germie schreef:Ik zou haar er gewoon nog eens mee confronteren. Zo van he, dat zand er over, is wel leuk, maar ik ben het nog niet vergeten. Zou je niet eens je excuses aanbieden naar mij toe? Grote kans dat ze er niet blij mee is, maar dan is het duidelijk.
Ik kreeg zo een uitnodiging van een reunie van mijn middelbare school. Ik ben daar gepest en er werd niets aan gedaan. De zgn. ontzettend leuke facebookgroep heb ik gebruikt om mijn verhaal te doen: dat ik wel zou gaan, maar dat ik dan van die en die en die (ik heb de personen getagd ten overstaande van iedereen) dan wel graag het anwoord wilde waarom ze gepest hebben. Excuses hoeft niet, maar wel het waarom. Ook van 1 juf die later notabene DOMINEE geworden is. Die wist er van, maar deed er zelf aan mee. En hoewel ik enorme bijval gehad heb van mensen die het volkomen met mij eens waren en ook wisten dat ik gepest was, hebben de pestkoppen zelf, incl. die juf niet gereageerd (en het wel gelezen, want dat kun je namelijk zien). Ik heb enige weken later mijn oproep herhaald en er bijgezet dat het wel gelezen is, maar dat men kennelijk het lef niet heeft om te reageren. Dat herhalen heb ik zo een keer of 10 gedaan. De reünie heb ik lekker laten schieten, 1 van de pestkoppen kwam ik onlangs ineens tegen en heb die gegroet en het direct gevraagd. Was die niet van gediend. Als ik de kans krijg, dan ga ik ze weer aanspreken. Het doet mij enorm veel goed namelijk.
Met zo'n familiereunie zou ik het ook gewoon zeggen. Keihard zijn. Ik was dat nooit, maar moest assertiever worden. Dus ben dat geworden. Maar ik begrijp ook je angst. zgn. ziek zijn is makkelijker, maar eigenlijk loop je er voor weg.
Ik ben vroeger ook gepest, in elkaar geslagen voor het oog van de leraren, die snel de andere kant op keken. Tot op het punt dat mijn ouders dachten: Als dit meisje 20 wordt...
Maar dit zou ik in het geheel niet doen. Het geeft in mijn ogen aan dat je nog steeds enorm boos bent. Terwijl de mensen die dit hebben gedaan, er waarschijnlijk niet eens bewust van zijn wat ze destijds hebben gedaan. Dit was in ieder geval in mijn geval zo. Jongens die geen flauw idee hadden, niet wisten dat ik zoveel maatschappelijke hulp nodig heb gehad. Geschokt waren ze, vol berouw. (dit kwam bij een avondje voordrinken in een gesprek naar boven) Ik heb ze gezegd dat ik een volwassen vent niet kwalijk kan nemen wat hij 10 jaar geleden heeft gedaan.
De aanstichtster van het hele gebeuren, toen al behoorlijk aan de maat, is alleen maar gegroeid. Is zich in haar puberteit wel gaan realiseren wat ze mij heeft aangedaan, ook al is ze zelf nooit gepest.
Haar ouders zijn op haar 20e na vele jaren ruzie (voor haar van jongs af aan) gescheiden.
Kan je een volwassen vrouw, die het al echt niet makkelijk heeft vanwege haar omvang, kwalijk nemen wat ze vroeger heeft gedaan, mede door wat er bij haar thuis aan de hand was?
Ik ben gewoon een makkelijke zondebok geweest. Het mooie, naïeve meisje, met een gelukkig en liefdevol thuis die nooit zorgen had. Ze mocht op paardrijden als enige van de klas, er waren thuis nooit zorgen. Ik denk dat driekwart van mijn klasgenootjes zou wensen zo'n leventje te hebben. Maar dat hadden ze niet allemaal. En groepsdruk doet wat met je, ook al ben je nog zo jong.
Leer vrede krijgen met wat is geweest, leer vrede krijgen met het gevoel dat je nu hebt. En accepteer dan dat je nu eenmaal niet altijd met iedereen door één deur kan of moet willen. Geforceerde dingen werken niet. Je zet jezelf of anderen voor schut.
Bovendien, het is niet zo dat anderen je gevoel kunnen veranderen met een paar woorden. Dat kunnen we alleen zelf.