Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:31

Misschien geen röntgen en geen dier, maar wel een MRI van mn hersenen. :P

Afbeelding

(niets mis mee trouwens, was een collega helpen die iets aan het testen was op de machine).

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:32

Ik heb ''jammer genoeg'' enkel een MRI scan, geen röntgen :') Dus ik lees lekker mee. Reuze interessant dit! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:34

Tigress schreef:
Ik heb ''jammer genoeg'' enkel een MRI scan, geen röntgen :') Dus ik lees lekker mee. Reuze interessant dit! :D

Voor een MRI wil ik best een uitzondering maken hoor _O- Als er tenminste iets op te zien is :P

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:36

Ooh, er is zeker wat op te zien :))
De artsen waren geschrokken ervan. Dit hadden ze absoluut niet verwacht, waardoor ik de volgende dag met spoed weer langs mocht komen :=
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:37

enjoymyhorse schreef:
Wat een interessant topic!

Is het misschien een idee om in een spoiler onder elke foto te zetten wat er mis is?
Nu blijf je scrollen En zoeken welk antwoord bij welke foto hoort :)

Als je op "geplaatst" klikt zie je de berichten van die persoon, dus dan kun je kijken of het antwoord al gegeven is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:37

Tigress schreef:
De artsen waren geschrokken ervan. Dit hadden ze absoluut niet verwacht, waardoor ik de volgende dag met spoed weer langs mocht komen :=
[ [url=m/03YlrL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Uhm bij die blauwe lijn zit een vernauwing in het ruggenmerg?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:39

Interessant topic!

@Tigress, hernia toch? Naar :\

In 2014 klapte er in een plotselinge file iemand in volle vaart achterop de auto waar ik achterin zat, de hoofdsteunen zaten te ver naar beneden dus m’n hoofd heeft een flinke zwieper gemaakt. Hoefde niet mee van de ambu maar als ik nog erge last had moest ik na het weekend (ongeluk was op vrijdag) even langs de huisarts. Zij vond me te heftig op druk op m’n wervels reageren dus doorgestuurd voor een foto.
Toen de foto gemaakt was kwamen er ineens allemaal mensen naar me toe dat ik vooral rustig moest blijven zitten en niet teveel bewegen, er moest een spoed CT gemaakt worden want er leek iets niet helemaal goed.

Dit waren twee van de foto’s die gemaakt zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd of jullie zien waarvan de dokters dachten dat het niet helemaal goed was.
Overigens bleek er na de CT niks aan de hand met m’n botten hoor, geen gebroken nek gelukkig :D wel een hele tijd last van gehad.

Spoiler:
bij deze wervels leek er een scheurtje re zitten:

Afbeelding

En m’n nek is wel erg recht, normaal hoor je meer een curve erin te hebben. Dit is uiteindelijk opgelost met fysiotherapie! Of nouja er zijn natuurlijk geen foto’s meer gemaakt maar ik heb er geen last meer van.

xLeoniee

Suzanne F. schreef:
xLeoniee schreef:
Ik heb ook wel foto's van de spronggewrichten van mn oude pony!

[ [url=m/WOvgxH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mrHtao.jpg]Afbeelding[/url] ]

Iemand? :=

Dat is spat of niet?

:j

wendy1987

3 breuken in mijn enkel..
Heb ook ct scans en MRI maar die krijg ik niet op bokt hahaha.

Ik kam wel kijken mochten jullie willen of ik ze kan om cirkelen voor jullie haha

Pippaa

Re: Het grote röntgen topic! (dieren & mensen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:42

Afbeelding
Voorbeen van een paard (met CPL), ik heb hem helaas zo niet paraat zonder rood lijntje

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:43

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:44

Tandimplantaten?

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:46

Interessant topic dit :D
Leuk om zo eens letterlijk door iemand heen te kunnen kijken :j

Ben zelf ook even gaan graven in de archieven van mijn computer.
Mijn rug: lijkt me vrij duidelijk wat er hier mis is :))
Afbeelding

Dezelfde rug (of toch een stukje ervan) bijna een jaar geleden, nadat ik van mijn paard was gevallen...
Van de huisarts moest ik 'voor de zekerheid even foto's laten maken, maar ik verwacht niet dat er schade is'. En toen mocht ik even binnenkomen bij de dokter in de röntgenpraktijk. Mevrouw, u kan best even naar het ziekenhuis gaan, uw rug is namelijk gebroken :=
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door s_v op 25-10-18 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:47

Joolien schreef:
Tigress schreef:
[ [url=m/03YlrL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Enkele dagen voor deze scan had ik een gigantische pijnscheut gehad, zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Bij de HA geweest, en deze gaf aan dat ik rust moest nemen voor 3 dagen. Na die 3 dagen toch maar doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een spoedconsult bij de neuroloog. Deze verwachtte een (ernstig) spierprobleem, want ik had zeker geen typische hernia klachten. Gelukkig zat mijn moeder erbij, die hetzelfde probleem heeft gehad. Zij is uiteindelijk met spoed op de operatietafel beland :=
Vanwege een uitvaller kon ik diezelfde dag nog onder de scan door. Toen ik de volgende dag terug belde voor de vervolgafspraak, werd ik er tussen gepropt en kon ik diezelfde ochtend nog terecht.

