okdoei schreef:Ik ben van mezelf ook heel direct, soms veel te direct. Ik vind het zelf ook wel lastig om hier mee om te gaan.
tegen mensen die ik niet goed ken oid lukt het wel om mijn directheid weg te stoppen, en niet overal gelijk een mening oid klaar te hebben.
maar bij mensen waar ik me comfortabel bij voel, vriend/familie/vrienden. vind ik het lastig om dat in te houden/netter te brengen dan dat ik het in gedachten heb. en dat komt soms kwetsend over.
voorbeeld: als mijn zusje met iets thuis komt wat ze heeft gekocht oid en het is niet mijn smaak, ben ik sneller geneigd om te zeggen, wat een lelijk ding, dan oh dat zou ik zelf niet gekocht hebben.
ik zou graag horen van andere (directe) mensen hoe zij dit aanpakken en hier een weg in vinden.
Je geeft zelf de oplossing al, zeggen: "oh dat zou ik niet zo snel gekocht hebben". Oftewel, leer jezelf aan om niet direct iets te zeggen, maar eerst even na te denken en te bedenken hoe het overkomt. Dan kun je alsnog je eerlijke mening geven maar dan genuanceerd en hoef je mensen niet onnodig te kwetsen.