Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Eileen_ schreef:Lau, Nou ik vind context/ achtergrond toch echt heel belangrijk om een oordeel te vellen hoorJe weet inderdaad de achtergrond niet en dat is juist de reden dat ik het eerder naar de politie zou brengen/ de eigenaar zou zoeken dan wanneer ik bijvoorbeeld weet dat de eigenaar een miljonair is die zich geen zorgen hoeft te maken over geld. In dat geval weet ik niet wat ik zou doen, of ik het zou houden of terugbrengen. Ik denk ik mijn handelen in die specifieke situatie nu niet kan voorspellen omdat ik simpelweg niet weet hoe ik me daarbij zou voelen.
Stel het zou van iemand zijn die zijn auto net heeft verkocht omdat hij in geld problemen zit (niet heel logisch om het dan cash te doen, maar stel dat), dan zou ik me er echt heel rot over voelen om dat geld zelf te houden. Dat zou me werkelijk waar de rest van mijn leven achterna jagen.
Toch is crimineel geld een heel logische situatie en daar zou ik zelf echt niet beter van willen worden. Ik zou willen dat de politie hiermee onderzoek zou kunnen doen.
Dusja, context is voor mij heel belangrijk en juist doordat je de achtergrond van het geld niet weet, zou ik het naar de politie brengen of tenminste om advies vragen bij de politie.

maarja je weet niet van te voren van wat voor persoon het is. Liselot schreef:Voor de mensen die het willen houden, bekijk het eens van een andere kant:
Stel je hebt jarenlang hard gespaard om een fijn sportpaard te kunnen kopen. Je hebt een envelop met 15.000 euro bij je om het paard te kunnen betalen, maar er gebeurd iets onverwachts en de envelop raakt zoek.
Dan ga je toch ook naar de politie met de hoop dat iemand jouw zuurverdiende geld gevonden heeft?
janderegelaa schreef:Ik houd het. Kijk het een paar weken aan of het op Hart van Nederland of Facebook gemeld wordt. Dan geef ik het terug. Zo niet, dan heb ik net wat criminelen van hun geld afgeholpen. Hoop alleen wel dat het een tas met een echt bedrag is. 150000 ofzo.
Nikass schreef:Als je geen etnische bezwaren hebt, bedenk je je dan niet wat voor consequenties het voor je kan hebben als je betrapt wordt?
AnnaXBoy schreef:Ik zou eerst checken of er een tracker/zender in het geld zit verborgen. Toevallig net de film 'no country for old men' gezien en dat soort taferelen wil je niet.![]()
Maar ik denk dat ik het mee zou nemen en een tijdje bewaar. Geen idee waar ik op zou wachten. Gok wel dat mijn geweten mee gaat spelen maar het idee van: 'de eigenaar vind je toch niet dus kan ik het net zo goed zelf houden' speelt ook mee.
Liselot schreef:Voor de mensen die het willen houden, bekijk het eens van een andere kant:
Stel je hebt jarenlang hard gespaard om een fijn sportpaard te kunnen kopen. Je hebt een envelop met 15.000 euro bij je om het paard te kunnen betalen, maar er gebeurd iets onverwachts en de envelop raakt zoek.
Dan ga je toch ook naar de politie met de hoop dat iemand jouw zuurverdiende geld gevonden heeft?
Ashleytjuhh schreef:voor de mensen die zeggen ik breng het naar de politie zouden jullie dat ook doen bij een bedrag klein bedrag? want dat kan voor iemand ook veel geld zijn
tip voor mensen die het houden bij de gemiddelde boeken zaak kun je stiften kopen om te testen of het echt of nep geld is
Koper schreef:Nikass schreef:Als je geen etnische bezwaren hebt, bedenk je je dan niet wat voor consequenties het voor je kan hebben als je betrapt wordt?
Okee, ehh... maar dan moet je toch eerst weten van wie het geld eigenlijk is, omdat het anders vrij onmogelijk is om de etniciteit van diegene vast te stellen? Dan kun je het net zo goed teruggeven, lijkt mij? Of hou je het geld wel als het bij voorbeeld van een Chinees blijkt te zijn?
Vjestagirl schreef:Ashleytjuhh schreef:voor de mensen die zeggen ik breng het naar de politie zouden jullie dat ook doen bij een bedrag klein bedrag? want dat kan voor iemand ook veel geld zijn
tip voor mensen die het houden bij de gemiddelde boeken zaak kun je stiften kopen om te testen of het echt of nep geld is
Jup. Ik zou ieder bedrag van €30,- zeker melden bij de gemeente/politie. Ik heb zelf in de bijstand gezeten, en pinde iedere week een (voor andere mensen klein) bedrag om mijn eten van te kopen. Als ik dat kwijt zou raken zou ik echt in paniek zijn.
Vjestagirl schreef:Voor alle mensen die het zouden houden: zie je jezelf als een goed mens?
Vjestagirl schreef:Voor alle mensen die het zouden houden: zie je jezelf als een goed mens?
Ashleytjuhh schreef:Vjestagirl schreef:[quote="Ash
voor de mensen die zeggen ik breng het naar de politie zouden jullie dat ook doen bij een bedrag klein bedrag? want dat kan voor iemand ook veel geld zijn
Jup. Ik zou ieder bedrag van €30,- zeker melden bij de gemeente/politie. Ik heb zelf in de bijstand gezeten, en pinde iedere week een (voor andere mensen klein) bedrag om mijn eten van te kopen. Als ik dat kwijt zou raken zou ik echt in paniek zijn.
Ashleytjuhh schreef:Vjestagirl schreef:Jup. Ik zou ieder bedrag van €30,- zeker melden bij de gemeente/politie. Ik heb zelf in de bijstand gezeten, en pinde iedere week een (voor andere mensen klein) bedrag om mijn eten van te kopen. Als ik dat kwijt zou raken zou ik echt in paniek zijn.
dus alles onder de €30,00 niet?