Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Verhuurder frustratie met huurder (en omgekeerd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 10:05

Jemig TS wat ben jij ontzettend lief voor de huurster...

Je moet met haar om tafel gaan zitten. Als zij zelf het systeem volledig afsluit dan is het ook logisch dat het niet a la minute warm is in huis óf dat ze moeite heeft de boel in werking te krijgen. Een waakvlam aanlaten is namelijk de besparing van gas (?) niet waard. Het opstarten kost namelijk meer dan de waakvlam aan te laten. Als het goed is zit er een beveiliging op het systeem zodat er niks met het systeem kan gebeuren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:11

Poeh zeg, daar ben je mooi klaar mee....

Kan je een reden bedenken waarom de verwachtingen van de huurder zo hoog liggen?
Hebben jullie nooit goed besproken wat jullie en haar verantwoordelijkheden zijn?

Ik zou als ik jou was er even voor gaan zitten om een soort handleiding voor mevrouw te maken, van wat je precies van haar verwacht qua onderhoud (ook de meest logische en voor de hand liggende zaken) zodat ze weet hoe ze zichzelf kan redden...en daarbij je huisje niet sloopt ;) Maar alles juist in nette conditie houdt.

Ik zou de tot nu toe gemaakte kosten nog zelf betalen, maar dus heel duidelijk communiceren dat dit een 1-malig iets is en dat je vanaf nu verwacht dat ze zelf "haar huisje" goed gaat runnen.

Dat het o.a. duidelijk is dat ze die waakvlam aan moet houden en zo niet, dat je dan niet haar persoonlijke lakei bent om het weer op te lossen :P

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 15:56

Dank je wel voor de tips. Ik heb er veel van opgestoken.

Het doet ook deugd om te lezen dat ik te braaf ben. Dat bevestigt ook mijn gevoel. En dat geeft toch steun.

Ik zat er aan te denken om haar uit te nodigen voor koffie en een koekje om dan duidelijke afspraken te maken. Wat zijn mijn taken en wat die van haar.

Ze had voor alle problemen met de kachel een co tracht verlenging gevraagd van 18 maanden. Ergens durf ik het haar niet meer vragen of ze dit nog wil. (en ja dan ben ik ook weer te braaf) Langs de andere kant ook goeie insteek om het gesprek te starten.

Hebben jullie nog tips?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 15:57

Ik zou als ik jou was die contractverlenging niet aangaan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:22

Qua waakvlam ed. Ik zou dat ook niet weten bij dit type kachel, heb nooit zo'n kachel gehad.
Maar goed als het goed uitgelegd is is het een ander verhaal natuurlijk.

Qua kachel/schoorsteen vegen, waar wij nu huren betalen we 17€/maand extra en zitten deze kosten en het legen van de septic tank erin.
Zo hou je daar zelf controle over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 16:29

Schoorsteen laten vegen is een taak van de verhuurder, maar die kosten kan je verdisconteren in de huur.
Je opstalverzekering eist van je dat de schoorsteen elk jaar wordt geveegd anders wordt er niet uitgekeerd bij brand.
En als ik jou was zou ik die huurder toch even netjes vertellen dat ook een huurder verplichtingen heeft en dat ze met vals zuinigheid een berg kosten veroorzaakt.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 17:30

Morganlefay schreef:
Schoorsteen laten vegen is een taak van de verhuurder, maar die kosten kan je verdisconteren in de huur.
Je opstalverzekering eist van je dat de schoorsteen elk jaar wordt geveegd anders wordt er niet uitgekeerd bij brand.
En als ik jou was zou ik die huurder toch even netjes vertellen dat ook een huurder verplichtingen heeft en dat ze met vals zuinigheid een berg kosten veroorzaakt.

Schoorsteenvegen is in Nederland de taak van de huurder.

TS

Geef haar aan dat haar hulpvragen jou boven je pet groeien en dat ze elders hulp moet gaan vrfagen ( bv klusjesman )
Zeg haar dat je door deze zaken zelf eigen pas je er in bent gaan verdiepen wat jouw taken zijn en wat die van verhuurder en dat je het in dit gesprek erover wil hebben.

Ik zou dat contract verlengen meteen ter sprake brengen, zo van, als ik daar toe over ga, zul je toch wel een paar dingen in acht moeten nemen.
Of je zegt voor we daar toe over kunnen gaan, zullen er eerst wat dingen moeten veranderen.

*ga eens praten met een klusjesman voor de dingen die je niet zelf kunt of wil doen en bel deze als er wat te doen is. Misschien kun je gelijk een telefoonnummer erbij doen van iemand die jij zelf vertrouwt.
*goede afspraken maken over de kachel en ook helder maken wat haar en wat jouw verantwoordelijkheden zijn.
*geef haar gebruiksaanwijzing van de kachel en zeg dat deze haar eigen verantwoordelijkheid is om hem brandend te krijgen en te houden, ook financieel.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:09

upendo schreef:

Nou geloof me er bestaan veeeeel ergere huurders. Dit is lastig maar niet onoverkomelijk. Ik zou die contract verlenging juist aanpakken om de puntjes even op de i te zetten. Dus waakvlam laten branden, kosten onderhoud kachel zijn voor haar en voor klusjes in huis een vakman of vriend bellen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:09

Een bakkie doen samen is prima. Dan breng je de contractverlenging ter sprake. Als ze dat nog wil meld je vervolgens dat er dan nog wel wat extra afspraken gemaakt moeten worden op basis van wat er de afgelopen tijd is gebeurd, zodat haar duidelijk wordt wat haar verantwoordelijkheden zijn mbt het goed functioneren van het huisje en het daarbij behorende woongenot.
Mocht ze geen contractverlenging meer willen: OK.

