Ik wil niet op straat staan..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Ik wil niet op straat staan..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:06

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:40

Omdat je geen 'officieel' inkomen hebt denk ik dat alleen particulier of studentenwoning een optie voor je
Is.

Particulier is veel via fb in groepen rond vragen. Zo zijn wij pas geleden aan een woning gekomen in jou regio.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:19

Los van dit topic, maar toch.

Ik blijf me verbazen over hoe achterlijk veel geld er soms (vaak) gevraagd wordt voor kleine of zelfs zeer kleine woningen. Kale huur, dus ex gas water en licht.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 22:32

Ja het is belachelijk. :o Maar er is helaas zo weinig aanbod en zoveel vraag dat men het nu kan maken om zoveel te vragen. Mensen betalen het wel door de schaarsheid.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:39

Ik denk dat de snelste manier om een nieuw huis te vinden toch is om in 1 of 2 van de steden/dorpen waarin je zoekt een verhuurmakelaar te bellen, en uit te leggen dat je binnen 2 weken een huurcontract getekend wil hebben voor onder of rond de 1000 euro.

Ik had uiteindelijk binnen 1 dag (en het op die dag bekijken van 3 huizen samen met de verhuurmakelaar) een woning, de week erop kon ik tekenen en in de woning.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 09:26

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:03

Die site huurexpert is zeer slecht en moet je niet intrappen!

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:14

Geen ervaring mee. Ik keek gewoon wat er te huur was in Driebergen/Zeist.
Veel van de huizen die op huurexpert staan, staan echter ook gewoon op andere sites dus dan maar niet via huurexpert contact zoeken als die zo slecht zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:20

Ik heb geen advies voor je TS. Maar ik wil even zeggen dat ik het heel leuk vind dat zoveel mensen helpen met zoeken en zelfs linkjes naar woningen plaatsen, ik hoop dat TS dankzij één van jullie straks een fijn plekje heeft! +:)+

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:34

Hier hetzelfde ooit hetzelfde gehad. Woonde anti-kraak en pand is verkocht dus moest ook snel een nieuwe woning. Door heel veel te bellen(!) en langsgaan binnen 1.5 week een nieuwe woning gevonden.

Ik raad echt aan om alle instanties te bellen en de situatie uitleggen (en hier en daar misschien aandikken).
Anti-kraak is vaak wel alleen, maar in de praktijk kun je wel samenwonen. (ook jaren gedaan nooit een opmerking over gehad)
Succes in iedere geval!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 14:11

pvdbosch schreef:
Geen ervaring mee. Ik keek gewoon wat er te huur was in Driebergen/Zeist.
Veel van de huizen die op huurexpert staan, staan echter ook gewoon op andere sites dus dan maar niet via huurexpert contact zoeken als die zo slecht zijn.

Ik ook niet, maar heb het even gegoogled en dan vind je alleen maar slechte ervaringen.. Je betaalt om vervolgens doorgestuurd te worden naar andere sites waar je ook weer moet betalen. Dus beter die site links laten liggen :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:39

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:43

Hoe gaat het, TS?

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 18:59

Iedereen enorm bedankt voor de hulp. Alles was hier is geplaatst of is doorgestuurd heb ik uitgepikt wat een mogelijkheid is. Super bedankt.

Helaas nog niets. We hebben woensdag wel een afspraak bij iemand die eventueel zijn boven verdieping tijdelijk wil verhuren. :) Ik hoop dat daar waar uitkomt.

Daarnaast hebben we besloten om toch wel een aangetekende brief te gaan sturen naar de verhuurder. We kunnen namelijk nergens heen en we hebben gewoon meer tijd nodig. We willen hier niet blijven en gaan gewoon opzoek naar iets anders, maar in ieder geval dat we het hopelijk voor elkaar krijgen om wat meer tijd te winnen.

Als iemand eventueel ervaring heeft in zo'n brief opstellen, zou iemand mij dan kunnen helpen? Ik heb nu een opstartje maar ik weet natuurlijk niet of het oké is.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:03

Goed dat je toch je recht wil halen bij je huidige verhuurder. :j

Heb je ook gebeld met een verhuurmakelaar?

In mijn ervaring krijg je aan de telefoon soms sneller iets gedaan dan op internet-advertenties reageren, al is het maar omdat sommige huizen (nog) niet in een advertentie staan en je als beller dan dus de eerste kunt zijn in plaats van één van de vele reacties/mails via internet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:15

Ygritte schreef:
Goed dat je toch je recht wil halen bij je huidige verhuurder. :j

Heb je ook gebeld met een verhuurmakelaar?

