Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:33

Of kom alleen de verkeerde manipulerende exemplaren tegen dat kan natuurlijk ook. :+ ga vooral om met mannen mijn hele leven al ook op werk destijds, :P maar de vrouwen waarmee ik nu regelmatig te maken heb, tsja die manipuleren er op los om hun zin te krijgen.

Enne hier ook zelfde patroon :+ , ben eerlijk maar wordt dan meteen weggezet als aso of wat ook en moet ik me gaan verdedigen. :P

Kinke

Re: Eerlijk zijn/ direct zijn en moeite mee hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:46

Wij schelen max 2 jaar Karuna. Heb in een aantal echte mannenbedrijven gewerkt maar ook gewoon op gemengde werkplekken. Dat manipuleren wat jij blijkbaar zo vaak tegenkomt herken ik helemaal niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:46

Als zo'n reactie met meerdere mensen op meerdere momenten gebeurt, dan zou dat natuurlijk ook iets over jou kunnen zeggen, ipv over al die andere mensen. Is het misschien zo dat je zaken eerlijk, maar op een andere manier kan brengen? Je bent nog steeds jezelf, je kan gewoon je mening geven. Maar dan op een manier dat anderen er ook iets mee kunnen. Gewoon elke keer ongezouten te mening op anderen 'dumpen' is misschien ook wel een beetje aso. Wat denk je daar mee te bereiken als je dat op die manier doet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:50

Ja maar ik dump geen ongezouten mening ongevraagd over mensen heen :+ . Dat probeer ik nu hier ook al aantal keren neer te zetten.

Geef alleen zoals hier eerlijk antwoord over het hoe en wat. En hier het gevolg ik moet me gaan verdedigen omdat ik eerlijk iets neerzet. Ga me dus ook hier niet verder verdedigen heeft toch geen zin. :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:51

Geef eens een voorbeeld dan Karuna. Ik heb ook geen idee wat je er precies mee bedoelt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:54

Karuna, wat ik hier in dit topic van je lees is dat je wat 'hoekig' bent in je communicatie. Als mensen het niet meteen juist oppikken, dan heb je al het gevoel dat je je moet verdedigen, Misschien is dat in het dagelijks leven ook wel zo. Misschien communiceer je net even anders, en voelt het voor andere mensen wat te direct (aanvallend?) aan. Ik denk dat dat niet zo veel met eerlijk zijn te maken heeft, want eerlijk kan je op heel veel manieren en tonen zijn. Maar meer met de manier waarop je het brengt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 14:58

Simpel hier in topic, ik zeg eerlijk hoe ik het ervaar. En hupla ik word meteen "beschuldigd" van het ongevraagd en lomp dumpen van mijn mening. :+ herhaal meerdere keren dat ik dat niet doe en toch, het helpt niks.

Voorbeeld twee iemand vraagt mij specifiek om hulp met een probleem. Blijkt dat het probleem op zich simpel op te lossen is door een andere manier van aanpak of denken. Omdat de persoon iets echt heel stoms heeft gedaan gaat het fout. Ik zeg dat aardig met voorbeelden zoals ik ook zou doen met lesgeven. Zonder verwijt of wat ook, maar aardig hee als je het zo of zo zou doen is je probleem mogelijk opgelost. Met uitleg erbij dan Antwoord dan je bent te direct of daarna hoor je via via dat je je er mee bemoeid hebt. Terwijl de persoon potdorie me zelf heeft benaderd om te helpen. :')

Moet zeggen het zijn ook vooral vrouwen die problemen met mijn manier van eerlijk zijn hebben. Mannen over het algemeen niet.

Ik word soms wat moedeloos ja als ik tig keer herhaal dat ik iets niet doe maar dan anderen blijven herhalen dat ik het wel doe. Tsja daar ben ik uiteindelijk wel klaar mee ja -O- nu dus ook weer.

Ik geef alleen maar net als meer hier eerlijk hoe ik het ervaar en veel uit het topic duiken er boven op. Laat maar denkmik dan volgende keer. Ik meld wel niks meer, :P nu ga ik deur uit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 15:36

Je hebt wel een bijzonder beeld van mannen en vrouwen, karuna.
Mannen en vrouwen kunnen allebei lopen draaien/liegen/manipuleren, dat heeft niks te maken met wat er tussen je benen zit, maar met karakter.

