Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 02:10

Ik heb telkens heel erg geluk gehad...
Bij m'n eerste woning 3 jaar, was een leuk flatje midden in het centrum van alphen.
Dit was een sloopwoning, dus hield al mijn jaren.
Na 6 jaar in leimuiden komen te wonen, een hoekwoning met een hele grote tuin.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 02:12

Voor dit huis 4 jaar en 4 maanden! Woon er inmiddels 8 jaar!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 02:30

Nou.. dan heeft het toch voordelen om hier in het Zeeuwse te wonen. Je kunt hier wel binnen een jaar aan een huis komen. Ook particulier onder de huursubsidie grens is het goed te doen.

Ik sta er van te kijken.. 10 jaar. Hier mogen onze vrienden in den Haag wel eens iets aan gaan doen

_Nero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 07:12

Ik heb van mijn 16e tot mijn 20e particulier gehuurd.
Bij mijn eerste sociale huurwoning maar 1 maand ingeschreven. Wel gelijk weer opnieuw ingeschreven.
En mijn huidige huurwoning zo'n 2 jaar. Maar eigenlijk na 1 maand echt zoeken weer een woning toegewezen gekregen, daarvoor alleen maar ingeschreven gestaan, maar niks mee gedaan.
Woon hier nu iets meer dan 2 jaar en ik denk dat we hier nog zo'n 2 jaar blijven wonen en dan een koophuis.
(toen ik dit huisje kreeg wel gelijk weer ingeschreven voor de zekerheid)

Wat een prijzen komen hier voorbij!
Ik betaal nu €300,- huur voor een benedenwoning (duplex, wel hoekwoning) van ongeveer 50 m3 (niet zo heel groot dus voor 2 personen, maar eigenlijk komen we geen ruimte te kort), met best wel een grote voor en achter tuin.

Oh ik woon wel in het zuiden van Friesland dus misschien komt daar de korte wachttijd en lagere huurprijs ook wel vandaan :')

AmyJamess

Re: Hoelang moest jij wachten op een huurhuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:00

Ik had binnen 3 maandjes een huur huis in Hengelo (ov)
Hier is het zo dat hoe langer je ingeschreven staat hoe eerder je in aanmerking komt voor een huur huis.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:00

Pfoe ik wordt jaloers van hoe snel dat allemaal gaat.
Ik zoek al 3 jaar naar een sociaale huurwoning.

en particulier is bijna onbetaalbaar hier en wordt heel weinig aangeboden.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:16

Particulier is hier ook flink prijzig. Zelfs de kleinste hokjes met 1 slaapkamer gaan hier particulier voor 600/800+ per maand, via sociale huur kosten soortgelijke woningen de helft.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:22

Telpeva schreef:
Particulier is hier ook flink prijzig. Zelfs de kleinste hokjes met 1 slaapkamer gaan hier particulier voor 600/800+ per maand, via sociale huur kosten soortgelijke woningen de helft.

dat is hier ook idd.
maar sociaal iets krijgen is echt drama

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:09

Olikea schreef:
Nou.. dan heeft het toch voordelen om hier in het Zeeuwse te wonen. Je kunt hier wel binnen een jaar aan een huis komen. Ook particulier onder de huursubsidie grens is het goed te doen.

Ik sta er van te kijken.. 10 jaar. Hier mogen onze vrienden in den Haag wel eens iets aan gaan doen

Ben d'r zelf opgegroeid. Tis dat ik hier m'n werk enzo heb anders was ik er morgen weer komen wonen. Die rust alleen al...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:35

Ongeveer 2 maanden in Arnhem.
Maar niet via woningbouw maar particulier.

Wel vies mazzel gehad met dit huis, juist omdat we student waren en iemand garant stond (en we mega snel waren met onze motivatiebrief) dit huis gekregen.

Woningbouw in Arnhem sta ik nog voor ingeschreven, voor het geval dat.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:26

Eerste kamer (via SSH) heb ik een maand of 4 op moeten wachten (maar had een maand minder kunnen zijn als ik er gelijk was doorgekomen met hospiteren), dat was in Zeist. Toen in Utrecht een kamer gekregen in een nieuwbouwflat op de campus met iets minder dan een jaar inschrijftijd. Hoe dat me is gelukt verbaas ik me nog steeds over :+

Woningnet voor regio Utrecht sta ik ook al 4 jaar voor ingeschreven en maak ik nog geen kans op de reguliere woningen. Maar speciale voorrangswoningen voor jongeren t/m 22 jaar begin ik nu wel goeie kans op te maken. Heb nog een jaar om via zo'n woning in te stromen en het ziet er naar uit dat dat wel haalbaar gaat zijn. Ben blij met het bestaan van die voorrangsregeling anders is het als jongere aan het eind van je studie/begin van je carrière werkelijk niet te doen om betaalbaar in de regio samen te kunnen wonen in een zelfstandige woning.

Zou iedere jongere die hier meeleest, op relatief 'korte' termijn (<5 jaar) een sociale huurwoning wil en in een regio woont waar ze die jongerenwoningen aanbieden echt aanraden om je zsm in te schrijven bij woningnet. Ben blij dat ik dat toen net na m'n 18e heb gedaan want anders had ik never nooit een kansje gemaakt op deze leeftijd.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:24

Hier in ZV duurt het een half tot 1 jaar dus lekker snel :) het is hier mooi en stil en veilig heerlijk om te wonen dus en je zit vlak bij Belgie

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:03

Hier is het heel verschillend.

