‘Eten wat de pot schaft’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:28

Mijn eerste reactie was ook "wat onbeleefd", maar oke....ik krijg de bibbers van ananas, kwark en karnemelk. Ik vind die vruchtjes in gebak ook niet lekker. Dan is onbeleefd zijn een betere optie dan het opeten. Zou ook niet lukken om het wel te eten hihi.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:32

imaudy schreef:
Mijn eerste reactie was ook "wat onbeleefd", maar oke....ik krijg de bibbers van ananas, kwark en karnemelk. Ik vind die vruchtjes in gebak ook niet lekker. Dan is onbeleefd zijn een betere optie dan het opeten. Zou ook niet lukken om het wel te eten hihi.

Dan vraag je dat toch als de schaal word neergezet? "Zit daar kwark/ananas in?" Als het antwoord ja is zeg je "Sorry, dan sla ik over, daar hou ik echt niet van".
Dan ben je óóķ eerlijk, weten we allemaal dat jij daar niet van houdt, kunnen we er een volgende keer zelfs nog rekening mee houden, én zitten we niet met een afgesneden punt waar een hapje af is die anders ern ander had kunnen eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:35

Iets weggooien wat je al hebt gekregen vind ik idd ook onbeleefd.. Ik moest idd eten wat de pot schafte, juist bij andere mensen :j
Ik heb wel eens bij een vriendin sla gegeten, ik vond sla wel lekker, maar met aardappels erdoor geprakt.. Zij aten de sla zonder iets erbij, meer een salade zeg maar.. Nadat ik al een poosje netjes op mijn sla zat te kauwen vroeg de moeder van mijn vriendin of ik het wel lekker vond.. Toen wel eerlijk gezegd dat ik het zo zonder aardappels niet lekker vond :o Toen hoefde ik het niet meer te eten, maar ik zou dat nooit zomaar zeggen.. :n

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:41

Palmera schreef:
imaudy schreef:

Dan vraag je dat toch als de schaal word neergezet? "Zit daar kwark/ananas in?" Als het antwoord ja is zeg je "Sorry, dan sla ik over, daar hou ik echt niet van".
Dan ben je óóķ eerlijk, weten we allemaal dat jij daar niet van houdt, kunnen we er een volgende keer zelfs nog rekening mee houden, én zitten we niet met een afgesneden punt waar een hapje af is die anders ern ander had kunnen eten.

Maar je kan het toch niet altijd van te voren weten? Zo heb je mensen die koriander echt smerig vinden, en ik krijg echt de bibbers van munt. Plus dat sommige structuren voor mij echt een ramp zijn. Dat zie je er ook niet aan af.
Ik kan 99% van de dingen gewoon eten, maar soms is iets gewoon echt niet gemaakt voor mij. En dat ga ik dan echt niet met tegenzin wegkauwen, zou wel gek zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:45

Rebel_Jits schreef:
Kokhalsneigingen := Jullie kregen als kind ook een boterham met choco als jullie de spruitjes niet lustten zeker? Puur aangeleerd gedrag (kan je nu niets aan doen, komt door je ouders) en hoogst onnodig.

Ik eet alles wat ik aangeboden krijg, ongeacht of ik het lust of niet. En het bord gaat leeg. Een tweede keer zou ik wel afslaan, maar je gaat niet onbeleefd zitten doen met lustikniet of de helft laten staan (net zo onbeleefd in mijn ogen, je vindt het nogsteeds niet te vreten blijkbaar..)
Als ik zelf kan opscheppen, pak ik gewoon wat minder.

Ik lustte genoeg niet als kind hoor, maar het was eten of met honger toekijken hoe de rest een heerlijk dessert naar binnen werkte. Dan eet je wel.

Kort door de bocht reactie
Ik ben opgevoed eten wat de pot schaft en nee kreeg niks anders

Dus nee is niet aangeleerd gedrag dat je ergens van moet kokhalzen. Wat een onzin !!!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:46

Dan vraag je! Zolang je lijst van dingen die je niet lust geen 1000 ingrediënten zijn vraag je toch gewoon of er toevallig koriander (heerlijk!) in zit?

En dat van structuur is onzin, bij reeds bereid eten zie je de structuur van het eten echt wel. Je ziet of iets sompig, drillerig of keihard is. Gewoon met het blote oog.
En verder kan het dus handig zijn om te leren welke ingrediënten die structuur veroorzaken, dsn kun je er ook weer naar handelen.
Gelatine is vaak een schuldige. ;)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:54

Maar een traktatie is toch bedoeld als iets leuks? En als je dan wel genomen hebt en het blijkt dat je het echt niet lust is het toch voor niemand leuk als je dat tegen heug en meug moet opeten. Zelfs voor de gever is dit toch niet leuk?

