Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:33

Zilfstar schreef:

Hmm, ik word daar niet heel veel wijzer van moet ik eerlijk zeggen. Dat komt voornamelijk doordat ik het lastig vind om voor mezelf een conclusie te trekken over subjectieve stukken zoals deze. Ik vind het persoonlijk prettiger om naar feiten te kijken vanuit zoveel mogelijk invalshoeken, zodat ik voor mezelf conclusies kan trekken. Ik ga eens kijken wat ik allemaal kan vinden. Maar thanks voor het opzoeken van het artikel, waardeer ik. :j

Kaka

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:36

Ik zie wat bezwaren tegen wasbare inlegkruisjes, waarom? Ik gebruik ze al jaren, eigenlijk mee begonnen ivm terugkerende candida en dat bleef inderdaad daarna weg, en ik vind ze prima werken en makkelijk in gebruik.

Ik neem glazen bakjes mee naar de slager. De 1e keek hij raar op, net als de groenteboer toen ik voor het eerst met mijn eigen netjes aan kwam. Maar dat went en ik hoorde van de week dat hij inmiddels meer klanten heeft die zelf hun bakjes meenemen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 14:40

Over sonett bijvullen
Ik koop zelf gewoon een jerrycan online bij de biologische toko
Dat is de verpakking die bijvul punten gebruiken om die service te leveren
Ik sla die stap gewoon over en koop die grootverpakking
Ben je ook weer voor een hele lange tijd klaar met kopen trouwens :+

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:05

OK dames ik ben aan het kijken op de cute cotton site. Ik zie wat verschillende wasbare maandverbanden... en een leuke startpakket van imsevimse. Wat zijn de ervaringen hiermee? Welk product zit het fijnst? kan ik meteen zo'n startpakket kopen? werkt dat fijn? Of missen we dan toch "onderdelen"? Hoe lang gaat zo'n Regular pad mee overdag?

En de bonusvraag: ik heb een dochter van 14... is het wat voor tieners? is het makkelijk?

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:10

Ik heb zelf de night pads (bang om door te lekken haha), maar ik gebruik ze niet heel vaak meer sinds ik eindelijk door heb hoe ik die cup goed moet gebruiken. :') Ik vind overigens de knoopjes waarmee je ze vastklikt aan je ondergoed niet heel prettig tijdens het fietsen, zijn er meer dat hebben? :+

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:14

(Misschien meer antwoorden voor het menstruatiecuptopic?) Mij bevalt Imsevisme prima. Ik schat in dat ze qua gebruik gelijk zijn aan regulier medium maandverband (dus elke 4 uur verschonen, afhankelijk van jouw lijf). Ik gebruik ze alleen tijdens de minder heftige dagen, de 1e dagen gebruik ik een cup. Dit omdat een cup beter bevalt (maar 2x per dag legen, voel ik niet zitten), maar in de loop van mijn menstruatie lastiger in te brengen is.

Geen last van de knoopjes trouwens. Nog nooit doorgelekt ook. Voordat ik een cup had, gebruikte ik ze mijn hele menstruatie en eigenlijk nooit enig verschil gemerkt met regulier. Buiten wat extra was, hoewel ze gewoon meegaan met de handdoeken en het beddengoed.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:19

Een beetje laat maar eerlijkebankwijzer heeft ook een stuk op de site over (zorg)verzekeraars. Daar kun je ook eens naar kijken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:26

Kaka schreef:
(Misschien meer antwoorden voor het menstruatiecuptopic?) Mij bevalt Imsevisme prima. Ik schat in dat ze qua gebruik gelijk zijn aan regulier medium maandverband (dus elke 4 uur verschonen, afhankelijk van jouw lijf). Ik gebruik ze alleen tijdens de minder heftige dagen, de 1e dagen gebruik ik een cup. Dit omdat een cup beter bevalt (maar 2x per dag legen, voel ik niet zitten), maar in de loop van mijn menstruatie lastiger in te brengen is.

