Nog mensen bewust geen smartphone?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Re: Nog mensen bewust geen smartphone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 23:43

Ik denk niet dat de pin automaat zomaar weggaat komende jaren. Alleen de optie om met je smartphone te betalen (en cash dan) is eigenlijk alles behalve handig...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:50

Ik vind het niet erg wat mensen thuis doen, maar als ze op straat lopen en geen oog hebben voor anderen of het verkeer, vind ik het een behoorlijk probleem.

Ook veel jongeren op de fiets die echt niet kijken, waardeloos.

En hier ook een aantal mensen die altijd op hun schermpje kijken als ze hun hond uitlaten. Vaak ook gedoe met andere honden en dan nog chagerijnig kijken, omdat ze hun phone weg moeten doen. Ook respectloos en sneu voor je hond.
Vorige week vloog er in een aanlijn gebied nog een loslopende hond op ons af. Mens keek al tijdje naar dr telefoon, dus ik wacht en wacht en wacht en toen wat gezegd.

Met mn zoon ging ik uit eten en zat er naast ons een stel van ong 50 en die zaten continu op de telefoon, vreselijk.

Toen de smartphones pas kwamen zaten er wat familieleden steeds op de telefoon, ook aan tafel en op de bank etc. Heb het een paar keer aangegeven en inmiddels gaan we al even niet meer. Ook als we uit eten waren, bleven ze het doen, dus mij echt te onbeschoft.
Dan wordt er tegen mij gezegd dat ik met mijn tijd mee moet gaan en dit moet accepteren, want dit hoort bij nu en in mijn jeugd deden wij ook dingen..........Tja.

Da zal dan allemaal wel, maar ik doe er niet aan mee. Mijn zoon zijn ex kwam hier binnen en legde de telefoon op de tafel toen we gingen eten. Heb toen wel gezegd dat de telefoon van tafel moet. Is ook een vies ding en ons huis, dus hier niet gewoon. ( heeeeeeel aardig gebracht natuurlijk en uiterst subtiel )

Ik kan er wel van alles mee en gebruik het ook zeker wanneer nodig. Maar ik ga geen hele gesprekken aan op de whatsapp. Net belt mijn zoon, want ik heb gezegd dat ik nog van hem wilde horen over een gesprek dat hij had, dus hij belt. Voor kleine dingen of tussendoor en kleine melding, appt hij en ik dan ook. Maar pas wanneer we kunnen.

Mijn man en ik appen minimaal naar elkaar, maar als ik app en zie dat hij het gelezen heeft, hoeft hij echt niet altijd te antwoorden, doe ik ook niet.

Zie trouwens als ik rond rij ook wel erg veel mensen tijdens hun werk op de telefoon bezig. Zal wel allemaal in de pauze zijn hoor, maar heb er wel grote vraagtekens bij. Het is leuk, ja het is handig en kan echt veel betekenen in nood, maar hij moet ook echt opzij kunnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:01

Nog iets wat mij opvalt met die smartphones: er lopen mensen mee in hun hand op luidspreker te bellen. Heel de omgeving is verplicht om met dit gesprek mee te luisteren. En niet zachtjes, gewoon hardop alsof diegene met iemand praat die naast hem/haar loopt. Hou dat ding tegen je oor en ga even opzij staan tot het gesprek is afgelopen. Hou het kort en zeg dat je elkaar later nog wel even spreekt. Ik stoor mij ook aan die gesprekken bij de kassa en loop dat soort mensen dan ook voorbij om zelf te kunnen afrekenen. Schijnbaar is het gesprek belangrijker dan het afrekenen. Bij mijn vorige werk hielp ik andere mensen als iemand bleef bellen, terwijl diegene aan de beurt was. Ik vind dat de top 3 van respectloos gedrag.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:03

Shaggy09 schreef:
Ik denk niet dat de pin automaat zomaar weggaat komende jaren. Alleen de optie om met je smartphone te betalen (en cash dan) is eigenlijk alles behalve handig...