Ik lust echt geen marsepein. Kreeg laatst een taartje waarbij de marsepein aan de binnenkant zat, zag je dus niet. Heb het niet opgegeten hoor. Een traktatie is een beloning, die moet je niet voor straf eten omdat je per ongeluk gepakt hebt. Daarbij krijg ik nooit een heel taartje op, ook als hij wel lekker is. Meestal neem ik maar een klein stukje, maar als ik wel eens een groot stuk in mijn handen gedrukt krijg eet ik echt niet alles op hoor. Taart is niet eens gezond, dus waarom met hangen en wurgen naar binnen werken? Ik heb zelf ook liever dat iemand eerlijk zegt als hij het niet lust. Prima, dat kan. Volgende keer beter. Dat stuk heb ik weggeven, of die persoon het nou eet of niet, het is weg.

dromertje2

Re: ‘Eten wat de pot schaft’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 15:57

Hier is het eten wat de pot schaft thuis. Gaan geen 3 verschillende dingen maken bv.
Lust je iets niet moet je het niet opeten maar ik maak ook niets anders

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:09

Dit doet me herinneren aan een situatie waarin ‘eten wat de pot schaft’ me duur kwam te staan. Ook ik ben opgevoed met dit principe en had mezelf aangeleerd om dan eerst het niet lekkere op te eten en daarna de dingen die ik wel lust zodat ik de smaak weer kwijt was. Op visite bij kennissen kregen we aardappel, vlees en als groente bonen met een zeer scherpe saus. Daar hou ik echt niet van. Dus braaf de bonen snel opgegeten en toen kon ik gaan genieten van de rest. De gastheer dacht dat ik de bonen juist heel lekker vond en daarom kreeg ik zonder dat ik er om vroeg een tweede behoorlijke lading opgeschept. Terwijl mijn aardappelen en vlees ook al zo goed als op waren....

Om verder in te gaan op de discussie uit het topic: ik denk dat de manier van afslaan van voedsel van belang is. Bij een ‘lekkernei’/tussendoortje dat ik niet lus, neem ik een hapje en dan nog een en probeer het dan ongezien weg te gooien. Zonder wat te zeggen. Of idd een bekende toe te stoppen die het graag lust. Met avondeten hanteer ik nog steeds de theorie van snel opeten en dan wat anders eten wat ik wel lust.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:23

En als je een deel van de traktatie opeet en de rest 'bewaart voor een later moment'? Vinden jullie dat onbeleefd?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:24

Magrathea schreef:
Ik snap inderdaad niet zo goed dat je iets aangeboden na 1 hapje weggooit omdat je het niet lekker vindt. Leuk, als je met veel moeite iets in elkaar hebt geknutseld...

Ik heb het zelf amper, sowieso eet ik geen dierlijke producten dus reguliere gebakjes gaan vaak aan me voorbij. Toen ik het nog wel at en als het dan een keer iets was wat ik niet lustte vroeg ik meestal gewoon aan iemand anders of die het nog wilde. Gelukkig zijn er veel van dat soort vuilnisbakken in mijn omgeving dus er is altijd wel iemand die nog een half gebakje/broodje/bordje lust :=

Verder eet ik wel altijd mijn bord leeg. Vroeger was ik een moeilijke eter dus ik zou een half voedseltrauma moeten hebben onderhand maar zeker sinds ik veganistisch eet laat ik nooit meer iets staan (qua vegan eten dan hè ;) )
Ik werk in een lunchcafé en ik lijk toch wel een uitzondering. Ik eet ook altijd dat slaatje aan de zijkant gewoon op maar dat doet bijna niemand := Of laatst een tafel met vier volwassenen waarvan er twee de korstjes van hun brood niet aten. Wut? :')

Ik heb niet gevraagd om dat slaatje en vind het niet lekker, dus dat eet ik niet op.

Het hangt hier verder volledig van de situatie af. Mijn opa kwam jaren terug heel lief met een stuk appeltaart aan zetten, daar was hij zelf voor op de fiets naar de bakker geweest. Ik lust geen appeltaart, maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat de vertellen dus die heb ik netjes opgegeten.

Bij een vriendin zeg ik gewoon: "Sorry, dit is toch niet zo mijn ding". Op het werk schuifelen we na een paar minuten allemaal weer naar onze werkplek en nemen diegenen die hun traktatie nog niet op hebben het mee naar hun bureau. Dan kun je het vrij makkelijk wegmoffelen zodat de gever het niet zo op valt.

