Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
En het is zeker niet berekenend bedoeld dus. Ik heb het ook eigenlijk nooit meegemaakt dat ik serieus verliefd werd op iemand die niet gelooft.

pompadour schreef:ik ben niet gelovig, wel mijn vaderskant.
Maar jij hoeft toch niet mee?
Hou wel rekening dat er veel kerken 10% van je inkomsten vraagt.

amado7 schreef:Misschien heb je hier wat aan:
Ik ben christen maar ik zou nooit een relatie willen met iemand die niet gelovig is. Er zijn zulke grote verschillen en je gaat echt tegen dingen aanlopen.
Daarom zou ik eerst goed willen weten wat het inhoudt.

hazel schreef:Anoniem schreef:Weet je zeker dat het niet een vrij onhandige manier van hem is om aan te geven dat hij het gewoon niet ziet zitten met jou?
Ja, ik weet heel zeker dat hij het wel iet zitten met mij. Hij geeft aan dat hij eerlijk tegen me wil zijn en voor zijn geloof wil gaan. Maar dat hij zeker weet dat hij God én mij in zijn leven wil. Hij is wel net een week bij zijn ouders geweest en daardoor is dit nu weer aangewakkerd, vorige keer had hij het er ook over dat hij meer aan zijn geloof wilde doen toen hij bij ze geweest was. Die druk komt dus daar vandaan, een paar weken later hoorde ik hem er niet meer over. Maar nu lijkt het toch anders te zijn.
Zelf geloof ik denk ik wel dat er een God is, maar ik ben den ik een soort agnost. Ik ben wel van mening dat als er een God is dat hij het het belangrijkst vindt dat je goed en eerlijk leeft. Goed bent voor iedereen om je heen, de mensen, dieren en natuur. Op die manier probeer ik ook te leven. Ik vind het ook prima dat iemand gelooft, maar ik wil er mezelf door kunnen blijven.
Ik weet hoe de katholieke kerk en veel andere kerken werken, het gaat mij specifiek om deze kerk. Hij geeft nu aan het nog allemaal niet te weten, maar ik heb geen zin hier jaren op te wachten en er dan achter te komen dat het toch niet werkt. Ik schrok heel erg van zijn appjes, hij was ineens zo 'fanatiek' over het geloof.
De discussie is vannacht nog verder gegaan. Hij begon er ook over dat God op de eerste plaats staat. Dat is iets wat mij een beetje irriteert, ik wil op de eerste plaats komen te staan. Dat was geen optie en toen heb ik gezegd dat het dan niet gaat werken tussen ons. Ik kan niet samen leven met iemand die God of wat dan ook boven mij heeft staan
bigone schreef:Tja, ik vind het toch altijd een beetje verdrietig dat mensen hun misschien wel absolute soulmate voor het leven laten lopen omdat hij/zij wel of niet gelovig is. Er is meer in het leven dan geloof en daar kun je ook buiten je relatie om gelijkgestemden vinden om over te praten. Blijkbaar is de term, twee geloven op een kussen, daar slaapt de duivel tussen nog steeds actueel. Jammer, elkaar en elkaars levensovertuiging respecteren is een veel groter goed dan niet kunnen groeien in het geloof omdat je soulmate niet gelovig is. Ik vind het een gemiste kans.Maar dat is mijn mening als ongelovige die met een gelovige is getrouwd.
hazel schreef:Geen seks voor het huwelijk is idd een mogelijkheid en dat vind ik echt onzin, dat hebben we al gehad, waarom dan misschien niet meer straks.
Citaat:Geloof staat denk ik bij elke 'gelovige' op nummer 1. En ik deel mijn mening met een paar bovenstaande, ik ben ook christen en zou geen relatie kunnen hebben met een niet-christen. Je gaat sowieso tegen dingen aanlopen, misschien niet nu maar dan later of met kinderen oid.
daffie1986 schreef:hazel schreef:Geen seks voor het huwelijk is idd een mogelijkheid en dat vind ik echt onzin, dat hebben we al gehad, waarom dan misschien niet meer straks.
