Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:21

Stofzuigen elke dag
Afstoffen en dweilen 1 of 2x per week
Badkamer en wc elke week grondig en tussendoor bijhouden
Bedden om de week
Afwas en was 2x per dag
Ramen varieert een beetje

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:23

Elke dag stofzuigen en afstoffen, nodig met 5 honden,3 katten en 2 papegaaien.
Keuken ook elke dag
Douche/wc 1x per week.
Dweilen ligt aan hoe veel troep de honden meelopen, meestam 2x per week en veranda iets vaker :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:23

Woon in een studentenhuis en wij doen alles stofzuigen/badkamer/keuken/woonkamer/wc's 1 x per week. Als iedereen zijn taak iig doet :')

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:28

Hier stofzuig en dweil ik 2 a 3 keer per week het hele huis. Tussendoor zuig ik nog ongeveer even vaak alleen de begane grond en de overloop bij de kattenbakken (ivm korrels die ze er uit lopen).
Keukenkastjes als ik zie dat ze niet schoon meer zijn, ongeveer 1 keer per week. Net als bad en badkamermeubel enzo.
Wc's 3 keer per week denk ik.
Vaatwasser draait 1 keer per dag.
Wasmachine denk ik 6 keer per week (vol).
Bedden verschoon ik gemiddeld om de week.
Veel andere dingen die ik als ik zie dat het vies of stoffig begint te worden, bijvoorbeeld oppervlaktes soppen, plinten, deuren, waterkoker, nachtkastjes etc etc.

Wij zijn een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen, met 3 katten en een hamster.

Naar mijn zin is het hier nooit schoon genoeg, maar ja, this is the best I can do met de drukte van een gezin en wat gezondheidstroubles.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:09

Wij zijn met zn tweeën, werken fulltime (maar wel beide 1 dag vanuit huis dus we zijn maar drie dagen beide niet thuis), wonen in een appartement, geen kinderen.

Stofzuigen + afstoffen + vochtig doekje over oppervlaktes: wekelijks
Dweilen: om de week
Toilet: 2x/week
Badkamer: om de week
Gasfornuis: na gebruik
Keuken: wekelijks ofzo? Ik hou ‘m wel bij dus sta gevoelsmatig nooit specifiek de keuken te poetsen
Vaatwasser: om de dag
Was: 2x/week handdoeken/ondergoed/sportkleding, overige wanneer er genoeg van in de wasmand ligt om de trommel te vullen
Bed verschonen: om de week, dagelijks goed luchten
Ramen lappen: zelden, maar altijd de week voor een Saharastorm/het uitfrezen van de voegen/andere redenen assorti waardoor ik nooit eer van m’n werk heb -O-

Verder eens per kwartaal (denk ik?) de waterkoker en Senseo ontkalken, wasmachine op 95 graden met 2 vaatwasblokjes erin en de vaatwasser met machinereiniger leeg laten draaien.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:15

Even onze gezin. 2 volwassenen, 3 kids, 1 hond (en 4 dagen een oppashond)

1x in de week hele huis stoffen (boven en beneden) etc.

Bedden ongeveer om de week (elke week doe ik er een paar in de zomer alle bedden elke week)

Elke dag stofzuigen

Wc 3x per week of vaker

Was minimaal 1 per dag.

Dweilen wanneer ik er zin in heb

Badkamer de bedoeling is elke week maar dat schiet er wel eens bij in

Keuken, dagelijks het blad etc. De keukenkastjes eens in de paar maanden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 20:54

Donkey366 schreef:
Ik vraag me af wie er hier in welke mate de apparatuur schoonmaakt? Lees
Wasmachine 1x per maand
Vaatwasser heb ik niet
Waterkoker 1x per maand
Koffie apparaat 1x per maand
Gasfornuis dagelijks bijhouden
Oven na ieder gebruik even een doekje er door heen
Koelkast 1x per maand
Diepvries nog nooit sinds 1 jaar. Oeps. O:)

Ikzelf doe dit namelijk wekelijks. En dan ook grondig.

Donkey366

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 21:56

magda_90 schreef:
Donkey366 schreef:
Ik vraag me af wie er hier in welke mate de apparatuur schoonmaakt? Lees
Wasmachine 1x per maand
Vaatwasser heb ik niet
Waterkoker 1x per maand
Koffie apparaat 1x per maand
Gasfornuis dagelijks bijhouden
Oven na ieder gebruik even een doekje er door heen
Koelkast 1x per maand
Diepvries nog nooit sinds 1 jaar. Oeps. O:)

Ikzelf doe dit namelijk wekelijks. En dan ook grondig.

Haha ik vergat dat vroeger ook heel vaak.

