Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:43

Renee1991 schreef:
Vealosz, voel je niet aangesproken. Er waren nogal wat mensen in dit topic die flinke aannames deden, ongegrond.
Ik kan wel degelijk een gesprek voeren met een dementerende, maar niet in deze setting. Ik kan het wel, ik wil het niet. Als mevrouw inderdaad klachten blijkt te hebben (want ik zeg nog steeds niet dat dat zo is), dan zet het simpelweg geen zoden aan de dijk om daar zo'n gesprek mee aan te knopen. Wil je weten waarom, dan zou ik je kunnen aanraden om je eens te verdiepen in de symptomen van dementie. Want dat omvat lang niet alleen vergeetachtigheid.

Hou toch op mens. Je weet helemaal niet of andere mensen hier wel of geen ervaring hebben met dementie. En je weet ook helemaal niet of de buurvrouw dementie heeft.

Je heb zelf geen zin in het gesprek. Dat is prima, kun je gewoon zeggen.

Ik vind jou een voorbeeld voor wat er gebeurd in onze maatschappij, lekker alles op Bokt gooien, lekker de wijkagent op een bejaarde afsturen.

Maar gewoon eens bij een 80 jarige aanbellen om een gesprek aan te gaan ho maar....

Ik vind dat gewoon triest. Stel dat het jouw oma is die daar ergens woont, dan zou ik het zo enorm waarderen als iemand gewoon een bakkie koffie gaat drinken of even een praatje maakt voordat die de wijkagent belt.

Amber_anne

Re: Probleem buurtbewoner hond uitlaten, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:00

Ruitje beetje respect mag wel, ik denk dat dit meer over jou zegt dan over ts.

Dat ze geen gesprek wilt voeren in deze setting vind ik heel begrijpelijk. Dit zijn precies zaken waar een wijkagent voor is.

Nogmaals een wijkagent is niet een of andere boe man en gaat ook gewoon met oma een bakje doen hoor. In deze situatie heeft de oudere vrouw het denk ik fijner met de wijkagent dan een geëmotioneerde buurvrouw

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:07

Renee1991 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik ga eens kijken of we hier een wijkagent hebben.

Ik snap je helemaal, dan heeft het totaal geen zin.

Als ze haar hond los laat lopen omdat haar hond haar anders omver trekt dan maar een muilkorf om.
Daar zou ik echt erop staan en dementerend of niet.......probeer via een wijkagent een familielid in te gaan lichten.........dat vrouw haar hond niet goed in de hand heeft en dat het echt een muilkorf om moet.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:12

Ik denk toch dat aagezien mevrouw met een rolator loopt ze niet de hele dag aan het wandelen is...
En meeste ouderen hebben een vrij vast gezet ritme.. Kun je niet vriendelijk het gesprek aangaan en vragen of ze een bepaalt rijdstip heft waarop ze de hond uit laat zodat jij op een ander tijdstip kan gaan of misschien zelfs even voorstellen dat je aagzien mevrouw toch al op leeftijd is haar helpt met de hond uitlaten.. ? zodat je precies weet waneer hij wel en niet buiten is?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:15

Andewi schreef:
Ik denk toch dat aagezien mevrouw met een rolator loopt ze niet de hele dag aan het wandelen is...
En meeste ouderen hebben een vrij vast gezet ritme.. Kun je niet vriendelijk het gesprek aangaan en vragen of ze een bepaalt rijdstip heft waarop ze de hond uit laat zodat jij op een ander tijdstip kan gaan of misschien zelfs even voorstellen dat je aagzien mevrouw toch al op leeftijd is haar helpt met de hond uitlaten.. ? zodat je precies weet waneer hij wel en niet buiten is?

Dat zou ik niet gaan aanraden, want dan heeft TS dagelijkse verplichting waar ze aan vastzit om de hond van die mevrouw uit te moeten laten. Gewoon muilkorf om en dan kan het niet alteveel schade aanrichten mocht ie toch aanvallen..........

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:17

Andewi schreef:

Dat gaat Ruitje vast wel voor die oude dame doen, gezien zijn/haar reactie?

Meedenken prima, maar dit gaat voor mij echt veel te ver.
Als ik voor iedereen die daar niet geschikt voor is de hond moest gaan uitlaten dan waren mijn eigen dieren arme beesten...die tijd heb ik achter me, tegenwoordig gaan mijn eigen dieren voor.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:19

Wijkagent is getraind voor dit soort akkefietjes.
En maakt meer indruk dan een emotionele eigenaar die aan de deur staat.