In een restaurant laat ik mijn man dingen op eten die ik niet lekker vind, of ik schuif het naar de rand van mijn bord.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:25

Ik denk ook dat het eraan ligt in welke setting. Het voorbeeld dat hierbij kwam in Sri Lanka vind ik persoonlijk weer iets heel anders dan een traktatie van een collega. Zelf ben ik qua eten vrij makkelijk, maar als ik iets echt niet lekker zou vinden, zou ik dat tegen een collega gewoon zeggen. Bij het oude vrouwtje in Sri Lanka zou ik echter m'n best doen om het op te eten (tenzij er echt iets tussen zou zitten waar ik niet tegen kan). Maar hier in Nederland vind ik persoonlijk dat je moet kunnen zeggen dat je iets niet lekker vindt.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat als je weet dat je iets niet zal lusten, je het beter van tevoren kan zeggen en als je twijfelt, vragen om een klein stukje om te proberen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:29

Ik ben een hele kieskeurige eter dus ik sla bij voorbaat al een heleboel af. Maar als mensen zeggen, joh, proef eens, als je het niet lekker vindt laat je het staan dan doe ik dat wel. Als ik iets echt niet lekker vindt eet ik het ook niet op.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 16:34

Ik ben zo iemand 'wat de boer niet kent dat eet ie niet'. :o Als het er lekker uitziet proef ik het wel en als ik het lust eet ik het op. Dingen die er niet lekker uitzien en ik dus niet ken eet ik niet. Heel fout ik weet het maar ik ga niets tegen mijn zin eten. :n Ik moet bijvoorbeeld geen rijst in gebak. :+ Dat vind ik echt smerig. Dus als dat getrakteerd wordt op mijn werk sla ik over. Dat weten ze. Als mij iets wordt aangeboden wat ik niet lekker vind zeg ik gewoon nee. Is dat onbeleefd? Jammer dan. Ik eet niets tegen mijn zin. Vroeger thuis moest ik wel eten wat mijn moeder maakte volgens mij. Ook spruiten. :') Je begrijpt dat ik die sinds toen nooit meer gegeten heb. :=

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:19

Als je iets echt niet lust, waarom in hemelsnaam zul je het dan eten? :+
Ik ga mezelf niet voor de plezier martelen. Als ik vermoed dat ergens iets in zit wat ik niet lust dan vraag ik het eerst en neem ik het niet aan.

Ben zelf vrij selectief met eten. Ik lust aardig veel maar niet zeker niet alles + ik ben vegetarisch. Heb zelden situaties meegemaakt waarin ik iets aannam en het weg moest gooien. Dan bedank en pass ik gewoon een ronde :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:39

Maar als je echt bepaalde structuren/gekke ingrediënten niet lust dan vraag je toch een klein stukje, of een hapje om te proeven?

Er wordt hier wel een heel groot ding van gemaakt zeg. Ik zal wel in een omgeving leven met veelvraten maar hier wordt dus nooit wat weggegooid (onder mijn vrienden dan). Ja of iemand moet echt bomvol zitten en het eten niet meer op krijgen. Ken echt niemand met hele specifieke voorkeuren, behalve dan een handjevol allergieën en wat dingen als "ik lust X niet". Ja prima dan maak ik wel wat anders, makkelijk toch?
En zelfs al eet iemand onverwachts mee en lust geen paprika ofzo dan leggen ze die stukjes bij een ander op het bord :j Easy.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:44

Nou ja om maar per definitie niks weg te gooien... Als mensen zich maar helemaal volproppen vind ik ook niet zo denderend, is ook nog eens slecht voor de lijn. Gelukkig hebben we zelf dat probleem nooit. We hebben een paar kippen en die dames lusten werkelijk alles. En dat zet zich dan weer om in heerlijke eitjes.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:54

Ik vind hoe het in dit geval gebracht is eigenlijk gewoon niet netjes. Iemand heeft toch tijd besteed aan de traktatie. Ik vind het erg onbeleefd om het dan zo af te schrijven. Als ik iets écht niet lekker vind, bedank ik gewoon vriendelijk en geef ik aan dat het te veel is, of voor mij iets te zoet/zout/zuur of whatever. Dat is al een stuk subtieler dan de persoon in het verhaal van ts.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:01

Als je het zonder kokhalsbewegingen kan opeten zou ik het gewoon opeten. Het is een etiquette kwestie. Een collega is op je werk dus zakelijk en daarbij is etiquette gewoon van toepassing. Al ligt dit wel aan de functie/het bedrijf. Vrachtwagenchauffeurs zijn hier bijv over het algemeen toch wat minder mee bezig.

