Auto met kapot licht waarschuwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Auto met kapot licht waarschuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:30

Hoezo mag je niet seinen met groot licht voor kapotte lampen?

Seinen mag voor het afwenden van gevaar. Een kapotte lamp in het donker is wel degelijk gevaarlijk lijkt me!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:32

Hanafubuki schreef:
Ik kom het rondom Utrecht niet heel vaak tegen. :n en ik rij erg veel.

Niet? Ik rijd daar ook dagelijks in het donker, en ik zie er elke dag wel een stuk of 3 rond Utrecht.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:36

Wij hadden laatst dat als je de gewone lichten aan deed dat de mistachterlicht mee aan gingen. Toen ben ik daar vriendelijk op gewezen door twee mannen die mij passeerden en naar me seconden en bij het stoplicht nog even hun raampje opendraaien om uit te leggen wat het probleem precies was. Inmiddels is het mankement verholpen.
Vond het erg netjes.
Zelf zou ik zoiets niet eens doorhebben denk ik. En zo ja zou ik wel proberen te seinen als de situatie dat toelaat.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:59

Ik sein ook indien mogelijk... eventjes kort omdat er een licht kapot is, langer als iemand zn grootlicht aan laat staan.
Over mistlampen; die steek ik vooraan vaak aan op onverlichte banen ipv een grootlicht (meer licht op de grond en geen overlast voor tegenliggers).

Ik durf ze achteraan ook aansteken bij regen op de autostrade. Mijn wagen gooit erg veel water op en dan ben ik zichtbaarder.

Het laatste stukje naar ons huis toe is een enkele baan, een richting, met brede graskanten. Ik kom ook best vaak wandelaars met hondjes tegen.
Als ze niet verlicht zijn durf ik wel eens overdreven gaan remmen/ vertragen en mijn grootlichten aansteken. Een iemand had recent de hint door en had de volgende dag een fluohesje aan!

Ik rijd trouwens altijd met mijn lichten aan, ook overdag en bij goed weer. Gewoonte ...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:04

Shiloh schreef:

Seinen mag voor het afwenden van gevaar. Een kapotte lamp in het donker is wel degelijk gevaarlijk lijkt me!

Officieel mag je ook niet seinen om de bestuurder of vrachtwagen voor te laten gaan...

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:08

Hier ook altijd lichten aan, deels ook omdat ik veel door bossen ga en het verplicht is om licht aan te hebben.

Ik was gewend om mensen te seinen, in het noorden is dat heel erg gewoon en zie je het ook weggebruikers voor je het doen. In het midden van het land lijkt het veel minder de gewoonte. Ik deed het wel bij schemering, maar heb ooit gehad dat iemand extreem boos werd en uitstapte. Ik heb een vrij herkenbare auto, dus vond het echt eng worden. Nu doe ik het in het pikkedonker en op snelheid boven 60km wel, want dan ben ik minder herkenbaar.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:12

Ik deed het ook altijd braaf maar tegenwoordig zelfs hier in de Achterhoek altijd boze reacties. Laat maar dus. Jouw probleem. Ik bemoei me er niet meer mee.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:16

x_Jeanine_x schreef:
Shiloh schreef:

Officieel mag je ook niet seinen om de bestuurder of vrachtwagen voor te laten gaan...

Nee. Want dat is geen gevaar. Kapotte lampen is wel gevaar.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:21

Doe alsjeblieft NOOIT mistachterlicht aan in de regen! Dat schittert enorm, degene achter je wordt compleet verblind en voor je het weet heb je ongelukken, hoe goed je het ook bedoelt...
Als je auto slecht zichtbaar is, dan moet daar iets aan gebeuren. Mistlicht aandoen is niet de oplossing.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:25

Shiloh schreef:

Je mag gelukkig helemaal niet seinen met groot licht.
Ikzelf wordt dan volledig verblind.
Mijn moeder is zo eens de weg afgereden omdat iemand 2x seinde terwijl deze net bij mijn moeder reed (was voor degene achter haar die maar 1 koplamp had).

