Moeilijke relatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Moeilijke relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:08

Je hebt nu 2 keuzes: blijf je in het gareel van je ouders of kies je voor jezelf? Persoonlijk zou ik voor de vrijheid kiezen en zodra je 18 bent, een kamertje ver weg huren (misschien zelfs emigreren). Waarschijnlijk blijven ze je lastig vallen als je in de buurt blijft wonen. Sterke en succes in ieder geval.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:15

Zo zwart wit hoeft het helemaal nu nog niet te zijn. Hoe jij het stelt, antje_vip, vergroot je imo de druk nog meer op TS.

Het is denk ik persoonlijk te vroeg om echt al een ingrijpende keuze te maken: ja, TS moet haar eigen ding kunnen doen, maar nee, dat hoeft niet noodzakelijk met deze jongen te zijn, die haar ook geen garanties kan bieden. Imo komt het te vroeg en lijkt het me idd beter om zelf al aan de toekomst te werken met de studies, baantje etc. Vriendlief moet zich volwassen opstellen en zelf bepalen of hij wilt wachten of niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:28

Erg om te lezen dat je in zo een situatie zit TS. Dat gun je niemand.

Ook fijn dat je inziet dat je ouders dit doen met de beste bedoelingen, ook al hebben ze niet de beste uitwerking.

Verder kan ik je weinig tips meegeven maar wil ik wel even zeggen dat ik vind adhv je verhaal dat je vriend je in een heel moeilijke positie brengt. Hij wilt dat je het vertelt thuis maar ontmoedigd je ook enrom om met zijn ouders rond tafel te zitten.

Zolang je geen veilig vangnet hebt zou ik het risico niet nemen om weg te lopen of je ouders voor het blok zetten maar ga ondertussen wel het gesprek aan en laat je vriend er buiten.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:28

Ik vind de post van Janneke erg mooi en veel zeggen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:32

Ik vind sommige reacties dat TS maar met haar ouders moet gaan praten en dat die haar het geluk moeten gunnen wel ietswat kortzichtig.
We hebben het niet over de NL cultuur, ookal wonen deze mensen wel hier, maar over een heel andere cultuur en bijbehorende gedachten, normen en waarden.
TS, neem je tijd en vraag je vriend je die tijd te geven, als hij gaat pushen om een keuze te maken zou ik aangeven dat je dat nu nog te vroeg vind en dat je te jong bent om nu voor de rest van je leven te breken met je ouders.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:41

Polly schreef:
Ik vind sommige reacties dat TS maar met haar ouders moet gaan praten en dat die haar het geluk moeten gunnen wel ietswat kortzichtig.
We hebben het niet over de NL cultuur, ookal wonen deze mensen wel hier, maar over een heel andere cultuur en bijbehorende gedachten, normen en waarden.
TS, neem je tijd en vraag je vriend je die tijd te geven, als hij gaat pushen om een keuze te maken zou ik aangeven dat je dat nu nog te vroeg vind en dat je te jong bent om nu voor de rest van je leven te breken met je ouders.

Als je kind opsluiten en mensen die haar willen helpen bedreigen daarbij hoort vind ik dat inderdaad niet erg passend nee..

Kan inderdaad heel erg goed begrijpen dat er een verschil van denken en normen en waarden in zit, maar kan me ook goed voorstellen dat veel mensen dit niet kunnen begrijpen aangezien hier 80% op bokt niet-moslim is en waarschijnlijk een hele andere opvoeding hebben gehad.

Verder ga ik mee in de post van Janneke!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:44

Ik zeg ook niet dat ik het passend vind maar ik denk dat de gevolgen voor TS als ze nu gaat vertellen dat ze een vriendje heeft die niet moslim is groter zijn dan menig bokker kan overzien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:49

Moeilijk. Of je vriend nogmaals vertellen hoe jij je voelt en vragen niet meer te pushen of kappen. Je hebt nu nog niet voldoende back up om volledig voor hem te kiezen en alle schepen achter je te verbranden want doe je dat dan kom je in hetzelfde keurslijf terecht. Want kies je voor hem dan heb je een groot probleem mocht de relatie stranden. Dus eerst echt volwassen worden, gaan studeren, de deur uit(desnoods met behulp van een studiebeurs) en dan kun je een duidelijke keuze gaan maken, niet gedwongen maar in vrijheid(voor zover dat mogelijk is wanneer je ouders streng gelovig zijn)
Laatst bijgewerkt door BigOne op 17-08-18 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:50

Polly schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het passend vind maar ik denk dat de gevolgen voor TS als ze nu gaat vertellen dat ze een vriendje heeft die niet moslim is groter zijn dan menig bokker kan overzien.