Anoniem

Re: Het huishouden, hoe vaak doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:03

Ik ben een luie huisvrouw :')

2x per week stofzuigen , eens per maand dweilen. Afwas 1x per week , of mam komt langs en doet het :+ . De kattenbakken elke dag uitscheppen en eens per 2 weken sopje door , konijnen elke dag even vegen en elke week de bakken legen . Stoffen tsja :+ , en de vensterbanken een grotere tsja :') .

De was draait 3 a 4x per week , de wc is wel belangrijk die krijgt na elke grote boodschap een scheut wc eend en elke week grote schoonmaak . En de badkamer doe ik eigenlijk niet echt bewust , soms sop ik die als ik het op mijn heupen heb :))

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:09

Maar de mensen waar zo vaak gestofzuigd en gedweild wordt, loopt iedereen daar dan op schoenen binnen? Dan snap ik het op zich, maar anders sta je toch gewoon lucht op te zuigen als je het 2x per dag doet? :=

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:12

Als je kinderen hebt sta je nooit lucht te zuigen. :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:17

8nnemiek schreef:
Ik poets ook te weinig :=
Eigenlijk pas zodra het nodig is of op gaat vallen dat het niet schoon meer is.
Stofzuigen: 1x per week ongeveer, en met de kruimelzuiger als ik iets knoei of de hond blaadjes mee naar binnen neemt.
Dweilen: voor kerst en voor onze verjaardag :+ Maar dan wel meteen grondig met de schrobber en met schoon water nadweilen
Bed verschonen: om de paar weken, maar ik gooi hem wel elke ochtend open om te luchten
Badkamer: zodra het niet meer schoon uit ziet, soms elke week, soms eens per maand
WC: eens per week, en na gebruik indien nodig even met de borstel erdoor
Wassen: als de wasmand vol is, om de week ongeveer
Keuken: die is het ergst: zodra het servies op is of er bezoek komt :') En als het lukt ook voor het weekend even een grote schoonmaak.
Strijken en ramen lappen heb ik al jaren niet gedaan :=

Dit is de meest herkenbare post in dit hele topic :=

Ben blij dat ik een schoonmaakster heb anders dan komt er echt haast niks van

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:30

Es_ther schreef:
Oja, bed verschonen! Hier ook wekelijks.
Alleen moet ik dan mn beddengoed nog even bij mams brengen, aangezien wij geen mega groot wasrekje hebben en geen mega groot huis of een kamer waar we het op kunnen hangen. Dus elke donderdag/vrijdag is het weer feest :+.

Met een wasrek aan een deur kom je een heel eind denk ik.
Dekbedhoes paar keer dubbelvouwen en dan beide uiteinden aan rekje vast met knijpers. Droogt het netjes op en als je dat ''s avonds doet heb je er toch geen last van? Deed ik in ons vorige huis ook.
En verder zoveel mogelijk buiten aan de droogmolen. Dat kan in de winter ook.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:36

Er werd gevraagd hoe ik aan 12 wassen per week kom in een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen:
2 trommels beddengoed
2 of 3 trommels handdoeken (iedere dag schoon in de badkamer plus allemaal sporten + zwemles)
1 trommel wit
2 trommels blauw
2 trommels zwart
1 trommel bont
1 trommel sportkleding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:41

benangelique schreef:
Er werd gevraagd hoe ik aan 12 wassen per week kom in een gezin met 2 volwassenen en 2 kinderen:
2 trommels beddengoed
2 of 3 trommels handdoeken (iedere dag schoon in de badkamer plus allemaal sporten + zwemles)
1 trommel wit
2 trommels blauw
2 trommels zwart
1 trommel bont
1 trommel sportkleding

Zijn de trommels dan wel echt vol of krijg je vaak halve?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:44

Alleen bont en sport zijn halve trommels. Wij zijn hier thuis nogal van het blauw/ groen/zwart :+

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 09:59

Ik kiep alles bij elkaar en was op 30 graden, alles schoon en zelfs rood geeft niet af.
Alleen de witte was wil ik nog wel eens opsparen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:05

Ik vraag me echt af hoe mensen zoveel tijd hebben om te schoonmaken.... Ik werk 40 uur, probeer minimaal 1 keer te sporten, 2 keer te paardrijden en wil ook nog sociaal doen. En ik vind het ook wel eens lekker om op de bank te zitten :=

