(Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:45

Ik denk dat dit voor vele mensen een goede tip is.
Open een spaarrekening bij een andere bank, zorg dat je via een app of de pc je financiën kan beheren. De bankkaart/pinpas die je erbij krijgt die leg je thuis, weg in de kast (zonder de code, diefstal..) of geef hem vb aan je partner. Je neem hem alleszins niet mee. Vanaf het moment dat je loon gestort is, schrijf je een bepaald bedrag dat je zeker kan missen over naar je spaarrekening.

Kies wel een goed bedrag, als je €500 kan sparen en je kiest om maar €300 over te schrijven, dan loop je de kans om €200 erdoor te jagen, helemaal voor niks. Maar als je €700 gaat sparen terwijl je daar €200 van nodig hebt, dan kan je niet meer aan die centen, moet je gaan lenen bij vrienden of familie,... niet goed dus. Je moet dus een goede balans vinden over het bedrag dat je wil/kan sparen.

je hebt je gespaard bedrag overgeschreven + je hebt die bankkaart niet bij = minder kans dat je die centen gaat uitgeven.

Let wel dat je die bankkaart kan gebruiken als je hem nodig hebt. Het is wel zo handig om de code te weten en de plaats ervan te weten als je een grote aankoop gaat doen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 13:46

Ik heb precies hetzelfde probleem, afspraken maken met mijzelf of overzichten maken doet echt niks :+ ik kan het goed missen en met zo’n overzicht schrik ik even en vervolgens in de winkel ben ik dat alweer vergeten.

Wat wel helpt is bedenken hoe lang ik voor iets moet werken. Ik vind mijn werk oke maar als ik in de winkel sta en een shirtje wil kopen (wat ik niet nodig heb) en ik bedenk dat ik daarvoor 3 uur moet werken zit ik toch gauw liever 3 uur bij mn paarden. Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:09

SETEFURII schreef:
Open een spaarrekening bij een andere bank, zorg dat je via een app of de pc je financiën kan beheren. De bankkaart/pinpas die je erbij krijgt die leg je thuis, weg in de kast (zonder de code, diefstal..) of geef hem vb aan je partner. Je neem hem alleszins niet mee. Vanaf het moment dat je loon gestort is, schrijf je een bepaald bedrag dat je zeker kan missen over naar je spaarrekening.

Kies wel een goed bedrag, als je €500 kan sparen en je kiest om maar €300 over te schrijven, dan loop je de kans om €200 erdoor te jagen, helemaal voor niks. Maar als je €700 gaat sparen terwijl je daar €200 van nodig hebt, dan kan je niet meer aan die centen, moet je gaan lenen bij vrienden of familie,... niet goed dus. Je moet dus een goede balans vinden over het bedrag dat je wil/kan sparen.

je hebt je gespaard bedrag overgeschreven + je hebt die bankkaart niet bij = minder kans dat je die centen gaat uitgeven.

Let wel dat je die bankkaart kan gebruiken als je hem nodig hebt. Het is wel zo handig om de code te weten en de plaats ervan te weten als je een grote aankoop gaat doen.

Dit heb ik ook gedaan, werkt perfect! Alleen heb ik er geen pinpas bij gekregen, maar dat lijkt me eigenlijk wel logisch, want je kan toch alleen geld van een betaalrekening pinnen?
En als m’n loon gestort wordt, pin ik meteen het boodschappengeld voor de hele maand. Juist omdat de ene week duurder is dan de ander vind ik het zo gemakkelijker en vooral in het begin koop ik geen onzindingen, omdat ik bang ben aan het einde van de maand niet goed uit te komen :-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:21

koenlover schreef:
Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.

ja maar niet iedereen hoeft díe afweging te maken..

Enne, je kan ook zeggen dat een huis zonder dingetjes een bijzonder saaie omgeving is :')

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:34

Cer schreef:
koenlover schreef:
Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.

ja maar niet iedereen hoeft díe afweging te maken..