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:36

Onderweg doe ik het niet. Vaak vind ik de signalen verwarrend (zijn ze voor mij bedoeld , is het gewoon iemand die ik ken, is er iets mis met mijn lampen, staan ze verderop misschien te controleren? ).
Wij hebben ooit eens zonder achterlichten gereden op de snelweg. We wisten niet dat deze het niet meer deden (er was iets mis gegaan bij de bedrading, waardoor de complete achterkant niks deed), en hadden dus op de snelweg ''ineens'' iemand heel dicht achter ons zitten, knipperen als een gek, om ons vervolgens met een bloedgang in te halen. Wij vonden het zo vreemd op dat moment, en vonden hem nog zo aso!
Achteraf waren wij daar dus ''ineens'' voor de andere bestuurder, heeft hij ons geseind dat er iets mis was, en is vervolgens gewoon weer zijn gang gegaan met de snelheid die hij al had _O-
Zo simpel kan het lichtsignaal verkeerd geïnterpreteerd worden, en daardoor doe ik het dus niet gauw.
Mocht iemand op een grauwe dag de lampen niet aan hebben, dan ''sein'' ik dat door even mijn lampen uit en weer aan te zetten. Vaak is die boodschap wel duidelijk.

Ik werk in een tankstation, en ben daarom altijd zo alert mogelijk op auto's die ons terrein op rijden. Mocht ik daar een kapotte lamp zien, dan wijs ik ze er wel op :j
Eventueel kunnen ze het dan zelf vervangen (en wanneer nodig schijn ik dan bij met een zaklamp, alle beetjes helpen :D), bij de garage naast ons (kosteloos) even laten doen, of een nieuw lampje kopen wanneer ze deze zelf niet hebben. Is nog altijd een stuk goedkoper dan een boete :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:40

watchthesky schreef:
Doe alsjeblieft NOOIT mistachterlicht aan in de regen! Dat schittert enorm, degene achter je wordt compleet verblind en voor je het weet heb je ongelukken, hoe goed je het ook bedoelt...
Als je auto slecht zichtbaar is, dan moet daar iets aan gebeuren. Mistlicht aandoen is niet de oplossing.

Ik snap uberhaupt niet waarom veel autos met mist(achter)lichten rijden?

99% van de tijd is het niet mistig, wat is in hemelsnaam dan de meerwaarde hiervan? Los van het feit dat het gruwelijk irritant is voor medeweggebruikers.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 14:41

watchthesky schreef:

En het mag ook niet. Mistachterlichten mag je eigenlijk nooit aan doen, alleen bij onwijs dikke mist /sneeuwval en zicht minder dan 50m. Door regen weinig zicht mag die niet aan.
Beide aan aan de voorkant (mist+dim) mag in theorie wel, wanneer het zicht 'slecht' is, maar dat is een vrij rekbaar begrip natuurlijk. Ze raden het overigens niet aan.

Overigens hoeven je gewone lampen niet aan als je mistlampen aan hebt.
Citaat:
Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.

OT: zelf probeer ik het wel altijd, vind het zelf ook altijd wel fijn. Maar enkel van voren, van achteren vind ik het heel lastig om te bedenken hoe je dat nou duidelijk maakt, omdat het dan helemaal snel verkeerd opgevat wordt.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:10

Renee1991 schreef:
..... Maar ik maak me grotere zorgen om mensen die in deze dagen met alleen dagrijverlichting of met helemaal geen verlichting rijden als het donker is. Die zie ik hier steeds meer en dat vind ik veel gevaarlijker.

Precies dit! Verder doe ik meestal even mijn dimlicht uit en aan als ik een tegenligger tref met een kapot licht of helemaal geen licht.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:15

Mijn auto doet uit zichzelf licht aan als ie het donker genoeg vindt.
Knipperen om te waarschuwen doe ik niet meer, ik heb er ooit een dikke bekeuring voor gehad. (Stond een motoragent aan de kant van de weg achter een boom verscholen en die kwam me achterna en hield me staande).

Als ik fietsers zonder licht tegen kom, doe ik altijd mijn licht uit en ga langzaam naast (als de weg en het verkeer het toelaat) ze rijden en vraag of het hier plaatselijk gebruik is om zonder licht te rijden in het donker :+ in de hoop dat het kwartje valt bij ze.....

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:25

@shiloh ik ga vanavond in de theorieboeken het uitzoeken en anders ga ik het zaterdag na vragen op cursus, voor vrachtwagen en busrijbewijs.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:26

Seinen wordt voor mij een beetje lastig want ik ben fietser. Maar als ik automobilisten zonder tegenkom in de bebouwde kom zeg ik 't wel altijd even als ik de gelegenheid krijg. Tegen fietsers dan weer niet.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:28

x_Jeanine_x schreef:
@shiloh ik ga vanavond in de theorieboeken het uitzoeken en anders ga ik het zaterdag na vragen op cursus, voor vrachtwagen en busrijbewijs.

