problemen met groepswerk, advies nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 11:58

Ik ben het wel deels met Hillie eens en dan mn over het alleen verder gaan.

Ik zou een gesprek met docent ( en later gesprek medeleerlingen en docent ) houden.

Het is een zwaar pakket met werk, studie en in rouw zitten, en de zorg van alles te betalen.
Maar dan juist zou ik dit gesprek aangaan, het overkomt je later nog wel eens een keer in je leven, dat alles teveel is maar je toch door wilt.

Dan moet je met hulp van docent of je baas, ook je collega´s weer op het juiste spoor krijgen.

Jullie zitten allemaal in groepsproces, dit is voor allemaal een leerproces.
Dus voor jou om aan te geven wat je nodig hebt.
Voor de medeleerlingen een wakeup call waar zijn we mee bezig?
Voor de docent een taak om dit in goede banen te leiden.

Petra_O

Re: problemen met groepswerk, advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 14:21

Ik ga nu niet overhaast iets doen, maar zoals ik me nu voel zou ik het liefste komend blok laten schieten. Achteraf gezien is dit al langer aan de gang (boos worden op rode stoplichten en files, over mijn toeren raken als mijn rooster veranderd etc...) en ik trek het nu gewoon niet meer.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:36

Het klinkt alsof je inderdaad wat teveel hooi op je vork hebt. Als het lukt, raad ik je aan om een pauze te nemen in je opleiding. Niet definitief stoppen, maar even een blok of semester er tussenuit.

Je stress en paniekgevoelens zijn ook typische kenmerken van overspannen zijn, je vind het dan ook moeilijk om nog rationeel te denken. Ik heb ervaring... Dan kun je beter die pauze per direct inlassen. Sterkte!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:57

Lijkt me inderdaad goed om deze periode even te laten gaan en het later opnieuw te doen. Het overlijden was de druppel.

Mensen kunnen vaak veel stress hebben en blijven functioneren. Tot er iets heftigs gebeurt. Dan komt vaak alles eruit wat resulteert in overspannenheid of een burnout.
Logisch want de maatschappij stelt werkelijk veel te hoge eisen en weinig mensen kiezen voor zichzelf en geven hun grenzen aan.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:50

Petra_O schreef:
Ik ga nu niet overhaast iets doen, maar zoals ik me nu voel zou ik het liefste komend blok laten schieten. Achteraf gezien is dit al langer aan de gang (boos worden op rode stoplichten en files, over mijn toeren raken als mijn rooster veranderd etc...) en ik trek het nu gewoon niet meer.

Trek je de opleiding niet, dit blok niet of deze opdracht niet?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 20:22

Deze opdracht voorlopig. Denk ik. Dat is dus heel komend blok. Dan heb ik tot februari om overal rustig over na te denken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:45

Ga zsm ff met iemand alles op een rijtje zetten, bij je opleiding of werkgever (betaalt hij de studie)?
En bij de huisarts. Nu even geen beslissingen nemen. Er moet ergens ruimte komen en dat kan jij denk ik nu niet overzien. Ben zelf leidinggevende en heb met medewerker vergelijkbaar iets meegemaakt. Ergens wat druk afgehaald en vol goede moed verder.
Knap dat je het al zo lang hebt volgehouden. Kies nu ff voor jezelf. Wat je hier nu van gaat leren heb je de rest van je werkende leven profijt van.
Je studiegenoten snap ik ergens wel, maar vind ik niet empathisch. Die komen zichzelf ook nog weleens tegen. Het leven is geven en nemen. Sterkte!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 22:45

Werkgever betaald inderdaad mijn studie, maar ik kan de uitloop zelf betalen als het moet. Inderdaad geen overhaaste beslissingen, even dit blok in ieder geval rust. Morten praten met mijn leidinggevende, dinsdag met de huisarts.
Ik zit nu letterlijk te trillen van spanning... Geen idee hoe ik moet gaan slapen zo.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 00:20

Net een mail naar de SLB 'er gestuurd, ben heel benieuwd naar de reactie die ik maandag krijg. Het is voor mij duidelijk dat ik nu zo niet verder kan. Ergens moet de druk eraf. Ik heb naar mijn SLB'er aangegeven dat ik niet denk dat ik de komende vakken kan volgen en gevraagd wat de opties zijn en wat haar mening erover is.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 13:34

Goed dat je direct actie onderneemt! Laat je voor nu vooral geen burn-out aanpraten, dat is niet iets dat Bokt kan diagnosticeren; je kan er ook gewoon even helemaal doorheen zitten natuurlijk. Daar kan je huisarts je morgen mee helpen. Goed bezig in ieder geval!

