wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Re: wat is 'normaal' voor 16-17-18-jarigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:03

Mijn moeder zei altijd 'liever in bed dan in de bosjes'. En toen ik mijn 1e liefde tegenkwam voorspelde ze dat hij heel lief zou zijn, voorspelling uitgekomen en tegenwoordig is hij nog sekstherapeut ook. Zit nog altijd te twijfelen of ik hem een positieve review op fb zal geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:09

lieveli schreef:
Mijn moeder zei altijd 'liever in bed dan in de bosjes'. En toen ik mijn 1e liefde tegenkwam voorspelde ze dat hij heel lief zou zijn, voorspelling uitgekomen en tegenwoordig is hij nog sekstherapeut ook. Zit nog altijd te twijfelen of ik hem een positieve review op fb zal geven.

*\%/* *\%/* *\%/* _O- _O- _O-

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:10

anjali schreef:
Bij mensen met een strenge religieuze achtergrond is dit niet normaal.Daar moet je eigenlijk eerst getrouwd zijn.

Toen ik al begin 20 was kocht ik een huis en ging samenwonen met mijn toenmalige vriend.
Maar als we zijn ouders gingen opzoeken aan de andere kant van Nederland mocht ik daar mooi in mijn eentje in de logeerkamer gaan slapen want onder hun dak geen ongetrouwde sex .

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:12

Toen ik 16 was, bleef mijn toenmalige vriendje ook slapen. Mijn moeder en zijn ouders hadden er geen problemen mee. Mensen op die leeftijd doen het toch wel als ze willen, dan liever in bed. Een vriendin van me is ontmaagd in de bosjes, poeh. Dan toch liever lekker thuis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:18

Over vroeger gesproken:
Kennen jullie het liefje: ga je mee naar boven ga je mee naar bed, onder de wollen deken hebben wij zo‘n pret. Vader en moeder zijn niet thuis.....

Dat is heel ruim van voor de tijd van de meeste bokkers.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:19

Sizzle schreef:
Over vroeger gesproken:
Kennen jullie het liefje: ga je mee naar boven ga je mee naar bed, onder de wollen deken hebben wij zo‘n pret. Vader en moeder zijn niet thuis.....

Mijn ouders zijn zestigers en die waren 16 toen ze verkering kregen en seks hadden.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:24

MarcoBorsato schreef:
Sizzle schreef:
Over vroeger gesproken:

Mijn ouders zijn zestigers en die waren 16 toen ze verkering kregen en seks hadden.

Ho effe lieveli. Ga je me nou vertellen dat er meisjes zijn die op hun 16e seks hebben en geen slettebak worden? Die jaren later met diezelfde knul trouwen? Jeetje

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:26

:')

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:31

Zoals eerder genoemd, dat vriendje/vriendinnetje mag blijven slapen lokt het echt niet uit het kan overal. Het kan averechts werken om er zo geschokt over te doen. Straks durft hij/zij niet naar ouders te komen als er iets mis is gegaan vanuit schaamte.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:44

Ik was 17 toen ik op kamers ging en toen kreeg ik ook een 2 persoonsbed. Nou was ik niet zo'n boy magnet. De enige jongen die daar bleef slapen was mijn beste vriend en die viel niet op meiden haha. Maar mijn ouders hadden ook liever dat als het wel zou gebeuren dan thuis in bed als ergens in een steegje ofzo.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:50

tengeltje11 schreef:
Dat zeg jij....
al mijn vriendinnen toen,geen enkele had een relatie(ow,jawel,eentje)(en neen,ik was niet het type die slechts enkele vriendinnen had of het zielige groepje 'nerds' van de klas oid).wij gingen samen weg,samen festival,samen feest,samen vanalles,maar geen van ons voelde zich al geroepen om echt zo'n relatie aan te gaan,eens we allen richting de 18 gingen,begon dat wat te veranderen en doken hier en daar vriendjes op.

nu lijkt het alsof het bijna abnormaal is als je op je 16-17de nog geen seksuele relatie hebt.

