Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ik kan het goed missen en met zo’n overzicht schrik ik even en vervolgens in de winkel ben ik dat alweer vergeten.SETEFURII schreef:Ik denk dat dit voor vele mensen een goede tip is.
Open een spaarrekening bij een andere bank, zorg dat je via een app of de pc je financiën kan beheren. De bankkaart/pinpas die je erbij krijgt die leg je thuis, weg in de kast (zonder de code, diefstal..) of geef hem vb aan je partner. Je neem hem alleszins niet mee. Vanaf het moment dat je loon gestort is, schrijf je een bepaald bedrag dat je zeker kan missen over naar je spaarrekening.
Kies wel een goed bedrag, als je €500 kan sparen en je kiest om maar €300 over te schrijven, dan loop je de kans om €200 erdoor te jagen, helemaal voor niks. Maar als je €700 gaat sparen terwijl je daar €200 van nodig hebt, dan kan je niet meer aan die centen, moet je gaan lenen bij vrienden of familie,... niet goed dus. Je moet dus een goede balans vinden over het bedrag dat je wil/kan sparen.
je hebt je gespaard bedrag overgeschreven + je hebt die bankkaart niet bij = minder kans dat je die centen gaat uitgeven.
Let wel dat je die bankkaart kan gebruiken als je hem nodig hebt. Het is wel zo handig om de code te weten en de plaats ervan te weten als je een grote aankoop gaat doen.

koenlover schreef:Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.
Cer schreef:koenlover schreef:Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.
ja maar niet iedereen hoeft díe afweging te maken..
Enne, je kan ook zeggen dat een huis zonder dingetjes een bijzonder saaie omgeving is
enny schreef:SETEFURII schreef:Ik denk dat dit voor vele mensen een goede tip is.
Open een spaarrekening bij een andere bank, zorg dat je via een app of de pc je financiën kan beheren. De bankkaart/pinpas die je erbij krijgt die leg je thuis, weg in de kast (zonder de code, diefstal..) of geef hem vb aan je partner. Je neem hem alleszins niet mee. Vanaf het moment dat je loon gestort is, schrijf je een bepaald bedrag dat je zeker kan missen over naar je spaarrekening.
Kies wel een goed bedrag, als je €500 kan sparen en je kiest om maar €300 over te schrijven, dan loop je de kans om €200 erdoor te jagen, helemaal voor niks. Maar als je €700 gaat sparen terwijl je daar €200 van nodig hebt, dan kan je niet meer aan die centen, moet je gaan lenen bij vrienden of familie,... niet goed dus. Je moet dus een goede balans vinden over het bedrag dat je wil/kan sparen.
je hebt je gespaard bedrag overgeschreven + je hebt die bankkaart niet bij = minder kans dat je die centen gaat uitgeven.
Let wel dat je die bankkaart kan gebruiken als je hem nodig hebt. Het is wel zo handig om de code te weten en de plaats ervan te weten als je een grote aankoop gaat doen.
Dit heb ik ook gedaan, werkt perfect! Alleen heb ik er geen pinpas bij gekregen, maar dat lijkt me eigenlijk wel logisch, want je kan toch alleen geld van een betaalrekening pinnen?
En als m’n loon gestort wordt, pin ik meteen het boodschappengeld voor de hele maand. Juist omdat de ene week duurder is dan de ander vind ik het zo gemakkelijker en vooral in het begin koop ik geen onzindingen, omdat ik bang ben aan het einde van de maand niet goed uit te komen
Maar alleen als je jezelf kan beheersen dan
koenlover schreef:Ik heb precies hetzelfde probleem, afspraken maken met mijzelf of overzichten maken doet echt niksik kan het goed missen en met zo’n overzicht schrik ik even en vervolgens in de winkel ben ik dat alweer vergeten.
Wat wel helpt is bedenken hoe lang ik voor iets moet werken. Ik vind mijn werk oke maar als ik in de winkel sta en een shirtje wil kopen (wat ik niet nodig heb) en ik bedenk dat ik daarvoor 3 uur moet werken zit ik toch gauw liever 3 uur bij mn paarden. Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.
. Net als roken, eigenlijk zou ik daar toch echt eens mee moeten stoppen. Maarja, ik mis dat geld niet, dus het doet me ook niet zoveel. Stom eigenlijk he.. Yv_ schreef:koenlover schreef:Ik heb precies hetzelfde probleem, afspraken maken met mijzelf of overzichten maken doet echt niksik kan het goed missen en met zo’n overzicht schrik ik even en vervolgens in de winkel ben ik dat alweer vergeten.
Wat wel helpt is bedenken hoe lang ik voor iets moet werken. Ik vind mijn werk oke maar als ik in de winkel sta en een shirtje wil kopen (wat ik niet nodig heb) en ik bedenk dat ik daarvoor 3 uur moet werken zit ik toch gauw liever 3 uur bij mn paarden. Pizza bestellen terwijl ik iets in huis heb om te koken net zo. Je bent al gauw €30 verder met pizza bestellen dan sta ik liever 30 minuten in de keuken dan dat ik 3 uur moet werken voor de pizza bijvoorbeeld.
Precies dit heb ik dus ook. Ik maak me er niet zo druk om, omdat ik het geld niet mis. Alleen als ik eind van de maand zie hoeveel geld er is uitgegaan aan "nutteloze" dingen, zoals elk weekend uit eten, elke avond boodschappen omdat ik dan pas weet waar ik trek in heb, of een pizza of een patatje of een maccie etc. En een valkuil is mijn boekenkast vullen. Maandelijks bestel ik echt tig boeken ,terwijl ik er ondertussen een stuk of 200 ongelezen in de kast heb staan. Net als roken, eigenlijk zou ik daar toch echt eens mee moeten stoppen. Maarja, ik mis dat geld niet, dus het doet me ook niet zoveel. Stom eigenlijk he..

