Wat moet ik hier nu weer mee aanvangen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:27

MelissaV schreef:
Allereerst, ik heb heel lang getwijfeld om dit topic te openen ivm herkenbaarheid en privacy. Maar ik ga het toch doen.

Om bij het begin te beginnen, ik werk nu ruim 2 jaar op dezelfde plaats.
Super fijn werk, fijne baas, <15 personeelsleden dus fijne onderlinge sfeer en heel persoonlijk contact met elkaar.
Gezellig af en toe een etentje met personeel + baas-bazin, hard werken wanneer nodig en bij rustige periode eens goed lachen en onderling wat grappen maken.
Ik ben iemand die uit zichzelf best spontaan is en ben dit dus ook met alle collega´s.
Begin vorig jaar is er iemand nieuws bijgekomen op mijn basisafdeling.
Mijn eerste mening: tof persoon, sociaal, open en de leeftijd van mijn ouders.

Om een lang verhaal kort te maken:
Ik kon het heel goed vinden met de nieuwe, soms iets te goed volgens andere collega´s.
Collega van de andere afdeling heeft mij gewaarschuwd dat ik geen verkeerde signalen mocht afgeven en een beetje moest opletten met wat ik zei-deed. Ik heb hier wat mee gelachen en gezegd: joh, het is gewoon vriendschappelijk, het had mn vader kunnen zijn en daarbij ga ik met de andere vaste collega van dezelfde afdeling ook zo om. :Y)
Uiteindelijk hebben we woorden gekregen, hij heeft mij ergens mee naar toe gevraagd, ik wou dit niet, daar kon hij niet mee omgaan en is kwaad-teleurgesteld geweest omdat ik niet mee wou. Ik vond het echter logisch gezien leeftijdsverschil, 1 op 1 buiten het werk en omdat ik werk en privé toch graag een klein beetje gescheiden wil houden.
Dat is dan terug opgelost geraakt, maar ik had inmiddels wel mijn vermoedens.
Uiteindelijk heeft hij dan toegegeven gevoelens voor mij te hebben, jaloers te zijn op mijn vrienden-vriendinnen en ik heb het daar nog steeds moeilijk mee.

Hij heeft gevraagd om terug ´normaal´ te doen zodat hij het kan vergeten, maar dat ligt voor mij heel anders.. Ik kan niet zomaar terug ´normaal´ doen en lachen en gieren omdat ik alles in vraag stel wat ik doe of zeg. Daarna heeft hij mij een paar keer berichten gestuurd waarom ik al een tijd niet meer online was geweest, dat hij zich zorgen maakte (gsm was leeg en ik was op int. wedstrijd dus oplader lag in de caravan) en na een paar van zulke berichten was ik er klaar mee en heb hem van alle social media verwijderd. Hierop is hij kwaad geworden en heeft gedreigd om naar mijn werk te komen zodat ik kon uitleggen waarom ik hem verwijderd heb (ik was aan het werk, hij niet). Toen ben ik uit mijn slof geschoten en heb gezegd dat ik hem nooit meer hoef te spreken als hij mij op die manier probeert te chanteren.

Nu komt hij over anderhalve week terug uit vakantie en ik weet gewoon niet wat ik er mee aan moet..
Ik weet nu al dat er een doodse stilte gaat zijn en dat hij de schuld in mijn schoenen schuift.
Ik heb al gesolliciteerd op vacatures op zoek naar ander werk omdat ik niet inzie hoe dit ooit gaat werken op dezelfde afdeling - werkvloer.
Ik vraag me 100x per dag af of ik inderdaad niet de verkeerde signalen heb afgegeven, of ik niet beter wat minder spontaan was geweest en wat minder lief en vriendelijk.. Ik heb het waarschijnlijk zelf uitgelokt.
Het is gewoon heel gecompliceerd en ik weet ff niet meer wat ik er mee aan moet
:\

Ho. STOP.
Er is maar één oorzaak van deze situatie en dat is het gedrag van betreffende meneer. Niet jouw spontaniteit of vriendelijkheid. Híj vertoont abnormaal gedrag en dat is ZIJN verantwoordelijkheid. Jij hebt niets verkeerd gedaan, je bent bijna jezelf aan het victimblamen.