Ik ben maar een jaar jonger dan jij, maar heb wel heel andere ervaringen.
Mijn ouders hebben met mij nooit voor dit dilemma gestaan, ik was een laatbloeier. Maar klasgenoten, vriendinnen en later mijn jongere zusje waren wel tussen de 15 en 18 toen zij hun eerste vriendje kregen.
Wat ik ervan mee kreeg gingen alle ouders daar op hun eigen manier mee om. Sommige vriendjes mochten helemaal niet blijven slapen, andere weer op een aparte kamer, in een eigen bed of gewoon samen op de kamer.
Mijn zusje was 15/16 toen haar vriendje mocht blijven slapen. Ik vond dat zelf best wel heftig, maar achteraf gezien juist wel een goede zet van mijn ouders. Ze deden het toch al. Dan dan liever in een slaapkamer dan in de bosjes lijkt mij.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:15

Misschien dat het in België anders was TS, maar wij schelen een jaar en hier in Nederland was dat in die tijd toch al heel normaal. Seks dan, niet dat je daar per se een tweepersoonsbed voor nodig hebt :D

De gemiddelde leeftijd schijnt juist alleen maar omhoog te gaan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:18

tengeltje11 schreef:
tuurlijk beter thuis dan ergens geen-idee-waar-en-op-welke-manier,maar toch 16-17j,toen was ik nog bijna kinds op sommige vlakken en echt nog niet direct toe en bezig met een seksuele relatie....
tijden zullen veranderen en jongeren komen steeds vlugger volwassen blijkt toch weer.

Denk dat je dan zelf vooral een laatbloeier was. Toen ik 17 was, was dat echt de leeftijd dat je al sex had en mijn leeftijdgenootjes ook, de meesten al met 16. En dan heb ik het over 35 jaar geleden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:21

Dat die vriendjes blijven slapen wil niet zeggen dat ze elkaar het licht uit de ogen n*uken... :')

Ik had ook vrij snel een tweepersoonsbed, gewoon omdat ik dat comfortabeler vond. Mijn eerste vriendje kreeg ik toen ik 13,5 was, die heb ik gehad tot mijn 16de en op mijn 19e heb ik mijn huidige vent leren kennen en het is de bedoeling dat we trouwen als we tijd hebben.

In die tijd van 16 - 19 heb ik de nodige avonturen gehad, heerlijk! Jong en vrij!

Jong wil niet zeggen achterlijk, zeker tegenwoordig niet meer. Als ouders open en eerlijk erover zijn en hun kinderen goed voorlichten is er niks aan de hand en zullen kinderen ook eerlijk zijn tegen hun ouders.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:30

TS, het ene meisje is al vroeg volwassen en de ander is er wat later bij. Dat is niet erg, maar het is vrij doorsnee met een gemiddelde leeftijd van 16 jaar. Zelf was ik 15 of 16 (ik dacht eerder 16 jaar) en met 18 woonde ik op mijzelf. Niet omdat ik het niet goed had thuis, maar omdat ik er heel erg aan toe was om zelfstandig te zijn. Maar fiezelefozen met een jongen is vrij normaal op die leeftijd. En liever thuis dan elders, was ook bij mijn ouders een geijkte uitspraak.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:32

Ik was wel ietsje ouder maar mijn vader heeft het er erg moeilijk mee gehad :=
Ik zou denk ik als ouder er geen drama rond maken, maar ik zou er dan ook gewoon stiekem lol in hebben dat ze in zo'n krap 1-persoonsbedje moesten wurmen. Ieder zijn plezier dan zeg maar :+
Maar goed, dat zeg ik nu :o

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:34

Mijn ouders vonden het altijd heel belangrijk dat ik gewoon goed sliep, dus toen er vriendjes kwamen kwam er een 2 persoons bed. Ik viel (en nogsteeds) op lange jongens en met een gast van 1.95 in een éénperoonsbed.. Ben blij dat mijn ouders een goede nachtrust en een goede rug belangrijk vonden. :=

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:40

Ik kreeg mijn eerste twee persoonsbed op mijn 16de. Wilde graag ruimte in bed. Vriendjes zijn nooit bij mij thuis gekomen. Vriendinnetjes wel zijn ze later achtergekomen :+