Mijn ouders waren 12 jaar ingeschreven, ik 2 maand.
Reageerden op de zelfde woning.
Ik was nummer 2 op de lijst, mijn ouders nummer 21.
Ze hadden dat jaar geen punten meer maar waren overgegaan naar loting.

Vet banketstaaf voor mijn ouders.
Het jaar erop hebben ze dat weer aangepast naar punten.
Hebben ze per ongeluk mijn ouders opnieuw ingeschreven waardoor ze geen jaren meer hadden.
Daar heeft mijn vader toen wel even een stokje voor gestoken.

Inmiddels heb ik mijn eigen woning gekocht.
En mijn ouders een seniorenwoning gehuurd. Daar was niet zn lange wachttijd voor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:13

daantjuhhh schreef:

Hebben ze per ongeluk mijn ouders opnieuw ingeschreven waardoor ze geen jaren meer hadden.

En mijn ouders een seniorenwoning gehuurd. Daar was niet zn lange wachttijd voor.

Seniorenwoningen gaan inderdaad sneller. Voor "gewone"woningen is in deze regio (Eindhoven) wel een inschrijftijd van zo'n 7 jaar nodig. Ik vind dat wel belachelijk,want je weet toch niet vooruit waar je 7 jaar later zou willen wonen.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 17:30

anjali schreef:
daantjuhhh schreef:

Seniorenwoningen gaan inderdaad sneller. Voor "gewone"woningen is in deze regio (Eindhoven) wel een inschrijftijd van zo'n 7 jaar nodig. Ik vind dat wel belachelijk,want je weet toch niet vooruit waar je 7 jaar later zou willen wonen.

Nou precies dat!
Of bijvb zo als het bij mij ging.
ik werd letterlijk op straat geslagen en moest zelf maar onderling uitvechten wie er in de woning bleef.
gevolg nu hop ik van huis naar huis want ik kom nergens in aanmerking voor iets via sociaal.

en particulier is hier echt heel schraars of enorm duur.

in de achterhoek gaat alles op loting ik zou willen dat dat hier ook kon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:55

Mijn vriend en ik zijn alles bij elkaar zo vier maanden op zoek geweest, waarvan eentje echt actief, voordat we onze woning hadden. Maar: dit is particuliere huur en we betalen een aardig pittig bedrag voor een appartement van 60 m2. Als we strengere eisen hadden gehad (niet alleen qua budget maar ook qua locatie) hadden we nog zo een paar maanden door kunnen zoeken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:39

Ik kom dit topic ook even binnenvallen. Ik heb net een huurhuis toegewezen gekregen in Haarlem. We hebben in totaal 3 jaar gezocht, waarvan 1 jaar heel actief. We hebben nu via vrije woningsector iets gevonden zonder inschrijftijd. En we hebben heel erg mazzel gehad dat we dit kregen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 18:44

Gefeliciteerd met je huisje F-A!

Mijn zoon heeft net via de woningbouw een beneden-appartement met tuintje toegewezen gekregen. Niet in Apeldoorn, maar in een naburig dorp. Voor een prijs waarvoor je in Apeldoorn nog geen kippenhok kan huren hebben ze een woonkamer, slaapkamer, eigen keuken en badkamer, berging en een tuin.
Inschrijfduur ong. 2,5 jaar.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:57

De buurt waar ik nu in zit kun je met ong 1,5 jaar inschrijftijd in komen.
zijn duplexwoningen met tuin of balkon(s), 2 slaapkamers, mini badkamer en klein toilet (deur dicht en je zit er met de knieën tegenaan :+), woonkamer, keuken en gang.
Zit ook een kelder in de benedenwoningen, deel vd tuin is overdekt (ong 1,5x4m; achterbalkon vd bovenburen zit daar) en er is een schuur in de tuin.
Op struikelafstand van 3 supermarkten en een winkelstraat, meerdere bushaltes en een park waar je heerlijk kunt recreëren. :)
En dat voor een prijs waar je op de Veluwe bijna niks voor krijgt. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:14

Mijn broertje van 24 kwam nog nergens voor in aanmerking.
Uiteindelijk heeft hij van zijn spaargeld een mooie stacaravan gekocht met alles erop en eraan, waar hij waarschijnlijk nauwelijks verlies op maakt bij verkoop.
Maar dan praat je wel over iemand die fors gespaard had, en dus geen hypotheek af heeft hoeven sluiten.
Hij had nog lang geen zicht op een huisje, en was er enorm aan toe om de deur uit te gaan, hij zat niet lekker in zijn vel.
Zelf sta ik nu 8 jaar ingeschreven, geen idee hoe hoog ik sta nu maar het zal vast nog niet heel rooskleurig zijn. :+

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:47

Ik woon midden in Gent. Eerste appartement wat we bezichtigd hadden hebben we gekregen :)) zonder inschrijving oid.

(2 slpkmr.app. Van 100m2)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 20:48

Ik stond zo'n 5 jaar ingeschreven. Per dag krijg je 1 punt. Hoe meer punten hoe meer kans. Ik kwam in een woning dat op de afbraaklijst stond. Daardoor kreeg ik voorrang en een 'oprot premie'. Ik heb bijna 4 jaar in dat huis gewoond. Na mij kwamen er nog mensen die er bijna een jaar in hebben gewoond en toen ging de wijk tegen de vlakte. Ik woon in Kampen. Dit is al wel 12 jaar geleden. Hoe het nu is en gaat weet ik niet.