Verder denk ik idd dat als je steeds zoveel issues hebt in communicatie, dat je dan misschien niet zo direct en eerlijk bent als je zelf denkt te zijn. Jij zegt bijvoorbeeld hier dat mensen er bovenop duiken, hoe ik het lees, vind ik je niet duidelijk in wat je probeert te communiceren, en mensen proberen er dus achter te komen wat je bedoelt.
Dus misschien ben je wel eerlijk, maar niet duidelijk, en laat je communicatie techniek wat te wensen over. Ik zie het ook niet als erop duiken, maar meer doorvragen: wat bedoel je, geef eens een voorbeeld, enz. Dan snappen mensen ook waar je het nu over hebt. Dat is ook direct zijn. Zeg wat je bedoelt.

Plus dat ik vind dat je nu een beetje doet alsof je slachtoffer bent. Bijvoorbeeld:
karuna schreef:
Simpel hier in topic, ik zeg eerlijk hoe ik het ervaar. En hupla ik word meteen "beschuldigd" van het ongevraagd en lomp dumpen van mijn mening.

karuna schreef:
Ik word soms wat moedeloos ja als ik tig keer herhaal dat ik iets niet doe maar dan anderen blijven herhalen dat ik het wel doe. Tsja daar ben ik uiteindelijk wel klaar mee ja nu dus ook weer.

Ik denk niet dat je het zo bedoelt, maar het komt op mij wel zo over. En die defensieve houding werkt niet echt, mensen voelen zich daardoor aangevallen, en dat komt de sfeer en de effectiviteit van je communicatie niet ten goede. En ik snap wel hoe dat mechanisme werkt, maar handig is het niet.
Overigens is dit geen aanval, wel hoe ik het zie.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:30

En soms denk ik dat er wel behoefte is aan een duidelijk persoon.
Leuk, nee waarschijnlijk niet. Maar soms moeten er gewoon knopen doorgehakt worden.

Schoonvader ging dood, de vraag was welke kist moet er komen.
Hij wil de oven in, ga voor goedkoop.
Blijft er misschien nog spaargeld over. Hij is dood en merkt er niks meer van.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 17:48

Ik ben van mezelf ook heel direct, soms veel te direct. Ik vind het zelf ook wel lastig om hier mee om te gaan.

tegen mensen die ik niet goed ken oid lukt het wel om mijn directheid weg te stoppen, en niet overal gelijk een mening oid klaar te hebben.

maar bij mensen waar ik me comfortabel bij voel, vriend/familie/vrienden. vind ik het lastig om dat in te houden/netter te brengen dan dat ik het in gedachten heb. en dat komt soms kwetsend over.

voorbeeld: als mijn zusje met iets thuis komt wat ze heeft gekocht oid en het is niet mijn smaak, ben ik sneller geneigd om te zeggen, wat een lelijk ding, dan oh dat zou ik zelf niet gekocht hebben.

ik zou graag horen van andere (directe) mensen hoe zij dit aanpakken en hier een weg in vinden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:22

Better be slapped with the truth than kissed with a Lie!

Waarheid is hard en niet altijd leuk om te horen. Ik ben ook vrij direct en dat word door sommige wel en door sommige niet gewaardeerd. Meestal niet is mijn ervaring.
Dit is pas later zo geworden. Vroeger lachte ik alleen maar en zei alleen maar ja en amen om aardig gevonden te worden. Vind dat het fijne van ouder worden, dat het me niet meer boeit wat iemand van mij vind.
Ik kan ook niet tegen geslijm op Facebook van bepaalde mensen tegen bepaalde mensen om een wit voetje te halen. Wees lekker jezelf.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:24

Ik ben ook heel direct, zelfs in mijn functioneringsgesprekken kwam dat altijd naar voren maar heb wel geleerd om het ietsje beter te verpakken. Alleen als ze me oneerlijk behandelen oid kan ik recht voor zijn raap zijn, ik vond het ook heerlijk om met mannen te werken, en vind het ook niet erg als ze dat bij mij doen.
Ik was vroeger ook niet zo, wilde graag aardig gevonden worden maar dat is over :7