Wij zijn ook weleens met diverse mensen naar de wijkagent geweest vanwege een hondeneigenaar die zijn hond andere honden liet pakken en schudden.
Zelf die man aangesproken, werd agressief.

Wijkagent heeft met hem gesproken en de hond is verhuisd.
Later bedreigde dezelfde hondeneigenaar mij en kon ik aangifte doen.

Wijkagent begreep prima dat je zelf niet zomaar gaat praten.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:22

Rode randen om de ogen, ben heel benieuwd hoe dat eruit ziet. ;)
Maar daar gaat het niet om.

Als de Stafford echt hele slechte bedoeningen had gehad, dan had er zeker schade geweest. Maar mijn inziens gaat het daar niet om. Je schrikt je de pleures en je hond kan van dit soort acties zonder schade ook veranderen in gedrag en dat is niet de bedoeling.

Zelf zou ik de dame in kwestie opzoeken en vragen of ze op vaste tijden loopt, zodat je wellicht rekening kunt houden met elkaar.
Dementie weet je niet dus daar zou ik zelf niet vanuit gaan voordat dit bevestigd is.
Is de stap naar deze dame te groot, dan is de wijkagent inschakelen echt geen schande hoor.
Liever dat je met een beetje bemiddeling eruit kunt komen dan dat je met stress die dame moet zien te ontwijken.

Succes met de situatie!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:27

Ragdollcat schreef:
Renee1991 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er zelf weinig voor voel om met mevrouw zelf een gesprek aan te gaan. Ik ga veel moeite hebben met mezelf te beheersen omdat ik nog steeds best kwaad op haar ben. Daarnaast - vanwege de mogelijke dementie kwestie - vind ik het voor haar ook niet prettig om dat zo aan te pakken. Als ze werkelijk dementerend blijkt te zijn, heeft mijn gesprek ook geen effect. Ik zie daar oprecht nogal tegenop..

Ik snap je helemaal, dan heeft het totaal geen zin.

Als ze haar hond los laat lopen omdat haar hond haar anders omver trekt dan maar een muilkorf om.
Daar zou ik echt erop staan en dementerend of niet.......probeer via een wijkagent een familielid in te gaan lichten.........dat vrouw haar hond niet goed in de hand heeft en dat het echt een muilkorf om moet.

Met muilkorf kan die alsnog op je hond af stieren en deze tegen de vlakte werken. Het enige voordeel is dag je geen schade hebt, maar dat er nu ook niet. Maar de negatieve impact voor je eigen hond is hetzelfde.
Mijn hond zijn achterpoot is ooit kapot gescheurd door een andere hond. Die man kocht ook een muilkorf. Ik heb hem gezegd: heel verstandig, maar koop vooral een goede riem.’

Zelf heb ik altijd Staffords gehad, heerlijke honden maar helaas vaak het verkeerde type aan de andere kant van de lijn. Of erger nog, een gebrek aan die lijn. Zo jammer van het ras!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:29

ruitje schreef:
Hou toch op mens. Je weet helemaal niet of andere mensen hier wel of geen ervaring hebben met dementie. En je weet ook helemaal niet of de buurvrouw dementie heeft.

Je heb zelf geen zin in het gesprek. Dat is prima, kun je gewoon zeggen.

Ik vind jou een voorbeeld voor wat er gebeurd in onze maatschappij, lekker alles op Bokt gooien, lekker de wijkagent op een bejaarde afsturen.

Uhm >;)
Ts geeft juist duidelijk aan dat ze nergens zegt dat deze mevrouw dementie heeft.
En dat ze het zelf ivm emotie niet ziet zitten om met betreffende mevrouw te gaan praten. Dat lijkt me beter dan met emotie daarheen stampen en boos worden..

Communiceren is niet handig als mevrouw gewoon de eerste keer niets zegt. Opstaat en weg loopt terwijl haar hond zowel haar schade geeft als ook de hond van ts...

Dan zou ik ook niet staan te springen om gesprek aan te gaan.. zeker niet als ze de hond ook nog eens vaak/ altijd laat los lopen terwijl deze niet onder controle is..

Daarbij is bokt juist een mooi forum gezien er zowel paarden als honden mensen zitten. Dieren mensen. Waarvan er misschien wel 1 is die hetzelfde heeft meegemaakt en ts kan helpen met de juiste stappen.

De wijkagent is juist de persoon voor dit soort zaken. Zal wat zijn als we allemaal onze ergernissen bot vieren op elkaar. Wordt t vast net zo gezellig van als soms op bokt.