KimD schreef:Ik vraag me af wat je met al die troep moet? Dan moet je huis toch ook een grote bende zijn aan tierelantijntjes?![]()
Wij hebben letterlijk niks aan decoratie in huis en ik vind het heerlijk! Opgeruimd en makkelijk schoon te houden, al die troep moet je sowieso ook poetsen.
Die zooi van de Action snap ik sowieso niet, wat moet je met die goedkope troep? Dat wil je toch niet vrijwillig in huis hebben?
Wat heb jij een saai leeg kil huis dan, dat zeg ik toch ook niet?

SETEFURII schreef:enny schreef:
Dit heb ik ook gedaan, werkt perfect! Alleen heb ik er geen pinpas bij gekregen, maar dat lijkt me eigenlijk wel logisch, want je kan toch alleen geld van een betaalrekening pinnen?
En als m’n loon gestort wordt, pin ik meteen het boodschappengeld voor de hele maand. Juist omdat de ene week duurder is dan de ander vind ik het zo gemakkelijker en vooral in het begin koop ik geen onzindingen, omdat ik bang ben aan het einde van de maand niet goed uit te komen
Ik kon bij mijn bank niet enkel een spaarrekening openen, moest er een gewone bij nemen en kreeg er een kaart bij. Maar dat is ook wel handig als je echt eens een keertje onverwachte financiën hebt. Ik zeg maar wat, je wagen is op onderhoud geweest en nu blijkt de wasmachine het te begeven, daarnaast heb je een factuurtje gekregen voor de verzekering van je auto etc.. Ja dan kan het wel eens handig zijn toch aan dat extratje te kunnen.Maar alleen als je jezelf kan beheersen dan
watchthesky schreef:Wat ik zelf bij kleding goed vind helpen is rekenen in “Keren dragen”.
Iedere keer dragen is 1 euro. Dus een kledingstuk van 90 euro moet je minimaal 90 keer (kunnen) dragen, van 50 euro 50 keer, you get the point
Zie ik mezelf dit kledingstuk niet zoveel keer dragen, dan koop ik het niet.
Helpt fantastisch, vooral met het soort kleren dat je heel graag wilt hebben, maar waarvoor de gelegenheid tot dragen zich gewoon NOOIT voordoet.
Gave feestjurken, knetterhoge hakken, een jasje wat voor 99% bestaat uit lovertjes... Hartstikke leuk hoor, maar hoe vaak ga je nou eigenlijk naar een bruiloft / propedeuseuitreiking / kerstgala / 80s party?
SETEFURII schreef:enny schreef:
Ik kon bij mijn bank niet enkel een spaarrekening openen, moest er een gewone bij nemen en kreeg er een kaart bij. Maar dat is ook wel handig als je echt eens een keertje onverwachte financiën hebt. Ik zeg maar wat, je wagen is op onderhoud geweest en nu blijkt de wasmachine het te begeven, daarnaast heb je een factuurtje gekregen voor de verzekering van je auto etc.. Ja dan kan het wel eens handig zijn toch aan dat extratje te kunnen.Maar alleen als je jezelf kan beheersen dan
tengeltje11 schreef:zoals iemand al zei,TS zoekt geen tips om te besparen,dus huismerken en goedkope kledij enzo,heeft ze niets aan,ze zoekt tips om minder snel onnodige dingen te kopen.