Ik weet niet hoe oud je bent, maar allereerst bedoel ik dit niet als kritiek maar wel om dingen misschien op een andere manier te zien.
Je schrijft in de titel 'je beste vriendin' maar volgens mij ziet zij jou wellicht meer als beste vriendin dan hoe jij haar ziet. Je spreekt eigenlijk geen enkel positief woord behalve dat het 4 jaar terug startte met een goede klik.
Wellicht doe je dit uit irritatie, maar het geeft wel een vertekend beeld.
Nu weet je niet 100% zeker of zij de spray gepakt heeft een halfjaar geleden, maar omdat ze nu (pas een half jaar later) je Milky ways opgegeten heeft beschuldig je haar hier wel van tegenover anderen.
Je schrijft ook hoe haar reactie is, hoewel je haar over de haarspray en de Milkyways zelf nooit hebt geconfronteerd (maak ik op uit wat je schrijft).
Je schrijft dat je met haar over 'dit soort zaken' niet kunt praten, maar schrijft ook dat dit de 2e keer is dat je haar verdenkt van diefstal (de haarspray en het opeten en verdoezelen van eten).
Wat zijn dan verder 'dit soort zaken'?
Over beiden keren ben je geen gesprek aangegaan met haar, dus hoe kun je nu weten in dit geval hoe haar reactie is? Ik zie dit als een vooroordeel (wellicht om wat ze uitstraalt omdat je schrijft dat ze in jouw huis domineert?)
Daarnaast, ze heeft de Milkyways opgegeten in jouw huis en de papiertjes in de prullenbak gegooid. Dat is niet stelen in mijn ogen, allicht had ze het kunnen vragen maar ik weet niet hoeveel vrijheid jij haar hebt gegeven in jouw huis?
Ik zou dat bij mijn beste vriendin gewoon kunnen doen. Als mijn vriendin iets heeft wat ze liever niet deelt dan zegt ze dat, of staat het in de kast (en dan vraag ik het ook altijd netjes of het mag).
Wie weet was haar intentie helemaal niet om het te verdoezelen?
En over die haarspray: is er in die tijd dat jij je spray kwijt bent niemand anders behalve je vriendin in huis geweest? Geen enkele andere vriendin?
Toch zou ik haar confronteren zonder verwijten te stellen, of eens vragen of ze die spray perongeluk heeft meegenomen?
En gewoon zeggen dat je het niet zo fijn vind dat ze alle Milkyways opgegeten heeft.
Als het echt je beste vriendin is dan hoor je dit op een normale manier te kunnen bespreken.
En gaat ze hier slecht mee om, dan is het toch simpel? Dan maak je je punt duidelijk en verzoek je haar te vertrekken.
Of dat je de vriendschap hierom wilt verbreken is aan jou zelf en kun je haar dan ook duidelijk maken.
Het klinkt overigens ergens tegenstrijdig, ze kijkt tegen jou op, op een manier wat klinkt als een onzeker persoon.
Maar ze domineert jou in jouw eigen huis

?
Ik zou toch een goed gesprek met haar voeren en zeker geen andere (gemeenschappelijke) vrienden in dit complot betrekken.
Ik heb het gevoel dat er tussen jou en haar veel meer is voorgevallen/speelt in jullie vriendschap dan alleen dit wat je nu schrijft.
In ieder geval succes. Ik heb ooit ook een vriendin gehad op zo'n wijze (ik was de onzekere en keek tegen haar op) en mijn vriendin steelde spullen van mij.
Als ik vroeg hoe ze er aan kwam (al denkend dat het van mij was) zei zij ook dat ze die gekocht had. Ze is echter door de mand gegaan toen haar zus had gezien dat ze het uit mijn spullen gepakt had (ik bleef toen logeren) en zo is het balletje gaan rollen en kwamen er ineens veel meer spullen uit haar kamer naar boven, die van mij waren dus..
Uiteindelijk heeft ze na een hartig woordje spreken dit soort dingen nooit meer gedaan. We zijn nog lang vriendinnen geweest maar uiteindelijk door totaal ander soort levens en beiden erg druk, gaan we nu jaren later niet meer met elkaar om. Maar van ruzie is geen sprake