Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
miss_lizje schreef:Als het "gewoon school" zou zijn, zouden ze ook de schooltijden moeten hanteren. Gelukkig was onze opleiding heel stellig in de stages en werd er contractueel vastgelegd dat de stage alleen onder schooltijden plaatsvond. Wij werkte geen weekenden, hadden zelfs onze reguliere schoolvakanties en kregen dan ook nog 2 a 3 euro p/u aan stage vergoeding. Nou werk ik in een iets andere zorg branche, maar nu ik regulierwerk bij voormalig stage bedrijf werk ik wel weekenden natuurlijk. Maar die uren worden wel gewoon betaald.
De studenten van nu moeten alle zeilen bijzetten om überhaupt hun studie te betalen en vaste lasten als je geen vermogende ouders heb die dat voor je willen betalen. Onbetaald stage lopen vind ik dan ook armoe op den top in deze huidige samenleving.
Ceffyl schreef:Ik vind het te gek voor woorden dat een stagiair gratis en voor niets in het weekend moet komen. Nu vind ik onbetaalde stages sowieso aso. Werken voor niets kan toch niet. Ik snap dat het een leertraject is, maar geloof mij dat die werkgever er heus wel wat aan heeft hoor aan die extra handjes. Bij ons op kantoor draaiden we soms op stagiaires, echt te gek voor woorden. Studeren is duur, veel studenten werken naast school om alles te kunnen betalen. Niet iedereen zijn ouders hoesten alles op. En dan moet je in het weekend voor niks komen meedraaien, terwijl je gewoon ook geld moet verdienen. Uiteraard hoort het bij je werk na studie er gewoon bij, maar dan krijg je er geld voor.
Denk dat deze studie dan alleen is voor mensen met rijke ouders of mensen die thuis wonen en niets hoeven mee te betalen. Een beetje gemiddelde student die zijn zaterdag baantje nodig heeft om rond te komen kan niet twee weekenden inleveren om stage te komen draaien. Wil je dat als werkgever wel per sé, geef dan een stagevergoeding. Vinden we het gek dat mensen met zulke balachelijke studieschulden van school af komen.
belle_boef schreef:Je kan een situatie van een student die moet werken naast zijn studie om rond te komen niet vergelijken met een later als je in de zorg werkt. Dan haal je je volledige inkomen uit je zorgwet en heb je geen bijbaan meer.
Er zijn best argumenten die er voor pleiten om het niet te doen evenals om het wel te doen. Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen je moet.
belle_boef schreef:Je kan een situatie van een student die moet werken naast zijn studie om rond te komen niet vergelijken met een later als je in de zorg werkt. Dan haal je je volledige inkomen uit je zorgwet en heb je geen bijbaan meer.
Er zijn best argumenten die er voor pleiten om het niet te doen evenals om het wel te doen. Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen je moet.
) Daarom ben ik een BBL opleiding gaan doen, zodat ik een opleiding kon volgen waarmee ik wél geld verdien met mijn stage.
Blacky94 schreef:Het hoort erbij, dat weet je als je van tevoren in deze sector begint met studeren. Ben je echt afhankelijk van je weekendbaantje dan zoek je samen/met zn 3en naar een oplossing.
Mijn eerste stage in de PG was wel makkelijk, maar een enkele keer weekenden en vrij met de feestdagen. Mijn stage daarna, in het ziekenhuis, was toch echt gemiddeld om het weekend werken en kiezen tussen kerst of oud & nieuw werken. In het echte leven is dat straks ook niet anders.
Inmiddels studeer ik duaal verder en ben ik leerling, weer in het ziekenhuis maar deze keer 1 dichterbij huis. Hier werk ik wederom gemiddeld om het weekend, net als de stagiaires, maar waar ik moest kiezen tussen kerst of oud & nieuw waren een aantal stagiaires wel met beide dagen vrij. Dit wisselt heel erg per instelling en zelfs soms per afdeling.
