naamkind en roepnaam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: naamkind en roepnaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:08

Ik heb ook het “probleem” van alleen de doopnamen. Ik heet Cornela Johanna Maria. Maar ze hebben dus nergens mijn ‘roepnaam’ Vera bij vermeldt }:)

Gevolg dat er altijd post komt voor Cornelia, dar Cornelia examen doet etc.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:08

Dat is ook typisch katholiek.. is in heel Brabant zo volgens mij

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:12

Mijn doopnamen lijken niet op mijn roepnaam. Voeg daarbij het feit dat ik de achternaam van mijn man gebruik en mijn "dagelijkse" naam zoals ik mezelf voorstel en zoals iedereen mij kent en mijn naam zoals vermeld in mijn paspoort, lijken helemaal niet op elkaar. Dat geeft alleen verwarring als ik een secretaresse heb die voor het eerst een vlucht voor me moet regelen en daarbij de naam zoals vermeld in het paspoort moet opgeven.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:14

Ik zie al dat ik dus niet de enige ben met die doopnamen/officiële namen die allemaal compleet anders zijn dan je roepnaam. En een roepnaam die vervolgens nergens vast ligt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:25

Shenavallie schreef:
Mijn zoon heeft twee voornamen. Wij hebben de tweede naam van mijn zoon als roepnaam. Deze tweede naam wordt meestal ingekort of een variant erop gebruikt. Het is bij officiële instanties nog wel eens raar als hij opgeroepen wordt met zijn eerste naam of aangesproken wordt in een brief met zijn eerste naam.

Dit heb ik dus ook, mijn roepnaam is mijn tweede voornaam, ik vind het reuze onhandig en ook kunnen veel instanties hier niet mee omgaan en word ik steevast bij mijn eerste naam genoemd als ik daar kom.
Zelf zou ik die keus niet maken hierom.

Overigens, mijn roepnaam is vrij lang (drie lettergrepen) maar wordt eigenlijk alleen afgekort door mijn directe familie en een paar vrienden.
Ik kort hem zelf ook niet af en dat scheelt denk ik ook.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:53

DiantaM schreef:
Dat is ook typisch katholiek.. is in heel Brabant zo volgens mij

Bij de rest van mijn neefjes en nichtjes hebben ze wel de roepnaam als eerste gezet. Ik was altijd jaloers :Y)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:56

Ja. Dat hebben ze bij mij dus ook gedaan.
Ik heb nooit dat ze mij Maria noemen.
Alleen Daan of Danielle.

@ingvdh. Bij mij helpt dat dus echt niks. Ik stel mij altijd met volledige naam voor. Maar zelfs op mijn kerstkaarten staat vaak nog Daan

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:56

Mijn neef heeft als doopnaam nicolaas maar roepnaam is bastien. En een Rutger die Rudi heet.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 22:59

Mijn officiële naam is Andrea Boudien, roepnaam Andrea.

Onze zoon is vernoemt naar beide pake’s (opa’s) en heet officieel Roelof Folkert en zijn roepnaam is Roan. We wilden graag vernoemen, maar vonden de namen wat oubollig.. Wel wilden we dat de roepnaam zou beginnen met dezelfde letter als zijn officiële naam.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:00

Ik heb 2 namen en een roepnaam, ook heel anders :)) Hier kennen ze dat niet echt heb ik gemerkt, dus mijn roepnaam verdwijnt nu gewoon :')

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:02

Ik heb niet helemaal alle reacties gelezen, dus sorry als het al genoemd is. Waar wij heel erg op gelet hebben, is als je meerdere namen kiest, hoe de initialen er dan uit komen te zien.
Voorbeeld: Zoonlief heet Ruben Jonathan, roepnaam Jonathan. Toch gekozen voor de volgorde Ruben Jonathan, want andersom zou het J.R. zijn, en dat deed ons aan JR van Dallas denken. Zelfde met onze dochter, Anna Charlotte, roepnaam Charlotte. A.C., want andersom zou het C&A zijn.

Helaas hebben we nu erg veel last van het feit dat we de tweede naam als roepnaam hebben, ze willen niet Anna en Ruben genoemd worden maar hier in Canada kennen ze niet echt een roepnaam, dus is ieders eerste naam de naam, en de tweede de middle name. Als je dat anders wilt, dan moet je hun naam als alias neerzetten. Beetje vervelend haha! Als we zover zijn dat we een Canadees paspoort kunnen aanvragen, gaan we kijken of we het aan kunnen passen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:04

Noah Rudolf Robert hier, roepnaam is dus de eerste voornaam. Maar goed dat wist je al.. :+

Ik vind nooit iets vreemd, raar of onhandig. De roepnaam heb je in gebruik, zal een ander aan zijn aard oxideren of hij dan als zogenaamde echte naam Geert-Jan heet oid.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:05

Mijn vriend heeft 3 namen, maar zijn 3e naam is zijn roepnaam. Kennelijk is dat gebruikelijk in zijn familie. Ik vind het heel irritant want als er iets officieels is dan wordt standaard zijn eerste naam gebruikt. Mijn keuze zou het in ieder geval niet zijn.

Ik heb zelf een onmogelijke voornaam die afgekort wordt, ik doe dat zelf overigens ook. Dat vind ik heel anders dan bijvoorbeeld de situatie van mijn vriend.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:09

Ik verplaats je topic even naar Leven zonder paarden, daar past het beter.