Edit: ik hoop echt dat hij zich weet te herpakken en zich gaat gedragen komende tijd. Wat een zak hooi. Laat je alstjeblieft niet wegpesten, je hebt niets verkeerd gedaan!

Castilja

Re: Wat moet ik hier nu weer mee aanvangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:39

Citaat:
Ho. STOP.
Er is maar één oorzaak van deze situatie en dat is het gedrag van betreffende meneer. Niet jouw spontaniteit of vriendelijkheid. Híj vertoont abnormaal gedrag en dat is ZIJN verantwoordelijkheid. Jij hebt niets verkeerd gedaan, je bent bijna jezelf aan het victimblamen.

Edit: ik hoop echt dat hij zich weet te herpakken en zich gaat gedragen komende tijd. Wat een zak hooi. Laat je alstjeblieft niet wegpesten, je hebt niets verkeerd gedaan!

Couldn't agree more.
En @TS: Super om te lezen dat je bazen het zo goed opvatten. Het feit dat die man je een lafaard noemt zegt echt genoeg over hem. Wat een sneu figuur. :') Nog even volhouden met die vent maar je hebt gelukkig (en zeer terecht ook overigens) wel de bazen achter je!
Ik zou alleen wel stoppen met het sms'en met hem, laat de situatie maar lekker op werk zoals 'ie is. Heeft geen zin je er 's avonds druk over te maken. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 22:49

Ik zou dit laten overwaaien.
Geen contact zoeken, als hij tegen je praat zeg je dat je alleen over werk praat en dat je hem verder niet aardig vind.
Hij heeft het er maar mee te doen.
Gewoon met de botte bijl.
Het waait wel over denk ik.

Zou jammer zijn als je door zoon gozer je toffe baan verliest.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:20

@ Liesje: niet overdrijven hé. Er is hier geen slachtoffer dus dan is het moeilijk om te gaan victimblamen... Het gaat om een storing in de communicatie tussen twee mensen waarbij de ene partij heel kinderachtig reageert. Het is heel normaal dat TS overgaat tot zelfreflectie om de reactie te proberen begrijpen. En die zelfreflectie zal er misschien toe leiden dat TS in het vervolg anders gaat reageren. Het is heel normaal dat mensen leren uit interacties met anderen. Menselijk gedrag is nogal een dynamisch gegeven.

TS is verantwoordelijk voor haar gedrag maar niet voor het zijne.

En ja, er zijn mensen (totaal niet TS) die zich als hengstige merries gedragen ;-) en dan krijg je ook de bijhorende reacties van andere partijen. Daar moet je dan ook niet van opkijken.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 23:28

maximuss schreef:
@ Liesje: niet overdrijven hé. Er is hier geen slachtoffer dus dan is het moeilijk om te gaan victimblamen... Het gaat om een storing in de communicatie tussen twee mensen waarbij de ene partij heel kinderachtig reageert. Het is heel normaal dat TS overgaat tot zelfreflectie om de reactie te proberen begrijpen. En die zelfreflectie zal er misschien toe leiden dat TS in het vervolg anders gaat reageren. Het is heel normaal dat mensen leren uit interacties met anderen. Menselijk gedrag is nogal een dynamisch gegeven.

TS is verantwoordelijk voor haar gedrag maar niet voor het zijne.

En ja, er zijn mensen (totaal niet TS) die zich als hengstige merries gedragen ;-) en dan krijg je ook de bijhorende reacties van andere partijen. Daar moet je dan ook niet van opkijken.