1 hele grote hernia (aldus de arts die hem heeft weggehaald), en daarboven zit een hernia op het randje van doorbreken. Dat hadden ze niet verwacht bij een, verder gezonde, 24 jarige meid := Exact 3 weken na mijn eerste pijnscheut ging ik onder het mes :))

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:47

WOW die rug hierboven

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:49

Suzanne F. schreef:
Tandimplantaten?

Suzanne ik heb een Osteotomie van de kaken gehad en inderdaad implantaten!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:51

Scoliose s_v?
Zo dat is niet niks die hernia!

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:52

Dit ben ik! Enigszis bewerkt omdat de foto genomen is vanaf een computerscherm. Dat mijn schedel (links)boven donkerder is, is daar aan te wijten. Hetgeen waar het om gaat kun je duidelijk zien.. Zien jullie 't?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:52

Tigress schreef:
Joolien schreef:

Enkele dagen voor deze scan had ik een gigantische pijnscheut gehad, zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Bij de HA geweest, en deze gaf aan dat ik rust moest nemen voor 3 dagen. Na die 3 dagen toch maar doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een spoedconsult bij de neuroloog. Deze verwachtte een (ernstig) spierprobleem, want ik had zeker geen typische hernia klachten. Gelukkig zat mijn moeder erbij, die hetzelfde probleem heeft gehad. Zij is uiteindelijk met spoed op de operatietafel beland :=
Vanwege een uitvaller kon ik diezelfde dag nog onder de scan door. Toen ik de volgende dag terug belde voor de vervolgafspraak, werd ik er tussen gepropt en kon ik diezelfde ochtend nog terecht.

1 hele grote hernia (aldus de arts die hem heeft weggehaald), en daarboven zit een hernia op het randje van doorbreken. Dat hadden ze niet verwacht bij een, verder gezonde, 24 jarige meid := Exact 3 weken na mijn eerste pijnscheut ging ik onder het mes :))

Ah dus toch Hernia. Ja ik ken iemand die een zeer zware hernia had door niesen := Die lag ook dezelfde dag nog op de ok.

S_v, dat is wel duidelijk ja. En die gebroken rug, is een wervel linksboven doormidden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:54

Anne. schreef:
Dit ben ik! Enigszis bewerkt omdat de foto genomen is vanaf een computerscherm. Dat mijn schedel (links)boven donkerder is, is daar aan te wijten. Hetgeen waar het om gaat kun je duidelijk zien.. Zien jullie 't?

[ Afbeelding ]

Ontstoken of verstopte bijholte denk ik?

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:55

chanicha schreef:
Scoliose s_v?
Zo dat is niet niks die hernia!

Klopt!
Een hoek van 37° (op de foto, ik denk wel dat hij een beetje minder gegroeid is!) en een flinke torsie. Te laat 'ontdekt' om er nog iets aan te kunnen doen, voor een korset was ik al te ver uitgegroeid...

De breuk zit in de 1ste lumbale wervel (de tweede als je van onderen begint te tellen, in de kring), een compressiefractuur. De wervel is ingedeukt (kan je zien aan het vreemde hoekje) en er zaten en aantal barstjes in. Gelukkig zonder operatie goed hersteld :)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:57

Suzanne, klopt! :j Chronisch ontstoken bijholte. Moest geopereerd worden om te verhelpen :=

s_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 21:58

Klinkt ook niet bepaald prettig Anne. Wel duidelijk op de foto inderdaad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:00

Anne. schreef:
Suzanne, klopt! :j Chronisch ontstoken bijholte. Moest geopereerd worden om te verhelpen :=

Tik em aan ouwe, dat heb ik dus ook :') Maar tot nu toe is het met medicatie onder controle te houden.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-18 22:02

Wat een interessant topic zeg! Ik vind het heel lastig om te zien wat er aan de hand is.

Hier twee foto’s van mijn merrie
Afbeelding
Afbeelding

Spoiler:
verbening van het hoefkraakbeen