Hoe (brand)veilig is jou huis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 20:16

Rebecca schreef:
Slecht :=

Batterij uit de brandmelder gehaald ivm gebruik verfbrander en hij ging af :') . Alleen zo de batterij nu foetsie , vind het ook doodeng een brandmelder stel dat ie afgaat :') (hou niet van verrassingen)

Bij brand kan ik via balkon dr kamer naast slaapkamer naar een muurtje eronder en dan zo de tuin in , maar ga niet zonder mijn dieren eruit dat is nog een puntje

Sleutels liggen bij de deuren in de buurt op vaste plekken , die kan ik zo pakken eventueel

Als je stikt in de rook heb je iig nooit meer verrassingen, das waar...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:03

In iedere kamer hangt een (geschakelde) rookmelder en beneden heb ik een brandblussertje staan (een soort spray). Geen koolmonoxidemeter want geen verwarmingsketel en dus geen CO.

De droger doe ik niet aan als ik niet thuis ben, andere apparaten (wasmachine, vaatwasser, robotstofzuiger) wel.

En ik laad wel altijd m'n telefoon 's nachts op.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:13

Rebecca schreef:
Slecht :=

Batterij uit de brandmelder gehaald ivm gebruik verfbrander en hij ging af :') . Alleen zo de batterij nu foetsie , vind het ook doodeng een brandmelder stel dat ie afgaat :') (hou niet van verrassingen)

Bij brand kan ik via balkon dr kamer naast slaapkamer naar een muurtje eronder en dan zo de tuin in , maar ga niet zonder mijn dieren eruit dat is nog een puntje

Sleutels liggen bij de deuren in de buurt op vaste plekken , die kan ik zo pakken eventueel

Als het tijdens je slaap gebeurd ga je waarschijnlijk niet eens wakker worden... dan valt er niks te vluchten voor zowel jou als je dieren..dus rapido wat veiligheid in je huis brengen voor jezelf en je dieren.

Hannanas

Re: Hoe (brand)veilig is jou huis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:16

Vindt je dat opladen niet eng tiggs?
Hier snachts alles uit, geen opladers, geen wasmachine of droger etc.
Wel gebeurd het overdag dat de wasmachine nog draait als ik even de deur uit ga.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:19

Hannanas schreef:
Vindt je dat opladen niet eng tiggs?
Hier snachts alles uit, geen opladers, geen wasmachine of droger etc.
Wel gebeurd het overdag dat de wasmachine nog draait als ik even de deur uit ga.

Nee ik ben het zo gewend... En ik ben ook zo naïef om te denken dat ik er wel wakker van word als het mis gaat. Op zich kan dat natuurlijk overdag net zo goed gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:19

Als mijn wekker staat slaap ik al slecht , ben bang voor onverwachtse geluiden. Maar uiteraard moet de batterij er weer in , is even zoeken waar die gebleven is..

Mijn CV vind ik eng , elke avond gaat de stekker eruit . Laad telefoon op snachts , maar trek meeste stekkers eruit verder .

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:51

Ik denk heel erg onveilig.
Woon in een ontzettend oud huis uit 1800 waar nog niet eens dubbelglas, isolatie of cv ingebouwd is. Mijn plafond is letterlijk van riet :') :=
Mijn grootste nachtmerrie is dat er hier kortsluiting ontstaat of koolmonoxide vergiftiging optreedt. Ik heb namelijk nog een ouderwetse gaskachel.
Ben erg alert met de kachel en heb altijd ramen open als hij aan is (en het tocht hier flink dus dat scheelt wellicht ook), een CO2-melder wil ik ook echt gaan kopen maar vergeet het telkens. Ga het NU opschrijven want het is echt te link eigenlijk.
Gelukkig is alles gelijkvloers en kan ik uit elke kamer naar buiten vluchten met de beesten zo nodig.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:55

BarbaLala schreef:
Ik denk heel erg onveilig.
Woon in een ontzettend oud huis uit 1800 waar nog niet eens dubbelglas, isolatie of cv ingebouwd is. Mijn plafond is letterlijk van riet :') :=
Mijn grootste nachtmerrie is dat er hier kortsluiting ontstaat of koolmonoxide vergiftiging optreedt. Ik heb namelijk nog een ouderwetse gaskachel.
Ben erg alert met de kachel en heb altijd ramen open als hij aan is (en het tocht hier flink dus dat scheelt wellicht ook), een CO2-melder wil ik ook echt gaan kopen maar vergeet het telkens. Ga het NU opschrijven want het is echt te link eigenlijk.
Gelukkig is alles gelijkvloers en kan ik uit elke kamer naar buiten vluchten met de beesten zo nodig.