Mwah, daar ben ik het helemaal niet mee eens. In mijn ogen is TS wel degelijk “slachtoffer” aangezien zij op een nette manier te kennen heeft gegeven geen contact te willen op die manier, en deze meneer zich ronduit asociaal en opdringerig opstelt. Met zelfreflectie is nooit iets mis maar in denken “goh, de volgende keer moet ik misschien maar wat minder spontaan of vriendelijk zijn” kan ik het echt niet mee eens zijn. Hij is hier de klootzak dus daar moet ze zichzelf niet de schuld van gaan geven.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 00:45

Omdat een ander verbaal asociaal en opdringerig is, ben je echt geen slachtoffer... Er is hier niks gebeurd wat haar tot een slachtoffer kan maken: ze is niet aangevallen (verbaal of fysiek), ze is niet aangerand of verkracht, ze is niet in gevaar gebracht.
Neen, ze heeft een collega die zich kinderachtig gedraagt. Dat is het, niet meer, niet minder.
Dit is speelplaats-gedrag:
Kind A: Wil jij meespelen?
Kind B: Spelletje was leuk. Wil jij mijn vriendinnetje zijn?
Kind A: Nee, liever niet.
Kind B: bleeeeeeehhhh, jij bent stom, ik wil niet meer spelen! Snotter snotter Huil huil

Imo is dat het probleem tegenwoordig: iedereen is direct een "slachtoffer" en voelt zich gekrenkt. Get over it!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 00:53

Ik denk dat het juist daar vaak fout gaat. Ts is weldegelijk mentaal hierdoor geraakt. Al was het niet met geschreeuw of gevloek, het gedrag van deze man is gewoon onacceptabel waardoor zij aan haar spontaniteit en zichzelf gaat twijfelen. Ze is in deze dus zeker wel een slachtoffer alleen is de mensheid tegenwoordig veel te veel aan het bagatelliseren.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 01:04

Neen, da's de omgekeerde realiteit. Tegenwoordig bagatelliseerd men juist niet meer maar wordt alles opgeblazen. Men is overgevoelig voor dergelijke dingen. Alles is direct een groot probleem.

Met een gezond zelfbeeld en een goede weerbaarheid kom je al een heel eind. En dan hoef je je bij dergelijke dingen geen slachtoffer te voelen.

Had TS die man direct hard gecounterd en met duidelijke termen op zijn plaats gezet, dan had die kerel ingebonden en was het over. Buigen of barsten, geen genade.

Ofwel lach je het beiden weg ofwel is het "ten aanval". Kerels van die leeftijd hebben meestal weinig ervaring met "mondige" vrouwen en die breng je vlug uit hun comfortzone tijdens een ruzie.

Laatst was er hier ook zo'n nieuw, wannabe-alfamannetje: "ik neem geen bevelen aan van een vrouw", "vrouwen horen niet thuis in deze job" enz... Na één shift was het kereltje gebroken,begon hij manieren te krijgen en respect te tonen... Ego was verpulverd. Na twee shiften deed hij normaal.
Soms moet je blaffen en bijten ;-)...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 03:05

maximuss schreef:
Omdat een ander verbaal asociaal en opdringerig is, ben je echt geen slachtoffer... Er is hier niks gebeurd wat haar tot een slachtoffer kan maken: ze is niet aangevallen (verbaal of fysiek), ze is niet aangerand of verkracht, ze is niet in gevaar gebracht.
Neen, ze heeft een collega die zich kinderachtig gedraagt. Dat is het, niet meer, niet minder.
Kind B: bleeeeeeehhhh, jij bent stom, ik wil niet meer spelen! Snotter snotter Huil huil

Imo is dat het probleem tegenwoordig: iedereen is direct een "slachtoffer" en voelt zich gekrenkt. Get over it!

Maar, is het niet meer dit:
Kind A: 'zullen we vader en moedertje doen?'
Kind B: 'ja leuk, ik ben de vader!'
Kind A: 'hmm ik vind het toch niet leuk, ik wil geen vader en moedertje meer doen'
Kind B: 'waarom niet?' *teleurgesteld*
Kind A: 'jij bent stom'
Kind B: 'nouhouwww, ik wil vadertje en moedertje spelen'
Kind A: 'ik niet'
Kind B: 'bleeeeh jij bent stom, ik ga het tegen de juf zeggen'.