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:51

Onze zoon is 17 en heeft al een paar jaar een tweepersoons bed.
Tot nu toe is er nog geen meisje blijven slapen.
Maar van ons mag dat wel.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:20

vind 17 niet echt heel jong meer, als ze al langer een vriendje hebben zie ik niet in waarom het zo gek klinkt. Ja het is jong maar niet zo jong dat ik zeg nee dat kan echt niet, dat ik 17 was bleef ook mijn toemalige vriendje wel eens slapen. En nee echt niet elke keer dat hij bij mij sliep of ik daar hadden we ook seks. ik was dan ook wel gewoon open en eerlijk daarover tegen mijn ouders op die leeftijd dus die maakten er toen ook niet meer zo'n probleem van

is ook maar net hoe je bent opgevoed denk ik

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:02

Toen ik mijn eerste vriend kreeg op mijn 17de was blijven slapen uit de boze, zelfs de trap op gaan mocht niet maar vriendinnetjes mochten ook niet naar mijn kamer. Mijn ouders hielden gewoon van privacy in het huis

Mijn eerste keer was dus niet romantisch in een bed met kaarslicht maar in oktober in een speeltuin op een hoop gevallen bladeren met een spooktocht als achtergrond geluid want ook bij hem mochten we niet op de kamer. Heb er geen spijt van maar doen deden we het wel :) of het nu na het stappen in de auto was of in de woonkamer als mijn ouders sliepen. ik weet eerlijk gezegd niet of ik, als ik een kind had, het zou toestaan om te blijven slapen.

Ligt er toch een ‘vreemde’ in je huis snachts en zelf heb ik er eigenlijk nooit problemen meegehad. We mochten wel gewoon samen op vakantie of bij vrienden blijven slapen

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:05

Schuur_ schreef:
Toen ik mijn eerste vriend kreeg op mijn 17de was blijven slapen uit de boze, zelfs de trap op gaan mocht niet maar vriendinnetjes mochten ook niet naar mijn kamer. Mijn ouders hielden gewoon van privacy in het huis

Mijn eerste keer was dus niet romantisch in een bed met kaarslicht maar in oktober in een speeltuin op een hoop gevallen bladeren met een spooktocht als achtergrond geluid want ook bij hem mochten we niet op de kamer. Heb er geen spijt van maar doen deden we het wel :) of het nu na het stappen in de auto was of in de woonkamer als mijn ouders sliepen. ik weet eerlijk gezegd niet of ik, als ik een kind had, het zou toestaan om te blijven slapen.

Ligt er toch een ‘vreemde’ in je huis snachts en zelf heb ik er eigenlijk nooit problemen meegehad. We mochten wel gewoon samen op vakantie of bij vrienden blijven slapen

Hahaha oh wat erg :+
Wel raar dat je wel samen op vakantie mag (waar het sowieso gebeurd) en samen bij vrienden slapen (waar het ook kan gebeuren) :+

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:07

Hier ook gewoon normaal hoor. Op mijn 13e kreeg ik een nieuwe kamer, toen vroeg mijn moeder al of ik alvast een tweepersoonsbed wilde omdat ik naar een leeftijd ging met vriendjes etc. Dat hadden veel vriendinnen om me heen dan nog niet, maar zo vanaf 16 jaar is het echt niet gek meer nee.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:09

Ik kreeg (kocht) pas een tweepersoonsbed na m'n studententijd :D.
Mijn studentenkamer was dan ook best klein, dus het was niet anders, maar man, wat vond ik dat irritant, met z'n 2en in een 1 persoonsbed.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 18:18

De leeftijd van seks wordt op het moment juist later blijkt uit onderzoek.

https://nos.nl/artikel/2179042-jongeren ... -seks.html

Citaat:
"We hebben voor allerlei verschillende vormen van seks berekend op welke leeftijd jongeren hier ervaring mee hebben", zegt onderzoeker Hanneke de Graaf. "Dit blijkt nu voor alle vormen van seks 1 à 1,5 jaar later te zijn dan in 2012."

Zo is het moment waarop de helft van de jongeren geslachtsgemeenschap heeft gehad, opgeschoven van 17,1 naar 18,6 jaar. De groep jongeren die al tussen de 12 en 14 jaar de eerste seksuele ervaring heeft, is kleiner geworden.