Deze mensen zijn er bewust om ergernissen en conflicten tussen personen in een wijk te helpen 'sussen'
Daarbij. Stel. Stel dat mevrouw dementerend is. Heeft de wijkagent de connecties om de juiste personen erop te zetten.
Dat heeft ts niet.

En nog even dit filmpje omdat ik daar aan moest denken..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:50

Renee1991 schreef:
Vealosz, voel je niet aangesproken. Er waren nogal wat mensen in dit topic die flinke aannames deden, ongegrond.
Ik kan wel degelijk een gesprek voeren met een dementerende, maar niet in deze setting. Ik kan het wel, ik wil het niet. Als mevrouw inderdaad klachten blijkt te hebben (want ik zeg nog steeds niet dat dat zo is), dan zet het simpelweg geen zoden aan de dijk om daar zo'n gesprek mee aan te knopen. Wil je weten waarom, dan zou ik je kunnen aanraden om je eens te verdiepen in de symptomen van dementie. Want dat omvat lang niet alleen vergeetachtigheid.

Voor hetzelfde geld heeft deze mevrouw helemaal geen dementie en blijkt een gesprek wel zin te hebben.
Een oudere dame met zo een hond is misschien wat anders dan de oma in bloemetjesjurk met een dwergpoedel maar verdient niet meteen een stempel.

Te is natuurlijk niet de enige die geen gesprek meer durft aan te gaan. De maatschappij is zo dat echt contact lastig is voor veel mensen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:22

Een wijkagent inschakelen hoeft helemaal niet negatief te zijn. Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Bij mij in het dorp woont een stel van 74. Mevrouw zwaar dement (laat in de slagerij zo haar broek zakken en gaat staan plassen, zo’n situatie dus). Maar wilde 2 jaar geleden per se een Ridgeback pup dus de beste man kocht een Ridgeback pup. Twee jaar later is het gewoon een vreselijk irritant ongeleid projectiel dat mensen omver springt, van honderden meters als een idioot aangerend komt, vreselijk lomp is met andere honden en de beste man fietst er ook alleen maar mee. Lekker gezonde situatie voor de hond ook dus, not. Zelfs met de enorm warme dagen dit jaar werd er gewoon volop gefietst. Heb die man 5 keer vriendelijke gevraagd om zijn hond bij zich te houden of aan te lijnen als hij mij ziet lopen want ik vind het gewoon niet prettig. Heb daarbij 1 hond met zware spondylose en zelf m’n rug op drie plaatsen gebroken gehad dus ik wil dat gewoon niet (heb zelf ook Ridgebacks dus ik zeik echt niet zo snel). Maar de man liet gewoon keer op keer zijn hond los en kwam hem dan ook gewoon niet halen. Bleef gewoon staan aan de andere kant van de weilanden. Er is dus niet gevochten of iets maar kom op, is dat dan wat er moet gebeuren? Toen heb ik een wijkagent twee dorpen verderop een mail gestuurd omdat wij zelf hier geen politiebureau hebben. Twee dagen later had ik al een, hele toffe, agente op de stoep. Verhaal uitgelegd, zij is polshoogte gaan nemen daar en kwam daarna terug bij mij dat ik er heel goed aan had gedaan om melding te maken omdat daar dus veel meer aan de hand is en die mensen hulp nodig hebben en ze nu vinger aan de pols kunnen houden daar. Heb de man sindsdien niet meer gezien, wat ook weer niet m’n bedoeling was, want als hij zijn hond voor mij gewoon even aanlijnt en daarna weer los doet kan het ook prima. Heb nog aangeboden ook om eventueel te helpen als ze afstand willen doen van de hond maar ook niks meer over gehoord. Deze mensen hadden dus ook geen familie en soms kan een wijkagent dan heel veel betekenen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:45

Renee1991 schreef:
Pfff, marleen, een erg kinderachtige reactie dit. Ik probeer al meerdere malen uit te leggen dat het hier niet om een doorsnee bejaarde gaat.
Denk even na, een dame op leeftijd die tamelijk verward overkomt, en met een tamelijk agressieve hond loopt. Bekijk het totale plaatje eens. Waarom heeft zo iemand zo'n hond in bezit als het problemen kan veroorzaken? En waarom loopt die hond dan los? Nee, ik ga niet zomaar een gesprek aan.

Kom op zeg. Wie is er nu kinderachtig?