Dit alles even als metafoor voor wat hier wellicht gebeurt.
TS geeft signalen af (wil vadertje en moedertje doen), gozer pikt dat op en wordt enthousiast, Ts heeft het enthousiastme door en kapt het af en is daar duidelijk in.
Goed dat je hier duidelijk in bent Ts, gewoon voet bij stuk houden maar ik denk dat je in je signalen afgeven een blinde vlek hebt gehad. Niet gezien hebt wat dit deed met hem. Ergens vind ik het heel kort door de bocht om te zeggen dat hij geen recht heeft om hier moeilijk over te doen. Maar ergens is een aanleiding gegeven om dat wel te doen en die aanleiding ligt bij Ts vrees ik.

Nogmaals, ik vind ook dat een vrouw naakt over straat moet kunnen gaan en dat iedereen dan van haar afblijft.. Maar als je naakt over straat gaat kun je wel verwachten dat men je aankijkt en dat dit bepaalde gevoelens op kan wekken.
Je hebt nooit zekerheid als je vriendelijk doet tegen iemand dat ie geen gevoelens voor je krijgt. Maar hij zou hier netjws mee om moeten gaan.

Kortom, geen slachtoffers in mijn ogen.
Gewoon een rotte situatie die over moet waaien

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 07:35

Ik voel me ook helemaal geen slachtoffer, ik vind het gewoon een rotsituatie en voelde me onder druk gezet door hem. Hij gebruikte zijn kinderen tegen mij om toch maar zijn zin te krijgen, hij dreigde dat hij zou langskomen als ik niks zou zeggen, hij voelt zich het slachtoffer in deze situatie, maar dat is hij niet. Dat besef ik zelf gelukkig ook wel.

Ik stuur hem ook niks meer na mijn uren, ben maar niet bang, dat heb ik wel afgeleerd :+ Maar ik moest hem ff duidelijk maken dat hij normaal moest doen, mijn bazin twijfelde zelfs om hun vakantie te annuleren door die hele situatie. En ja als je tegen iemand praat en je wordt staalhard genegeerd en hij loopt aan, dan kan je beter een sms sturen. Dat is ook de enige en laatste sms die ik hem nog gestuurd heb, voorderest hebben we buiten werk geen contact meer. En daar ben ik heel blij om :)
En dat hij misschien dingen verkeerd heeft opgepakt omdat ik dat zo heb laten uitschijnen, dat kan zeker. Maar ik heb buiten werk om een hele grote 'kennissen'groep (mensen die vnl op stap tegenkom) en wij gaan allemaal heel 'close' met elkaar om. Nog closer als dat ik met die collega deed, en daar zijn nooit problemen van geweest tot op de dag van vandaag. Dus voor mij is het gewoon normaal om zo met elkaar om te gaan, en ik had deze reactie dan ook niet verwacht. Maar dat zal mijn leeftijd en mogelijke naïviteit wel zijn :+

Hoop dat het nu stilletjes overwaait, hij stopt eind volgend jaar toch (ik weet dat, baas en bazin niet...) Maar dat is niet aan mij om dat tegen hun te vertellen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:49

maximuss schreef:

Ik vind dat je weldegelijk “slachtoffer” (let op, wederom aanhalingstekens) kan zijn van een situatie zonder dat daar gelijk aanranding bij hoeft te komen kijken. Stel dat TS daadwerkelijk een andere baan had moeten zoeken door dit hele voorval, vind ik haar een “slachtoffer” van de hele situatie. Maargoed, let’s agree to disagree :D
Voor TS hoop ik dat het allemaal gauw overwaait en ze gewoon lekker op dr plek kan blijven werken.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:55

Hmm.. ts hoeft geen andere baan te zoeken (uberhaupt niet). Maar dsn moet je leren leven met de situatie.

Slachtoffer. Een lastige dit.

