Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:53

Wij hebben op 500 m een rijtje winkels met groenteboer, bakker, slager en kaasboer (ook nog eens de beste in de regio, levert ook aan sterrenrestaurants, maar is verrassend betaalbaar), daarnaast zit een super voor de rest. Dus elke zaterdag in 1 x klaar.

sanso

Re: Nog meer mensen die ouderwets boodschappen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-18 13:54

Jaloers kaka! Dat is nog eens fijn zeg.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 13:58

Is idd ideaal en ze kopen allemaal ook nig eens zoveel mogelijk in de regio in.

Op fietsafstand hebben we ook nog een grote boerderijewinkel waar je ook zelf mag plukken en rapen, maar dat is voor ons vooral leuk als weekenduitje, we hebben zelf ook een moestuintje en kippen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:21

Wij halen vlees bij de slager, brood bij de bakker, eieren bij de eierenboerderij. Fruit komt aan de deur door de fruitboer.
De rest haal ik bij de supermarkt.
We hebben ook een melkboerderij waar je verse melk kan halen, maar wij drinken maar heel weinig melk en dat gaat nooit op tijd op zo’n hele fles :=

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-18 08:30

Ik drink ook geen melk, maar heb het wel vaak nodig voor in avondeten ed.
Vriendlief drinkt wel melk en kan nooit wachten tot ie aan de fles mag beginnen :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:34

Wij hebben idd binnen een straal van 100 m een AH, een ambachtelijke bakker, een kaasboer, slager, 2 groenteboeren.
Het is dus niet echt veel meer werk voor wel veel lekkerdere en kwalitatief betere producten dan van de supermarkt.

Brood gaat idd in de vriezer, vlees halen we meestal wel dagelijks vers, hoewel ik bij 1 bepaalde slager in Friesland nog wel eens groot inkoop, daar verkopen ze vlees van Schotse hooglanders uit natuurgebieden en dat is zo waanzinnig lekker, dat ik dat eens in de zoveel tijd daar ga halen (woon zelf bij Arnhem) en dan vries ik het ook wel in.

Vis haal ik ook vaak in grotere hoeveelheden en vries ik dan ook in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:38

Oh ja, vis halen we ook bij de visboer, bijna wekelijks :9

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:10

Goed dat er toch nog veel mensen hun vlees, brood enzovoort bij lokale winkels halen!

Ik doe de standaard boodschappen bij AH. Vlees haal ik bij de slager en brood haal ik bij de bakker. Tot voor kort groente en fruit bij de AH maar ik zag dat er een groentewinkeltje is geopend in de buurt *\o/* Oh, en vis bij de visboer.

Maar ik moet wel toegeven dat ik ook wel eens alles bij AH haal als ik het heel druk heb of even snel een boodschap doe uit mijn werk op weg naar huis. Maar liever niet dus ik probeer het zo veel mogelijk te 'voorkomen'.

Wist overigens niet dat dit ouderwets was :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:30

Ik woon naast de AH....en ook hier geen zin om naast de 150 km in de week nog eens 20 km op de fiets te stappen om mijn boodschappen bij elkaar te sprokkelen. Soms haal ik nog wel eens wat bij een stalletje langs de weg maar die zijn er niet zoveel. Meer bloemen als groente/fruit.

Echter verstond ik onder ouderwets boodschappen doen een briefje maken met wat je nodig hebt ipv het gebruik van je telefoon :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:37

We hebben een maaltijdbox en we eten veel buiten de deur maar in principe ga ik iedere vrijdag langs de slager/groenteboer/delicatesse/visboer.

Ik hou niet van supermarktvoer.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 08:53

heerlijk om te lezen ik deed het vroeger ook zo, helaas nu door de tropenjaren van mijn gezin even wat minder....ga denk ik toch weer dingen terug invoeren. ;) omdat ik het toch best mis nu ik het zo lees!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:31

Amalarab schreef:
magda_90 schreef:
Regelmatig, maar vanwege domweg de tijd niet altijd. Al ben ik nog zoekende naar goede adressen. Is soms alleen moeilijk gezien zowel de Aldi als Lidl hier 100 meter vandaan zitten. :=

Daar zit nog bakker Sybesma op het plein.
Er is nog een volkstuinachtig de Oerfloed, iets ten zuiden van Leeuwarden(ben er zelf nooit geweest hoor)
Of de vrijdagmarkt natuurlijk

Ik ga al naar die bakker inderdaad. Thanks voor de tip van de volkstuin.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:21

Wat leuk!

