Stage verplicht weekenden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:50

Als het "gewoon school" zou zijn, zouden ze ook de schooltijden moeten hanteren. Gelukkig was onze opleiding heel stellig in de stages en werd er contractueel vastgelegd dat de stage alleen onder schooltijden plaatsvond. Wij werkte geen weekenden, hadden zelfs onze reguliere schoolvakanties en kregen dan ook nog 2 a 3 euro p/u aan stage vergoeding. Nou werk ik in een iets andere zorg branche, maar nu ik regulierwerk bij voormalig stage bedrijf werk ik wel weekenden natuurlijk. Maar die uren worden wel gewoon betaald.

De studenten van nu moeten alle zeilen bijzetten om überhaupt hun studie te betalen en vaste lasten als je geen vermogende ouders heb die dat voor je willen betalen. Onbetaald stage lopen vind ik dan ook armoe op den top in deze huidige samenleving.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 22:56

miss_lizje schreef:
Als het "gewoon school" zou zijn, zouden ze ook de schooltijden moeten hanteren. Gelukkig was onze opleiding heel stellig in de stages en werd er contractueel vastgelegd dat de stage alleen onder schooltijden plaatsvond. Wij werkte geen weekenden, hadden zelfs onze reguliere schoolvakanties en kregen dan ook nog 2 a 3 euro p/u aan stage vergoeding. Nou werk ik in een iets andere zorg branche, maar nu ik regulierwerk bij voormalig stage bedrijf werk ik wel weekenden natuurlijk. Maar die uren worden wel gewoon betaald.

De studenten van nu moeten alle zeilen bijzetten om überhaupt hun studie te betalen en vaste lasten als je geen vermogende ouders heb die dat voor je willen betalen. Onbetaald stage lopen vind ik dan ook armoe op den top in deze huidige samenleving.

Een ochtend dienst in de zorg begint om 07:00 uur in de ochtend en een avonddienst eindigt om 23:00 uur. Als je alleen maar op schooltijden meedraait op je stage, dan leer je niet echt zo heel veel..

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:03

Je wil dmv je stage je toekomstige beroep leren kennen.
Dan moet je ook alle diensten werken.Als je dat nu al niet ziet zitten hoe ga je dat doen als je gediplomeerd bent.
V-ig is nu een maal geen 09.00 tot 17.00 baan

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:18

Ceffyl schreef:
Ik vind het te gek voor woorden dat een stagiair gratis en voor niets in het weekend moet komen. Nu vind ik onbetaalde stages sowieso aso. Werken voor niets kan toch niet. Ik snap dat het een leertraject is, maar geloof mij dat die werkgever er heus wel wat aan heeft hoor aan die extra handjes. Bij ons op kantoor draaiden we soms op stagiaires, echt te gek voor woorden. Studeren is duur, veel studenten werken naast school om alles te kunnen betalen. Niet iedereen zijn ouders hoesten alles op. En dan moet je in het weekend voor niks komen meedraaien, terwijl je gewoon ook geld moet verdienen. Uiteraard hoort het bij je werk na studie er gewoon bij, maar dan krijg je er geld voor.

Denk dat deze studie dan alleen is voor mensen met rijke ouders of mensen die thuis wonen en niets hoeven mee te betalen. Een beetje gemiddelde student die zijn zaterdag baantje nodig heeft om rond te komen kan niet twee weekenden inleveren om stage te komen draaien. Wil je dat als werkgever wel per sé, geef dan een stagevergoeding. Vinden we het gek dat mensen met zulke balachelijke studieschulden van school af komen.

Nou wees maar blij dat je dan geen student meer bent want 8 van de 10 stages zijn zonder stage vergoeding. Dat is echt heel normaal tegenwoordig.

Edit: Gelukkig bestaat er zoiets als studiefinanciering, en zijn de mbo opleidingen relatief goedkoop in vergelijking met de hbo of universiteit studies. Wanneer je ouders een laag inkomen hebben is stufi best hoog. Een vriendin van mij krijgt momenteel dik 400 euro in de maand, wanneer zij uit huis gaat word ze als uitwonende beschouwd en word dit bijna 600 euro in de maand. An sich geen verkeerde bedragen dus.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:22

Volkomen terecht.

Cheytjuh

Re: Stage verplicht weekenden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:25

Hier net klaar met Verzorgende IG en ik vind dat je gewoon weekenden moet werken. Bij ons is het altijd gezegd : stage gaat voor parttime baan naast studie en je kunt in de weekenden ingepland worden.