Als je binnen je familie of vriendenkring hier anders mee omgaat, vind ik het een ander verhaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:03

Ik ben ook ook opgevoed met het-eten-wat-de-pot-schaft principe.
Toch zijn er bepaalde dingen waar ik ziek van word, die eet ik dus echt niet. Heb het ooit uit beleefdheid wel gedaan maar als je dan de hele nacht loopt te spoken en overgeven lijkt me dat toch niet de bedoeling.

In dit geval neem ik een paar hapjes en moffel de rest geruisloos en ongezien in de prullenbak. Maar ik zou nooit zeggen: dit lust ik niet. Ook zo onaardig.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:05

Wat is er mis met aan iemand die je met smaak ziet eten vragen, wil jij het misschien, ik vind het niet zo lekker en jij volgens mij wel. ;)

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:08

Dat is bij een collega nogal raar/onhygiënisch vind ik, of je moet echt maar 1 hapje hebben genomen met een vorkje/lepeltje.
Thuis doen we het wel zo :j

Saranghea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:09

heleen06 schreef:
Dit doet me herinneren aan een situatie waarin ‘eten wat de pot schaft’ me duur kwam te staan. Ook ik ben opgevoed met dit principe en had mezelf aangeleerd om dan eerst het niet lekkere op te eten en daarna de dingen die ik wel lust zodat ik de smaak weer kwijt was. Op visite bij kennissen kregen we aardappel, vlees en als groente bonen met een zeer scherpe saus. Daar hou ik echt niet van. Dus braaf de bonen snel opgegeten en toen kon ik gaan genieten van de rest. De gastheer dacht dat ik de bonen juist heel lekker vond en daarom kreeg ik zonder dat ik er om vroeg een tweede behoorlijke lading opgeschept. Terwijl mijn aardappelen en vlees ook al zo goed als op waren....

:+
Dat is ook altijd mijn strategie als ik iets moet eten wat ik niet per sé lust. Weet ik nu dat ik in elk geval moet oppassen dat dat mij niet gebeurd.

Ik ben ook een flink kieskeurige eter. Als we vroeger iets aten wat ik niet lustte en erbij zat te kokhalzen dan moest ik alsnog eten van mijn ouders ik deed het alleen niet. Liever met honger naar bed dan iets eten waarvan ik misselijk werd. :Y) Tegenwoordig doe ik mijn best zoveel mogelijk dingen te proberen maar als dat ergens is waar ik niemand heb die ik eventuele overblijfselen heen kan stoppen dan sla ik liever over dan wanneer ik iets naar binnen wurg. Eten wat de pot schaft doe ik ook erg mijn best op maar veel structuren en smaken kan ik gewoon niet hebben. En nee sommige structuren zie je vanaf de buitenkant niet maar als mij iets wordt aangeboden waarvan ik bijna wel zeker weet dat ik het niet lust neem ik het ook niet aan tenzij ik het onopvallend naar iemand anders kan schuiven. Zoals de vrouw van TS haar bericht zal ik het niet doen. Ik zou het eerder zo subtiel mogelijk laten verdwijnen en er niets bij zeggen. Laatst was ik ook met het werk uit eten en kregen we een vast menu met truffel- aardappelsoep 8)7 op de kaart stond dat een salade het voorgerecht was maar die was dus niet actueel. Zit je daar met collega's die jouw eetpatroon niet goed kennen en dan 4 keer vragen of het wel lekker is. Heb toen maar gezegd dat het zo zwaar op de maag valt gezien dat mijn eerste maaltijd van de dag was. Werd na de uitleg ook verder geen aandacht aan besteed maar tijdens het eten moest ik echt mijn best doen om de smaak en stukjes te negeren en zo min mogelijk geluid te maken tijdens het eten. Ben daarna ook flink misselijk geweest en ondanks dat daarna een hele lekkere curry kwam heb ik die ook niet helemaal kunnen eten.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:10

Ik moest ook eten wat er op tafel kwam. Daardoor lust ik nu echt niks meer.
Ben heel moeilijk geworden met eten. Alle groenten die ik vroeger moest eten, zijn er per direct uit grgaan toen ik samen ging wonen.
Meestal sla ik zoiezo traktaties af tenzij ik zeker weet of ik het lust.
Kom veel bij ouderen thuis en die verwachten toch dat je hun koekje, snoepje, prakje opeet dus vandaar dat ik dan een smoes verzin.
Op het werk vraag ik altijd wat mn collega lekker vind en dat haal ik dan. Dan hoop ik dat ze dat omgekeerd ook doet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 18:12

Magrathea schreef:
Wat is er mis met aan iemand die je met smaak ziet eten vragen, wil jij het misschien, ik vind het niet zo lekker en jij volgens mij wel. ;)

Dat zou ik alleen doen als degene die trakteert het niet hoort of ziet.