Ik wist eigenlijk niet, behalve heel af en toe een kraampje langs de weg. Dat dit nog bestond.

Wij doen onze boodschappen allemaal bij de Jumbo en Lidl.

Ik heb nu wel net voor de eerste keer groente besteld naar aanleiding van een advertentie op Facebook, bij de boer vandaan.
Dat bestel je dan en dat word dan de volgende dag thuis gebracht. Ben erg benieuwd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:24

Ik dacht dat je met ouderwets boodschappen doen doelde op mensen die op zaterdag met karrenvol de supermarkt uit komen :') Omdat ik me dus serieus afvraag waarom mensen zich dat aandoen.

Ik bestel vrijwel alles bij picnic. Alleen brood komt van de bakker en wellicht dat ik -door dit topic- weer eens naar de kaasboer ga. De groenteboer hier is niet zo goed. De groenteboer die er twee keer per week staat wel, maar die is dan net weer te ver weg.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:28

daffieduck83 schreef:
@TS, wat een grote ronde maak jij elke zaterdag.

Ik heb geluk, vlak bij mijn huis zit nog een 'ouderwets' winkelrijtje met een groentewinkel, slager en bakker. Vooral met de groentewinkel ben ik erg blij. Al wil ik een halve bloemkool en 6 aardbeien, dat is allemaal mogelijk. Doordat ik precies de hoeveelheid kan kopen die ik nodig heb, heb ik nauwelijks afval en is het niet heel veel duurder dan de supermarkt. Soms bij aanbiedingen nog goedkoper. Daarnaast worden er elke dag verse maaltijden gekookt, dus als ik een keer weinig tijd heb, kan ik gezond en lekker makkelijk eten.

Is dat de W&M-laan? Ik heb daar (vroegah!) in de buurt op school gezeten en dat was altijd zo'n leuk straatje :) Alleen de Driestarrers kregen altijd voorrang bij het bakkertje >;)

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:30

Ik dacht dat je onder ouderwets verstond met een foldertje zonder zelfscan :+ of zoiets.

Maar superleuk dat je daar zo goed mee bezig bent, zelf ben ik daar toch echt te lui voor :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 17:49

Hier in het dorp hebben de boeren een kraampje met hun groenten, fruit, eieren en andere zaken staan. Je gooit geld in het bakje en neemt hetgeen je lekker vindt/lijkt mee.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:32

Tiggs schreef:
daffieduck83 schreef:
@TS, wat een grote ronde maak jij elke zaterdag.

Ik heb geluk, vlak bij mijn huis zit nog een 'ouderwets' winkelrijtje met een groentewinkel, slager en bakker. Vooral met de groentewinkel ben ik erg blij. Al wil ik een halve bloemkool en 6 aardbeien, dat is allemaal mogelijk. Doordat ik precies de hoeveelheid kan kopen die ik nodig heb, heb ik nauwelijks afval en is het niet heel veel duurder dan de supermarkt. Soms bij aanbiedingen nog goedkoper. Daarnaast worden er elke dag verse maaltijden gekookt, dus als ik een keer weinig tijd heb, kan ik gezond en lekker makkelijk eten.

Is dat de W&M-laan? Ik heb daar (vroegah!) in de buurt op school gezeten en dat was altijd zo'n leuk straatje :) Alleen de Driestarrers kregen altijd voorrang bij het bakkertje >;)

Idd, de W&M laan. Zat daar een hele tijd geleden ook in de buurt op school. Toen moest ik altijd 10 km fietsen naar school en jaren later ben ik naar Gouda verhuisd.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:00

Haha wat leuk (zie ook pb), mijn oma woonde daar vroeger ook in de buurt, maar zij is helaas al overleden toen ik nog op de basisschool zat.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-18 06:12

Shenavallie schreef:
Hier in het dorp hebben de boeren een kraampje met hun groenten, fruit, eieren en andere zaken staan. Je gooit geld in het bakje en neemt hetgeen je lekker vindt/lijkt mee.