Daarbij vind ik het raar dat je niet , met dit werk in het vooruitzicht, in het weekend wilt werken ? Werken in de zorg is 7 dagen in de week, 24 uur per dag, ook op feestdagen enzovoorts. Dat hoort er gewoon bij.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:29

Je kan een situatie van een student die moet werken naast zijn studie om rond te komen niet vergelijken met een later als je in de zorg werkt. Dan haal je je volledige inkomen uit je zorgwet en heb je geen bijbaan meer.

Er zijn best argumenten die er voor pleiten om het niet te doen evenals om het wel te doen. Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen je moet.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:33

Wat ik wel oneerlijk kan vinden is dat een Nederlandse student in een Belgisch ziekenhuis vergoeding krijgt en een Belg niet.
Maar net zoals hierboven werd gezegd de hoogste vpk studie is naar 4 jaar gezegd met de belofte op vergoeding, net voor de start sorry not sorry.
Voor mij als Belg blijft het raar om een vergoeding te krijgen omdat we het niet gewend zijn.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:34

belle_boef schreef:
Je kan een situatie van een student die moet werken naast zijn studie om rond te komen niet vergelijken met een later als je in de zorg werkt. Dan haal je je volledige inkomen uit je zorgwet en heb je geen bijbaan meer.

Er zijn best argumenten die er voor pleiten om het niet te doen evenals om het wel te doen. Ik vind het nogal kort door de bocht om te zeggen je moet.

Ik heb geen stufi gekregen (te oud) en werkte er ook bij naast. Ik snap niet dat men tegenwoordig zo verwend is niet meer in het weekend te willen werken

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:41

belle_boef schreef:

Ja, het klinkt door de bocht maar het is wel de waarheid.
Alle studenten moeten in het weekend werken om de zeilen bij te zetten, bijna alle studenten krijgen geen stage vergoeding en er zijn veel studies waarbij in het weekend stage lopen gewoon de normale gang van zaken is.

Ik snap als geen ander dat het vervelend is. Ik ben eens met een studie gestopt omdat ik te weinig tijd had om een bijbaan erbij te hebben en daardoor niet rond kon komen (én omdat ik de studie totaal niet leuk vond :Y)) Daarom ben ik een BBL opleiding gaan doen, zodat ik een opleiding kon volgen waarmee ik wél geld verdien met mijn stage.

Het is gewoon kiezen of delen, alle studenten kampen met dit soort problemen en je weet waar je aan begint als je een opleiding gaat volgen. (Of niet en je stopt ermee)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:45

Los van praktisch qua wel of niet, kan ik mij voorstellen dat weekenden toch anders zijn en het daarom zinvol kan zijn. :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:47

Het hoort erbij, dat weet je als je van tevoren in deze sector begint met studeren. Ben je echt afhankelijk van je weekendbaantje dan zoek je samen/met zn 3en naar een oplossing.
Mijn eerste stage in de PG was wel makkelijk, maar een enkele keer weekenden en vrij met de feestdagen. Mijn stage daarna, in het ziekenhuis, was toch echt gemiddeld om het weekend werken en kiezen tussen kerst of oud & nieuw werken. In het echte leven is dat straks ook niet anders.
Inmiddels studeer ik duaal verder en ben ik leerling, weer in het ziekenhuis maar deze keer 1 dichterbij huis. Hier werk ik wederom gemiddeld om het weekend, net als de stagiaires, maar waar ik moest kiezen tussen kerst of oud & nieuw waren een aantal stagiaires wel met beide dagen vrij. Dit wisselt heel erg per instelling en zelfs soms per afdeling.

Maar waar stagiaires boventallig zijn ben ik dat niet, ondanks dat ik ook "pas" 3e jaars HBO-V ben. Ik word nu ingepland als verzorgende, met bijbehorend loon, maar voorheen moest ik het ook gewoon hebben van mijn stagevergoeding. Die bij de laatste stage overigens vrijwel helemaal op ging aan benzine, maar ik kreeg er wel een hoop ervaring voor terug. Ik heb juist mazzel nog geen nachten te hoeven draaien.

Overigens hoeven stagiaires lang niet altijd alleen maar de poedersuiker te doen. Als hier iets leuks moet gebeuren dan wordt er regelmatig in de teampost aan stagiaires en leerlingen gevraagd of zij nog iets moeten aftekenen/iets willen oefenen. Maar ook dan horen de poedersuiker er ook gewoon bij.
En daarnaast kan je in het weekend zeker wel een hoop leren. De zorg is dan juist heel anders dan door de weeks en soms zorgt dat er juist voor dat je zelf innovatiever moet zijn.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:54