Veel succes met de laatste loodjes en met uiteindelijk kiezen van de naam!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:20

Ik heb zelf maar 1 voornaam en dat is dus ook mn roepnaam, Claudia. Ik weet nog heel goed dat mn moeder het vreselijk vond dat vrienden en bekenden mijn naam altijd afkorten (Clau), maar ik ben er zo aan gewend dat het mij niet uitmaakt.

Mijn dochter heeft 3 voornamen (Lisanne Maria Yulia) en haar roepnaam is Lisanne. Ik heb er al veel varianten van langs horen komen inmiddels (Lies, Lisan, Sanne) maar ze blijft gewoon Lisanne.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:26

Waarom geven julie je kinderen al die namen? ik heb er zelf 3 en heb het voor mijn kinderen eenvoudig gehouden,lekker 1 naam. Je schrijft je op alle papieren te pletter met namen die je nooit gebruikt.Ik zie het nut er niet van.....

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:27

Ik heb liever ook gewoon 1 naam voor mn dochter. Maar helaas is die nu veranderd omdat het onmogelijk is goed uit te spreken in het land waar we nu wonen. Familie en wijzelf zeggen nog haar naam maar op school en vrienden hier korten het af als Fay, omdat ik liever heb dat ze dat doen dan haar naam verkeerd uit blijven spreken :') Wij noemen haar soms ook Fee / Fay maar meestal haar volle naam. Dus ze was er al bekend mee gelukkig

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:31

Ik heb zelf een doopnaam en een roepnaam.

Doopnaam is Kimberley roepnaam is Kim. Ben zo gewend aan Kim dat ik niet eens luister naar Kimberley :+ vorige jaar me id kaart laten zien waar ik nu werk diegene zei ook van leuk hallo Kimberley toen ze het van me id kaart af las. Eerste wat ik zei het is Kim... oeps haha

Verder wordt ik wel vaak Kimmie genoemd. En daar luister ik gek genoeg wel weer naar..

En heel stom als iemand mij Kimberley noemt dan voel ik me haast beledigd. Maar dat komt omdat ik ik Kimberley niet bij mij vind passen
Laatst bijgewerkt door Kimmiee_D op 27-03-19 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:37

Mijn roepnaam is volledig anders dan mijn officele naam. Ik zou het nooit zo doen bij een eigen kind, vind het erg vervelend :) .

Echter als je officieel ‘Sebastiaan’ heet en dan als roepnaam ‘Bas’ gebruikt vind ik dat niet storend.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:46

Ik ken iemand die Wim heet en dat zijn ook de eerste letters van zijn drie voornamen.
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 27-03-19 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:46

Chubby schreef:
Als je niet wil dat een roepnaam eordt afgekort, moet je een naam kiezen van één lettergreep O:)

Heul niet waar, mijn naam wordt door bijna niemand afgekort.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:47

Ik heb er ook een keer last van gehad dat mijn roepnaam niet met dezelfde letter begint als mijn (officiële doop-)voornaam. Dat mijn vrienden vliegtickets voor mij hadden gekocht als cadeautje en dat ik toen voor ontiegelijk veel geld het kon wijzigen naar mijn juiste naam :')

In het buitenland is het echt een ander fenomeen. Mijn broertje (die hetzelfde heeft) had er ook last van. Zijn roepnaam is Dorus (afgeleid van zijn officiële naam Theodorus), en wordt in België op school Theo genoemd door leraren die zijn naam zien staan op de lijst. Erg vervelend.

Conclusie: ik zou zelf mij kinderen de roepnaam als eerste officiële naam geven, dan is daar geen verwarring over. Wat mensen dan zelf afkorten, tja... Dat heb je toch niet in de hand. Ik had in mijn hele leven nog nooit een afkorting van mijn naam meegemaakt, tot ik verhuisde naar een studentenstad en toen mensen alleen nog maar alles hoorde afkorten (of je met je achternaam aanspreken, maar dat is weer een ander verhaal :') )

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 23:50

Wij hebben onze kinderen gewoon 1 naam gegeven en ook nog eens namen die je eigenlijk niet kan afkorten. Morgan en Phoenix.
Phoenix is 2 en noemt zichzelf Nixxie. Maar dat komt wel goed als ze beter kan praten. Overigens noemt zij Morgan Morgie, maar ook dat komt vanzelf goed.
Maar gelukkig valt er verder niks aan af te korten.
Mijn vriend heet officieel Robby, maar is eigenlijk al zijn hele leven gewoon Rob. Als volwassen vent klinkt Robby ook een beetje kinderlijk vind ik zelf.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:09

beatje schreef:
Waarom geven julie je kinderen al die namen? ik heb er zelf 3 en heb het voor mijn kinderen eenvoudig gehouden,lekker 1 naam. Je schrijft je op alle papieren te pletter met namen die je nooit gebruikt.Ik zie het nut er niet van.....

Als ik voor mijzelf mag bespreken.....

Ik vind het vooral mooi en het is ook een stukje voortzetten van traditie. Ik heb twee voornamen evenals mijn man (bij beiden eerste naam = roepnaam). We hadden wel besloten om niet te vernoemen maar toen mijn oma overleed tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik toch aan mijn man gevraagd of we haar naam niet als tweede naam konden gebruiken als soort eerbetoon. Die heet nu dus Aurélie Leonora. De oudste heet volledig Isabelle Sophie.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 00:22

Een van onze dochters heet voluit Abigail maar haar roepnaam is Abby. Zoon heet Joshua, roepnaam Josh.