Hier stofzuig ik max 1 keer per week, soms 1 keer in de 2 weken. Mijn huis is dan ook niet heel schoon :+
Dweilen tja als ik er zin in heb, voorheen 1 keer per maand maarjaaaa
Ik probeer wel de stofnesten met een vochtige doek af te nemen 1 keer per week, keuken probeer ik bij te houden maar lukt ook niet altijd en wassen doe ik tussendoor...... soms in het weekend maar soms ook geen tijd voor als ik naar mijn vriend ga, dan zet ik met uitgestelde einde aan voor ik naar mijn werk ga en als ik thuis kom snel in de droger. Strijken?? Heb niet eens een strijkijzer :')
Oja wc wel minimaal 1 keer per week en eigenlijk 2 keer, maar dat is zo gedaan. Badkamer half/half, moet ook weer een keer grondig :=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:08

benangelique schreef:
2 trommels beddengoed
1 trommel wit
2 trommels blauw
2 trommels zwart
1 trommel bont
1 trommel sportkleding

Ik zit in dezelfde stijl als jij :D

2 personen, drie katten, 1 hond

- 2 trommels handdoeken + sokken + onderbroeken (met twee iedere dag douchen dus telkens nieuwe handdoek. Vriend doet smorgens vers ondergoed aan (gelukkig :D ), kom savonds thuis, douchet en doet opnieuw vers aan om dan in te slapen, dus 14 paar sokken en 14 boxershorts. Ik slaap in pyama's die om de 2-3 dagen in de was gaan + dagelijks vers ondergoed uiteraard
- 1 trommel werktshirts vriend (vaak 10-14 tshirts, iedere dag een verse om te gaan werken en na het werk douchen en omkleden)
- 1 trommel werktruien van hem, paardrijbroeken en truien van mij
- 1 trommel varia (keukenhanddoeken, dweils, microvezeldoekjes (doe ik iedere dag een nieuwe), restjes
- 1-4 trommels dekens uit de sofa's
- 1 trommel "mooie" weekendkledij, duurdere kledij
Dus ik heb minstens 6 maar vaker 8-10 trommels / week (en ze zijn 12 kilo denk ik).
Die zitten meestal wel goed vol.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:11

Maar waarom na het douchen steeds een nieuwe handdoek?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:13

Ik heb zon draadloze steelstofzuiger en die pak ik elke dag minstens 1x. Ideaal ding voor de honden en kattenharen en kruimels etc

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:13

Sunrise19 schreef:
Als je kinderen hebt sta je nooit lucht te zuigen. :')

Nou inderdaad, je draait je om na het dweilen en het ligt alweer helemaal vol kruimels en geknoeide limonade. Vaak laat ik als ik smiddags stofzuig en dweil de spullen nog even in de gang staan, dan doe ik als de kinderen op bed zijn nog even snel de woonkamer. Kan ik ten minste de avond innig tevreden van mijn schone vloer genieten voordat het ontbijt weer over de vloer verkruimeld ligt de volgende dag. Wordt vast beter als ze wat groter worden, haha.

Hier wordt alleen kleur, wit en handdoeken/beddengoed van elkaar gescheiden. En alleen de dingen waarbij het echt nodig is gestreken. Vouwen vind ik echt een rotklus, dus dat doe ik maar 1 of 2 keer per week als ik mezelf er eindelijk toe kan zetten. Dan zijn het meestal een stuk of 3 volle manden schone was. Komt ook geen einde aan die kleine kleertjes opvouwen. Hopeloos :') ...

Ik werk op dit moment niet, dus tijd om te poetsen. Als ik weer aan het werk ga zullen de kinderen ook minder vaak thuis zijn, dus wordt het stukken minder vies en rommelig. Ik hoop dan ook op termijn een schoonmaakster te kunnen nemen om het eens per week helemaal te doen.

Linde99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:15

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:18

Linde99 schreef:
Amber_anne schreef:
Maar waarom na het douchen steeds een nieuwe handdoek?

https://wibnet.nl/mens/gezondheid/je-ha ... -bacterien hierom :)

Even geqoute uit het artikel:

Als je je handdoek na elk gebruik helemaal droog laat worden, hoef je hem volgens Philip Tierno slechts na drie keer afdrogen te wassen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:18

Ik ben in dit soort topics altijd heel benieuwd hoe de dagindeling van mensen eruit ziet, want ik als student + vriend die meer dan fulltime werkt in een andere stad (dus dagelijks van 7-18 weg) kom écht niet goed aan m’n huishouden toe, hoor. :o nou heb ik veel dingen buiten m’n studie om, waardoor ik zelf vaak ook dik aan de 40 uur per week zit.

Ik kan me echter gewoon moeilijk voorstellen dat je als je beide fulltime werkt nog tijd hebt om 2x per dag stof te zuigen, of elk weekend je huis grondig schoon te maken, inclusief apparaten. Dan hou je toch geen vrije tijd over?