Je mag licht en geluidssignalen gebruiken bij (dreigend) gevaar....

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:19

LoveBodin schreef:
watchthesky schreef:

En het mag ook niet. Mistachterlichten mag je eigenlijk nooit aan doen, alleen bij onwijs dikke mist /sneeuwval en zicht minder dan 50m. Door regen weinig zicht mag die niet aan.
Beide aan aan de voorkant (mist+dim) mag in theorie wel, wanneer het zicht 'slecht' is, maar dat is een vrij rekbaar begrip natuurlijk. Ze raden het overigens niet aan.

Citaat:
.

En seinen mag ook niet maar ja.

Ik steek ze niet te pas en te onpas aan. Maar bij donker weer en hevige regen en onverlichte autostrade.
Dan steek ik liever een licht teveel aan dan te weinig, want lichten in het verkeer gaat niet altijd om meer zien maar soms ook om gezien worden.
Ik deed vroeger vooral een stuk van/ naar Frankrijk, liever een lichtje extra aan dan een Fransman aan 180km/u met zn peugootje achterop geknald.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:06

Ik zag dit topic vanmorgen voordat ik de auto instapte en ben er daardoor op gaan letten. Ik was de straat nog niet uit of ik kwam al iemand tegen met een kapot licht. In het totaal kwam ik 6 auto's tegen met een kapot licht, de rit duurde 55 minuten. Op een gegeven moment heb ik er ook niet meer opgelet, kunnen er dus best meer zijn geweest.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:15

LoveBodin schreef:

Dan bedoel je mistlampen voor? Want achter heb je (ik iig) vaak maar één mistachterlicht.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:20

Ik had laatst 2 kapotte lampen en mensen bleven maar naar me seinen. Goed bedoeld maar ik kon mn auto niet stil zetten op dat moment! Het was ook nog niet helemaal donker. Had wel stadslicht dus tenminste iets..
Zelf probeer ik het ook wel te doen als de gelegenheid er is, dus bijvoorbeeld als het een tegenligger is.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:21

Winged schreef:
Esther schreef:
Ben er wel eens voor gaan rijden en heb geseind met mijn mistachterlicht.

Oei, da's gevaarlijk omdat het een super fel licht is. Je wil je achterligger ook niet verblinden neem ik aan.

Met groot licht aan de voorkant knipperen verblindt zeker niet.
Zonder licht rondrijden is zeker niet zonder gevaar, een keuze uit twee kwaden dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:24

Britt_Sisi schreef:
Ik had laatst 2 kapotte lampen en mensen bleven maar naar me seinen. Goed bedoeld maar ik kon mn auto niet stil zetten op dat moment! Het was ook nog niet helemaal donker. Had wel stadslicht dus tenminste iets..
Zelf probeer ik het ook wel te doen als de gelegenheid er is, dus bijvoorbeeld als het een tegenligger is.

Je mag niet eens rijden met 2 kapotte koplampen := ook niet in de schemer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:44

meggiemeg schreef:
Gefeliciteerd Ibbel!
Ik rijd ook een automaat, kan me voorstellen dat het voor de achterligger vervelend kan zijn dat de remlichten bij een stoplicht continu blijven branden. Zodra ik mijn voet van de rem af haal begint mijn auto al zachtjes te rollen, ik kan natuurlijk wel de automaat in P zetten maar dan moet je elke keer eerst weer naar D voordat je weg kunt rijden, duurt naar mijn idee langer dan dat ik mijn voet van de rem afhaal.
Vind het persoonlijk wel fijn dat er een geseind wordt, zoals ik pas dus had. Vanmiddag kan ik mijn auto weer ophalen bij de garage, dan weet ik nu al dat ze de schakelaar weer omgezet hebben naar uit. Nu denk ik er aan maar hopelijk vanmiddag ook. Vind het zelf prettig om de schakelaar op automatisch te hebben staan, rijd je nooit zonder verlichting.

Het gaat niet om stilstaan, maar om al rijdend.
Verder rijd ik schakel zonder cc dus weet er niet het fijne vanaf, maar weet idd dat het bij sommige autos wel lukt om je voet op het rempedaal te laten rusten zonder dat cc er af gaat. En ik ken (helaas) ook mensen die met 2 voeten een automaat rijden {:)-:(