Maar waar stagiaires boventallig zijn ben ik dat niet, ondanks dat ik ook "pas" 3e jaars HBO-V ben. Ik word nu ingepland als verzorgende, met bijbehorend loon, maar voorheen moest ik het ook gewoon hebben van mijn stagevergoeding. Die bij de laatste stage overigens vrijwel helemaal op ging aan benzine, maar ik kreeg er wel een hoop ervaring voor terug. Ik heb juist mazzel nog geen nachten te hoeven draaien.
Overigens hoeven stagiaires lang niet altijd alleen maar de poedersuiker te doen. Als hier iets leuks moet gebeuren dan wordt er regelmatig in de teampost aan stagiaires en leerlingen gevraagd of zij nog iets moeten aftekenen/iets willen oefenen. Maar ook dan horen de poedersuiker er ook gewoon bij.
En daarnaast kan je in het weekend zeker wel een hoop leren. De zorg is dan juist heel anders dan door de weeks en soms zorgt dat er juist voor dat je zelf innovatiever moet zijn.
Shaggy09 schreef:Ceffyl schreef:Ik vind het te gek voor woorden dat een stagiair gratis en voor niets in het weekend moet komen. Nu vind ik onbetaalde stages sowieso aso. Werken voor niets kan toch niet. Ik snap dat het een leertraject is, maar geloof mij dat die werkgever er heus wel wat aan heeft hoor aan die extra handjes. Bij ons op kantoor draaiden we soms op stagiaires, echt te gek voor woorden. Studeren is duur, veel studenten werken naast school om alles te kunnen betalen. Niet iedereen zijn ouders hoesten alles op. En dan moet je in het weekend voor niks komen meedraaien, terwijl je gewoon ook geld moet verdienen. Uiteraard hoort het bij je werk na studie er gewoon bij, maar dan krijg je er geld voor.
Denk dat deze studie dan alleen is voor mensen met rijke ouders of mensen die thuis wonen en niets hoeven mee te betalen. Een beetje gemiddelde student die zijn zaterdag baantje nodig heeft om rond te komen kan niet twee weekenden inleveren om stage te komen draaien. Wil je dat als werkgever wel per sé, geef dan een stagevergoeding. Vinden we het gek dat mensen met zulke balachelijke studieschulden van school af komen.
Nou wees maar blij dat je dan geen student meer bent want 8 van de 10 stages zijn zonder stage vergoeding. Dat is echt heel normaal tegenwoordig.
Edit: Gelukkig bestaat er zoiets als studiefinanciering, en zijn de mbo opleidingen relatief goedkoop in vergelijking met de hbo of universiteit studies. Wanneer je ouders een laag inkomen hebben is stufi best hoog. Een vriendin van mij krijgt momenteel dik 400 euro in de maand, wanneer zij uit huis gaat word ze als uitwonende beschouwd en word dit bijna 600 euro in de maand. An sich geen verkeerde bedragen dus.

fjordnina schreef:Persoonlijk heb ik het altijd bijzonder gevonden dat er van stagiaires wordt verwacht dat ze altijd maar klaar staan. Hun leven is ingericht op doordeweeks schoolgerelateerde zaken en in het weekend op geld verdienen. Dat ze dan in die uren paraat moeten staan zonder er een cent voor te krijgen is gewoon raar, in welke branche dan ook.
In mijn ogen zegt het ook niets over toekomstig functioneren. Als je betaald wordt zal je instelling anders zijn dan als je niet betaald wordt en in die uren wel betaald had kunnen worden (met bijv. een bijbaan).
fjordnina schreef:Persoonlijk heb ik het altijd bijzonder gevonden dat er van stagiaires wordt verwacht dat ze altijd maar klaar staan. Hun leven is ingericht op doordeweeks schoolgerelateerde zaken en in het weekend op geld verdienen. Dat ze dan in die uren paraat moeten staan zonder er een cent voor te krijgen is gewoon raar, in welke branche dan ook.
In mijn ogen zegt het ook niets over toekomstig functioneren. Als je betaald wordt zal je instelling anders zijn dan als je niet betaald wordt en in die uren wel betaald had kunnen worden (met bijv. een bijbaan).
ze krijgen bij ons wel stagevergoeding, maar de begeleiding kost ook veel tijd en dus veel geld.