Geen last van de knoopjes trouwens. Nog nooit doorgelekt ook. Voordat ik een cup had, gebruikte ik ze mijn hele menstruatie en eigenlijk nooit enig verschil gemerkt met regulier. Buiten wat extra was, hoewel ze gewoon meegaan met de handdoeken en het beddengoed.

zal eens in dat topic om ervaringen vragen. hier is inbrengen ve cup voor zowel mij als dochter nog niet echt een keus... :+ Zal zo ook eens met dochter overleggen.

Hmm ik was handdoeken etc op 90 graden en las op de webiste van cute cotton dat ze op max 60 mogen? en ervaringen met wasnoten en wasbaar verband?
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 20-03-19 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:26

@ Ilsey & Kaka: Dank jullie wel voor jullie ervaring. Ik ga ook een 'potje' bestellen om het te proberen. :j

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 15:46

Esther_ schreef:
Leuk topic.

Deo gebruik is van Nude, geweldig en zelfs de verpakking is verantwoord

Om af te wassen, wassen en poetsen Seepje, Method, Ecover of Marcels’s Greensoap.

Sinds een jaar gebruik ik een menstruatiecup, wil echt niets anders meer (https://www.cutecotton.nl). Ik heb ook een wasbaar inlegkruisje, maar durf het nog niet te proberen :-)

Qua make-uw etc probeer ik steeds meer van Dr. hauska of Welada te kopen.
Geen gebruik van wegwerpzakjes etc. Neem mijn eigen papierzakjes mee naar de groenteboer etc.

Iemand nog een goede oplossing om vlees te kopen? Naast minder vlees wil ik ook dat ik niet overal er een plastic bakje bij krijg :(

Onze slager weet het ondertussen. Ik ga met mijn eigen bakje. Maar dat is enkel snijvlees.

Ander vlees koop ik locaal direct bij de boer. Dan krijg ik het vlees in een krat en maak ik er thuis porties van.

Bij Ikea hebben ze hele fijne bakjes. Glas met een bamboe deksel.
Maar alles wat ik nog had aan tupperware en zo gebruik ik ook nog tot het op is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:13

OK eerste keer was erin met wasnoten.. ben benieuwd...

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:22

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:23

Shenavallie schreef:
antje_vip schreef:
Ik heb deze deo: https://www.lekkerineenpotje.nl/
Ruikt lekker, werkt goed, geen chemische rommel, geen mistige walm waar je in stikt :D

Ik had in Duitsland 'vegan' deo gekocht (merk: CD, te koop bij DM Drogeriemarkt). Werkt overdag geweldig, maar de volgende ochtend stink je naar een complete uientuin. Dat heb ik met de gewone deo uit de supermarkt nog nooit aan de hand gehad (afkloppen). Met die gewone deo kan ik zelfs de volgende dag een keer overslaan zonder te stinken.
Hoe ervaar jij jouw deo de volgende ochtend?

Ik heb ook nog nooit een uientuin gehad de volgende ochtend :+ Maar ik douche wel bijna elke avond na het werk (sportinstructeur). BTW ook tijdens/na het sporten werkt het nog goed +:)+ Dat kan je ook niet van alle deo's zeggen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:42

Om even aan te sluiten bij de wasbare maandverbanden enzo, ik heb zelf menstruatieondergoed. Hierbij zit het maandverband stukje verwerkt in de onderbroek. Eerste keer was even wennen maar ik heb bij plastiek maandverband altijd al schrik dat het gaat schuiven, dus ik durf wasbaar maandverband niet te proberen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:51

Maar hoeveel ondergoed neem je dan wel niet mee op een dag, een plunjezak? :oo

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:55

Ik dacht dat dat alleen geschikt was voor lichte(re) dagen. Ik ben er wel in geïteresseerd trouwens, maar had het nog niet echt gevonden voor een acceptabele prijs. Waar heb jij het gekocht Laulitz?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:56

watchthesky schreef:
Ik dacht dat dat alleen geschikt was voor lichte(re) dagen. Ik ben er wel in geïteresseerd trouwens, maar had het nog niet echt gevonden voor een acceptabele prijs. Waar heb jij het gekocht Laulitz?