Hier in het dorp zitten (gelukkig) verdeeld over hooguit 500 meter nog 4 pinautomaten. :D Er wordt aan deze kant van het land juist nog heel veel met contant geld betaald. Pin komt wel voor, maar nog niet zo veel. Jongelui betalen ook contant en bij navraag werd gezegd dat ze op die manier beter in de gaten kunnen houden hoeveel ze per week uitgeven. Nog zelf nadenken dus, top!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:16

alleen hier in het dorp al zitten zo'n 7 pinautomaten,ook in de winkels zelf... :) , net als bij de appie,staat ook gewoon een pinautomaat ,en daarbij kan je gewoon met je pasje toch pinnen bij de kassa..zie niet in waarom dan zo'n telefoon zo onmisbaar zou moeten zijn...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:21

Wat een luxe. Hier twee waarvan en een meestal stuk is. -O-

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:26

LENTI schreef:
Maar ik denk dat je op latere leeftijd gewoon echt onwijs gaat achterlopen en het heel erg lastig krijgt als non-smartphone gebruiker.
Alles gaat straks via smartphone of tablets etc.
Heel eerlijk gezegd zou ik een persoon die geen smartphone wil/kan gebruiken niet willen aannemen.

Ik haal deze er even uit :-)

Een smartphone niet willen/kunnen gebruiken in combinatie met werk is iets heel anders als bewust geen smartphone gebruiken voor je privé leven. Volgens mij gaat het in dit topic vooral over het bewust geen smartphone gebruiken in het privé leven.

Privé heb ik geen smartphone. Voor het werk wel. Keurig netjes door mijn werk aangeschaft en betaalt: voor mijn werk ik het nodig dat ik een smartphone heb, dus mijn werkgever heeft er ook voor gezorgd dat alle werknemers een smartphone van de zaak hebben.

Dat staat verdere carrièrekansen niet in de weg :-)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:35

Precies, Apple! :j
Als ik voor mijn nieuwe werkgever persé een smartphone zou moeten hebben, dan mag diezelfde werkgever die inderdaad ook zelf bekostigen. En dan gebruik ik dat ding ook alleen tijdens werktijd en laat ik het op het werk liggen als ik weer naar huis ga (vroeger nam je tenslotte ook niet je hele computer mee naar huis aan het eind van de werkdag). Ben trouwens blij dat er wel in de kamer over gesproken wordt dat je niet meer te allen tijde voor je werkgever bereikbaar hoeft te zijn. Ik ben erg voor het recht op privé-tijd, wat mijn man bij zijn vorige werkgever helemaal niet had. Die werd 24/7 gebeld of kreeg een berichtje. Mijn man draaide daar op een gegeven moment helemaal van door en is blij dat hij dat bij zijn huidige werkgever totaal niet meer heeft.

Hoezo trouwens 'achter lopen', LENTI? Als er één mafkees is die de stekker er zogezegd uithaalt en niemand meer een smartphone of Internet kan gebruiken, dan weet ik nu al dat de pleuris uitbreekt. Bijna niemand weet meer zelf na te denken, laat staan te overleven zonder zo'n ding. Gaat nog een flinke bende worden dan! Paniek!!!! :') Ik denk dat het commentaar wat niet-smartphonegebruikers aanhalen bedoeld is om de wel-smartphonegebruikers te laten inzien dat er meer sprake moet zijn van balans in het gebruik. Niet te pas en te onpas, maar ook deelnemen aan de werkelijke maatschappij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:42

Gister whats app storing. Berichten als aah mijn sociale leven is dood paniek :oo dat is echt een heel zieke reactie. Zo ver zijn we al gezakt.