Enige waar ik zeker van ben is dat het niet TS haar schuld is en zij haar gedrag niet hoeft aan te passen. Ze is duidelijk geweest door nee te zeggen. Aan hem om van deze situatie te leren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:07

Nou hopelijk kabbelt het zo over als je gewoon normaal zakelijk-vriendelijk tegen elkaar doet +:)+

Ach TS kan er zelf ook vast een les uit leren, dat er dus ook zulke figuren rondlopen die je wellicht beter wat eerder kan signaleren en duidelijkheid moet geven. Niks mis mee toch? Al doende leert men :j

En slachtoffer... je kan al het slachtoffer zijn van iemand met een boze bui die lüllig tegen je doet dus prima toch als je dat woord gebruikt, het komt in gradaties :P

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 19:51

Ik kan er inderdaad een les uit leren :) Grens tussen werk en privé nog duidelijker stellen, en iets kieskeuriger zijn in wat je deelt van je privéleven tegen mannelijke collega's ;)
Ik ben echt helemaal niet lichtgevoelig met zo'n zaken en normaal heb ik ook altijd de grootste mond maar nu was ik er toch wel even van onder de indruk dat hij mij zo onder druk aan het zetten was met 'dreigementen' zoals dat hij naar het werk kwam, dat hij zijn dochter moest teleurstellen etc... En nu heeft het ff kunnen rusten en heb ik mijn verhaal kunnen doen en kijk ik er ook heel anders op terug,
en als ik nu nog een keer in zo'n situatie kom, zal ik hoogstwaarschijnlijk veel eerder mijn (grote) mond opentrekken en heel duidelijk nee zeggen ipv vriendelijk te blijven en geen ruzie willen maken zoals ik nu gedaan heb :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 20:13

Hopelijk loopt het dus toch nog met een sisser af :)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 20:22

Sizzle schreef:
Hopelijk loopt het dus toch nog met een sisser af :)

We shall see :) zal wel goedkomen :D

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 17:30

Hoe gaat het inmiddels?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-18 19:07

daantjuhhh schreef:
Hoe gaat het inmiddels?

Goed eigenlijk, we hadden t er vanmiddag nog ff over en toen gaf hij ook toe dat hij het veel eerder had moeten snappen en afstand had moeten nemen maar dat hij het nu wel echt snapt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:08

Da's mooi opgelost. Ik kan me voorstellen dat je opgelucht bent.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:11

Fijn zo. Goed dat het is opgelost.
Het blijft me wel verbazen dat er volwassenen zijn die dit soort dingen doen.
Mensen zijn rare wezens af en toe.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 20:33

And the story still continues..
Ik werk er nog steeds maar het blijft iedere keer gezeik om niks :')
Hij is mij op het moment weer aan het chanteren, en ben er nu helemaal klaar mee..
Dus voor mijn part bestaat hij op dit moment niet/werkt hij daar gewoon niet en dat zal voorlopig ook nog wel ff zo blijven.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:40

Wat doet hij als chanteren ?

Is het gedrag, mailtjes, berichtjes op de app?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 20:44

Alle berichtjes bijhouden en toch met HR/ Baas/ Vertrouwens persoon over hebben.

Jij hebt je grenzen al vaker goed aangetoond. Hij respecteerd dit niet.

Wel in tussentijd professioneel met hem blijven. Dus werkgerelateerd interacties moeten gewoon doorgaan op een nette manier.

Vind het heel erg voor je - eind dit jaar heb ik een vergelijkbare situatie gehad.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 21:55

hnnnng vervelend dat hij het gewoon écht niet in wil zien TS! -O-

Hoe ben je er zelf onder?
Weet je al wat je nu wil gaan doen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 22:15

Goh ik ben nog een beetje aan het zoeken achter een avondopleiding/thuisstudie wat me aan staat.
Ik heb zelf nu echt zoiets van: val dood, ik ben er echt helemaal klaar mee met hem.

Hij denkt dat er iets aan de hand is met mij omdat ik wat stiller was als gewoonlijk (lees: een dikke kater had van nieuwjaar en gewoon moest werken). Ik heb hem gezegd dat er niks is/was, hij blijft aandringen dat er wel iets is en dat ik hem negeer. Nu gaat hij mij negeren tot ik zeg wat er aan de hand is :+ maar er valt niks te zeggen want er is niks haha :+