Enne, je kan ook zeggen dat een huis zonder dingetjes een bijzonder saaie omgeving is :')

Ik HOEF ook zeker die afweging niet te maken (staat ook in het stuk van mn bericht dat je niet quote) en soms vind ik het gewoon echt lekker om een avondje pizza te eten voor de tv. Maar het zo bekijken helpt me wel om te zorgen dat ik bij wijze van spreken geen 3 keer per week eten bestel uit gemak. En daar ging de vraag van TS toch over, hoe je jezelf kan inhouden terwijl dat niet perse hoeft. Dat is dus mijn methode.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:38

enny schreef:
SETEFURII schreef:

Dit heb ik ook gedaan, werkt perfect! Alleen heb ik er geen pinpas bij gekregen, maar dat lijkt me eigenlijk wel logisch, want je kan toch alleen geld van een betaalrekening pinnen?
En als m’n loon gestort wordt, pin ik meteen het boodschappengeld voor de hele maand. Juist omdat de ene week duurder is dan de ander vind ik het zo gemakkelijker en vooral in het begin koop ik geen onzindingen, omdat ik bang ben aan het einde van de maand niet goed uit te komen :-)

Ik kon bij mijn bank niet enkel een spaarrekening openen, moest er een gewone bij nemen en kreeg er een kaart bij. Maar dat is ook wel handig als je echt eens een keertje onverwachte financiën hebt. Ik zeg maar wat, je wagen is op onderhoud geweest en nu blijkt de wasmachine het te begeven, daarnaast heb je een factuurtje gekregen voor de verzekering van je auto etc.. Ja dan kan het wel eens handig zijn toch aan dat extratje te kunnen. :j Maar alleen als je jezelf kan beheersen dan :j

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:50

Ik doe altijd;
Als m'n loon binnen is, een x bedrag gaat direct naar m'n spaar rekening.

Betaal Direct stalling van m'n paard voor de aankomende maand.

Ik pin een x bedrag wat ik mag besteden voor iets leuks.. Wat overblijft gaat in m'n spaarpotje.

En wat dan nog op de rekening staat is voor de gewone boodschap, abonnement, auto, etc. Etc..

Zo spaar ik dus sws elke maand x bedrag vast. + wat er over blijft van m'n "leuke-dingen-centje-"

Ik vind deze manier iedeaal.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 14:52

TS,heb je een spaardoel in je leven?
Want als je bv echt concreet voor iets groots spaart en uitrekent wat je allemaal uitgeeft aan onzin en hoe vlugger je doel qua sparen bereikt kan zijn als je die onzinaankopen ook kan sparen,is dat vaak een grote motivatie.

Prairy

Re: (Be)Sparen, wat helpt voor jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:03

Bij Centraal Beheer kun je een spaarrekening openen zonder dat je een betaalpas krijgt. Je kunt ook maar alleen naar je spaarrekening overmaken, en het duurt een dag voor het er op staat.

Daar wordt ook elke maand de rente bijgeschreven en die is iets hoger (maar ja, nog steeds niks haha) als bijvoorbeeld bij de Rabobank of ING.

En inderdaad, omdat je hem niet in je dagelijkse bankieren ziet, schrijf je ook veel minder snel terug naar je betaalrekening!

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:06

Wat voor mij heel goed werkt is elke maand zodra mijn loon gestort is een vast bedrag sparen.
Neem bijvoorbeeld standaard een bepaald procent van jou inkomen wat je iedere maand automatisch laat overboeken naar jou spaarrekening.

Voor jezelf opschrijven wat je vaste kosten per maand zijn.
En beslissen waar je wel veel geld aan over hebt en waar niet, zo kun je voor jezelf een rekensom maken wat je maandelijks kunt missen om te sparen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:20

koenlover schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem, afspraken maken met mijzelf of overzichten maken doet echt niks :+ ik kan het goed missen en met zo’n overzicht schrik ik even en vervolgens in de winkel ben ik dat alweer vergeten.

Wat wel helpt is bedenken hoe lang ik voor iets moet werken. Ik vind mijn werk oke maar als ik in de winkel sta en een shirtje wil kopen (wat ik niet nodig heb) en ik bedenk dat ik daarvoor 3 uur moet werken zit ik toch gauw liever 3 uur bij mn paarden. Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.