Ik ben niet blij met de digitalisering. Ik wil goed leesbaar papier, dat ik in een map kan opslaan en terugkijken. Van gemeente, uwv, belastingdienst enz. Voor slechter zienden is die digitale meuk een ramp -O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:47

Hierbij krijg je van mij een hele stevige handdruk, karuna! :D Ik denk er precies hetzelfde over. :j Niet alleen voor slechter zienden (voor mijn moeder is het inderdaad een drama), ook voor mensen die bijvoorbeeld al snel overprikkeld raken op welke manier dan ook. :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:47

karuna schreef:
Voor slechter zienden is die digitale meuk een ramp -O-

Vind ik juist niet.
Je kan prima inzoomen om alles leesbaarder te maken.
Ook kun je laten voorlezen als je (bijna) helemaal blind bent.
Daarnaast kun je makkelijk een spraakgestuurde opdracht geven aan je mobiel, van het bellen, mail lezen tot een berichtje sturen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 10:48

Idd!ik heb geen smartphone,maar wel een tablet en als mijn man iets niet vindt op zijn smartphone,mag ik het gaan oplossen.

Dat heeft echt niets te maken met achterlopen.

Ik denk dat smartphoneverslaafde mensen makkelijk zo'n uivluchten zoeken om hun eigen gedrag te verantwoorden.

En laat idd het internet een 48u uitvallen,veel mensen hebben geen leven meer zonder.

Ik kijk meermaals per dag op bokt,en 's avonds bekijk ikmijn mail en wat ander internetspul op de vaste pc en dat is het.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 10:56

Brainless spraaksoftware werkt niet bepaald joepie bij formulieren. Die kauwen alles voor terwijl je misschien alleen geinteresseerd bent in een klein deel. En slechtziend is meer dan blind :+ voor mij is teveel info te drukke site slecht leesbaar. Ik heballes al op groot letter staan maar zeker overheden en overzichten digitaal zowat niet te doen. Teveel info te veel kleuren te weinig contrast en ik ga de mist in. -O-

Ik moet nu dus soms printen invullen met ben en weer fotograferen en mailen. Jongens stuur gewoon papier. De mijn overheid site met alle info onwerkbaar. Ik raak overzicht kwijt en mis dingen. Idem fcturen per mail, onhandig en onleesbaar vaak. En hoe geef je dan voor je administratie aan dat hij betaald is? Nog meer mail. Een hardware fout en weg is je administratie.
Nu simpel papieren factuur ik zet er op met pen betaald dan van die rekening en hup in een bakje. Iets terugvinden simpel. Heeft me bij zooplus flinke kosten voorkomen ook bij ern betaalgeschil. :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:02

nou ik zou zonder internet leven ook niet leuk vinden, maar vorig jaar viel na een grote aanval op de telekom hier een week het internet weg... zo was dat ff wennen,hahaha :+

ik kijk best veel op internet, een jaar of 2 geleden ben ik overstag gegaan voor en laptop en dat is echt wel een fijn iets , op het werk van mijn vriend willen ze ook dat hij zo'n smartfone neemt,maar mijn vriend wil het echt niet... dus werd het een nokia 105 :D

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:16

Logisch dat mensen even de weg kwijt raken als ze geen internet meer hebben voor een aantal dagen, zoiets sluipt erin hé. Social Media is een van de meest voorkomende verslavingen en je kan er lacherig over doen maar ook dit is een serieuze vorm van verslaving.

Maar ja wat moet je dan hé? Vooral als je nog op een kwetsbare leeftijd bent (tieners/pubers) Dan wil je niet achterlopen, dan wil je ook in de klassen groepsapp en snapchats kunnen sturen naar je vrienden. Ik snap dat wel hoor. Je kiest er zelf voor maar je omgeving en de huidige maatschappij maken ook zeer groot deel uit.

