is het niet direct in je huis ingeslagen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 00:20

Brainless schreef:
daantjuhhh schreef:

Dan is het niet direct in je huis ingeslagen.

Nee. Dat klopt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 06:06

CoonArt schreef:
Het is maar een statische ontlading van waterdruppels die tegen elkaar aan wrijven, heel natuurlijk. Hoe verder de donder, hoe verder het onweer is. In feite kan er niets met je in huis gebeuren :)

Nee dat heb ik gemerkt als kind zijnde. Als toen de deuren waren dicht geweest, de vuurbal niet zelf zijn weg naar buiten had gevonden dan weet ik niet of ik hier nog had gezeten.
Nee dat heb ik gemerkt toen er bij een boerderij vlakbij ons huis onweer insloeg en de hele boerderij in brand zette.
Houd toch op.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:29

Hier ook heel bang voor onweer.

In de stad vind ik onweer minder heftig. Maar sinds ik buiten woon, ervaar ik onweer veel heftiger. De wind heeft vrijspel en de onweer lijkt van alle kanten te komen.

Mijn familie weet van mijn angst. Als het hard onweert, komen ze ook beneden. Ik lig dan beneden op de bank, onder een deken, gordijnen dicht, stekkers eruit en honden naast me op de bank.

Nu is mijn zoon 24, maar ooit was hij 4 jaar en kwam naast me beneden zitten s nacht om zijn Mamma te troosten tijdens een heftige bui. :D :D

Ik woon vlakbij Schiphol en als de vliegtuigen stoppen met vliegen, dan weet ik dat het onweer te dichtbij is.