Precies dit heb ik dus ook. Ik maak me er niet zo druk om, omdat ik het geld niet mis. Alleen als ik eind van de maand zie hoeveel geld er is uitgegaan aan "nutteloze" dingen, zoals elk weekend uit eten, elke avond boodschappen omdat ik dan pas weet waar ik trek in heb, of een pizza of een patatje of een maccie etc. En een valkuil is mijn boekenkast vullen. Maandelijks bestel ik echt tig boeken ,terwijl ik er ondertussen een stuk of 200 ongelezen in de kast heb staan :=. Net als roken, eigenlijk zou ik daar toch echt eens mee moeten stoppen. Maarja, ik mis dat geld niet, dus het doet me ook niet zoveel. Stom eigenlijk he..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 15:28

Yv_ schreef:
koenlover schreef:

Precies dit heb ik dus ook. Ik maak me er niet zo druk om, omdat ik het geld niet mis. Alleen als ik eind van de maand zie hoeveel geld er is uitgegaan aan "nutteloze" dingen, zoals elk weekend uit eten, elke avond boodschappen omdat ik dan pas weet waar ik trek in heb, of een pizza of een patatje of een maccie etc. En een valkuil is mijn boekenkast vullen. Maandelijks bestel ik echt tig boeken ,terwijl ik er ondertussen een stuk of 200 ongelezen in de kast heb staan :=. Net als roken, eigenlijk zou ik daar toch echt eens mee moeten stoppen. Maarja, ik mis dat geld niet, dus het doet me ook niet zoveel. Stom eigenlijk he..

Nou, de economie draait wél ontzettend goed door mensen zoals jij. Dus als je het echt niet mist, lekker laten rollen _O-

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:01

Wat ik zelf bij kleding goed vind helpen is rekenen in “Keren dragen”.
Iedere keer dragen is 1 euro. Dus een kledingstuk van 90 euro moet je minimaal 90 keer (kunnen) dragen, van 50 euro 50 keer, you get the point :P
Zie ik mezelf dit kledingstuk niet zoveel keer dragen, dan koop ik het niet.

Helpt fantastisch, vooral met het soort kleren dat je heel graag wilt hebben, maar waarvoor de gelegenheid tot dragen zich gewoon NOOIT voordoet.
Gave feestjurken, knetterhoge hakken, een jasje wat voor 99% bestaat uit lovertjes... Hartstikke leuk hoor, maar hoe vaak ga je nou eigenlijk naar een bruiloft / propedeuseuitreiking / kerstgala / 80s party?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:10

KimD schreef:
Ik vraag me af wat je met al die troep moet? Dan moet je huis toch ook een grote bende zijn aan tierelantijntjes? :')

Wij hebben letterlijk niks aan decoratie in huis en ik vind het heerlijk! Opgeruimd en makkelijk schoon te houden, al die troep moet je sowieso ook poetsen.

Die zooi van de Action snap ik sowieso niet, wat moet je met die goedkope troep? Dat wil je toch niet vrijwillig in huis hebben? :')

Echt een toevoeging dit :roll: Wat heb jij een saai leeg kil huis dan, dat zeg ik toch ook niet?
En mijn impulsaankopen zijn net zo vaak onnodige boodschappen (iets lekkers) wat ik eigenlijk helemaal niet wil eten, maar wel heel lekker vind en dus toch koop en eet :+
En bij de AH bijvoorbeeld de bak met de 35% stickers, vind ik ook altijd wel iets.. Om die reden staan er nu 5 flessen toiletreiniger in de kast ofzo :+

@de rest.. Ik heb nog een rekening bij KNAB, ik ga denk ik daar de spaarrekening maar weer eens aanslingeren, goed idee :j

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:12

SETEFURII schreef:
enny schreef:

Ik kon bij mijn bank niet enkel een spaarrekening openen, moest er een gewone bij nemen en kreeg er een kaart bij. Maar dat is ook wel handig als je echt eens een keertje onverwachte financiën hebt. Ik zeg maar wat, je wagen is op onderhoud geweest en nu blijkt de wasmachine het te begeven, daarnaast heb je een factuurtje gekregen voor de verzekering van je auto etc.. Ja dan kan het wel eens handig zijn toch aan dat extratje te kunnen. :j Maar alleen als je jezelf kan beheersen dan :j

Ja maar daar hoeft het geen betaalrekening voor te zijn. Ik heb een spaarrekening bij nationale nederlanden, een andere bank dan mn gewone betaalrekening. Maar als ik bij mn geld moet omdat er een mega jaarrekening binnen is gekomen, dan kan ik met de app van NN binnen een dag het geld overboeken naar mn gewone betaalrekening.
En vaak ook een stuk goedkoper, alleen een spaarrekening dan een extra betaalrekening met pinpas

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:31

Er is zelfs een filmpje over gemaakt :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 16:35

Ik doe hetzelfde als een aantal van mijn voorgangers. Zodra ik mijn loon ontvangen heb, stort ik een deel door naar mijn spaarrekening. Goed, dat voorkomt mij vooral om grote impulsaankopen te doen (bv nieuwe fiets/mountainbike, dure winter/regenjas, wandelschoenen, GSM, tablet, laptop, ... ), want ik hou wel een beginbedrag aan van 500€ per maand. Als je wil, kan je daar dus nog altijd perfect kleine impulsaankopen mee doen.