Voor de extreme spanning in je spieren: De app Headspace biedt ademhalingsoefeningen met begeleiding, heel fijn voor dat soort momenten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:19

Paardenfan25 schreef:
Ga zsm ff met iemand alles op een rijtje zetten, bij je opleiding of werkgever (betaalt hij de studie)?
En bij de huisarts. Nu even geen beslissingen nemen. Er moet ergens ruimte komen en dat kan jij denk ik nu niet overzien. Ben zelf leidinggevende en heb met medewerker vergelijkbaar iets meegemaakt. Ergens wat druk afgehaald en vol goede moed verder.
Knap dat je het al zo lang hebt volgehouden. Kies nu ff voor jezelf. Wat je hier nu van gaat leren heb je de rest van je werkende leven profijt van.
Je studiegenoten snap ik ergens wel, maar vind ik niet empathisch. Die komen zichzelf ook nog weleens tegen. Het leven is geven en nemen. Sterkte!

Dat is het allerbeste advies wat ik heb gelezen!

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 23:27

Dus je hele studie verloopt prima. Deze opdracht even niet. So what? Dan zijn je groepsgenoten maar wat minder blij met je. That's life. Je hebt je best gedaan. Het geleverde werk is nog steeds meer dan voldoende, alleen voldoet het niet aan de eisen van je groepsgenoten. Dan weet je dat je daar geen opdracht mee meer maakt :-) Even heel hard lelijke woorden zeggen en weer verder.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 06:09

Ilja, heb je de moeite genomen om de rest van het topic/de berichten van TS te lezen? Je post is een prima reactie op de OP, maar is gezien de rest van het topic te ongenuanceerd.

TS, hoe gaat het nu met je?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-18 00:45

Ik heb advies van mijn huisarts even een stapje terug gezet, en sla dus dit blok van mijn opleiding over. In overleg met de arbo even iets lichtere werkzaamheden op de werkvloer. Even een stap terug en bijkomen. Ik zit volgend mijn huisarts nog niet echt in een burnout, maar het scheelt niet veel.
Rust doet me echt goed merk ik. Straks als ik weer verder ga met studeren maar even een goed gesprek met mijn werkgever over mijn werktijden, misschien tijdelijk wat minder werken of meer voor school onder werktijd doen...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:36

Sterkte Petra ! Fijn dat je iets lichtere werkzaamheden kunt doen op je werk.
Pas op jezelf hoor!

Zelf heb ik nu al 6 weken aangepaste werktijden ( gedeeltelijk ziektewet ) en dat heeft mij weer wat lucht gegeven. Betekend niet dat ik straks maar weer gewoon op de oude voet door ga, ben wel weer aan het opbouwen, maar ga mijn probleem wel aanpakken anders zit ik er over een paar maanden hetzelfde weer bij.

Misschien is voor nu een tijdje minder werken ook al een optie ? Zodat je ECHT even kan opladen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:57

Fijn dat je een goede oplossing hebt gevonden!
En veel sterkte de komende tijd.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 01:34

Petra_O schreef:
silverdapple schreef:
TS, onthoud 1 ding goed: your feelings are valid. M.a.w. alles wat jij voelt, dat siert je. Laat niemand je aanpraten dat wat jij ervaart en voelt overdreven is of minder uitmaakt. Er is een reden waarom je het ervaart en die reden is de beïnvloedende factor, niet jouw gevoel. Ik vind het dan ook heel knap dat je besloten hebt je gevoel ruimte te geven en factoren aan te passen, en je je er niet, zoals sommigen gesuggereerd hebben, er maar "over heen zetten", al helemaal in deze situatie.

Ik weet niet goed waarom, maar hier moest ik heel erg van huilen... Je slaat zo de spijker op de kop hier.

:(:) Ik twijfelde nog of ik het plaatsen moest gezien ik het vrij lastig vond om me fatsoenlijk te verwoorden, maar uiteindelijk besloten het tóch te doen omdat ik in vrijwel iedere post zag en zie dat je je gevoel óf ontzettend moet verdedigen/verantwoorden of dat je je eigen gevoel toch ondermijnt.
Dat is niet nodig. Alleen ik snap dat het wel heel lastig wordt om je gevoel als prioriteit te stellen als zoveel anderen — zowel in het echt als in dit topic — het constant in twijfel trekken (of uit verband).

Ik heb sinds mijn vorige reactie de rest van je topic niet meer kunnen lezen en zie nu je updates. Vind het verdrietig dat het tot zover heeft moeten komen, maar (wederom, haha!) ook knap van je dat je ondanks alles toch je poot stijf hebt gehouden en fijn voor je dat je de ruimte krijgt en hebt gecreëerd(!) om een stap terug te doen.

Daarnaast wil ik toch nog even opmerken dat ik denk dat de werkdruk die je ervoer eerder komt van de eisen en verwachtingen die je groepsgenoten stelden dan van de daadwerkelijke hoeveelheid van je opdrachten. De werkdruk die je in de toekomst wellicht nog komt te ervaren zal sowieso minder zijn dan nu, ondanks dat je meer taken zal hebben, omdat jij straks zelf kan bepalen hoe hoog je de lat legt en hoe je je doelen gaat bereiken.

Maar nu eerst lekker de tijd nemen om tot jezelf te komen en de harmonie weer te vinden!