Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:51

purny schreef:
Ik weet niet eens waar ik fruit en groente kan halen. Woon midden in de stad

Magrathea schreef:
Ik wil me wel eens verdiepen in van die lokale initiatieven met groentenpakketen. In Den Haag heb je Lekker Nassûh, dat lijkt me super om mijn weekboodschappen te doen maar is nogal uit de richting... (Wel een goeie tip voor alle toevallig meelezende Hagenezen en Hagenaars :Y) )

*\o/*

purny

Re: Prijzen van groente en fruit omhoog door droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:54

Die ken ik niet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 07:29

Ik koop al mijn groente en fruit van de lokale groenteboer. Zuivelproducten wel gewoon uit dr supermarkt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 07:35

Hier in de buurt zitten ook boerenwinkeltjes, maar een groot deel van de groente en fruit wat ze verkopen komt alsnog niet van eigen land, en is ook vaak nog duurder dan in de supermarkt 8)7
Zuivel eten/kopen we niet. Gelukkig hebben we verder veel uit eigen tuin.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 07:38

8nnemiek schreef:
Hier in de buurt zitten ook boerenwinkeltjes, maar een groot deel van de groente en fruit wat ze verkopen komt alsnog niet van eigen land, en is ook vaak nog duurder dan in de supermarkt 8)7
Zuivel eten/kopen we niet. Gelukkig hebben we verder veel uit eigen tuin.

Hier komt indd ook niet alles van eigen land, dat kan ook niet. Hij haalt t wel direct van de veiling. Bij ons is het super goedkoop.

Gisteren heb ik nog gekocht 4 sinaasappels, 500 Gr trostomaten, bakje aardbeien, komkommer, meloen, ananas, paprika voor €7

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 07:48

Zo dat is echt goedkoop!
Hier is de groente en fruit zowel bij de boerderijwinkel als op de markt meestal flink duurder dan bij de Lidl :=
Toch eens op zoek naar een goede boerderijwinkel dus!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 08:45

voor de mensen die in de omgeving van rotterdam wonen,in Rhoon zit de plantenhal ,naast de intratuin, deze verkoopt fruit en groente die inderdaad niet aan het ideale plaatje voldoen voor een appel en een ei....kan je echt heel leuk inkopen doen!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 09:32

8nnemiek schreef:
Zo dat is echt goedkoop!
Hier is de groente en fruit zowel bij de boerderijwinkel als op de markt meestal flink duurder dan bij de Lidl :=

Oh en in vergeet zelfs nog 1 Citroën en 1 limoen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:55

kimmie261 schreef:
voor de mensen die in de omgeving van rotterdam wonen,in Rhoon zit de plantenhal ,naast de intratuin, deze verkoopt fruit en groente die inderdaad niet aan het ideale plaatje voldoen voor een appel en een ei....kan je echt heel leuk inkopen doen!

Hey! Goede tip! Woon er 5 minuten vandaan (als de groene kruisweg tenminste niet dichtzit! :') )

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:50

Maartje1990 schreef:
8nnemiek schreef:
Zo dat is echt goedkoop!

Oh en in vergeet zelfs nog 1 Citroën en 1 limoen

Welk model Citroën? Want dat is wel supergoedkoop hihi.

Ik doe nu vooral mijn boodschappen bij de AH, omdat ik het makkelijk vind alles op 1 plek te hebben. Maar ben al vaker aan het kijken geweest om het lokaal te halen. Al eens bij de Landwinkel geweest, maar dat vond ik behoorlijk tegenvallen. Maar eens verder kijken hier in de buurt :)

Qua prijzen... Als je kijkt waar de groenten en fruit vandaan komen, is dat 9 van de 10 keer uit het buitenland. En dan heb ik het over de supermarkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:53

Dat ligt ook aan het seizoen. Als je groenten in hun seizoen eet heb je meestal wel groenten uit NL. (Tenzij de oogst dus mislukt door extreem weer)
Dan eet je wel de hele winter kool en bieten en in de zomer sla en sperziebonen. Kort door de bocht :+
Er komen ook groenten uit de kas. Maar sommige groenten zijn in sommige seizoenen gewoon niet uit NL te verkrijgen. En de consument schijnt dat dan wel te willen eten, dus dan importeert de supermarkt het gewoon ergens van ver :roll:

Je kan ook diepvriesgroenten eten als je wel groenten wil eten buiten het seizoen, die komen vaak ook uit Nederland.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:55

Stiekem is het lang zo erg nog niet om uit West Europa groentes en fruit te halen. Van het land in Zuid Spanje is (soms) duurzamer dan uit de kas in Nederland. Die reistijd valt erg mee en hier in West Europa hebben we strenge regelgeving en efficiente machines e.d.

Leuke site: https://groentefruit.milieucentraal.nl/
Kun je kijken hoe verantwoord jouw favoriete groenten en/of fruit momenteel zijn. Als je niks invult in het eerste vakje en bijv bij "uitgebreid" alleen A en B selecteert dan krijg je alles te zien wat nu "in het seizoen" is :)

Edit: en hier zie je wat het betekent https://groentefruit.milieucentraal.nl/ ... -en-fruit/

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:58

Uit het westen niet nee... Maar bij de jumbo komt het meeste uit Afrika of zuid-Amerika :=
Maar ja, anders kan je nooit bananen of ananas eten :o

Oh wat een leuke site. Ik zal eens kijken :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:02

verootjoo schreef:
Uit het westen niet nee... Maar bij de jumbo komt het meeste uit Afrika of zuid-Amerika :=
Maar ja, anders kan je nooit bananen of ananas eten :o

Oh wat een leuke site. Ik zal eens kijken :)

Snap ik. Ik zie het ook meer als een richtlijn. Ik koop heel af en toe wel eens bananen, of ananas. Uit blik dan wel, van verse krijg ik een prikkende tong :o (Plus, langer houdbaar, milieubonus *\o/* )
Voor de dagelijkse dingen probeer ik wel naar de klassen van milieucentraal te kijken :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:04

Hmmm... ik zie dat bananen en ananassen uit costa rica wel goedgekeurd worden. Dat is dan zeker omdat er geen alternatief is :? Of is dat echt niet erg voor het milieu?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 20:07

Ik denk het? Plus misschien worden ze per boot vervoerd, dat schijnt per saldo minder belastend te zijn dan vliegen. (Wat ik me wel kan voorstellen, er past gigantisch veel op zo'n vrachtschip.)