Ik vond het ook best schrikbarend toen ik zag dat bijvoorbeeld modellenbureaus alles laten afhangen van je Instagram pagina. Als je foto´s niet mooi en professioneel genoeg zijn dan kom je er niet in.
Als je dan bewust smartphone loos bent kun je zo´n baan dus op je buik schrijven en dat vind ik jammer.
Ik zou het leuk vinden om terug te gaan naar simpelere tijden.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:20

Ik heb wel een smartphone, maar ga er bewust mee om. Whatsapp is toch wel erg handig, zeker als je kinderen hebt. School en KDV werken ook met Whatsapp en het is laagdrempelig om contact te onderhouden met kennissen die je anders nooit meer spreekt.

Behalve de Whatsapp gebruik ik verder geen apps. Heb ook geen apps van Facebook, LinkedIn etc. In de avond zet ik de telefoon uit. Wel heb ik nog een vaste lijn. Heb een paar familieleden met een zwakke gezondheid. Als er iets kunnen zij mij op de ouderwetse vaste lijn bellen :') . En gebruik bevalt me prima zo, want wordt niet door mijn telefoon geleefd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 11:40

Ik heb zelfs een telefoon aan een touwtje nog, doet het zonder stroom :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 11:47

@Shaggy,daar heb ik moeite mee om te geloven.
Er zijn zoveel tieners die dromen van bv model worden,maar als dat ene,magische meisje voorbij komt en die heeft geen smartphone,dan geloof ik echt niet dat ze gaan zeggen van 'geen smartphone,jammer,maar helaas'

Laatst ook op prof vlak in een nieuwe groep mensen terecht komen.
Iedereen communiceert via whatsapp.
Prima,alleen heb ik dat niet.
Dan stuurde men mij sms met de meest nodige info,maar al de smalltalk errond kreeg ik dus niet mee,en ben ik ook blij om,hoef ik niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:36

karuna schreef:
Brainless spraaksoftware werkt niet bepaald joepie bij formulieren. Die kauwen alles voor terwijl je misschien alleen geinteresseerd bent in een klein deel. En slechtziend is meer dan blind :+ voor mij is teveel info te drukke site slecht leesbaar. Ik heballes al op groot letter staan maar zeker overheden en overzichten digitaal zowat niet te doen. Teveel info te veel kleuren te weinig contrast en ik ga de mist in. -O-

Ik moet nu dus soms printen invullen met ben en weer fotograferen en mailen. Jongens stuur gewoon papier. De mijn overheid site met alle info onwerkbaar. Ik raak overzicht kwijt en mis dingen. Idem fcturen per mail, onhandig en onleesbaar vaak. En hoe geef je dan voor je administratie aan dat hij betaald is? Nog meer mail. Een hardware fout en weg is je administratie.
Nu simpel papieren factuur ik zet er op met pen betaald dan van die rekening en hup in een bakje. Iets terugvinden simpel. Heeft me bij zooplus flinke kosten voorkomen ook bij ern betaalgeschil. :j

Op die wijze doe ik het ook: datum en paraaf op de factuur en dan in de map. Als ik iets moet opzoeken, hoef ik alleen de map te pakken en het tabblad met de corresponderende letter om te slaan. Niks gescroll en zoeken. Ik kreeg onlangs een aanmaning per post (dus ze kunnen het wel) van DUO, omdat ik een factuur niet betaald had. Tja, ik log niet in op die site om te kijken of er een factuur is. Ga er nog steeds van uit dat die opgestuurd wordt. Ik overzie het ook niet via een site... En laat staan op zo'n klein schermpje.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 13:48

"Ik heb er wel een en word gek van dat denigrerende gemoraalridder van de trotste smartphoneloze club."

Dit vind ik altijd zulke grappige opmerkingen.

Degene die bewust geen smartphone hebben of m gewoon alleen in geval van 'nood' gebruiken worden weggezet als moraalridders!?