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:38

ik werk op een kantoor in engeland en moet hier heel hard aan werken iets dat in Nederland als een normal gesprek wordt gezien, zien ze hier vaak als kort en rude..
Ik moet er ech rekening mee houden om niet te kort en niet te zakelijk te zijn.
soms spreek ik 10 x per dag met dezelfde person kan zelfs een collega zijn aan de telefoon en elke keer maar weer vragen hoe gaat het? (you oke?) Ik vind het na 3 jaar nog steeds moeilijk om daar de tijd voor te nemen...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:46

okdoei schreef:
Ik ben van mezelf ook heel direct, soms veel te direct. Ik vind het zelf ook wel lastig om hier mee om te gaan.

tegen mensen die ik niet goed ken oid lukt het wel om mijn directheid weg te stoppen, en niet overal gelijk een mening oid klaar te hebben.

maar bij mensen waar ik me comfortabel bij voel, vriend/familie/vrienden. vind ik het lastig om dat in te houden/netter te brengen dan dat ik het in gedachten heb. en dat komt soms kwetsend over.

voorbeeld: als mijn zusje met iets thuis komt wat ze heeft gekocht oid en het is niet mijn smaak, ben ik sneller geneigd om te zeggen, wat een lelijk ding, dan oh dat zou ik zelf niet gekocht hebben.

ik zou graag horen van andere (directe) mensen hoe zij dit aanpakken en hier een weg in vinden.

Je geeft zelf de oplossing al, zeggen: "oh dat zou ik niet zo snel gekocht hebben". Oftewel, leer jezelf aan om niet direct iets te zeggen, maar eerst even na te denken en te bedenken hoe het overkomt. Dan kun je alsnog je eerlijke mening geven maar dan genuanceerd en hoef je mensen niet onnodig te kwetsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:46

Andewi schreef:
ik werk op een kantoor in engeland en moet hier heel hard aan werken iets dat in Nederland als een normal gesprek wordt gezien, zien ze hier vaak als kort en rude..
Ik moet er ech rekening mee houden om niet te kort en niet te zakelijk te zijn.
soms spreek ik 10 x per dag met dezelfde person kan zelfs een collega zijn aan de telefoon en elke keer maar weer vragen hoe gaat het? (you oke?) Ik vind het na 3 jaar nog steeds moeilijk om daar de tijd voor te nemen...

Dat kan ik me voorstellen..hier in NL vragen we vaak niet eens aan elkaar hoe het gaat. :D

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:48

Ik ben ook best direct en vooral heel eerlijk. Op het internet niet zo, maar wel in het echte leven. Normaal zie je het andersom, zijn mensen opener en ook minder bang om direct te zijn via het internet, maar dat is bij mij niet zo. Via het internet kan ik niet goed in schatten hoe het bij mensen over komt, in het echt gaat dat beter.

Wel een leuk cultuur verschilletje, een van mijn Instagram accounts heeft vrijwel alleen maar buitenlandse (en vooral amerikaanse) volgers. Ik merk hier zoo het verschil in wat voor ons normaal is. Als ik dan mijn mening geef, en eerlijk ben, wordt dat veel sneller als iets negatiefs of aanvallends gezien dan wanneer ik met een Nederlander aan het praten ben. Mijn vriendin is Engels en Pakistaanse en die moest er ook aan wennen :+. Hierdoor ben ik wel een stuk terughoudender geworden online, vooral op mijn Instagram accounts.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 18:53

Met betrekking tot mannen versus vrouwen: ik merk ook dat mannen over algemeen wat rechter door zee zijn dan vrouwen. Niet met alles meteen er maar uit gooien, maar wel met doorzichtig kado verpakking.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:02

Merk ik ook Juut :j

Ik werk nu in een organisatie in het Oosten des lands met veel vrouwen. Ik moet ontzettend wennen aan de roddelcultuur en het politieke gekonkel.
Ze zeggen niet tegen collega waar ze tegen aan lopen maar bespreken dit wel met de rest.

Daarnaast kom ik uit de Randstad en ben denk ik vrij direct soms in mijn bewoordingen.
Soms zie ik mijn collega's schrikken als ik er weer eens iets uit flap. Vaak is dit niet eens negatief, maar ze hebben moeite met mijn directe bewoording lijkt het wel.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:29

Ik mis een beetje het sausje dat over eerlijkheid/directheid heen kan liggen: Lompigheid. Er is naar mijn idee een goede mogelijkheid om eerlijk en direct te zijn, zonder lomp te zijn en iemand direct onderuit te schoppen. Die discussie en dat naar mijn idee essentiële details waardoor iemand anders het wel of niet kan waarderen.