Wat ik je wel wil meegeven: wees ook niet té streng voor jezelf. Je kan natuurlijk perfect zeggen dat je jezelf zo krap zet dat je énkel nog je voeding kan betalen. Maar leef ook nog een beetje. Gun jezelf een moment dat het wél kan, gelimiteerd welliswaar. Dus bv één keer per twee weken naar de action, met een max. budget van 20€ per keer.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:10

watchthesky schreef:
Wat ik zelf bij kleding goed vind helpen is rekenen in “Keren dragen”.
Iedere keer dragen is 1 euro. Dus een kledingstuk van 90 euro moet je minimaal 90 keer (kunnen) dragen, van 50 euro 50 keer, you get the point :P
Zie ik mezelf dit kledingstuk niet zoveel keer dragen, dan koop ik het niet.

Helpt fantastisch, vooral met het soort kleren dat je heel graag wilt hebben, maar waarvoor de gelegenheid tot dragen zich gewoon NOOIT voordoet.
Gave feestjurken, knetterhoge hakken, een jasje wat voor 99% bestaat uit lovertjes... Hartstikke leuk hoor, maar hoe vaak ga je nou eigenlijk naar een bruiloft / propedeuseuitreiking / kerstgala / 80s party?

Vind ik eigenlijk niet zo'n goeie... Want een shirtje van de Primark of Hennes heb je er dan in ongeveer 10x dragen uit. Voor je financiën dus niet zo erg, voor de natuur des te meer..

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:28

SETEFURII schreef:
enny schreef:

Ik heb de spaarrekening via internet afgesloten en daar hoefde gelukkig geen betaalrekening bij. Die heb ik al en eentje is voldoende. En op zich kan ik heel makkelijk geld heen en weer boeken tussen de rekeningen. Als de opdracht ‘s ochtends gegeven wordt staat het er ‘s middags alweer op en anders de volgende ochtend. Dus ook met onverwachte grote uitgaven geeft dat (voor mij) geen problemen. Alleen impulsuitgaven voorkom ik er zo wel mee :-)

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:38

Ik koop meestal huismerken in de supermarkt.Scheelt veel geld.Zoals bv pindakaas. Calve is heel duur.scheelt bijna 2 euro op die van een huismerk

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:43

zoals iemand al zei,TS zoekt geen tips om te besparen,dus huismerken en goedkope kledij enzo,heeft ze niets aan,ze zoekt tips om minder snel onnodige dingen te kopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 21:16

Ik heb mezelf een maandelijks budget gegeven. Al het salaris dat binnen komt boven dat budget gaat linea recta naar 1 van 2 spaarrekeningen.

De ene spaarrekening is voor grotere uitgaves, wanneer ik iets wil kopen wat duurder is en niet in mijn maandelijkse budget past. De andere rekening mag ik niet aankomen, is bedoeld voor langdurig dingen... groot onderhoud aan het huis, überhaupt sparen voor wat meer buffer, dat soort dingen.

Ik koop best wel eens nutteloze dingen, maar kan me ook redelijk goed aan dat budget houden en zit er meer tussen mijn oren dat “ik er geen geld voor heb”. De discipline zit hem er dan vooral in om niet voor het gemak iets van de spaarrekening over te maken.

In principe spaar ik dus geen vast bedrag per maande maar draai ik het om, ik mag leven van een vast bedrag per maand, en alles erboven spaar ik.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:10

tengeltje11 schreef:
zoals iemand al zei,TS zoekt geen tips om te besparen,dus huismerken en goedkope kledij enzo,heeft ze niets aan,ze zoekt tips om minder snel onnodige dingen te kopen.

Onnodige dingen kopen doe je zelf .En helpt wel degelijk als ze niet perse duren merken gaat kopen qua boodschappen doen.

Onnodige dingen staan meestal in de kast.

Ik ben zelf ook altijd zuinig geweest,
Komt ook dat mijn moeder altijd zuinig is geweest, terwijl mijn zus een gat in haar hand heeft.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 23:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:44

Pompadour, waar staat dat ik dure merken koop :')