Wauw! Dat dat leefbaar is joh!
Zo prehistorisch dat ik erg benieuwd ben :D , ik probeer die middeleeuwse stulpjes altijd te ontdekken op funda. Maar iets met een rieten plafond ben ik toch nooit tegen gekomen tot nu toe. Foto? :+

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:59

We hebben een appartement van 45m2 met in elke ruimte (op de wc na) een rookmelder.
Daarnaast hebben we een brandblusser en een vluchtroute via de onderburen. Dan staan we in de tuin van de bakker. We wonen 2 hoog, maar we kunnen via diverse manieren naar beneden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:30

Naar aanleiding van dit topic hebben we eindelijk de rookmelders opgehangen die al drie jaar in de kast lagen. Er hangt een in de keuken, woonkamer en onze slaapkamer. We wonen trouwens in een appartement. De keuken ventileer ik altijd gezien daar de wasmachine, droger én CV-ketel staan/hangen.

Daarnaast hebben we een CO melder (centraal tussen de keuken en slaapkamer) en een branddeken in de keuken. Er is een noodluik tussen ons balkon en dat van de buurman. Alleen een brandladder zou nog wel een goede aanvulling zijn gezien we op 4 hoog wonen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 08:37

Wij hebben corresponderende rookmelders, op advies van de makelaar. Als 1 melder afgaat dan gaan ze door het hele huis af, dus niet alleen op de plek waar rook/vuur is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:09

Ons huis is niet heel brandveilig denk ik. We wonen op vier hoog en als er onderin het complex brand is zijn we sowieso de Sjaak want er is maar 1 bereikbaar trappenhuis. We wonen wel naast de brandtrap het dak op, maar dan sta je op het dak.

Verder hebben we in huis eigenlijk bar weinig aan veiligheid. Onze wasdroger staat in een super afgesloten klein hokje in de slaapkamer en vannacht hebben we tijdens het drogen de deur open gezet omdat het zo warm werd in dat hok dat ik bang was dat de boel in de hens zou vliegen. Zal wel niet met een gloednieuwe wasdroger, maar het hokje is zo klein en benauwd dat ik het wel spannend vind.

Verder hebben we geen rookmelders hangen. Misschien toch maar een over nadenken :=

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 13:18

Bij aankoop van onze woning ongeveer 2 jaar terug hebben we de mogelijkheid gehad om een volledig nieuw alarmsysteem te plaatsen. Toen ook direct prijs gevraagd om brandmelders op de centrale aan te sluiten. Kwam wat duurder uit dan de normale, losse brandmelders, maar we hebben uiteindelijk wel besloten om er voor te gaan.

In het waskot (tussen keuken en garage) hangt er eentje en in de nachthal. Ze staan aangesloten op het systeem. Als wij alarm of brandmelding hebben worden wij onmiddellijk verwittigd via sms en via de app. Stel dat we buiten de woning zijn en er zou brandmelding zijn kunnen we na die sms zelf brandweer contacteren en hopelijk zo de schade beperken.

De brandmelders worden jaarlijks mee gecontroleerd met het alarmsysteem en god ze kunnen lawaai maken... Er hangt binnen een sirene die bij eventuele nachtelijke brand ons gegarandeerd wakker maakt.

Achteraf gezien enorm blij dat we hiervoor gekozen hebben! Geeft toch iets of wat geruststelling als je van huis weg bent.

Het enigste dat we graag nog willen installeren is een CO2 melder, maar onze ketel is nog niet zo oud, dus lijkt me niet dringend. Branddeken is ook aanwezig in de keuken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:23

Iedere monteur kan per ongelijk de ketel verkeerd aansluiten of onderhouden, leeftijd ketel maakt niets uit. Die twee jonge meiden in bad die een paar jaar geleden zijn overleden, daar was sprake van een nieuwe ketel met recente check.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:28

Ik denk hier ook slecht :+
Ik had een rookmelder, hing in de keuken. Maar zodra ik de oven open deed en er kwam stoom uit de oven, ging dt ding af. Omdat hij na keer 10 niet wilde stoppen met piepen heb ik hem keihard uit t raam gegooid, aangezien batterij euit niet hielp. Eindstand hij hield op met piepen, maar heb nog niks vervangends -O- Maar wil niet weer iets wat constant af gaat met een beetje stoom :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 18:51

Jolien87 schreef:
Wij hebben corresponderende rookmelders, op advies van de makelaar. Als 1 melder afgaat dan gaan ze door het hele huis af, dus niet alleen op de plek waar rook/vuur is.

Wij ook! Daarbij hebben we in de werkplaats hittemelders, aangezien rookmelders snel af zouden gaan als we aan het slijpen zijn o.i.d. Alles steekt elkaar aan.
Rookmelders zitten in huis. CO melder hebben we bij de CV ketel netjes laag opgehangen. Expres geen gecombineerde tegen het plafond aangezien je dan waarschijnlijk al onwel of dood bent voor hij af gaat.

Brandmelders zijn aangesloten op ons alarmsysteem dat doorgeschakeld wordt naar een meldkamer. Bij geen gehoor of als wij aangeven dat er wat loos is wordt gelijk politie/brandweer gestuurd.

Straks gaan we verhuizen en dan verhuizen de melders ook mee. In de paardenstal die er dan komt, komen ook melders te hangen.