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:50

Ik lees dit topic echt met veel verbazing, ff aanbellen ff gesprekje is toch helemaal niet veel gevraagd als JIJ er veel last van heb (wat ik snap). Lijkt me toch dat je in ieder geval het gesprek aan kan gaan? Desnoods met je vriend, als hij er rustiger in staat.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:51

Nynke1 schreef:
Een wijkagent inschakelen hoeft helemaal niet negatief te zijn. Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Bij mij in het dorp woont een stel van 74. Mevrouw zwaar dement (laat in de slagerij zo haar broek zakken en gaat staan plassen, zo’n situatie dus). Maar wilde 2 jaar geleden per se een Ridgeback pup dus de beste man kocht een Ridgeback pup. Twee jaar later is het gewoon een vreselijk irritant ongeleid projectiel dat mensen omver springt, van honderden meters als een idioot aangerend komt, vreselijk lomp is met andere honden en de beste man fietst er ook alleen maar mee. Lekker gezonde situatie voor de hond ook dus, not. Zelfs met de enorm warme dagen dit jaar werd er gewoon volop gefietst. Heb die man 5 keer vriendelijke gevraagd om zijn hond bij zich te houden of aan te lijnen als hij mij ziet lopen want ik vind het gewoon niet prettig. Heb daarbij 1 hond met zware spondylose en zelf m’n rug op drie plaatsen gebroken gehad dus ik wil dat gewoon niet (heb zelf ook Ridgebacks dus ik zeik echt niet zo snel). Maar de man liet gewoon keer op keer zijn hond los en kwam hem dan ook gewoon niet halen. Bleef gewoon staan aan de andere kant van de weilanden. Er is dus niet gevochten of iets maar kom op, is dat dan wat er moet gebeuren? Toen heb ik een wijkagent twee dorpen verderop een mail gestuurd omdat wij zelf hier geen politiebureau hebben. Twee dagen later had ik al een, hele toffe, agente op de stoep. Verhaal uitgelegd, zij is polshoogte gaan nemen daar en kwam daarna terug bij mij dat ik er heel goed aan had gedaan om melding te maken omdat daar dus veel meer aan de hand is en die mensen hulp nodig hebben en ze nu vinger aan de pols kunnen houden daar. Heb de man sindsdien niet meer gezien, wat ook weer niet m’n bedoeling was, want als hij zijn hond voor mij gewoon even aanlijnt en daarna weer los doet kan het ook prima. Heb nog aangeboden ook om eventueel te helpen als ze afstand willen doen van de hond maar ook niks meer over gehoord. Deze mensen hadden dus ook geen familie en soms kan een wijkagent dan heel veel betekenen.

Wat heftig zeg.. Maar weet je nu of ze hond dus gewoon constant binnen houden?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:57

bigone schreef:
ruitje schreef:
[quot="Renee1991"]

Naar mijn idee geef jij nu de (mogelijke? ) dementie op als excuses om niet met haar in gesprek te gaan.

Mens is 80, wat is er gebeurd met onze maatschappij dat we daar eerst een wijkagent op afsturen voordat we zelf in gesprek gaan...

Gewoon aanbellen en in gesprek gaan.

Mens kan wel 80 zijn maar overtreed de wet door haar hond los te laten lopen waar dat niet mag dus ja, ook met 80 kan de wijkagent dan een gesprekje met je aanknopen.[/quote]

precies, wijkagent kan bemiddelen :) Lijkt me makkelijker dan dat TS er zelf op afstapt gezien wat ze aangeeft dat ze zich misschien niet kan inhouden. De mevrouw is in overtreding om haar hond los te laten lopen....gewoon even de wijkagent benaderen heeft meestal meer effect.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:36

Hootje ts wil geen gesprek heeft ze al vaak gezegd,lijkt mij ook de makkelijkste oplossing zelf aan spreken.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:44

Even inhakend op een opmerking op de eerste pagina
Citaat:
Hij was niet leuk, maar als hij kwaad had gewild had jouw hond echt schade gehad...

Goddank hoeft dat niet altijd zo te zijn! Ik heb laatst een cane corso op mijn corgi gehad. De corso ging ook volledig voor het pakken van mijn hond, wilde absoluut kwaad, maar ik heb ontzettend veel geluk gehad. Dikke vacht, kleine kronkel die zich niet zomaar liet pakken, etc.
Het had heel anders af kunnen lopen, maar gelukkig is het niet altijd zo dat er schade is als de hond echt kwaad wil.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:55

oji schreef:
capopjekop schreef:
Het is toch raar dat mevrouw haar excuses niet heeft aangeboden en gekeken hoe het met de hond van de ts was? Gewoon door lopen of er niets gebeurt is vind ik vrij asociaal.