Blacky94 schreef:
Het hoort erbij, dat weet je als je van tevoren in deze sector begint met studeren. Ben je echt afhankelijk van je weekendbaantje dan zoek je samen/met zn 3en naar een oplossing.
Mijn eerste stage in de PG was wel makkelijk, maar een enkele keer weekenden en vrij met de feestdagen. Mijn stage daarna, in het ziekenhuis, was toch echt gemiddeld om het weekend werken en kiezen tussen kerst of oud & nieuw werken. In het echte leven is dat straks ook niet anders.
Inmiddels studeer ik duaal verder en ben ik leerling, weer in het ziekenhuis maar deze keer 1 dichterbij huis. Hier werk ik wederom gemiddeld om het weekend, net als de stagiaires, maar waar ik moest kiezen tussen kerst of oud & nieuw waren een aantal stagiaires wel met beide dagen vrij. Dit wisselt heel erg per instelling en zelfs soms per afdeling.

Maar waar stagiaires boventallig zijn ben ik dat niet, ondanks dat ik ook "pas" 3e jaars HBO-V ben. Ik word nu ingepland als verzorgende, met bijbehorend loon, maar voorheen moest ik het ook gewoon hebben van mijn stagevergoeding. Die bij de laatste stage overigens vrijwel helemaal op ging aan benzine, maar ik kreeg er wel een hoop ervaring voor terug. Ik heb juist mazzel nog geen nachten te hoeven draaien.

Overigens hoeven stagiaires lang niet altijd alleen maar de poedersuiker te doen. Als hier iets leuks moet gebeuren dan wordt er regelmatig in de teampost aan stagiaires en leerlingen gevraagd of zij nog iets moeten aftekenen/iets willen oefenen. Maar ook dan horen de poedersuiker er ook gewoon bij.
En daarnaast kan je in het weekend zeker wel een hoop leren. De zorg is dan juist heel anders dan door de weeks en soms zorgt dat er juist voor dat je zelf innovatiever moet zijn.

Amen _/-\o_

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:58

Ergens denk ik: zij stoppen tijd in jou als stage-adres zodat JIJ als persoon kunt leren en meer ervaring op kunt doen en straks een goede baan kunt vinden.
Zonder hen, ga jij niet aan een baan komen.

Aan de andere kant: het is heel jammer dat je door je stage (ondanks vaste afgesproken dagen) niet meer kunt werken.
Soms moet je er iets voor opgeven en je moet niet vergeten dat ze je kansen bieden he.
Soms zul je een stap extra moeten zetten voor je stage en carrière.
Het is niet gek om je bijbaan te stoppen voor je stage.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:08

Shaggy09 schreef:
Ceffyl schreef:
Ik vind het te gek voor woorden dat een stagiair gratis en voor niets in het weekend moet komen. Nu vind ik onbetaalde stages sowieso aso. Werken voor niets kan toch niet. Ik snap dat het een leertraject is, maar geloof mij dat die werkgever er heus wel wat aan heeft hoor aan die extra handjes. Bij ons op kantoor draaiden we soms op stagiaires, echt te gek voor woorden. Studeren is duur, veel studenten werken naast school om alles te kunnen betalen. Niet iedereen zijn ouders hoesten alles op. En dan moet je in het weekend voor niks komen meedraaien, terwijl je gewoon ook geld moet verdienen. Uiteraard hoort het bij je werk na studie er gewoon bij, maar dan krijg je er geld voor.

Denk dat deze studie dan alleen is voor mensen met rijke ouders of mensen die thuis wonen en niets hoeven mee te betalen. Een beetje gemiddelde student die zijn zaterdag baantje nodig heeft om rond te komen kan niet twee weekenden inleveren om stage te komen draaien. Wil je dat als werkgever wel per sé, geef dan een stagevergoeding. Vinden we het gek dat mensen met zulke balachelijke studieschulden van school af komen.

Nou wees maar blij dat je dan geen student meer bent want 8 van de 10 stages zijn zonder stage vergoeding. Dat is echt heel normaal tegenwoordig.

Edit: Gelukkig bestaat er zoiets als studiefinanciering, en zijn de mbo opleidingen relatief goedkoop in vergelijking met de hbo of universiteit studies. Wanneer je ouders een laag inkomen hebben is stufi best hoog. Een vriendin van mij krijgt momenteel dik 400 euro in de maand, wanneer zij uit huis gaat word ze als uitwonende beschouwd en word dit bijna 600 euro in de maand. An sich geen verkeerde bedragen dus.

Ligt aan de sector.
In mijn sector zijn de stagiaires meer dan welkom, zowel mbo als hbo, met een leuke vergoeding (hbo wel vaak hogere vergoeding dan mbo).