Wat zijn andere opties.. De enige optie die ik me kan bedenken is het uit maken met het vriendje, en even geduld hebben tot ze op zichzelf woont en meer ruimte heeft en in ieder geval niet word opgesloten..

Een andere optie is zeggen hoe het is, en inderdaad dat lijkt me niet de beste optie op het moment aangezien TS nog thuis woont en nog een studie volgt. Dus dat lijkt me inderdaad niet zo'n goed idee, maar ik kan me wel voorstellen dat als je iets heel graag wil, en er geen mogelijkheid lijkt het beste is om er over te praten.. Helaas zijn niet alle ouders even begripvol en stellen ze zichzelf boven hun kind. Ik vind dat moeilijk om te begrijpen, maar ben me wel bewust dat het gebeurd.

Maargoed van de andere kant, TS vraagt om advies. Dus vind het dan niet heel erg gek dat een groot deel met het advies komt om er over te praten. Let ook op, iedereen heeft de beste bedoeling voor de TS en niets is negatief bedoeld.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:17

TS als ik dit zo allemaal lees, is het eerst waar ik aan denk: jullie willen dingen waar je nog véél te jong voor bent.
Jullie zijn 17 en 18.....

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:18

Vervelend, maar ik weet dat wijkagenten in deze kwestie een mooie bemiddelende rol kunnen spelen, ga eens met deze praten....ook nl omdat weggelopen jonge meiden die in deze situatie terecht komen,iets is wat zij rgelmatig meemaken..

TS is weet niet of je vader van de oude stempel is en je ook op deze manier bent opgevoed? Dit speelt wel een belangrijke rol in deze kwestie...

Verder denk ik dat de bokkers het te licht opvatten, dit is echt een serieus probleem..

Wellicht kunnen de ouders van je vriend hierin iets betekenen? Zij hebben meer aanzien dan je vriend en als zijn vader overredingskracht heeft en weet hoe dit op te lossen, kom je een stap verder. Misschien in overlg met de wijkagent kan hij zo een gesprek beter voorbereiden...je hebt nl met cultuurverschillen te maken wat heel voorzichtig ingekleed dient te worden.

Als jouw vader overtuigt kan worden van de goede bedoelingen van je vriend en dat hij een eerzame partij is, zal je vader dit in overweging nemen..

Succes!

Verder speelt het vast een grote rol of je vriend ook moslim is, dit maakt het weer makkelijker.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:24

Liezel1 schreef:
TS als ik dit zo allemaal lees, is het eerst waar ik aan denk: jullie willen dingen waar je nog véél te jong voor bent.
Jullie zijn 17 en 18.....

Hoe bedoel je? Te jong om meer dan eens in de 2 weken af te spreken? Te jong om te blijven slapen? Te jong voor seks? Te jong om te kiezen voor je relatie?

Want dan vind ik je niet echt van deze wereld :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:27

Jij wilt vrijheid en je eigen keuzes kunnen maken.
Besef wel dat je vriend je die ook niet geeft.
Hij pusht je om te gaan vertellen dat je een relatie hebt met een niet moslim.
En je ouders verbieden dit.

Ik weet wat de gevolgen kunnen zijn
Ik heb zelf een vriendin die op de vlucht is geweest omdat ze uitgehuwelijkt was.

De situatie is echt enorm lastig.
Maar jij moet doen waar jij je goed bij voelt.
Als jij het je ouders niet wil vertellen moet je het niet doen.
Ik snap erg goed dat je eerst een plekje voor je zelf wilt hebben.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:27

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. :+

Ging op vakantie naar Turkije, vakantieliefde je kent het wel :D
Toen ik thuis kwam, thuis verteld. Nou geloof me, het leek wel Wereldoorlog 3 bij ons thuis. Alleen was mijn vakantieliefde in dit geval de moslim. En ook nog eens wonend in Turkije. Mijn vader zag het al helemaal gebeuren, ik met een hoofddoek op in de bergen op het land aan het werk. Er zijn heel veel dingen gezegd, en dat was echt een heftige tijd. Ik heb toen ondanks alles toch doorgezet en ben toen 2 maanden later terug naar Turkije gegaan om te kijken of het wel echt was, en ik hem nog steeds even leuk vond. Want was als die ruzie thuis het wel waard? Ondertussen een vakantievisum voor hem aangevraagd in NL en een maand later zou hij 2 weken naar NL komen. Ik had al voor 1 week een hotel geboekt, want had niet verwacht dat hij bij ons welkom was laat staan 1 week slapen. Toen hij eenmaal in Nl was en kennis had gemaakt met mijn ouders was het helemaal over. Die week heeft hij dus ook gewoon bij ons thuis geslapen.