Heel gemeen wat ik nu ga zeggen, sorry. Maar sommige "gebruiken" juist ongelovige voor hun ontmaagding. Ik heb het zelf ondervonden, hij is nu getrouwd met een gelovige, ze hebben samen 2 kindjes en gaan braaf naar de kerk. Ook heb ik het meegemaakt met een jongen uit de bijbelbelt. Kwam naar Nieuw-Zeeland voor werk en een wip terwijl hij al verloofd was. Is ondertussen ook getrouwd en heeft het contact met iedereen uit zijn NZ-periode verbroken.
Vrienden van ons, En haar ouders, gaan ook naar zo'n kerk. Persoonlijk ben ik er geen fan. Maar je zult jezelf af moeten vragen of je kunt leven met iemand die idd volgens het oude testament leeft? Homoseksualiteit is b.v. verboden.
bigone schreef:Ts, vraagje , nu word er wel gerollebold en dat zou straks dan niet meer mogen?? Voel je je dan niet gebruikt??
bigone schreef:Natuurlijk is het absoluut fijn wanneer twee mensen elkaar vinden in alles wat belangrijk voor ze is in het leven. Dat je dat vind binnen het geloof is alleen maar prettig want dat kan wat moeilijke zaken bvb kinderen opvoeden gemakkelijker maken. Maar op voorhand zeggen dat je absoluut niet met een gelovige/ongelovige je leven wil delen komt mij heel berekenend over terwijl liefde imo iets is wat zich niet laat sturen. Daarom mijn opmerking over je soulmate laten gaan omdat het niet 99% in je straatje past. Maar meestal is het ook zo dat gelovigen/ongelovigen zich meer in bewegen in de kringen waar ze zich prettig voelen en dus niet zo snel iemand buiten het straatje tegen komen.
Avalanche81 schreef:Mijn vriend is opgegroeid als Jehova's getuige maar nu gaat hij mee naar mijn kerk. Het kan dus wel, maar het ligt heel erg aan de persoon of die daarvoor openstaat of niet. Over de zevende dags adventisten weet ik verder niet zoveel, ik weet niet in hoeverre dat toegestaan is, en wat hij moet opgeven dan zeg maar. Mijn vriend zijn familie heeft hem voor de keus gesteld: of mij, of de JG. Hij koos voor mij.
Maar ik heb hem zelf niet voor die keus willen stellen, ook omdat ik wist hoe zijn familie zou reageren, dus zet hem niet voor het blok. Maar je kunt het wel voorstellen. Ik ben zelf protestants, maar heb zeer goede diensten meegemaakt in Katholieke kerken. En uiteindelijk, naar welke kerk we ook gaan, zouden we elkaar moeten vinden in de liefde van Christus.
ikke schreef:Avalanche81 schreef:Ja, dat gebeurt idd. Helaas gebeurt het ook in streng gereformeerde kringen. Ik snap dat niet...... het is je kind.........
Hoe strenger de leer, hoe groter de misstanden?
Avalanche81 schreef:Ja, dat gebeurt idd. Helaas gebeurt het ook in streng gereformeerde kringen. Ik snap dat niet...... het is je kind.........
Avalanche81 schreef:ikke schreef:Hoe strenger de leer, hoe groter de misstanden?
Ja, ik vrees wel dat het daar min of meer op neer komt. Hoe strenger de leer, hoe groter de macht van ambtsdragers, en hoe groter die macht is, hoe groter de kans op machtsmisbruik.
Ik heb weleens het idee dat het ook een vorm van brainwashing is, waardoor mensen heel erg in termen van 'zonde' gaan denken, maar dan ook dingen als zonde aanduiden, die in feite gewoon aangeboren zijn en waar de persoon in kwestie niets aan kan doen. Zoals homoseksualiteit bijvoorbeeld, maar ook mensen die transgender zijn.
tamary schreef:Een goede ouder zorgt dat je op eigen benen kan gaan staan en ze niet meer nodig hebt om een volwaardig persoon te zijn. Als je zonder deze ... niet compleet kan zijn, en die ... je ook niet die kant op wenst te begeleiden, dan is dat een ongezonde relatie. Waarom is dat plotseling anders als die ... God/Jezus heet?