Ik vind dat het bij de sector hoort. Mn moeder werkt ook in de zorg en die heeft ook wel eens in het weekend een stagiaire mee.
Weekenden zijn vaak net wat anders, want er komt vaker bezoek waar je je ook op moet aanpassen.
Of ze feestdagen moeten weet ik eigenlijk niet.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:26

Uiteraard ligt het aan de sector. :)
Wat ik vooral wil zeggen is, je bent niet de enige. Er zijn studies waarbij je wel vergoedingen krijgt en dat is nou eenmaal niet zo als je zorg doet.
En idem voor een hoop andere opleidingen.
Het is heel jammer maar er valt weinig aan te doen zoals ik al eerder zei.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:40

Maar moet je dan ook stage lopen doordeweeks wat volgens school moet en daarnaast het weekend of ben je dan doordeweeks vrij? Want misschien zou je dan die dag kunnen werken?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:32

Persoonlijk heb ik het altijd bijzonder gevonden dat er van stagiaires wordt verwacht dat ze altijd maar klaar staan. Hun leven is ingericht op doordeweeks schoolgerelateerde zaken en in het weekend op geld verdienen. Dat ze dan in die uren paraat moeten staan zonder er een cent voor te krijgen is gewoon raar, in welke branche dan ook.

In mijn ogen zegt het ook niets over toekomstig functioneren. Als je betaald wordt zal je instelling anders zijn dan als je niet betaald wordt en in die uren wel betaald had kunnen worden (met bijv. een bijbaan).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:38

Wat mij betreft ligt het aan de vorm van de opleiding die je volgt

Onbetaalde stages in een BOL traject mogen wat mij betreft flexibeler zijn richting de leerling
Alleen al vanwege het feit dat je idd ook een bijbaan kunt hebben om alles te bekostigen
Er van uitgaande dat je doordeweeks op school zit, kunnen veel van die bijbaantjes in het weekend zijn
Een stageprganisatie zou daar wel rekening mee. Mogen houden vind ik

Op het moment dat je een werken/leren traject volgt en een betaalde leer/werk plaats hebt dan is het naar mijn idee niet meer dan logisch dat je ook weekenden werkt

Ik weet dat in mijn eerste jaar BBL mbo verpleegkunde (theorie jaar met een paar weken stage tussendoor) de stages ook puur ma/vrij de dagdiensten waren
Na het theorie jaar draai je gewoon in het normale rooster mee

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:40

Ik snap je wel hoor TS!

Ik loop stage in de zomervakantie, aan dat idee moest ik ook wel even wennen :D
Maar als het je een leuk stageadres lijkt, zou ik het gewoon doen. Het went wel weer.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:47

Jij kiest er zelf bewust voor om te gaan werken/leren in de 24uurs zorg, daar hoort dus de weekenden ook bij.
Een weekend in de maand stage lopen vind ik dan ook zeker hierbij horen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:03

fjordnina schreef:
Persoonlijk heb ik het altijd bijzonder gevonden dat er van stagiaires wordt verwacht dat ze altijd maar klaar staan. Hun leven is ingericht op doordeweeks schoolgerelateerde zaken en in het weekend op geld verdienen. Dat ze dan in die uren paraat moeten staan zonder er een cent voor te krijgen is gewoon raar, in welke branche dan ook.

In mijn ogen zegt het ook niets over toekomstig functioneren. Als je betaald wordt zal je instelling anders zijn dan als je niet betaald wordt en in die uren wel betaald had kunnen worden (met bijv. een bijbaan).

Maar een stage is er niet om de student te pesten - het is bedoeld om diegene iets te leren. Als je een vergoeding krijgt is dat mooi meegenomen maar je bent wel nog steeds iemand waar mensen tijd in moeten investeren, niet een volwaardig medewerker. (Al hangt dit ook weer af van jouw eigen niveau, en tegen het eind van de stage ben je als het goed is gegroeid in de functie.)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:32

Dat was 30 jaar geleden bij mijn stage in een verzorgingstehuis al zo.Ook avond en middag en weekend diensten.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:51

Maar er zit wel een verschil tussen een BOL of BBL opleiding. Bij ons hoeven de BOLers alleen de schooldagen te werken, de BBLers moeten wel alle diensten te draaien

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:56

fjordnina schreef:

Paraat staan?
Niet alleen de stagiaires staan klaar, het is ook een gunst van het stagebedrijf. Zeker in het begin kost een stagiair heel veel tijd en investering. Daarna wordt dat als het goed is iets minder, maar de begeleiding neemt wel veel tijd in beslag.
Een stagiair is echt geen ‘goedkoop hulpje voor de rotklusjes’. Bij ons niet iig :n ze krijgen bij ons wel stagevergoeding, maar de begeleiding kost ook veel tijd en dus veel geld.