En nu bijna 3 jaar later, zijn wij (al bijna 2 jaar) samenwonend in NL, getrouwd, en net ons eerste huis gekocht. Slapen nu weer bij mijn ouders ivm de verbouwing :+ alles gaat super goed tussen hem en mijn ouders.

Mijn advies is dus: vertellen. Ja het kan heftig zijn/worden. Maar als ze het niet accepteren zijn ze hun dochter kwijt. Lijkt me dat ze daar toch ook wel over nadenken?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:28

Als ze streng zijn gelovende ze in eerwraak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:31

Booooo schreef:
Mijn advies is dus: vertellen. Ja het kan heftig zijn/worden. Maar als ze het niet accepteren zijn ze hun dochter kwijt. Lijkt me dat ze daar toch ook wel over nadenken?

Nee, daar wordt niet over nagedacht, het is gewoon taboe. Zoals bij de Jehova's wanneer je eruit stapt je familie ook niet meer ziet, zo gaat dat ook in andere religies. De zonde is groter dan de liefde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:31

Booooo schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. :+

Ging op vakantie naar Turkije, vakantieliefde je kent het wel :D
Toen ik thuis kwam, thuis verteld. Nou geloof me, het leek wel Wereldoorlog 3 bij ons thuis. Alleen was mijn vakantieliefde in dit geval de moslim. En ook nog eens wonend in Turkije. Mijn vader zag het al helemaal gebeuren, ik met een hoofddoek op in de bergen op het land aan het werk. Er zijn heel veel dingen gezegd, en dat was echt een heftige tijd. Ik heb toen ondanks alles toch doorgezet en ben toen 2 maanden later terug naar Turkije gegaan om te kijken of het wel echt was, en ik hem nog steeds even leuk vond. Want was als die ruzie thuis het wel waard? Ondertussen een vakantievisum voor hem aangevraagd in NL en een maand later zou hij 2 weken naar NL komen. Ik had al voor 1 week een hotel geboekt, want had niet verwacht dat hij bij ons welkom was laat staan 1 week slapen. Toen hij eenmaal in Nl was en kennis had gemaakt met mijn ouders was het helemaal over. Die week heeft hij dus ook gewoon bij ons thuis geslapen.

En nu bijna 3 jaar later, zijn wij (al bijna 2 jaar) samenwonend in NL, getrouwd, en net ons eerste huis gekocht. Slapen nu weer bij mijn ouders ivm de verbouwing :+ alles gaat super goed tussen hem en mijn ouders.

En toch is dit niet te vergelijken met TS.
Je hebt een andere leeftijd en je ouders zijn geen moslim.

Jij hoeft niet op de vlucht omdat je bang bent dat je ouders iemand wat aan gaan doen. Of omdat je opgesloten gaat worden door je ouders.

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:49

Jeetje wat heftig... Ik vind de tip van het vertellen met een vertrouwenspersoon erbij wel een goede. Misschien een hulpverlener of iemand van school?

Ik denk wel dat het lastig is om het geheim te houden, op een gegeven moment komen ze er toch wel achter.

Wat als ze hem zien? Als ze met eigen ogen zien hoe lief en zorgzaam hij is voor jou? Ik kan me voorstellen dat als ze hem niet kennen ze het moeilijk vinden.

En misschien een idee om eerst een gesprek aan te gaan met je ouders over relaties in het algemeen en nog niet over je vriend. Dan zeg je dat je vindt dat je zelf mag kiezen met wie je gaat, als hij maar goed voor je is. Dat dat ook gangbaar is in Nederland en dat niet-moslimmannen niet altijd slecht zijn. Dan heel sterk zijn en bij je mening blijven.

Pff ik kan me moeilijk voorstellen hoe het is om in zo'n situatie te zitten. Lijkt me verschrikkelijk. Voor zowel jou als je vriend.
Laatst bijgewerkt door blacksheep op 17-08-18 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:50

Booo, er is veel verschil tussen jonge moslimvrouwen en mannen . Wanneer jij de man was geweest en je man je vriendin had je nu wellicht inderdaad in de bergen gewoond .