Ahoewel ik denk dat iedereen die geen smartphone heeft wel ongeveer dezelfde ideeen daarover heeft spreek ik maar even voor mezelf;

ik hoef er persoonlijk dus geen een. Ik wil een telefoon om mee te kunnen bellen en om gebeld kunnen worden; in geval van nood en dan bedoel ik met nood niet alleen 112 maar gewoon om even te kunnen doorgeven als ik later ben of iets moet afzeggen en om bereikbaar te zijn.
Ik moet toegeven dat internet handig is als je onderweg wat op wilt/moet zoeken dus dat zou voor mij de enige overweging zijn om er uiteindelijk een te nemen maar voor de rest sta ik er precies hetzelfde in;
ik wil geen lange gesprekken voeren op dat ding, ik hoef niet de hele dag gebeld te worden of heen en weer te whats appen, ik hoef niet in/op groepjes om over alles geinformeerd te worden.
Daarbij komt dat ik het een groot en onhandig ding vind.

Maar.... dat wil niet zeggen dat ik anti smartphone ben of nooit op internet zit. Integendeel, ben dol op internet maar dat doe ik gewoon thuis op mijn labtop en persoonlijk vind ik het juist belachelijk dat veel mensen continue met dat ding in de weer zijn. Maar ieder zijn ding.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:04

Dit is echt weer een typisch leven en laten leven dingetje. Heb jij een smartphone en ben je er gelukkig mee? Hartstikke fijn. Heb je geen smartphone en ben je daar gelukkig mee? Ook hartstikke fijn. Hoe verslaafd je bent dat heb je zelf ook in de hand. Ik zou niet meer zonder het ding kunnen. Ik vind het namelijk heel makkelijk met alle whatsapp groepen etc.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 14:26

ik heb dan wel een smartphone, maar gebruik bepaalde functies niet. Heb er geen internetabo op zitten, geen wa,fb of andere social media.
Mijn smartphone is naast bellen en smsen voornamelijk mp3 speler, zaklantaarn, fotocamera en rekenmachine. Daarnaast heb ik er nog patience op zitten voor verdwaalde momenten als je ergens staat te wachten.

zonder internet zou wel horror zijn ja. Rekeningen betalen etc gaat hier toch via de pc, bingewatchen op netflix zit er dan ook niet meer in of online gamen of snel online wat opzoeken. Ik mis het niet op mn telefoon, maar thuis geen internet zou echt zwaar -O- zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 15:03

Amandavd schreef:
Dit is echt weer een typisch leven en laten leven dingetje. Heb jij een smartphone en ben je er gelukkig mee? Hartstikke fijn. Heb je geen smartphone en ben je daar gelukkig mee? Ook hartstikke fijn. Hoe verslaafd je bent dat heb je zelf ook in de hand. Ik zou niet meer zonder het ding kunnen. Ik vind het namelijk heel makkelijk met alle whatsapp groepen etc.

Dat is alleen als je daarmee dus wel beschaafd blijft tegen andere mensen. Op straat niet opletten waar je loopt of fietst door dat ding, in een restaurant of in gezelschap erop zitten etc etc, is niet normaal en echt vervelend voor andere mensen om je heen.

Het is een beetje dubbel met achter gaan lopen. Ik weet sowieso niet alles van computers en zal in de toekomst nog wel tegen dingen aan gaan lopen, omdat het me niet genoeg interesseert, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer mee kan draaien in de maatschappij. De nodige dingen kun je je laten uitleggen of leren. Als het echt voor je werk is, moet je bijblijven. Maar dan leer je het een en kan je vaak ook niet 100% het ander.

Ik heb wel moeite met alle technische woorden en de straattaal op gebied van computers en telefoons. Geen idee wat alles betekent. Moest naar een nieuwe laptop kijken en weet helemaal niet waar alles voor staat en wat het ding dan kan.

Er is echt wel enig gevaar. Vroeger moest je met een briefje aan de balie geld opnemen. Toen dat verdween en je alleen geldautomaten kreeg, hadden wij oudere klanten die dat echt niet konden of durfden. Ze lieten zich soms door iedereen helpen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:01

Afbeelding

:D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 18:14

Punten! :D