Een voorbeeld:

Optie 1: "Eh hallo, het is echt niet normaal dat je je deadline niet af had en ik daardoor langer door moest werken gister avond omdat ik jouw werk moest doen."
Optie 2: "Ik vond het wel vervelend dat ik gister avond jouw deel van de opdracht ook nog af moest maken omdat je niet op mijn berichtjes reageerde. Was er misschien een reden voor dat het niet lukte?"

Beide eerlijk, beide direct. Maar niet beide agressief/lomp.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 19:50

Juut schreef:
Met betrekking tot mannen versus vrouwen: ik merk ook dat mannen over algemeen wat rechter door zee zijn dan vrouwen. Niet met alles meteen er maar uit gooien, maar wel met doorzichtig kado verpakking.

Met het gevaar verontwaardigd over te komen (wat ik niet ben);

Ik merk ook dat ze er vaker mee weg komen, de mannen. Hoe vaak ik al wel niet met vriendinnen een lompe opmerking heb weggelachen die we elkaar wél heel erg kwalijk hadden genomen.

Daarnaast heb je ook het eeuwige contrast Belg/ Nederlander. Als Belg op bokt, merk ik dat zeer regelmatig.

Ik vind eerlijkheid uiteraard een deugd, maar zélfs als mensen je mening vragen, kom je veeeel verder met een voorzichtig en empathisch antwoord dan met een 'in your face - deal with it' antwoord.

We zijn allemaal mensen met gevoelens en dat moet niet altijd als een zwakte gezien worden. Niet bij jezelf en niet bij anderen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-18 20:44

Ik werk in een mannenwereld met mijn eigen bedrijf, moet soms wel lachen als ze mij zien ipv van een ander of mijn man. Ik weet dat sommige veel groffer zijn in hun spraak als ze onder elkaar zijn en dan schrikken als ik er aan kom, zeg dan ook altijd praat maar door hoor zo blue ben ik niet meer na al die jaren. Of als ik met een grote combi aankom en moet achteruit steken, moet ik helpen? Nee hoor dat lukt wel, dan vooral blijven ze staan en demonstratief kijken, dan is het zeker mijn eer te na om het niet in 1x te doen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:00

Ik voel mezelf over het algemeen juist veilig bij duidelijke mensen, waarbij je precies weet wat je aan ze hebt en wat ze denken. Dus in die zin zal ik sneller bevriend raken met wat directere types.

Maar "ik ben direct" wordt echter zeer regelmatig gebruikt als smoes voor "ik kan of wil mij niet verplaatsen in een ander/ik heb schijt aan de gevoelens van een ander/ik denk dat mijn mening de enige goede waarheid is/ik ben kritisch op iedereen behalve op mijzelf/ik weiger mij sociaal aan te passen en dat is dan de schuld van iemand anders/etc.". Dat vind ik niet nodig.

Het probleem met veel "directe" mensen is dat ze hun eigen perspectief als het enige goede zien en daarin de ander (al dan niet en plein public) neersabelen zonder eerst diens kant van het verhaal te bekijken of zich in die ander te verplaatsen. En dat vind ik storend en kortzichtig.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:09

inderdaad Vogeltje. Dat voorbeeld wat ik aanhaalde van die vrouw die de visite wegstuurde is er ook van overtuigd dat hoe zij doet okay is. Ondertussen heeft ze geen vrienden, dat vind ik persoonlijk best erg. Toen ze hier net kwam wonen dachten wij ook dat we gewoon met haar om zouden gaan, zoals al zo vaak was gebeurd met anderen, maar ik ben er ook echt van teruggekomen. En ik kan eigenlijk wel met iedereen door 1 deur.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 23:26

Vogeltje ik zie dat niet op dezelfde manier.

Directe mensen zijn niet altijd kortzichtig.
En mensen die minder direct zijn zijn niet slap.
Het zal aan de persoon en het moment liggen.

Soms kan je blijven praten over iets. Terwijl er momentenzijn dat er gewoon knopen doorgehakt moeten worden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 11:27

Nu we het er toch over hebben: hoe vertel je iemand, zonder al te direct te zijn, dat ze haar hond niet moet laten schijten op de plek waar jij en de overburen en ons bezoek vaak de auto parkeren? En waarom ze het dan niet opruimt?