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:52

Lieve TS, wat vervelend dat het allemaal zo moeilijk is..

Ik raad je aan om een plan te maken om uit huis te gaan, zo kun je jezelf ontwikkelen en jezelf ontplooien. En ik begrijp dat dat niet lukt binnen een week of maand. Maar als deze jongen de ware voor jou is dan wacht hij wel en zal hij dat met heel zijn hart voor je over hebben.

Een jaar vliegt voorbij.. En al helemaal als je begint met concrete plannen maken!

Succes!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:55

Ik blijf er wel bij, dat welk geloof je dan ook hebt. Je moet de persoon kunnen zijn wie je wil zijn. Ongeacht iemand anders zijn overtuiging, als dit je ouders zijn is dit wel lastig.. Mijn vader heeft mij helaas nooit kunnen accepteren zoals ik ben, daarom zie ik hem nu ook nog maar amper nadat ik eigenlijk het contact heb verbroken.. Heb hier ook veel moeite mee gehad, maar ik voel me wel een stuk beter nu. Maar het verschil is dat ik op mezelf woon en compleet afhankelijk ben van mijn ouders..

Heb ook in een relatie gezeten waarin mijn ex alles voor mij bepaalde en op een gegeven moment zelfs mijn manier van denken probeerde te veranderen, ik ben daar echt letterlijk en figuurlijk gek van geworden dat ik paniekaanvallen kreeg als het te druk werd in mijn hoofd en zelf mezelf pijn begon te doen uit onmacht.. Dit zijn dingen die kunnen gebeuren als je je gevoelens niet kunt of mag uiten. En dit sloopt je letterlijk!

Ben het verder ook eens met Sharon, maak een plan voor jezelf over hoe je bepaalde dingen wil aanpakken, en je hoeft het allemaal niet alleen te doen. Zoek er hulp bij van een vriendin, psycholoog, vertrouwenspersoon op school of een wildvreemde. Ook zou ik je vriend vertellen hoe jij je in deze situatie voelt en wat het met je doet.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:00

Joolien schreef:
Booooo schreef:

Nee, daar wordt niet over nagedacht, het is gewoon taboe. Zoals bij de Jehova's wanneer je eruit stapt je familie ook niet meer ziet, zo gaat dat ook in andere religies. De zonde is groter dan de liefde.

De ouders van mijn man zijn ook strenge moslims, voor hun was het ook even een shock maar volledig geaccepteerd.

Daantjuhhh: Ik was inderdaad een paar jaar ouder. Mijn ouders zijn geen moslim nee, maar de ouders van mijn man wel :+ Voor hun was het toch ook een hele grote shock.

Wel heftig inderdaad als je ouders je willen opsluiten, en iemand wat aan doen. Daar had ik overheen gelezen. Wellicht sowieso verstandig om uit huis te gaan wanneer het kan. Of een instelling inschakelen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:01

Maar correct me of i'm wrong maar zijn moslimvaders over het algemeen niet strenger voor dochters dan voor zonen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:26

Die vriend heeft haar toch niet ten huwelijk gevraagd? Voor een verliefdheid of flirt is het niet wijs om je leven en toekomst op het spel te zetten.Als haar vriend zo dol op haar is dan moet hij rekening houden met haar achtergrond. Want voor een Moslimmeisje kan zo'n situatie desastreus zijn.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:38

Booooo schreef:
Booooo schreef:

De ouders van mijn man zijn ook strenge moslims, voor hun was het ook even een shock maar volledig geaccepteerd.

Daantjuhhh: Ik was inderdaad een paar jaar ouder. Mijn ouders zijn geen moslim nee, maar de ouders van mijn man wel :+ Voor hun was het toch ook een hele grote shock.

Wel heftig inderdaad als je ouders je willen opsluiten, en iemand wat aan doen. Daar had ik overheen gelezen. Wellicht sowieso verstandig om uit huis te gaan wanneer het kan. Of een instelling inschakelen?[/quote]

Ja alleen het verschil daarin is dat een man wel met een niet moslim mag trouwen in de islam en een vrouw niet. Mijn schoonouders zaten ook niet te springen toen mijn man met mij thuis kwam, Mn schoonvader heeft er een jaar over gedaan om het te accepteren maar kan je vertellen dat als zijn dochter was thuis gekomen met een niet moslim dan was dat helemaal niet meer goed gekomen.