Zo’n ‘kraampje’ heeft degene waar ik het weiland van huur ook staan. Er word alleen vaker gejat dan gekocht. Echt heel erg jammer.
Het is ook al voorgekomen dat het wisselgeldpotje is gejat. Die paar euro :n

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 21:09

Wat leuk dat je het (nog) zo doet zeg! Ik heb het wel geprobeerd, om meer lokale ondernemers te steunen, maar heel eerlijk wordt het mij gewoon te prijzig. Ik ben een koopjesjager en dat gaat op die manier gewoon niet zo lekker := Soms lees ik wel eens van mensen die boeren in de buurt hebben waar ze juist heel betaalbaar kunnen kopen, dat lijkt mij ideaal en zou ik dan ook graag doen, maar de speciaalzaken vind ik gewoon te prijzig en voor mijn gevoel vaak niet eens lokaal ofzo.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:24

Alwiene schreef:
Wat leuk dat je het (nog) zo doet zeg! Ik heb het wel geprobeerd, om meer lokale ondernemers te steunen, maar heel eerlijk wordt het mij gewoon te prijzig. Ik ben een koopjesjager en dat gaat op die manier gewoon niet zo lekker := Soms lees ik wel eens van mensen die boeren in de buurt hebben waar ze juist heel betaalbaar kunnen kopen, dat lijkt mij ideaal en zou ik dan ook graag doen, maar de speciaalzaken vind ik gewoon te prijzig en voor mijn gevoel vaak niet eens lokaal ofzo.

Ik heb juist dat het goedkoper is in sommige gevallen.

De groenteman waar ik altijd komt weet precies wat ik mijn vogels voer, hij houdt dit apart en maakt daar een leuke prijs van.

Wat ook opvalt is doordat je echt vaste klant bent je een hele anderen service ervaart.

Ik zou echt niet meer anders willen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 22:44

In Groningen ging ik vaak naar de markt om daar mijn spullen te halen. Vond dat zelf ook heerlijk, zo bewust kijken naar wat ik wil.
Nu weer inwonend, eitjes komen vaak van tante die kipjes heeft, melk en vaak ook vla wordt bij de zuivelboerderij gehaald. Melk is bijna even duur als in de winkel, vla helaas een stuk duurder.
Met vlees en brood werkt dat voor ons gezin helaas niet. Beide te duur, vlees is niet heel dichtbij en brood moeten wij echt inslaan. Groente ken ik zo niet in de buurt. Vis wordt wel veel bij de viskraam gehaald als wij vis eten, vers is dat toch veel lekkerder en de prijs tussen vers in bijv AH en de kraam is nou niet zo groot.
Enkele keer haalt er iemand verse vis van de haven en dan eten we dat met meer mensen van de familie. Zeker prijziger en ik heb het over misschien 2 a 3 keer per jaar maar dat is wel echt genieten. Oom rookt dan paling, zalm de bbq op, garnaaltjes worden meegenomen. Dat vind ik wel echt heel erg leuk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 07:58

sanso schreef:
Shenavallie schreef:

Zo’n ‘kraampje’ heeft degene waar ik het weiland van huur ook staan. Er word alleen vaker gejat dan gekocht. Echt heel erg jammer.
Het is ook al voorgekomen dat het wisselgeldpotje is gejat. Die paar euro :n

Daar kan ik mij oprecht zó kwaad om maken! Voor zover ik hier in de omgeving heb meegekregen, is het hier zo goed als niet van toepassing dat er gestolen wordt. Maar wat ontzettend zuur voor degene waar jij het over hebt. Ik kan mij voorstellen dat die persoon zich afvraagt of er nog wel eerlijke mensen bestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 08:50

Wil mij daar later wel meer mee bezig houden.

Nu komt alleen de melk, rechtstreeks van de boer af. Schoonouders hebben een melk bedrijf.