In mijn ervaring krijg je aan de telefoon soms sneller iets gedaan dan op internet-advertenties reageren, al is het maar omdat sommige huizen (nog) niet in een advertentie staan en je als beller dan dus de eerste kunt zijn in plaats van één van de vele reacties/mails via internet.

Als er in het contract staat dat er geen opzegtermijn is (of max 1 maand) en ts heeft dit getekend, dan vermoed ik dat er geen recht te halen valt hoor.
ik zou eens bellen naar je verhuurder, het verhaal uitleggen, en vragen of jullie nog een maandje langer kunnen blijven, dat zal wss in betere aarde vallen dan een aangetekende brief...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:19

Dat hangt van het contract af, stel het is voor onbepaalde tijd dan moet de verhuurder 3 maanden vooraf de huur, schriftelijk, opzeggen. Gaat het om een tijdelijk contract voor een (on)zelfstandige woning, dan mag de verhuurder niet eerder opzeggen dan de einddatum die in het contract staat. Doet de verhuurder dit niet (op tijd), dan gaat er meestal een contract voor onbepaalde tijd in werking.

Dit zijn de meest gangbare mogelijkheden.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 19:25

Ik heb er zelf niet zoveel verstand van. Ik heb met het juridisch loket gebeld en die hadden het nagekeken. Zij zeiden dat we er niet uitgezet konden worden en dat we bezwaar moesten maken doormiddel van een aangetekende brief.

Het gaat om een zelfstandige woning. Het contract was minimaal 1 jaar en daarna onbepaalde tijd. We zaten inmiddels in de 'onbepaalde tijd'.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:31

Fair schreef:
Ik heb er zelf niet zoveel verstand van. Ik heb met het juridisch loket gebeld en die hadden het nagekeken. Zij zeiden dat we er niet uitgezet konden worden en dat we bezwaar moesten maken doormiddel van een aangetekende brief.

Het gaat om een zelfstandige woning. Het contract was minimaal 1 jaar en daarna onbepaalde tijd. We zaten inmiddels in de 'onbepaalde tijd'.

Staat er ook iets over een opzegtermijn in je contract??

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:33

Dan moet de verhuurder sowieso 3/4 maanden aanhouden en met een wettelijke reden komen. In sommige gevallen moet hij/zij zelfs voor een vervangende (en soortgelijke) woning zorgen. Tevens moet hij, aangetekend, naar iedere bewoner apart een brief versturen en moeten jullie de mogelijkheid krijgen om, binnen 6 weken, te reageren. Huurders staan, zeker met een contract voor onbepaalde tijd, erg sterk in NL.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/hoe-moeten-huurder-en-verhuurder-de-huur-opzeggen

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-19 19:41

bigone schreef:
Fair schreef:

Staat er ook iets over een opzegtermijn in je contract??

Ja. Bij verkoop moeten wij er uit na een maand, startend bij de volgende maand. 1 april dus.

Bedank voor de info Ailill. Ik durf er zelf geen uitspraak over te doen, maar het is me inmiddels duidelijk van meerdere bronnen dat wat nu gebeurd eigenlijk niet kan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:50

Fijn dat er zulke dingen in een contract staan, maar de wet staat, voor zover ik weet, vrijwel altijd boven een (ongeldig/onjuist) contract. Zeker als je een contract voor onbepaalde tijd hebt, sta je behoorlijk sterk.

"Nieuwe eigenaar: huurcontract loopt door

Ook een nieuwe verhuurder moet de huur opzeggen als hij de huur wil beëindigen. Het huurcontract eindigt namelijk niet als de woning wordt verkocht. De nieuwe eigenaar zet het bestaande huurcontract voort. Als hij het huurcontract wil beëindigen is hij gebonden aan wettelijke regels voor opzegging.

Wil de nieuwe eigenaar de woning zelf gebruiken (dringend eigen gebruik), dan kan hij de huur niet meteen opzeggen. Dit kan pas 3 jaar nadat hij de huurder schriftelijk gemeld heeft dat hij de nieuwe eigenaar is."

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:58

3 jaar?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:13

Maar even van de andere kant bekeken. Stel ik koop een huis dat verhuurt wordt, dan moet ik van te voren wel weten dat ik 3 maanden langer op de oplevering moet wachten . De verkoper/verhuurder zal in dit geval een datum aan de koper door hebben gegeven en zometeen staat die ineens op straat. Neemt niet weg dat het een vervelende situatie is ts, heb je in ieder geval door geleerd dat een dergelijk contract dus niet praktisch en haalbaar is.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:23