Neem je verlies mbt de tot nu toe gemaakte kosten en leer er van zodat je niet weer de mist in gaat met een volgende huurder.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:12

beatje schreef:
upendo schreef:

Nou geloof me er bestaan veeeeel ergere huurders. Dit is lastig maar niet onoverkomelijk. Ik zou die contract verlenging juist aanpakken om de puntjes even op de i te zetten. Dus waakvlam laten branden, kosten onderhoud kachel zijn voor haar en voor klusjes in huis een vakman of vriend bellen.

Geloof ik meteen, net als dat er veel ergere verhuurders bestaan, maar als je een huisje verhuurt in je achtertuin moet je er geen kopzorgen van hebben en houden, als iemand anders er veel blijer van wordt, waarom niet..

Een klager blijft een klager. Is het niet de kachel, dan wordt het ongetwijfeld iets anders.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:23

Upendo , ts weet wel wat ze nu heeft lopen. Een beetje een Dramaqueen maar dat kan je inperken. De contract verlenging is daar het moment voor. Maar je weet niet wie de volgende huurder is. Dat kan wel eens een viezerik zijn of een wanbetaler een grote feestvierder. Allemaal dingen die ze nu niet heeft.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:42

Kosten van vegen en onderhoud van de mazoutbrander en kachel zijn in België altijd voor de huurder.
Defecten zijn voor de verhuurder.
Maar als ze de waakvlam uitzet, heeft ze toch ook geen warm water?
Of zit dat dan weer op gas?

Straks komt ze ook nog reclameren als de mazout op is hahahah.
Goed op letten dat ze die ook tijdig laat vullen. Laatste mazout van de tank is altijd dikker door bezinksel en dat wil je echt niet in je brander hebben.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:48

Yellowbird schreef:
Kosten van vegen en onderhoud van de mazoutbrander en kachel zijn in België altijd voor de huurder.
Defecten zijn voor de verhuurder.
Maar als ze de waakvlam uitzet, heeft ze toch ook geen warm water?
Of zit dat dan weer op gas?

Straks komt ze ook nog reclameren als de mazout op is hahahah.
Goed op letten dat ze die ook tijdig laat vullen. Laatste mazout van de tank is altijd dikker door bezinksel en dat wil je echt niet in je brander hebben.

En schoorsteenvegen?
Dus het stenen torentje wat op het dak staat en wat geveegd moet worden?
In Nederland is dat ook voor de huurder en het moet geloof ik 1x in de 2 jaar gebeuren.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 19:27

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 20:56

Over de verlenging ga ik zeker niet moeilijk doen. Ze betaalt heel correct en haar huis is heel proper. Het is nu aan mij om het durven bespreekbaar te maken.

Nogmaals dank voor het begrip en alle nuttige tips!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:58

OK, dan daag ik je uit: "Heb het lef eens"!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 21:05

Laibadji schreef:
Over de verlenging ga ik zeker niet moeilijk doen. Ze betaalt heel correct en haar huis is heel proper. Het is nu aan mij om het durven bespreekbaar te maken.

Nogmaals dank voor het begrip en alle nuttige tips!

Dat is in ieder geval al heel erg fijn!

Dan komt de rest ook goed.
Gewoon vriendelijk maar duidelijk zijn!

Gaat je lukken *D

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-18 21:27

Maflinger_S schreef:
OK, dan daag ik je uit: "Heb het lef eens"!

En dan moet je weten dat ik bijna afgestudeerd ben als coach! :') :o

Ik moet dringend mezelf eens coachen. 8)7 :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:05

Het gaat je lukken, gewoon voor ogen houden dat je deze extra onrust die het met zich mee brengt niet meer wilt, zeg jij niets dan blijft dat zo, zeg je er wel wat van dan kan het alleen maar verbeteren.
Fijn dat ze verder een nette huurster is, dat is ook wat waard.
Vermeld dat ook naar haar toe dat je haar verder als huurster wel waardeert en niet alleen de dingen opnoemen die je veranderd wilt zien, dat is voor haar ook fijn om te horen dat dat is opgevallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 08:23

Ach joh zo gaat dat, het huis van de gemiddelde bouwvakker of schilder is ook een zooitje, terwijl die wel goed werk aflevert :D Je kan het!!

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 19:05

Dank je wel! We gaan ons best doen! :D

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 14:23

Laibadji schreef:
Ik zat er aan te denken om haar uit te nodigen voor koffie en een koekje om dan duidelijke afspraken te maken. Wat zijn mijn taken en wat die van haar.

Wel alles op schrift bevestigen! Met mondelinge afspraken sta je nergens. Niet te gezellig maken, niet teveel vriendjes willen zijn, hou het informeel maar wel zakelijk.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 22:43

JoT schreef:
Laibadji schreef:

Wel alles op schrift bevestigen! Met mondelinge afspraken sta je nergens. Niet te gezellig maken, niet teveel vriendjes willen zijn, hou het informeel maar wel zakelijk.

Dank je wel voor de tip. Dat zou dus een valkuil zijn voor mij.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 23:09

Zo geweldige verhuurder ben je
Waarom was jij mijn huisbaas niet toen ik in België woonde
De mijne was nl zot ...

Succes met je koffie gesprek een de koekjes .