De vrouw was omver getrokken, lag op de grond. Was misschien zelf totaal in de war op dat moment? Het is zo makkelijk het maar asociaal te noemen als je er niet bij bent geweest. Misschien heeft ze het voorval met de andere hond wel helemaal niet meegekregen.

En dat dan als excuus aandragen om niet meer normaal menselijk te reageren maar meteen de politie erop af te sturen....verbazingwekkend!

Precies dat dacht ik nu ook. Waar is het menselijke gevoel gebleven? Als ik had gezien dat mijn hond oké was had ik me toch eerst om die arme vrouw op de grond bekommerd. Helpen opstaan vragen gaat het?
Gesprek aan gaan is toch niet zo moeilijk? Kan best triest verhaal achter zitten. Misschien komen jullie met die vrouw wel tot een oplossing.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:18

Als ze 40 was geweest had ze wel de wijkagent mogen inschakelen?
Bejaard of niet, deze mevrouw zorgt met haar hond voor overlast. Vanuit haar gezonde verstand of vanuit dementie, dat maakt toch niet uit?
Een wijkagent gaat gewoon even een praatje maken met haar eerst, juist fijn als je een onpartijdige partij kan inschakelen bij dit soort dingen.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:23

Majabeestje schreef:
Als ze 40 was geweest had ze wel de wijkagent mogen inschakelen?
Bejaard of niet, deze mevrouw zorgt met haar hond voor overlast. Vanuit haar gezonde verstand of vanuit dementie, dat maakt toch niet uit?
Een wijkagent gaat gewoon even een praatje maken met haar eerst, juist fijn als je een onpartijdige partij kan inschakelen bij dit soort dingen.

Als ze 40 was vind ik het nog waarschijnlijker om gewoon het gesprekje aan te gaan

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:33

Het maakt toch niet uit wat jullie 'waarschijnlijker' vinden? TS wilt het gesprek zelf niet aangaan wat begrijpelijk is.
Sommige mensen hebben nu eenmaal een bord voor hun kop en blijkbaar ziet deze vrouw haar fout gedrag zelf gewoon niet in, wat zou het helpen als TS er even iets van gaat zeggen? Lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat deze vrouw dit gaat aannemen. De wijkagent kan al sneller iets 'opleggen'. Natuurlijk kan TS eerst zelf proberen te praten, maar als TS dat niet wilt is dit geen optie dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:36

Jezus Ruitje, doe effe normaal zeg.

Om jullie uit de droom te helpen, ik heb vanmiddag na m'n werk aangebeld bij mevrouw. De deur bleef op een kiertje. Ze herkende me niet (als in oh jij met die zwart witte hond of zo), haalde haar schouders op bij het door mij genoemde incident, wist dit niet meer.
Ik heb met knikkende knietjes staan vertellen dat ik me niet zo prettig voelde bij de situatie, met de vraag of ze haar hond aan wilde lijnen en of zij zelf een oplossing zag voor het feit dat haar hond zo kwaad wordt als hij mijn hond ziet.
Ze wist niet waar ik het over had, antwoordde dat haar hond erg braaf is en dat ze hem nooit los heeft lopen.
Ik was er klaar mee. Ik heb het geprobeerd.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:45

Dan heb je het idd geprobeerd en is het dan misschien inderdaad handig om een wijkagent in te schakelen. Nu heb je het toch zelf geprobeerd, heeft dan wel niks opgeleverd maar je hebt het tenminste geprobeerd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:51

ts goed dat je de wijkagent een bericht hebt gestuurd.
Je moet niet afwachten tot het fout gaat want dan is je hond misschien wel getekend voor zn leven.
Het feit dat mevrouw opkrabbelt en doorloopt vind ik toch wel zorgwekkend....

Mijn hondje is een maand of 2 terug gepakt door een herder,vol met gaten gebeten en mevrouw zei dood leuk dat ie het normaal nooit deed en de mijne zal wel begonnen zijn.
Ik reageerde nog heel rustig van kan gebeuren en wilde gegevens uitwisselen voor de verzekering en toen ging het mis bij mevrouw.
Heb toen ook de wijk agent laten komen maar mevrouw was al gevlucht.
Agent gaf aan een melding te maken maar niets te kunnen doen omdat ik haar niet kon.
Volgende keer ben ik ook niet meer aardig tegen haar als ik haar tegen kom.
Ik heb nu een lastig uitvallend hondje als hij zich weer bedreigt voelt en dat is niet leuk.
Dus beter nu aan de bel trekken voordat het echt fout gaat.
Dus ik snap je frustraties.