Valt voor mij dus al af, mijn cyclus kent geen lichte dagen. :')

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:58

Voor in combinatie met de cup lijkt het me wel handig :j

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:04

Jammer genoeg heeft mijn lichaam besloten om de cup er eigenhandig uit te werken. Ik had op den duur 6 verschillende typen en maten liggen maar alles schoot zo pijnlijk in de kramp, net zo lang totdat ik het eruit haalde. Dat merk ik met tampons ook, het kan alleen als het echt goed vloeit anders gaat alles spontaan in de kramp. Ik vind het erg jammer dat ik daarop niet kan besparen helaas, dat blijft toch Sanature en OB.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:12

Die ik heb (hiphuggers) zouden tot 2 tampons kunnen houden. Ik heb er momenteel van deze: https://www.shethinx.com/ spijtig genoeg erg duur omdat ik deze moest importen vanuit Amerika en er geen rekening mee gehouden dat er buiten verzendingskosten ook nog BTW en andere kosten bij kwamen :+
Voor de volgende aankoop ga ik deze proberen: https://tanterosa.be/menstruatieondergoed-2 zijn iets leuker voor mijn portemonnee.

Ik zou zelf graag een cup hebben maar dit is voor mij helaas geen optie.
Voor degene die wasbare dingen maar niks vinden, je hebt ook merken maandverband/tampons die zonder (of bijna volledig zonder) plastiek werken, zoals Yoni en Sanature.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:31

Ik kom even snel binnenvallen, typ later vast een wat uitgebreidere reactie maar de Action heeft 98% plantaardige afwasmiddel en schoonmaakmiddelen. Milieuvriendelijk en vegan :D. En goedkoop! Oh en het ruikt goed! Helaas wel in plastic..

Afbeelding

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:34

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:22

Waar kopen jullie kleding? Voor voor mijn man is er weinig keus in duurzame kleding vind ik.
Voor dames en vooral voor kinderen heb je zat en ik koop voor mezelf al jaren duurzaam geproduceerde merken, of iig merken die heel lang mee gaan. Maar voor heren heb je weinig merken die leuke shirts of jassen verkopen vind ik. Spijkerbroeken is simpel.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:12

verootjoo schreef:
Waar kopen jullie kleding? Voor voor mijn man is er weinig keus in duurzame kleding vind ik.
Voor dames en vooral voor kinderen heb je zat en ik koop voor mezelf al jaren duurzaam geproduceerde merken, of iig merken die heel lang mee gaan. Maar voor heren heb je weinig merken die leuke shirts of jassen verkopen vind ik. Spijkerbroeken is simpel.

Ik ben heel benieuwd naar de duurzaam geproduceerde kleding merken Verootjoo.

Super leuk topic, ik heb weer veel geleerd. Als mijn eerste huidige haakproject af is, ga ik schuursponsjes haken... :o

Wij gebruiken Seepje oa voor de was (en hand afwas), maar gaan nu ook maar eens wasnoten proberen, ik las dat ze ook in de vaatwasser kunnen, iemand daar ervaring mee?

Ipv wasverzachter gebruiken wij azijn sinds ik merkte dat ik rode vlekken in mijn gezicht kreeg van de wasverzachter. Als deo gebruik ik de natural stick van Salt of the earth (te koop bij Kruidvat),en sinds begin dit jaar gebruik ik douche, haar en huidverzorgings artikelen van "watmaaktjemooi". Hun geuren vind ik heerlijke en de shampoo bar vind ik veel fijner dat van Lush die ik ook ooit gebruikte. En wonder boven wonder ben ik nu eindelijk van mijn eczeemplekjes af waar ik al 3 jaar mee aan het dokteren was.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:30